Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 10

2020
‎“Inspirazio erromantikoko euskal intelligentsiak ekin zion lehen aldiz euskal kulturgintza moderno antolatu bati”
‎Lehen Euskal Pizkundearen olatu foruzalea. Inspirazio erromantikoko euskal intelligentsia bat sortu zen, Campion, Manterola eta abar, lehen aldiz euskal kulturgintza moderno antolatu bati ekin ziona, eta kulturgintza horretan bertsolaritzaren garapen modernoa abiarazi zuten.
‎Horrela, subalternitatearekin lotura duten hainbat gako seinalatzen dira: euskal kulturgintza modernoaren lehen pausoetan, XIX. mendean, kultura idatzia garatzeko izandako ezintasunek ekarri zuten fokua ahozkoan jartzea, edota euskararena bezalako komunitate ertzekotuak bertsolaria bezalako ertzeko figura nortasun ikur gisa hartu izanak indar handia eman zion hautu honi. Era berean, azken hamarkadetan bizi izandako loraldia bi mendetan zehar moldatzen eta aberasten joan den proiektuaren jarraitutasuna hainbat berrikuntzarekin uztartzetik gertatu dela ikus daiteke.
2021
‎Zavalaren planteamenduek antz gehiago dute XIX. mendean euskal kultura popularra deskubritu zuten Mogel bezalako tradizionalistek egindakoekin, 285 XX. mende hasieran euskal kulturgintza modernoa kontzienteki planifikatu zuten Euzko Pizkundeko eragileek egindakoekin baino. Horrek ez du esan nahi, ordea, tolosarrak Mogelek bezala kultura popularrari modernitaterako bidea ukatzen dionik.
‎Haren balio artistikoa eta kulturala kalibratzeko zailtasunak euskal kulturgintza modernoaren hastapenetan, XIX. mendean bertsolaritzak euskal intelligentsiaren arreta bereganatu zuenetik izan dira. Ikusi den moduan, Gabilondok (2016:
Euskal kulturgintza modernoa abiarazi zenean, bada, halabeharrez, kulturaren sustapena herriaren baitan egin behar zelako eta herriak ulertzen zuena ahozkoa zelako heldu zitzaion bertsolaritzaren modernizazioari. Eta idatziarekin egiten ziren lehen ahaleginetan ere bai, Lore Jokoetako poesia lehiaketan edo Aitzolek olerkariei proposatu zien bidean, ahozkora, bertsoaren moldeetara, gerturatu beharra ikusi zen, funtzionatuko bazuten.
‎Bertsopaperen heriotza data, 1960ko hamarraldia, har daiteke ziurrenik mundu horren heriotza data gisa, euskararen jendartean irratiak indarra hartzen duen hamarraldi bera hain justu. Bertsoak, euskal kulturgintza modernoa XIX. mende amaieran abiarazi zenetik kultur ekosistema modernoan txertatzen hasiak, ez du desagertzera egin, ordea, eta hurrengo hamarkadetan bi munduren arteko tarte horretan aurkituko da. Andoni Egañak, galtzear dena jasota uztearekin konformatzetik urruti, honela gogoratzen ditu 1980ko hamarraldiko bere hastapenak:
‎1851tik aurrera Antoine Abbadiek Lore Jokoak antolatu zituen Ipar Euskal Herrian, eta bertako prentsan urtero eman zen bertsoen moldera egiten zen lehiaketa idatziaren edo bat bateko lehiaketaren berri. Hori izan zen, berebat, euskal kulturgintza modernoaren lehen plataforma antolatua.
2023
‎Lore Jokoena Euskal kulturgintza modernoaren lehen plataforma modernoa izan zela esan izan dute hainbat adituk. Gerora, normalean berandu ibiltzea tokatu izan bazaio ere, orduko hartan inor baino lehenago estreinatu zen euskal kulturgintza.
‎Animaleko berrikuntza zekarren Abadiak bat bateko kantuaren lehiaketa aintzat hartu izanak, ez zen horrelakorik egiten beste Lore Jokoetan, baina ez zen horretara mugatu bertsolaritzak euskal kulturgintza modernoaren hastapen haietan izandako eragina; idatzia bertso jarrien lehiaketa zen, bat batekoaren doinuetan egina, eta bertso lehiaketa deitzen zitzaion espresuki, ez poesia lehiaketa: «Koplarien guduak» 1860ko kartelean, «Bertsutako gudua» 1869koan, edo «Bertsularien gudua» 1887koan, besteak beste.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia