2000
|
|
Sorrera honetan Juan San Martin, Bittor Kapanaga, Jabier Zubiaurre, Jose Luis Ugarteburu, Jose Antonio Eizagirre eta beste askorekin batera Imanol ere protagonistetariko bat izan zen. Euskararen eta
|
euskal
kulturgintzan lan egiteak arrisku bat baino gehiago esan nahi zuen garai hartan, euskararekin eta euskal herriarekin zerikusia zuen guztia ezkutuan egin beharra zegoen; horren erakusgarri, esate baterako, Yon Etxaidek 1955ean euskal literaturaz emandako hitzaldia Egotxiagako pagadian izatea.
|
|
Alabaina, ez da soilik enpresen bilgune izango Kultur Parke hau. Honez gain, Interpretazio Zentroa deitu dioten horretan, euskalgintzaren eta
|
euskal
kulturgintzaren erakusgune bat atonduko dute; bisitatzeko lekua izango da, euskal kulturaren lehena eta oraina ezagutzera emango dituena. " Kataluniako hainbat kiderekin harremanak izan ditugu, proiektuak aztertu dira... baina gertatzen dena da hizkuntza mailan ez dagoela horrelakorik munduan, eta neurri batean dira bakarrik baliagarri beste esperientziak.
|
|
" Euskaldunon Egunkaria", Graficas Lizarra eta Zabaltzen
|
Euskal
Kulturgintzak sustaturik, Martin Ugalde Kultur Parkeak abiatu ditu zaharberritze eta eraikitze lanak. 20.000 metro koadroko orubean euskal kulturarekin zerikusia duten enpresak bildu asmo dituzte.
|
|
Era honetan eman zitzaien hasiera ofiziala Martin Ugalde Kultur Parkea taxutzeko obrei. Euskara eta euskal kulturarekin zerikusia duten enpresa, erakunde eta elkarteak biltzea du xede Kultur Parkeak eta" Euskaldunon Egunkaria", Graficas Lizarra eta Zabaltzen
|
Euskal
Kulturgintza dira sustatzaileak. Hiruok enpresa promotore bat sortu dute eta berau arduratuko da parkea kudeatzeaz.
|
|
Egun 900 metro koadroko egoitza badu, berritze lanak amaitzean 1.500 metro koadrokoa izango du. Abarka liburu banatzailea(
|
Euskal
Kulturgintzaren enpresa)" Egunkaria" ren erredakzioaren azpian (3) egongo da. Graficas Lizarrak Leitzaran Grafikoak inprimategia (9) paratuko du parke honetan.
|
|
Eta hori hala bada Espainiako gobernuak hainbat alorretan kudeatzen dituen lurralde guztietan, are larriagoa da arazoa
|
euskal
kulturgintzan ari garenontzat: gurean, dena da txikiago, dena ahulago; dena, oligopolioak izan ezik.
|
|
Plazaz plaza bertsolariek gertaera politiko, erakunde, alderdi eta gainerakoez jaulkitzen zituzten iritziek ez zuten lekurik gizarteko sektore batzuetan, batez ere, alderdi politiko eta erakundeen aldetik. Bestalde, kontuan hartu Frankismoaren ondoren
|
euskal
kulturgintzako eskaintza zein urria zen. Egoera honetan bertsolaritza izan zen goreneko mailara igo zen fenomeno sozio-kulturala, eta horrek zenbait errezelo sortu zuen kultur alorreko zenbait sektoretan.
|
|
Modaren puntan egoteaz arduratzen ez dena bakarrik egon daiteke, oharkabean, biharko modaren puntan.
|
Euskal
kulturgintzan egon den mentalidadearen guztiz kontrakoa da. Bere homologazio behar, bere beldur, bere kontuz, bere konparatu behar...
|
|
BIZIA, GUTIZIA, KARIZIA, NAGUSIA, ZUZIA... aukeratu izan banitu oso bestelako ikusmoldea emango nukeen, lehengoa bezain egiazkoa bidenabar esanda. nukeen bertsolaritzak egungo
|
euskal
kulturgintzan duen indarraz, eta hitzekin jolas egitearen eta entzutearen plazerraz, iraganean sustraiturik belaunaldiz belaunaldi aurrera doan ekimenaz... Hurrengorako utziko dut errima sail hori.
|
|
Alberdania, Elkar, Erein, Ibaizabal, Pamiela, Susa, Txalaparta. 92 zk. (1996), 11 Joseba Jaka gogoan.
|
Euskal
kulturgintzaz zenbait gogoeta. 93/ 94 zk. (1996), 11 Testuliburuak eta Euskal Herria. 93/ 94 zk. (1996), 19 Murrizketa euskal prentsarako dirulaguntzetan. 98 zk. (1997), 39 Telebista ekoiztetxeei galdeketa: 3Koma93, Baleuko, Igeldo, Ikuskin, Orio
|
|
" Bizi itxaropena" dela eta. 84 zk. (1994), 91 Joseba Jaka gogoan.
|
Euskal
kulturgintzaz zenbait gogoeta. 93/ 94 zk.
|
2001
|
|
"(...) Azken bolada honetan indarberritu egin da jokabide iraingarri bat,
|
euskal
kulturgintza eta hezkuntza susmagarri bilakatzea helburu duena. (...) Egitasmo horiek hainbat hedabideren babesa izan dute.(...) Asmo garbiro pozointzaileez barreiatzen ari diren sasi informazioek gure hezkuntza sistema bera bilakatu nahi dute susmagarri, eta gure gizarteak pairatzen duen egoerari etekin politikoa ateratzeko erabiltzen ari dira.
|
|
Bigarren ondorioa da
|
euskal
kulturgintza nolabait lasaitu egin dela ikustean Eusko Jaurlaritzan ez zela egongo Partido Popular alderdia agintean. Etxean jokatzeko parada eman zaie sortzaileei eta, agian, zertxobait ahuldu da egileek urteetan erakundeekiko izan duten umezurtz sentsazioa.
|
|
Premiazkoa da
|
euskal
kulturgintzak bere berri zuzena ematea. Zabaltzen duten iritziak zerikusi gutxi du benetako egoerarekin.
|
2002
|
|
Lehen urteetan Elkar, Zabaltzen zein Bilintxek Donostiako alde zaharrean izan zuten egoitza. 1982an Zabaltzeneko Igara auzoan hartu zuen egoitza berria eta banatzailea eta Bilintx juridikoki uztartzeko
|
Euskal
Kulturgintza S.A. sortu zen. 80ko hamarkadan zehar diskogintzari ekiten zaio eta ugaldu egiten dira etengabe:
|
|
LEHENENGO harria paratu zutenetik, bi urte igaro denean, prest da dagoeneko Andoainen izango den Martin Ugalde Kultur Parkea. «Euskaldunon Egunkaria», Graficas Lizarra eta Zabaltzen
|
Euskal
Kulturgintzak sustaturik, 20.000 metro koadroko orubeak euskal kulturaren inguruko hainbat enpresa hartuko ditu. Inaugurazio ekitaldia hilaren 27an izango da.
|
|
Egunkaria S.A., Graficas Lizarra S.L. eta Zabaltzen
|
Euskal
Kulturgintza S.A.ren ekimenez jarri zen martxan orain bi urte Martin Ugalde Kultur Parkea sortzeko proiektua. Euskal kultura eta industria; industria eta euskal kultura.
|
|
Bera izan dugu Farenheit eta Sautrela kultur saioen arduradun eta aurkezle ezaguna, baita Zopa Haundi edo Lapikoka sukaldaritza saioena ere, besteak beste.
|
Euskal
kulturgintzako eragile eta begirale konprometitua da Etxeberria, eta, hori dela eta, ez da harritzekoa hainbat egunkari eta aldizkaritan argitara emandako iritzi artikuluek hautsak harrotu izana9 Iritzi kazetaritzaren alor horretan lortu zuen, hain justu, Rikardo Arregi Kazetaritza Saria 1993an.
|
2003
|
|
Udako Euskal Unibertsitatea
|
euskal
kulturgintzan. Hasierako urteak
|
|
Giro horretan, beharrezkoa zen
|
euskal
kulturgintzan, oraindik ez zen euskalgintza hitza erabiltzen, ari ziren pertsonak, taldeak eta erakundeak bateratzea, «zer nahi dugun, noraino joan behar dugun, zein bide urratu behar, zein urrats eman behar dugun jakitea eta elkarrekin erabakitzea»101 UEUk zenbait ahalegin bultzatu zituen bide horretan, eta horren ondorio izan zen 1976ko urriaren 31n Durangon, bertako Euskal Liburu eta Diskoaren Azokarekin batera egindako batzarra; UEUk proposatuta, Xabier Mendiguren izan zen moderatzailea.
|
|
|
EUSKAL
KULTURGINTZAN
|
|
Egunkaria itxi, Jakin eta Argia miatu, Plazagunea indargabetu... ondorio latzak
|
euskal
kulturgintzan oro har, eta bereziki komunikazio esparru euskaldun modernoaren baitan.
|
|
Bizitasunetik egin behar da
|
euskal
kulturgintza. Bizitzeko ez badu balio (eta bizitza ez da merkatua soilik, baina merkatua ere bada) ez du balio.
|
|
25 urte
|
Euskal
Kulturgintzan. (e).
|
|
|
Euskal
kulturgintzak (eta irakaskuntzak) modu batera edo bestera, diru publikoa bereganatu behar du, ekoizten duen produktua nekez izango delako ehuneko ehunean errentagarria. Euskarazko merkatua txikia da, batetik, eta kulturak ez du kotizatzen balioen merkatuan, are gutxiago botereari aurre egiten baldin badio.
|
2004
|
|
Udako Euskal Unibertsitatea
|
euskal
kulturgintzan. Hasierako urteak
|
|
EHUko Gaur Egungo Historia saileko irakaslea dugun Mikel Aizpurua Murua UEUko talde eragileko kidea eta euskal unibertsitatea helburu daukan erakunde horretako zuzendaria izana da. Orain plazaratu duen Udako Euskal Unibertsitatea
|
euskal
kulturgintzan. Hasierako urteak liburuan, UEUren sorreratik hasiz 1984an Aralarreko batzarra egin artekoak jaso ditu.
|
|
Gizartearen erabidean inplikaziorik ez duen kultura, kulturaren definizioak hala eskaturik; eta gizarte eredu bat eraikitzeko balio dezakeen kultura, kulturaren egitekoa gizartearen oinarri delako ustean. Hori eta horrenbestez,
|
euskal
kulturgintzaren eremuan daukagun atergabeko tirabira aspaldiko kontua da, gure nortasun krisiak euskal izatearen errekastoa agortu zuenekoa gutxienez.
|
|
Erasoaren egilea izendatzeko, Baleren Bakaikoak erregimen totalitarioa darabil bere idazkian, ez Estatu totalitarioa: ?
|
Euskal
kulturgintzako langile baketsuak eta lasaiak, eregimen totalitarioetan bezala gau ilunean atxilotu dituzte, egun argiarekin atxilotu balituzte bezala. Honela, adin guztietako euskaldunen artean izuaren mezua zabaldu nahi izan dute, batik bat adin txikiko seme alaben artean, ordu horietan aita batek edo amak pairatzen duen tratuak hori sortzen baitu?. 406
|
|
Atxagaren iritzia onartuz, zentzu zabalean, euskal kulturaren autonomiarik ezak hau erdal kulturaren satelite huts bihurtzen du. Logika zehatz horretan berritutako eta ekoiztutako
|
euskal
kulturgintza eta hizkuntza jarduna gizarte dinamika hegemonikoaren erreferentzia eta irizpideen arabera gorpuzten dira. Beraz, hizkuntza diglosikoan jarduna gerta liteke kultura nagusiaren ezpalekoa.
|
|
Euskal kulturarentzat, plazetan plazena, Durangoko Liburu eta Diskoen Azoka izango da.
|
Euskal
kulturgintzaren bilakaera behatzeko talaia goretsiena. Euskal kulturgileen asmoz eta egitez mamitu baitzen kulturaren azoka hori, betiko ilunpetik atera eta euskarazko kulturak ere bere tokitxoa behar zuela aldarrikatzeko.
|
|
696 Eduardo Apodaka:
|
Euskal
kulturgintzaren izaeraz eta zereginaz, Uztaro, 2003, UEU, 26.
|
|
(249) Zehaztuz etorri garen bezala, Azkue eta Sabino Aranaren arteko desadostasunak bis takoak izan ziren, ez bakarrik politikagintza eta hizkuntzalaritzan, baita
|
euskal
kulturgintzan ere, azken esparru honetan nor nori aurrea hartuko ibili baitziren: Sabinok Euskeldun Batzokija sortu ko du 1894an eta Azkuek Euskeldun Biltokia 1895ean; 1896an, bakoitzak bere aldetik bere orto grafi proiektua aurkeztuko du; Azkuek Euskelzale aldizkaria kaleratuko du 1897an, eta Sabinok, berriz, Euzkadi 1901ean (Jurgi Kintana, op., 25.or.).
|
|
Gaurko perspektibatik urte hauetan guztietan sortuz joan den
|
euskal
kulturgintzaren bilakaera nola ikusten duzu?
|
|
Zu re ustez, zein leku du
|
euskal
kulturgintzak gaur egun euskaldunen artean gure gizartean?
|
|
Kantua bitartekoa zen, han esaten ziren gau" Pluralismoa, euskararik gabe, zer da?" zak beste inon ez baitziren esaten, ez zeuden esaterik, ez musikan, egunkarietan, ez inon. Gaur egungo
|
euskal
kulturgintzak kalitatearen bidetik jo du, ezinbestez.
|
|
U rte hauetan guztietan
|
euskal
kulturgintzaren garapenean politikak nolako eragina izan du frankismo bukaeratik aurrera. Beti egozten zaio politikari jendea banatzen duela.
|
|
PATXI SARRIEGI umaian (Gipuzkoa) 1934an jaioa, Iñaki Beobi de
|
euskal
kulturgintzari eta bereziki kultur susta penari lotua bizi izan da. Elkarrizketan zehar bere bizitzaren garai desberdinei errepaso sosegatua eman nahi izan diogu, eta aspaldiko pasarte ezezagu nak bezala, hain urrutikoak ez diren gertaerak ere eka rri ditugu gogora, berak bizi izandakoak gogoratzeko asmoz.
|
|
|
EUSKAL
KULTURGINTZA KO HASTAPE NAK: JARRAI ANTZERKI TALDEA
|
|
|
Euskal
kulturgintzan hasi zinen orduan. Ba al zegoen garai hartan inolako aukerarik euskararen alde zeozeregite ko?
|
|
Euskal giroa sakontzeko posibilitatea bazegoen bertan. Baina benetan
|
euskal
kulturgintzan sakontzen, soldadutzatik bueltan hasi nintzen, Donostian Jarrai antzerki taldearen eskutik.
|
|
Bizitza luzean zehar
|
euskal
kulturgintzan oso alordesberdinak jorratu dituzu, musika eta telebista esate baterako, baina hasiera hasieran, azaldu duzun bezala, antzerki munduan hasi zinen. Zein urte ziren horiek?
|
|
Han hasi ginen ikasten eta
|
euskal
kulturgintzan leku hartzen, nolabait esateko. Gure iritziak zabaltzen.
|
2005
|
|
Aitortu behar dut, aspaldian nabilelako
|
euskal
kulturgintzan, modu batean zein bestean, printzipio hau dela betetzen zailenetakoa. Erakunde gehienek badituzte, gurean 20 urte.
|
|
Hartara, euskarak izan zuen, foru galeraren garaitik lehendabizikoz, zuzeneko presentzia eta izatea legearen esparru ofizialean. Horrek motz eta urri iraun bazuen ere, Leizaolak, horratio, ez zion
|
euskal
kulturgintzari utzi. Euskal literaturaz nahiz herriaren etorkizunaz arranguraturik, Eusko Jaurlaritzaren bigarren lehendakariak, nahiz erbestaldi luzean nahiz azken urtetako etxe itzuleran, beti gorde zuen bere euskal sena eta esku erakutsia.
|
|
2005 urtea garrantzitsua izan da, Euskararen Erakunde Publikoa (EEP) sortua izan baita hizkuntza politikaren bidean ezartzeko, nola erakaskuntzan, hala euskararenerabilpenean zerbitzu publikoetan. Ondorioz, hemendik goiti, gure eginkizuna gehiago zuzendua izanen zaie
|
euskal
kulturgintzaren sail desberdinei.
|
|
Udako Euskal Unibertsitatea
|
euskal
kulturgintzan. Hasierako urteak AIZPURU MURUA, Mikel.
|
2006
|
|
Jakin, Lizardiren deiari jarraiki, euskara" kultur yoera ta kultur ats guzi guzietan murgil" arazteko xedearekin sortu zen. Horretarako, jada lehen zenbakian gogoa aldarrikatu du,
|
euskal
kulturgintzan lan egin ahal eta gogo zuten gazteak oro elkartzekoa (orduan Seminarioetako apaiz eta fraide gaiak). Bi puntuotan:
|
|
Bi puntuotan: alegia,
|
euskal
kulturgintzan jardun eta lankideak nahinondik biltzen ahalegindu, berrogeita hamar urte honetan ez da aldakuntzarik egon Jakinen.
|
|
Alde batetik, 18 epaiketa amaigabean ikusi denez, antiterrorismoaren aitzakian,
|
euskal
kulturgintza xehatu nahi da. Epaiketa famatu horretan euskara da helburua.
|
|
Horregatik, normaltasunez bateratu zituen berak bi eginkizunok: Jakinen argitalpen programa lantzea eta bideratzea, batetik, eta hortik zehar Unibertsitateetan ikasten ari ziren ikasleak
|
euskal
kulturgintzara erakartzea eta horien ahaleginak koordinatzea, bestetik. 1971n, Jakinen programa berria abiatzen ari zen urte berean," Unibertsitarioen euskal ikastaldia" egin zuten Arantzazun," Unibertsitario eta Jakin Taldeko batzu", ikastaldiaren informazio orriak dioenez.
|
|
Etxe barruan eta kanpoan.
|
Euskal
kulturgintzako hainbat eragileri galdetu diogu nola irudikatzen duten aldizkariaren etorkizuna. Horietako batzuen erantzunak azken zenbakian argitaratuko ditugu.
|
2007
|
|
185 elkarte edo federazioren zerrenda aurki ditake Euskal kultur erakundearen webgunean. Sailkapen labur bat egin dezagun ikusteko nolakoa den
|
euskal
kulturgintzaren ingurunea Ipar euskal herrian. euskalgintzan dihardute Euskaltzaindia, Euskaltzaleen Biltzarra, Eusko Ikaskuntza, Euskal Konfederazioa, Euskal Herrian Euskaraz, Sü Azia. hezkuntzaren hiru sareetako ikastetxeetan, euskal kulturaren lagungarri dira Ikas pedagogia zerbitzua eta guraso elkarteak Ikas Bi, Biga Bai, Euskal Haziak. Seaska ikastoletako irakasle, ikasle eta gurasoen bilgune da.
|
|
Galdea: Ingurune dinamiko honek zer eragin du
|
euskal
kulturgintzaren jarraipenean. Biziki eragin handia. elkarte bakoitzak badu 40 edo 50 urteko historia luzea.
|
|
Euskararen ezagutza ez da beharrezkoa talde horietan diharduteko. Hor dago
|
euskal
kulturgintzaren" paradoxa".
|
|
Baina euskara edo euskalduntasuna, zer bilakatzen da dinamika zabal horretan? elkarterik jendetsuenak dantzaz, musikaz eta kantuaz arduratzen dira. euskararen ezagutza ez da beharrezkoa talde horietan diharduteko. hor dago
|
euskal
kulturgintzaren" paradoxa" (I. Martinez de Luna). Nortasuna 2005 inkestan ikusi dugu jende askorentzat euskal kulturaren osagai nagusia euskara dela.
|
|
Berriz ere eskatzen dugu legezko ofizialtasuna euskararentzat eta gure kulturarentzat. hurrengo urtean Deiadar manifestaldi erraldoia antolatu zen, eskolak, elkarteak eta hautetsiak bilduz, hizkuntza eta kultura eskubideak aldarrikatzeko eta negoziaketak aitzinarazteko botere publikoarekin: Seaskaren onarpena, sare elebiduna, irakasleen formakuntza diplomatua, euskal irratiak,
|
euskal
kulturgintzaren antolaketa. ondorioz 1990ean euskal kultur erakundea eta euskal kultura sostengatzen duen udalarteko sindikatua sortu ziren, kulturgintzaren normalizazioa segurtatzeko.
|
|
Euskal kulturatik identitate efektuak dituzten kultur jarduera bizigarrietaraigaro genuke, euskal hori mugatzeko ahalik eta adostuen dauden bereizgarriak erabiliz. Eta euskalduna izateaz baino, euskaldun jarduteaz eta ekiteaz, bilakatze zabal eta sortzaileaz, kezkatuago garatu genuke
|
euskal
kulturgintza.
|
|
2.3.5
|
Euskal
kulturgintzaren haztegiak: eragileak sortu beharraz
|
|
|
Euskal
kulturgintzak euskaltasuna bereizteko balio duen edozein jarduerarenalderdi adierazkorra bada ere, kontuan hartu behar dugu bereizgarritasuna ezdagoela jardueretan, baizik eta jendeak ematen dien zentzuan. Adibide zaharra: txapelak ez du inor euskaldun bihurtzen, baina txapelari eman zaion zentzua delaeta, txapela euskaltasunaren bereizgarria da; adibide berriagoa:
|
|
Kontua da, gaur, jendeak ez duela lortzen bere kultur kapitala sistema koherente batzuetatik; kontsumoaren eta informazioaren gizartean sistema horiekbirrindu eta nahastu egiten dira; eta ondorioz, jendeak handik eta hemendik hartuzbere kapitala osatu eta bizi egiten du. Tartean,
|
euskal
kulturgintzaren altzotikzerbait hartu eta zerbait biziberritu ere. Jakina da, bestalde, hautamena ez delalibrea; kontsumo merkatuek, erakunde politikoek eta abarrek bideratzen dutekultur hautamena.
|
|
|
Euskal
kulturgintzaren oinarrian eskaera politiko bat ikusi ahal da. Identitatehomogeneoa eta nolabait garbia, purua edo hutsa, eratzeko asmoa.
|
|
1950.eko hamarkadan, badirudi
|
euskal
kulturgintzan Erbesteak eta Barruak elkarri begiratuz eta elkarren lehian ariko direla, urruntasun geografikoaren gainetik hurbiltasun sozio-kulturala bilatuz, batzuetan hala nahi izan zelako eta bestetan parean gertatu zelako, gehiago gabe. Ikus dezagun xehetasun gehiagoz.
|
|
Data horietan ikusten denez, gero 1968ko iraulketak moztu zuen kimu berrion talde etorkizuna (adibidez, Nobizio etxeen itxierak 1968koak dira batik bat), baina baita, aldi berean, barreiatu ere Unibertsitate (Bartzelona, Madril, Valladolid, Deustua, Paris, Leuven, Erroma) eta komunikabideetan (prentsa eta irrati) gazte euskaltzale ongi alfabetatuak,
|
euskal
kulturgintza bizkortuan (eta bizkortzekoan) aurreko belaunaldiari erreleboa hartu eta bide urratzaile izango zirenak.
|
|
Itzulpen zaindu eta landu hauekin, garai guztietako mendebaldeko pentsamendua —dozena erdi bat hizkuntzatako obrak: grekoa, latina, frantsesa, ingelesa, alemana, italiera, espainola... — eskuragarri edukitzeaz gain,
|
euskal
kulturgintzarentzako ezinbesteko materialak dauzkagu.
|
|
Ez, ez ginen erratu. Orain hamar urte bete betean asmatu genuen esan genuenean Guggenheimek ez ziola ekarpen handirik egingo
|
euskal
kulturgintzari. Areago, bertako kulturgintzaren ispilu lana bete ez duen heinean, estaldura bat gehiago, geruza bat gehiago jarri dio bertako ekoizpenari, ikusezina bihurtzeraino.
|
|
edukiontzia baloratzen da, edukia zein den gorabehera. Guggenheimen albo alboan dagoen Arte Ederretako Museoak erakusketa on onak eskaintzen ditu —hurkoarenak baino hobeak sarri askotan— eta ez du eskatzen hainbesteko inbertsio ekonomikorik,
|
euskal
kulturgintza hamar urte hauetan hipotekatzera eraman duenik.
|
|
Hala, ospe bereziko erakundeak ingelesez edo euskaraz desberdinak dira. Euskarazko ekoizpenaren gehiena euskalgintzaren esku dago, hau da,
|
euskal
kulturgintzan diharduten erakunde eta elkarteen esku, eta urrunetik, unibertsitateak eta bestelako erakunde publikoak daude. Ingelesezko produkzioak, aldiz, Erresuma Batuan egiten denak esaterako, halakorik ez du.
|
2008
|
|
Ideologia politiko abertzalearen gabeziak kritikatzen ditugunean, haren dimentsio etnolinguistiko eta kultural arroztua dugu jomugan. Orain, berriz,
|
euskal
kulturgintzaren alorrean aztarrika gabiltzanean, euskaltzale batzuengan nazio politikoaren kontzientziarik eza nabarmentzen zaigu.
|
|
|
Euskal
Kulturgintzaren Transmisioa graudondoko ikasleei banatu zizkieten diplomak egubakoitzean. Huhezi fakultateko kapera eraberrituan egin zen lehenengo ekitaldia izan zen eta Joseba Intxausti ohorezko euskaltzainak hitzaldi bat eman zuen.
|
|
|
Euskal
Kulturgintzaren Transimisioan aditu tituloa jaso zuten egubakoitzean, Huheziren fakultatean, graduondokoaren lehen ikasturtea jarraitu duten ikasleek. Graduondokoak izan dituen 58 ikasleetatik 44k aurkeztu dute proiektua, eta horiei banatu zitzaizkien diplomak.
|
|
Eta disimuluan, pildora edulkoratuak eskaintzen dira kontzientziaren lasaigarri, Euskadi Literatur Sariak, esaterako, edo Frankfurteko Azokarako txango domestikatuak. Ez, ezin da bultzatu
|
euskal
kulturgintza kulturgileekiko mesfidantza, gutxiespena, errezeloa, beldurra eta konfiantza falta baldin badago. Laguntzeko modua da uko egitea den dena kontrolpean eduki nahi izateko tentazioari; laguntzea da ez jakitea zer erantzungo diguten galdetzen dugunean eta, hala ere, galdetzea; laguntzea da jakitea (eta barneratzea) banatzen dugun dirua ez dela gurea, ez dela erakundearena, erakundeak banatu egiten baitu guztiona den dirua.
|
|
Ahalegina eta emaitza, han ikusitakoari erreparatuz gero. Eta
|
euskal
kulturgintzatik, talaia hauetatik gutxitan erreparatzen zaie horrelako ekimen eta mugimenduei. Gaztetxe berba gutxi aurkituko duzu Jakin eko orriotan.
|
2009
|
|
Ezinbestean. Kritikoa egungo
|
euskal
kulturgintza" Hegoaldezentrikoarekin". Kritikoa Espainiarekin.
|
|
Zinemak ere lekua izanen du Ikuskas euskal laburmetraien proiekzioarekin. Antxon Ezeiza zuzendaria emanaldietan izanen da
|
euskal
kulturgintza eta artegintzaz solasean. Aurrera begirako erronken eta egitasmoen berri emanen du.
|
|
Euskal bertsolaritza oso osorik bertan izan zen. Kirolari, sukaldari eta
|
euskal
kulturgintzako hainbat ordezkarik ere ez azken agurra eman nahi izan zioen Joxe Lizasori. Txomin Garmendiak, Xabier Euzkitzek eta Azpillagak, beste bertsolari batzurekin batera, bertso batzuk abestu zizkioten hileta elizkizunean.
|
|
Ordutik, Durangoko Liburu eta Disko Azokaren topaleku izaera indartu zen, betiere saltoki izaera galdu gabe. 1992an Argizaiola saria ematen hasi zen
|
euskal
kulturgintzan egindako lana eskertu eta goraipatzeko.
|
|
Udako Euskal Unibertsitatea
|
euskal
kulturgintzan. Hasierako urteak
|
|
Zer da zuentzat transmisioa?» galdetu die Jone Miren Hernandez EHUko Antropologia irakasleak Huhezik antolaturiko
|
Euskal
Kulturgintzaren Transmisioko graduondoko ikasleei. Daukazuna eta dakizuna besteenganatzea; jasotakotik eta bakoitzak beretik besteei zerbait pasatzea; ondorengoetaratzea, erantzun dute taldetan banaturik dauden ikasleek.
|
|
Horietako bat da Jasone Mendizabal Topaguneko zuzendaria. Kafe Antzokia behin betiko ixteak euskara eta
|
euskal
kulturgintzarentzako erreferentzia bat galtzea ekarriko luke, azaldu du Mendizabalek. Haren aburuz, Bilboko euskalgintzaren erreferentzietako bat da.
|
|
Kike Amonarrizek eman zuen joan den asteko ikastaroetako bat HUHEZIk antolaturiko
|
Euskal
Kulturgintzaren Transmisioa aditu tituluan. Eta Amonarrizek euskararen inguruko diagnosia aurkeztu ondoren, aurrera begirako ideia batekin amaitu zuen ikastaroa:
|
|
Bere herriko euskara elkartearen esperientzia azaldu zuen Iñaki Arruti Lasarte Oriako Udaleko euskara teknikariak joan den astean HUHEZIk antolaturiko
|
Euskal
Kulturgintzaren Transmisioaren graduatu ondoko ikastaroan. Hizkuntz komunitate autozentratua izatearen garrantzia nabarmendu zuen Arrutik, autozentratze hori hizkuntz normalizazioaren adierazle hartuz.
|
|
Posible litzatekeen, beharrezko litzatekeen.
|
Euskal
kulturgintzan dabilenak, euskal eta kulturgintza rekin zer nolako harremana izan behar luke. Zerk du pisu handiagoa, euskal ek ala kulturgintza k?
|
|
Zentrala ala periferikoa? Nork hartzen ditu
|
euskal
kulturgintzari buruzko erabakiak?
|
|
Lasarte Oriako euskara teknikariaren hitzak entzunda, euskarari buruz esandakoa kulturara estrapola litekeen galdetzea otu zaio ikasle honi,
|
euskal
kulturgintza autozentratu bat zer litzatekeen. Posible litzatekeen, beharrezko litzatekeen.
|
|
Festa batekin bukatu dute
|
Euskal
Kulturgintzaren Transmisioa ikastaroa
|
|
Uztailaren 1ean eman zitzaion amaiera
|
Euskal
Kulturgintzaren Transmisioa aditu tituluaren bigarren aldiari. Antolatzaileek adierazi zutenez, hurrengoa bi urte barru egingo da, ikasturtean.
|
|
Julen Arexolaleiba.
|
Euskal
Kulturgintzaren Transmisioa Graduondokoaren koordinatzailea
|
|
Amaitu berri da, Huhezi fakultatean,
|
euskal
kulturgintzaren transmisioari buruzko aditu tituluaren bigarren aldia. Bi urtean behin egingo da aurrerantzean, hurrena 2010eko udazkenean hasita.
|
|
Hiru urteko eszedentziaren ondoren, amaitu berri den ikasturtean Huhezi fakultatera itzuli da Julen Arexolaleiba (Arrasate, Gipuzkoa, 1962). Irakasle lana berriz hartzeaz gain,
|
Euskal
Kulturgintzaren Transmisioa aditu tituluaren koordinazioaz arduratu da. Gustuko bidean aldaparik ez.
|
|
Maialen Lujanbiok, iaz aditu tituluan ikasle izandakoak, aitortu zuen maiz aldarte ezkorra utzi ziola
|
euskal
kulturgintzaren egoerari buruz graduondokoan jasotako informazioak, baina, aldi berean,, sekula baino ikuspegi errealistagoa, jaso zuela.
|
|
izan zirela zioen. Bertan hasi zen puri purian zegoen
|
euskal
kulturgintzarekin harremanetan; garai hartan ernatu zitzaion, konpromiso politikoa?.
|
|
Ez azkena, zoritxarrez, atzetik ere andana jasan dugu eta. Herri oso bati egindako erasoa izan zen, baina batez ere euskara eta
|
euskal
kulturgintza kriminalizatzeko ahalegina izan zen. 2003ko otsailaren 20an egin genuen lehen agerralditik esan dugu euskara eta euskal kulturaren kontrako erasoa izan zela hura, eta urteak aurrera egin ahala, datuak esku artean izan ditugunean, gero eta argiago geratu da halaxe zela.
|
|
Euskal kulturari laguntzeko, eta Elizak
|
euskal
kulturgintzaren aldeko lanean beti izan duen presentziari eusteko. Horretarako sartu zen Egunkaria ren proiektuan Txema Auzmendi.
|
|
Dauden txosten gehienak guardia zibil hauek egin dituzte.
|
Euskal
kulturgintzako 25 enpresen atzetik hauek ibili ziren, Egunkaria ixteko hauek eskatu zuten. Gure atxiloketen inguruan deklaratu dute, eta gezur mordoa entzun behar izan dugu.
|
|
Hain akusazio larriak egin (ohi) dituenak argitu behar luke
|
euskal
kulturgintza guztiaz ari den, unionista ez diren euskal kulturgileez ari den, edo nor demontreren gainean ari den behinik behin; euskal kulturgile guztien izena zikindu besterik ez baitu egiten horrela jokatuta, eta euskaldunoi, espainolistarik atzerakoienek ezarri ohi diguten estigmaren zama handitu, euskal kulturari bizkarra emanda bizi diren euskal herritar erdaldun elebakarren artean, batez e...
|
|
Hori da, nire ustez, etorkizunera urrats benetan irmoz eramango gaituzten paradigmetan berria. Eta ez, soilik, horrela bermatuko dugulako euskararen etengabeko biziberritzea, baizik eta, horrela jokatuta, beste dimentsio bat emango diegulako euskarari,
|
euskal
kulturgintzari eta, azken finean, euskarak ere biziarazten duen gizarte honi: mundu zabaleko, eta bereziki, Europako?
|
2010
|
|
Guk oso argi dugu: euskararen normalizazioa ezinbestekoa da herri honen garapenerako, eta, hori lortzeko, euskalgintza eta
|
euskal
kulturgintza osoa lehentasun estrategikotzat hartu behar da, horretarako politika argia eginez.
|
|
Transmisioa, barkatu esatea, ezinezkoa da. Eta egin ez delako, egin ezin delako antolatu zuen Huhezik
|
Euskal
Kulturgintzaren Transmisioa ikastaroa. Nola kontatuko diogu gaur hamar urte dauzkan gazte bati zer izan zen eta nola bizi izan zuten euskara batuaren sorrera?
|
|
Egiazki, kulturgintzaren logika berriak ez gaitu batere ondo kokatuta harrapatu eta gure kasuan gainera proposamen tolesgabeak modurik inozoenean barneratu izan ditugu. Akatsetako bat da 60ko hamarkadan
|
euskal
kulturgintzan ereindako izpiritu kritikoaren gogoeta oparoak baliogabetzea; diskurtso anti dialektiko batekin emantzipazioa zokoratu izan da. Perspektiba historikoak berresten digu euskal kulturaren larritasuna eta irudikari kolektiboen ahultasuna hainbatetan gestio politikoari estuki lotua dagoela.
|