2004
|
|
Erdal kultur gaien kontsumoan euskaldunen parte hartzea erdaldunena beraiena bezain nabarmena ez denik nekez uka dezake inork. Haatik, gauzak atzekoz aurrera jarrita, erdaldunek nola parte hartzen dute
|
euskal
kulturaren kontsumoan. Euskaldunak erdal munduaren sustraietan erraietaraino sartuak gabiltzalarik, zertan dira euskal kulturari buruzko erdaldunen jokabideak?
|
2007
|
|
Beraz
|
euskal
kulturaren kontsumoa gehiago da eskaintzaren araberakoa, ezinez eta kontsumitzaileen hizkuntz gaitasunaren araberakoa: euskalduna elebiduna izanki, ez du baitezpada euskarazko filma edo kontzertua hautatuko.
|
|
Estekatzen estekatzen, Ibon Egañak Volgako Batelarien orrian idatzitako artikuluan Iñaki Aldekoak Egan aldizkarian (2006/ 2) idatzitako artikulu bati egiten dio erreferentzia. Artikuluaren gaia" Postmodernitatea gurean?" da, eta XXI. mendearekin
|
euskal
kulturaren kontsumo moduetan izandako aldaketek euskal literaturan duten eraginaz hitz egiten du:
|
2009
|
|
Eta Amonarrizek euskararen inguruko diagnosia aurkeztu ondoren, aurrera begirako ideia batekin amaitu zuen ikastaroa: jarrera pesimistak baztertu eta administrazioaren inplikazioaz eta atxikimendu sozialaz gain, euskarak
|
euskal
kulturaren kontsumoa indartzea behar du. Euskarak best-seller ak behar dituela dio Amonarrizek:
|
2013
|
|
Inguruabar soziolinguistiko honetan,
|
euskal
kultur kontsumoari buruzko datuetan ez da ezer harrigarririk ikusten. Euskararen gaur egungo hedapenaren ezaugarri nagusiak ezagutzaren hazkundea iraunkorra izatea eta erabilera% 13ren inguruan mantentzea izanik, kulturaren eremuan emaitzak aurreikustea ez da zaila.
|
2015
|
|
–(...) Hirurogeigarrenetako
|
euskal
kulturaren kontsumoa hutsaren hurrena zen. Eta gaur egun ere, populazioaren zati konkretu batekoa ezik, oso txikia izaten jarraitzen du.
|
|
Baiki:
|
euskal
kulturaren kontsumoa txiki txikia da oraindik; euskal kazetek kioskoetan daukaten presentzia zenbatekoa den ikustea baino ez dago. Javier Diaz Nocik ere, euskarazko komunikabideen artean sendoen daudenak EITBkoak direla gaineratu eta gero, ahulezia puntuak seinalatu dizkigu (1998:
|
2016
|
|
EAEn oso igoera argia izan du gela barruko euskal jardunak; Nafarroan eta, apalago, Iparraldean ere euskararen ikasgelako erabilerak gora egin du azken 50 urtean387 Egia da administrazioeta zerbitzu alorrean ere aurrera egin duela euskarazko jardunak, oro har, azken hamarkada hauetan. Egia da euskal irrati telebistak ditugula orain eskueran, lehen ez bezala, bertako edukia euskaraz jaso ahal izateko; euskal egunkari aldizkariak ere hor dauzkagu egungo egunean, irakurle potentzialen hautakizun;
|
euskal
kultura kontsumoaren elikagai izan litezkeeen argitalpenak eta zabalkunde bideak ere ugaritu egin dira azken hamarkadotan. Lan esparruan ere ez dirudi, oro har, atzera doanik kontua:
|
2018
|
|
Ezohiko agerraldia, taldearen egitura osoaz eta martxan dauzkaten negozio lerroez informatzeko baliatu zuena, orain arte publikoarentzat oso ezagunak izan ez diren datuak eskainiz. Denbora gutxian Elkarrek egin duen bigarren agerpen publiko esanguratsua da, aurretik Siadeco ikerketa elkarteari
|
euskal
kulturaren kontsumoa azter zezala eskatu eta martxoan aurkeztu baitzuen zeresana eman duen inkesta: ondorio nagusietako batek dio euskaldunen erdiek baino gehiagok ez dutela euskal kulturarik kontsumitzen.
|
|
Hori, euskaldunen artean. Kontuan hartuta euskaldunak gutxiengoa direla Euskal Herrian (%28),
|
euskal
kulturaren kontsumoa are mugatuago dago.Euskal kultura kontsumitzeko ohiturari buruzko azterketa egin dute. Atzo aurkeztu zuten Elkar fundazioaren lehendakari Joxemari Sorsek eta Siadecoko ordezkari Juanjo Allurrek.
|
|
Are gehiago, jasotako datuetan oinarrituta, Siadecok hurbilpen bat egin du, ikusteko euskal kultur produktuak ohikotasunez irakurri eta entzuten dituztenak zenbat diren. Beste era batera esanda,
|
euskal
kultur kontsumoaren nukleoan legokeen pertsona kopurua zenbatekoa den kalkulatu dute, beti ere irakurketa eta musika entzutea kontuan hartuta: 40.000 pertsonak osatzen du nukleo hori, zeina osatzen den, euskarazko prentsa eta urtean gutxienez hiru liburu irakurtzeaz gain, gutxienez euskarazko disko bat erosten dutenekin.
|
|
Azpimarratu nahiko nuke
|
euskal
kultur kontsumoaren nukleoa hain txikia izanik, ez bada handitze prozesua martxan jartzen, egoera larrian egongo direla eta garela kultur eragile asko; eta are egoera larriagoan, egoera horri eransten bazaio kultur kontsumoan gertatzen ari den aldaketa azkarra. Liburugintzari dagokionez, irakurle faltak produkzioa txikitzea ekarriko du eta euskal enpresek zail izango dute inbertsioak egitea, errentagarritasun faltagatik.
|
2019
|
|
Gai hauen inguruan. Minutu erdiko 10 ideia
|
euskal
kulturaren kontsumoaz, ekarpena aurkeztu nuen 2008an, Martin Ugalde Kultur Parkean. Kontsumitzen al da euskarazko kultur produkzioa??
|
|
Minutu erdiko 10 ideia
|
euskal
kulturaren kontsumoaz
|
|
Ez dago esan beharrik saltzeko hau dela lekurik aproposena Euskal Herrian, eta horrek eztabaida ugari ekartzen du urtero jendarte zabalera.
|
Euskal
kulturaren kontsumoa egun horietara mugatzen dela eta urte osoan apenas irakurri, entzun edota gozatzen ditugula euskarazko sorkuntzak diote askok. Hiruzpalau egun horietan poesia eta saiakera liburu potoloak, distortsioz beteriko inork ulertzen ez dituen taldeen biniloak eta duela 30 urteko talde kutunaren kaseteak —hura bai musika eta ez gaur egungoa! — erosi eta urte osoan zehar etxeko apalean —ikusten diren leku batean, hori bai— hautsa hartzen izaten ditugula dio askok, eta badira hori baieztatzen duten estatistikak ere.
|
2020
|
|
Irabazleei euskarazko kultura produktuak erosteko txartelak emango zaizkie," gaztetxoen artean
|
euskal
kulturaren kontsumoa sustatzeko" helburuarekin.
|
2021
|
|
|
Euskal
kulturaren kontsumoa eta sare sozialak ere kontuan hartzekoak izan daitezke erabileran eragiteko esparruei dagokienean (Ortega et al. 2013); izan ere, alde batetik, honek Euskal Herriko edozein eremutako jendearekin kontaktatzea ahalbidetzen die eta, beste alde batetik, gazteen bizitzan leku handia daukate eremuok. Hain zuzen ere, gazte askoren kasuan, gazteen mundua betetzen duten sare sozialetan, ikus entzunezkoetan, musikan, modan, kirolean, koadrilan, lokalean, diskoteketan, jaietan, etab. euskarak oso toki gutxi dauka.
|
|
|
Euskal
kulturaren kontsumoari eta sare sozialei dagokionean, 19 parte hartzailek bakarrik kontsumitzen dute kultura gehiago euskaraz gainerako hizkuntzetan baino eta 20k bakarrik erabiltzen dituzte sare sozialak gehienbat euskaraz. Datu hau kontuan hartzekoa izan daiteke erabileran eragiteko esparruei buruz hausnartzean.
|