2001
|
|
Gaur arte idatzi den
|
euskal
kulturaren historiari erreparatu besterik ez dago honek elizgizonei zenbat zor dien ohartzeko. Elizgizonei, bai!
|
|
Elizgizonei, bai! Moja jendea auskalo zertan zebilelako, herri xehea alfabetatu gabe zegoelako, jauntxoak gerran edo negozioan buru belarri… auskalo zergatik,
|
euskal
kulturaren historia elizgizonen izenez eta egitez betea dago. 1971ko uztailaren 18ko Z. ARGIA dugu lekuko.
|
2007
|
|
Zenbait paper eta berriemaile bat erabili ditut zuregana etorri baino lehen. Berriemaile haren arabera, AEK barruan gertatu zen borroka hura
|
euskal
kulturaren historian oraindik ere idatzi gabe dagoen atala da. Berriemaile hori, noski, zure egia konta dezazun eskatzen ari da.
|
2009
|
|
bata, entziklopedietan aurki daitekeen oinarri oinarrizko informazioa; bestea, inondik ere ulerterrazak ez diren Oteizaren inguruko artikulu, tesi edo bestelakoak, Oteiza beraren idazki eta teoriak barne. Liburu honen bidez artean jakituna izan gabe Oteizaren, eta oro har,
|
euskal
kulturaren historia hurbilenean giltzarri izan diren hainbat gertakariren inguruko azalpen ondo egituratuak aurkituko ditu irakurleak, apenas 142 orrialdeetan.
|
2010
|
|
Erbesteko Euskal Pentsamendua esate baterako, noneuskal erbesteratuek plazaratutako Euzko Gogoa eta Zabal aldizkarien azterketasakona maisuki burutu zuen.
|
Euskal
kulturaren historia sozialaren jorratze sakonaizan zen lan hori eta horrek erakusten digu oraindik ikerketa askoren beharra (Iztueta, 2001). Dena den, alderdi kulturalak eta politikoak jaso dituen nagusigoakitzalean utzi ditu beste ikerlerro baliotsu hainbat.
|
|
Halaber, Guatemalan
|
euskal
kulturaren historiak eman duen aldizkaririk interesgarrienetako bat sortu zuen, Euzko Gogoa (1951), non Bedita Larrakoetxeak, Bingen Amezagak, Andima Ibiñagabeitiak, eta Zaitegi berak beren itzulpeneta antzezlanak argitaratu zituzten.
|
2015
|
|
Aitzitik, ezker abertzaleak ezagutu dituen kontraesan eta mugei erantzun nahiz egiten du bere proposamen anomaloa. Eta
|
euskal
kultura historia identitatearen alderdi anomaloa bere hartan aztertu eta ulertzeko, Apodaka beste zerbaitez arduratuko da: eguneroko bizitzan hedatzen diren euskal jardun heterogeneo eta ugariak, eta jardunok eratzen duten Zera hori, euskal Zera, era berean etnikoa eta politikoa den Zera unibertsal/ partikular hori.
|
2019
|
|
Ikerketa honen hasieran Federico Krutwigen() inguruko informazioa biltzeko saioa dago. Jakin mina piztu zidan, gizarte jatorriagatik,
|
euskal
kulturaren historian" rara avis" zen euskaltzainak. F. Krutwigek Bilbao de los años cuarenta (1991) izeneko memorietan eman zuen ikuspegi partzialegia gorabehera, euskal kulturaren historian gutxi aztertutako garai baten lekuko pribilegiatua izan zen.
|
|
Jakin mina piztu zidan, gizarte jatorriagatik, euskal kulturaren historian" rara avis" zen euskaltzainak. F. Krutwigek Bilbao de los años cuarenta (1991) izeneko memorietan eman zuen ikuspegi partzialegia gorabehera,
|
euskal
kulturaren historian gutxi aztertutako garai baten lekuko pribilegiatua izan zen. Urteak igaro ahala, dokumentazio gero eta aberatsagoa aztertu ondoren, testuinguruaren garrantzi historikoaz jabetu nintzen (Ugarte Muñoz).
|
|
Ez da zalantzarik Mimodramak eta ikonoak liburuko hasieraz diharduela. Ilargiaren eskolan gorputzaren hizkuntzaren irakurketa izan bazen, beste liburu hori
|
euskal
kulturaren historiaren irakurketa dugu, kobazulotik gaur eguneko kulturaraino, kanpo eraginaren eta barne kulturaren arteko elkarrizketan sakonduz.
|
2020
|
|
Historia horretan, euskal lurraldeetako foruak indargabetu osteko pizkunde kulturalista foralista ageri da, abertzaletasunaren gorakada, 36ko gerrak inposaturiko etena, 1960ko urteetako herri mugimenduen bizkortzea, eta masa kulturaren garaiak. Eta
|
euskal
kulturaren historian arrasto sakona utzi duten eragileak: Agosti Xaho, Anton Abadia, Joxe Ariztimuño Aitzol, Joseba Zubimendi, Ander Arzelus Luzear, Teodoro Hernandorena...
|
2021
|
|
|
Euskal
kulturaren historian bestekotze prozesu horren hainbat aztarna bertsolaritzari loturik ageri zaizkigu, hain justu. Horrela, topatu izan diren eresi zaharrenek XV. mendean euskal nobleziak bertsotan egiten zuela erakusten dute, alegia, herri xehearen kultura partekatzen zuela.
|
|
Alusio batzuen bidez ulert daiteke zein izan diren harentzat muga baten ezaugarriak. Ondoko bi adibideetan ikus daiteke hizkuntzaren historian eta
|
euskal
kulturaren historian hartu zituela.
|
|
AAxular@ operazioa handiaren bidez, Erakundeak argitara atera nahi zuen euskara eta
|
euskal
kulturari historian gaindi eman tratu diskriminatzailea.
|
2022
|
|
Ana Murciak euskal kulturaren inguruko ohar hau ere egin zuen, emakume* migratzaileen premiez aritzean: “Euskal kulturara hurbiltzeko modu bakarra aniztasunetik estrategiak sortzea da, emakume* migratzaileoi
|
euskal
kulturaren historiaren eta ibilbidearen berri emanez, euskarari beldurra kentzeko baliabideak emanez, eta abar”. Mugimendu feminista eta abertzaleari eskatu zion bi aldarri hauek agendan sartzeko:
|