2000
|
|
Ez da lortu ipar euskal herrian euskarak eta
|
euskal
kulturak bizi duten esklusio eta ordezkapen prozesuari mugarririk jartzea. 2030ean euskaraz komunikatzerik ez dela izango iragarri zaigu, hizkuntza hila izanen dela.
|
2004
|
|
Ele bitan bizi nahi duen herritarrak bi kulturen jabe izan lukeela ikusarazi digu arestian antropologia linguistikoak. Irakaslearen izaera ideologikoa funtsezko aldaera izanik, jakin genuke, orobat, Helduen Euskalduntzeko curriculumean zer nolako lekua opa zaion
|
euskal
kultura biziari. Zoritxarrez, HABEren zuzendaritzapean duela gutxi moldatua izan den curriculum formalean ez da ageri ezer gai horri buruz.
|
|
Hemen ere, goretsi behar dira ibar horretako 140 dantzari, jokalari, eta laguntzaile guziak, nahikundez eta indarrez, gai izan baitira ikusgarri eder baten apailatzeko. Froga bat gehiago jendeek, bizikidetasunean,
|
euskal
kultura bizi nahi dutela hurbiletik, ikusgarrian parte hartuz.
|
2008
|
|
Iparraldean,
|
euskal
kultura bizi bizian izan da aurten ere, eta saiatuko naiz bizpahiru gaien zerrendatzen Jakin entzat. Lehenik, aipatuko ditut sorkuntza zenbait, nola dantza, hala musika eta antzerki alorretan, ondotik Hegoaldearekiko harremanak, eta urrentzeko, kultura trukaketak.
|
2011
|
|
Esango nuke paralelismo bakarra hizkuntza dela, euskara. Eta
|
euskal
kulturan bizi diren bi pertsona direla. Bakoitzak bere mundua dauka, Benito da Benito, instituzio bat.
|
2012
|
|
Mezak eta dotrina euskaraz ematea ere debekatu egin zen, eta euskarazko inskripzioak zituzten hilobiei ere buelta emateko agindua eman zuten agintari berriek. Errepublika garaian
|
euskal
kulturak bizi izan zuen pizkundea gelditu egin zen. Euskararen eta euskal kulturaren aurkako giroa nagusitu zen elizan, eskolan eta, oro har, gizartean.
|
|
Euskal izanaz dudakor ibiltzen diren eleek ez dute gehiago durduzatzen, Jara papoaren aurrean pentsaketa dagon ibiltari zaharra. Oroit zaite zu, atzerrian edo herrian bereko biztanle dudakorra, Euskaldun izan ala ez, hor dagola bizi, Euskal Kultur Ama. Zohaz ikustera, Herrian berean bizi eta xumeki
|
euskal
kultur biziaz eta horren geroaz arduratzen diren euskal alaba eta seme goresgarriak, heian atzetik ausiki egiten duten elkarri. Gure Nafarroako ipar huntan ere, Euskal Herri guziko beste lur aldetan bezala egina izan zen, aski goizik naski, elez eta hitzez gure mintzairaren ezagutza.
|
|
Nakiena zen bazela dudatzekoa Euskal herriko zenbait arduradunetan. Lehengo kantu xaharretan ikasia" Agur Baxenabarre" eta holakoek erakastera emanik, Baxenabarreko eta beste Euskaldun arduradun ainitzek, garai batean; beti ere naski, errezki uko egina zutela
|
Euskal
kultur biziaren alderako eginbideeri. Mozkin hobeagoak eskainiak baitzizkieten herdal herrien indartzeari jokatuak zirenen ganik.
|
2013
|
|
hamar dantza taldek, zazpi erraldoi konpartsak, joaldunek, txalapartariek, trikitilariek, txarangek...
|
Euskal
kultura bizirik! lelopean, Iruñerrian euskal kultura «bizi bizirik» dagoela erakutsi nahi dute parte hartzaileek.
|
2014
|
|
Hiru sari dira banatu: euskararen eta
|
euskal
kulturaren alde bizi guzian lan egitea gatik ohorezko saria Daniel Landart adiskideari; kultura saria Lontzi Amado Borthayre ikerleari; eta bideo dokumental saria lau gipuzkoar zinegileri.
|
2016
|
|
Mintzaldi hau Donibane Lohizuneko Gure Etchean emana izan zen 1945ean. Irakurtzean, iduri luke Piarres Lafittek
|
euskal
kultura bizirik eta lanean dagoela erakutsi nahi lukeela izen horiek guziak emanez. Dudarik gabe, garai latzak zitezkeen eta esperantza emateko beharrak handiak.
|
|
Zer plazerra! Honek erakusten baitu
|
euskal
kultura bizi bizia dela oraino Xibero hegal hortan ere. Gaialdia Fabien Lechardoy lekuko pastoral errejent ohiak muntatua zuen ederki, bakotxak zuela ere eskutan kantu liburuxka bat.
|
|
|
Euskal
kultura bizirik
|
|
|
Euskal
kultura bizirik
|
2019
|
|
39) egokitzeko premia du. Egun euskarak eta
|
euskal
kulturak bizi dituzten baldintzetara egokitutako teoria behar da, bertan gako diren nozioak berrikusiz: pertsona, (g) izakia, identitatea.
|
2020
|
|
Euskararen garapenaren baitan dago euskal kulturaren etorkizuna: euskal herritar orok euskaraz jakitea ez da bakarrik desiratuko genukeen zerbait, lortu genukeena baizik, hori baita bidea
|
euskal
kulturan bizitzeko, eta hori baita bidea herri bat, izaera propioko komunitatea osatzeko. Bai, kultura anitzetako jendea hartu duen eta hartuko duen herri bat izango da Euskal Herria, eta hori aberatsa da, ez da txarra; gainera ona izango da nork bere kultura propioa ere lan dezan, gal ez dezan, baina denon egitekoa da, komunitatea bera osatuko dugun neurrian, lurralde honetan, bat egiteko lekua euskarak eta euskal kulturak jar ditzan, hori izan dadin elkartzeko lekua.
|
2021
|
|
Hori bai, dolua edo malenkonia bizi dutenen artean irudiren bat nagusitzen bada, zonbiarena litzateke nire ustez —eta Joseba Gabilondok eta Eduardo Apodakak iradoki bezala— euskararen apokalipsia bizi ez dugun arren,
|
euskal
kulturarena bizi dugulako. Geroz eta gehiago dira zonbiak, organorik gabeko hil osteko bizidunak edo gorpu ibiltariak.
|
2022
|
|
Nora Alberdi Odriozolak bereziki eskertu zuen bidelagun izandako sortzaileen prestutasuna. «Gure xedea da
|
euskal
kulturari bizirik eta osasuntsu eusten saiatzea», erantsi zuen Jose Luis Otamendi Etxabek.
|
|
Eragozpen, estereotipo eta gutxiespen franko gainditu behar izan ditugu iritsi garen tokira iritsi ahal izateko. Euskalgintzak eta
|
euskal
kulturak bizi duen unea ulertezina litzateke zenbait herri mugimenduk, elkartek, erakundek eta norbanakok azken hamarkadotan egin duten lana aintzat hartu gabe. Horra hor, esaterako, Geu elkarteak izan duen eraldaketa, Alea aldizkari euskaldunaren errealitatea eta Oihaneder euskararen etxeak hauspotutako hainbat ekitaldi, deialdi eta ekimen arrakastatsuak.
|
|
Halaxe baitzen hatsarre hartako xedea: «Euskarazko filmen proiektatzea, eta Hazparnen
|
euskal
kulturak bizitzeko behar duen hatsgune bat proposatzea».
|
2023
|
|
Gogotsu nengoen gaztetxo" euskaldun" ekin topatzeko, urte luzeak egin ditudalako A ereduan eta Lapurdiko eredu modukoan hezkuntza nazional frantsesean, eta nekatuta bainengoen euskaldunok halakoetan sentitu ohi dugun arroztasun egoeraz. Euskara irakasten aritzea, baina hain mundu paraleloan, ezin izanik ikasleekin euskara hutsez erlazionatu, edo naturalki
|
euskal
kultura bizi, edo erreferentziak eta mundu ikuskera partekatu.
|
|
Bada, harrera plana osatzeko, aztertutako proposamenei so eginik, eta Zapataren irizpideak jarraituz, esan daiteke, besteak beste, kulturarteko ikuspegiari harrera linguistikoa zehaztea ezinbestekoa dela, euskarak eta
|
euskal
kulturak bizi duen gutxiagotutako testuinguruan. Euskararen harrera linguistikoa aintzat hartuta, harrera integral baterako, lau gako mota bereizten dira:
|