2004
|
|
–Gaztelera ez da Euskal Herriaren izaeraren ezaugarria, sevillanak edota Marsellesa ez diren bezala. Euskal Herriaren naziokide sentitzen ez direnak, horiek ere ez dira
|
euskal
komunitatearen parte, eta ezin dute Euskal Herriaren borondate kolektiboa osatu?. 117
|
2013
|
|
Euskal komunitate horren aberri handia Frantzia zela azpimarratzen zuten etengabe, eta Frantziari ordaindu beharreko odolezko zerga gain gainetik ordaindu zutelako espantu egin zuen astekariak. Hots, logika horren arabera, euskaldunak
|
euskal
komunitatearen parte zirelako, eta euskal komunitate hori Frantziaren parte zelakoan, euskaldunak frantsesak zirela azpimarratzen ari zen Eskualduna. Euskaldunak frantses onak zirelako hainbeste poztea Frantzian sartzeko gogoaren erakusle ere izan zitekeen, erakustera emanez euskaldunek garesti ordaindu zutela Frantziaren aldeko zerga, eta beraz merezimendu osoa zutela Frantziaren parte izateko.
|
2019
|
|
Lehen taldean leudeke Arakistain eta etxezarreta, eta bigarrenean Andres. hiruek euskal abeslaritzat daukate euren burua, baina bakoitzak bere moduan ulertzen du zer den izaera hori. hizkuntzarekiko identifikaziotik egiten baitute batzuek, eta hortik aparte besteak. etxezarreta eta Arakistainen kasuan, euskaraz kantatu badute —kontzienteki ala ez—, hori euskal komunitatearekiko atxikimendua dutelako izan da. Arakistainek
|
euskal
komunitatearen parte delako abesten du euskaraz, inguruko jendeak ulertu dezan. Bertako kide sentitzen delako, eta komunitate horretako kide ere badelako.
|
2021
|
|
Bai. Hala ere, gazte gehienak
|
euskal
komunitateko parte sentitzen dira, eta hizkuntzarekiko eta kulturarekiko lotura emozionalari eusten diote. Hortik abiatu nintzen gogoetan.
|
2022
|
|
Halere, atxikimenduaren adierazle diren adierazpide zehatzagoetan sakonduta, kopurua apaltzen da. Gutxiago dira
|
euskal
komunitatearen parte izan nahi dutenak(% 59,9) eta inkestatuen erdia sentitzen da euskararen defentsan konprometituta(% 49,5). Ahulezia nagusia, ordea, indibidualtasunera eta identitateari lotutako subjektibitatera hurbildu ahala topatzen dugu.
|
|
Nolanahi ere, argazki indartsu hori apaldu egiten da atxikimenduaren adierazle gisa hartutako alor zehatzagoak aztertuta. Gutxiago baitira
|
euskal
komunitatearen parte izan nahi dutenak, eta oraindik gutxiago sentitzen da euskararen defentsan konprometituta. Apaltze joera hori are nabarmenagoa da norbere izaerari lotutako atxikimendu adierazpideetan.
|
2023
|
|
Adibidez, euskaldunen profilen artean duen pisu kuantitatiboa aintzat hartuta (Eusko Jaurlaritza 2014; Eusko Jaurlaritza 2023), ariketa interesgarria da periferia linguistikoari erreparatzea: Jauregizuriak (2019) dioen bezala euskararen periferian kokatuta dauden gazte asko 70 hamarkadan Espainiako lurraldeetatik etorritako immigranteen 3 belaunaldia dira,
|
euskal
komunitateko parte sentitzen dira, baina neurri batean eurak euskal komunitate horren inguruan egiten duten irakurketa baserri munduarekin, folklorearekin eta euskararekin zirriborratu liteke baina, hara paradoxa, ikuspegi hori ez dator bat gazteen egunerokoarekin. Erronka nagusia, dio Jauregizuriak, eten hori" gaindituta" euskal identitatea, gazte hauen beharrei erantzuteko" hemen eta orain" egoerara egokitzea izango da.
|
|
Iruditzen zait euskal gatazkaren edozein narrazio erromantikok galtzen duela hori: badagoela
|
euskal
komunitatearen parte garrantzitsu bat, zibilizazioaren, kapitalismoaren eta zisheteropatriarkatuaren eta kolonitatearen aldean jartzen dena.
|