2000
|
|
|
Euskal
Ikasketen I. Nazioarteko Kongresua eta Euskal Aste Kulturala izango dira Ingalaterrako hiriburuan ekainaren bukaeran. Londreseko Euskal Elkarteak eta Euskal Ikasketen Institutuak antolatu dituzte euskal kultura aditzera emateko eta zabaltzeko asmoz.
|
|
Euskal Ikasketen I. Nazioarteko Kongresua eta Euskal Aste Kulturala izango dira Ingalaterrako hiriburuan ekainaren bukaeran. Londreseko Euskal Elkarteak eta
|
Euskal
Ikasketen Institutuak antolatu dituzte euskal kultura aditzera emateko eta zabaltzeko asmoz.
|
|
Ekainaren 29an hasiko dira
|
Euskal
Ikasketen Institutuak (Institute of Basque Studies, IBS) Londreseko Guildhall Unibertsitatearen laguntzaz euskal ikasketa kulturalen inguruan antolatu dituen jardunaldiak. Uztailaren 2a bitarte hainbat hitzaldi, eta mintegi egongo da Tower Hill-en, Londreseko hirigunean.
|
|
Ekainaren 29an hasiko dira Euskal Ikasketen Institutuak (Institute of Basque Studies, IBS) Londreseko Guildhall Unibertsitatearen laguntzaz
|
euskal
ikasketa kulturalen inguruan antolatu dituen jardunaldiak. Uztailaren 2a bitarte hainbat hitzaldi, eta mintegi egongo da Tower Hill-en, Londreseko hirigunean.
|
|
Oro har, sei ikerketa alor jorratuko dituzte:
|
euskal
ikasketak eta teknologia berriak, kultura eta nortasuna, literatura, bake prozesua eta gatazkaren konponbidea, norabide berriak euskal hizkuntzalaritzan eta gizartea eta hedabideak. Hizlari lanetan, arlo horietako profesionalak eta Euskal Herriko, Estatu Batuetako eta Britainia Handiko unibertsitatetako irakasleak egongo dira.
|
|
|
Euskal
ikasketak aztergai izango dituen kongresua Euskal Ikasketen Institutuak egindako lanaren fruitu da. Elkarte hori orain arte birtuala izan dela esan dezakegu, Internet sarean sortutako egitasmoa baita.
|
|
Euskal ikasketak aztergai izango dituen kongresua
|
Euskal
Ikasketen Institutuak egindako lanaren fruitu da. Elkarte hori orain arte birtuala izan dela esan dezakegu, Internet sarean sortutako egitasmoa baita.
|
|
E posta bat bidali nuen eta horrela sartu nintzen IBSn", esan digu garai hartan Renon irakasle zen Cameron Watson institutuko kideak. Egungo
|
Euskal
Ikasketen Institutua bi proiektu elkartzearen ondorio da; hala nola, aurreko IBS, hizkuntzalaritza kognitiboa eta etnozientziako adituak biltzen zituena, eta Forum for Basque Critical Studies (Euskal Ikasketa Kritikoetarako Foroa), gizarte eta kultura ikasketak jorratzen zituena. Adar horiek bat egin badute ere, bakoitzak autonomia izaten jarraitzen du.
|
|
E posta bat bidali nuen eta horrela sartu nintzen IBSn", esan digu garai hartan Renon irakasle zen Cameron Watson institutuko kideak. Egungo Euskal Ikasketen Institutua bi proiektu elkartzearen ondorio da; hala nola, aurreko IBS, hizkuntzalaritza kognitiboa eta etnozientziako adituak biltzen zituena, eta Forum for Basque Critical Studies(
|
Euskal
Ikasketa Kritikoetarako Foroa), gizarte eta kultura ikasketak jorratzen zituena. Adar horiek bat egin badute ere, bakoitzak autonomia izaten jarraitzen du.
|
|
IBS euskal hizkuntza eta kulturaren inguruko ikerketa bultzatu eta ikerketa material eta argitalpenak zabaltzeko sortu zen, beti ere hezkuntzara bideratuta. Espazio edo gune bat sortu nahi izan dute, bai birtuala, bai erreala,
|
euskal
ikasketentzat. Euskal ikasketak dituzte aztergai, baina gogoetarako gune hori Londresen dute.
|
|
Espazio edo gune bat sortu nahi izan dute, bai birtuala, bai erreala, euskal ikasketentzat.
|
Euskal
ikasketak dituzte aztergai, baina gogoetarako gune hori Londresen dute. " Iruditzen zait distantziarekin beste ikuspegi bat daukazula.
|
|
Halaber," IBS Gazette" aldizkari elektronikoa aurki plazaratzeko asmoa dute, eta bertan
|
euskal
ikasketen baitako gai espezifikoak jorratuko dituzte. Aldizkari horretan euskara eta ingelesa dira erabiliko dituzten hizkuntzak, nahiz eta loturetan beste hizkuntzak ere ager daitezkeen.
|
|
Orain, kongresua da esku artean duten ekimena, eta etorkizunerako, truke kulturala eta akademikoa bideratu nahi dute. Hori guztia
|
euskal
ikasketa kulturalak ezartze aldera.
|
|
|
Euskal
Ikasketei buruzko jardunaldien berri izan zutenean, Euskal Aste Kulturala antolatzea pentsatu zuten, egingo duten lehena hain zuzen. Euskal Elkarteko kide Galfarsororen hitzetan," paperean behintzat egitarau nahiko ikusgarria proposatzen dugulakoan gaude, eta etorkizunari begira horrek guztiak Euskal Elkarteari bultzada ederra emango diola pentsatzekoa da".
|
|
Eta, zer esanik ez, liburuak. Nik bezala, garai hartako euskaltzale autodidakta guztiek, nor ez zenautodidakta, inolako
|
euskal
ikasketa arauturik ez zegoen garai hartan?, arreta handizirakurri eta aztertzen genituen, ikasmaterialik egokiena zirelako ziurtasun osoz.
|
2001
|
|
Deustuko Unibertsitateak lau milioi pezetako diru laguntza jasoko du horretarako. Prozedura Zibileko Legea itzuliko du lehenik
|
Euskal
Ikasketen Institutuak eta ondoren, Botere Judizialaren Lege Organikoa.
|
|
Lau dira ikastaroak:
|
Euskal
Ikasketak (Jakinet), Kazetaritza Digitala (Kaje), Finantza Merkatua (Fine) eta Hizkuntza Plangintza (Isnet). Ikastaroak dira, ez direlako masterrak izateko beharrezkoak diren 500 orduetara iristen.
|
2002
|
|
RENOKO Unibertsitateko
|
Euskal
Ikasketen Liburutegiak (Basque Studies Library) eta Euskadiko Filmategiak hitzarmena sinatu dute. Akordio honen bidez, Renoko Unibertsitateko liburutegi hau euskal filmeen biltegia bihurtuko da Ipar Ameriketan.
|
|
22 1980ko hamarkadako eztabaida literarioei dagokienez, bistakoa da lege baldintza berrietan sortuz zihoazen euskal unibertsitate gune berriek bultzada eman ziotela hausnarketa kritikoari. Gogora dezagun, 1981ekoa dela Euskal Filologiako lehenengo promozioa eta 1989an lortu zutela Iparraldean, Baionako fakultatean, ezagutza ofiziala
|
euskal
ikasketek. Promozio berri hauek, euskal literatura gero eta oparoagoaren inguruko hausnarketak eman zituzten argitara perretxikoen antzera sortuz zihoazen literatur aldizkari eta plataformetan.
|
|
Horiez gain, badira beste zenbait ikastetxe goi mailako heziketa eskaintzen.Horietan 1997/ 98 ikasturtean 3.431 lagun ari ziren ikasten eta beste 5.000 batlagun kanpoko unibertsitateetan. Dena den, 200 ikasle baino ez ziren BaionakoUnibertsitate arteko Euskal Ikastokian,
|
euskal
ikasketetan, filologian etairakaskuntzan ari zirenak (Baxok, 1998: 138) eta irakasgai gutxi azaltzen zireneuskaraz (Videgain, 1997:
|
|
delakoaren euskalduntze ez zelanbaitekoa, batetik, eta, era berean, Deustuko Unibertsitatean egin diren aurrerapenak bestetik. Zuzenbidean, bertan dauderi zenbait irakasleren eraginez lortuak?, handiak izan arren oso apurrak direnak Euskal Filologiatik aparteko beste ikasketaguztietan. Ez du aipatzea merezi Nafarroako unibertsitateetan, hala publikoan nolapribatuan, dauden zailtasun eta behaztopagarriak, ez eta Ipar Euskal Herrikosisteman
|
euskal
ikasketetatik kanpo ageri den eremu latza ere.
|
|
Parekoak eta hobeki prestatuak ere. Hau ezinbestean gertatu da
|
euskal
ikasketek unibertsitate maila iritsi dutenetik, esana dago. Euskararentzat, ordea, ez litzateke batere gauza ona izango behin akademia kontuetan lehentasun bakar hura galdu ondoren, etorkizunean errespetua ere galduko balu araugintzan.
|
|
(i) Gaurdaino
|
euskal
ikasketak erdal ikasketen morroi dira gure unibertsitate publikoetan. Erdaraz sortzen dena euskarara" itzultzen" da.
|
|
Euskara ren aldeko hautua irakaskuntzan etengabe gora doan aukera den bitartean, unibertsitateak ezartzen du muga
|
euskal
ikasketak bermatzeko bidean. Euskal irakaskuntza bermatzeak eremu ez unibertsitarioan ez du ekarri inolako ghettizaziorik euskararen osasuna hezkuntzan sendotu duela baizik.
|
2003
|
|
BERTSOLARITZA eta ahozkotasuna izango da apirilean Renon egingo den biltzarraren gaia. Izan ere, urtero antolatzen du Renoko
|
Euskal
Ikasketen zentroak honelako biltzarren bat euskal kulturaren alor ezberdinak gaitzat hartuta, adituak mahai baten inguruan biltzeko. Oraingoan, Euskal Herritik Renora Jon Sarasua, Joxerra Garzia eta Andoni Egaña joango dira.
|
|
1.1.2
|
Euskal
ikasketak unibertsitatean. ...................... 17
|
|
Deustuko Unibertsitateari dagokionez, Euskal Filologiaren eta Teologiaren zati bat egin zitezkeen euskaraz (nahiz eta klase guztiak ez izan euskaraz); eta Soziologian eta Zuzenbidean ere ematen ziren zenbait klase euskaraz94; euskara bera ere irakasten zen Deustun95 Nafarroako Unibertsitatean ere irakasten zen euskara, kasu honetan Diputazioak lagundutako katedrari esker?. Ipar Euskal Herrian, 1980 urtean eratu zen
|
Euskal
Ikasketen Unibertsitateen arteko Departamendua, Baionan. Baina, han ere klase gehienak ez ziren euskaraz ematen, frantsesez baino.
|
|
1972n bertan azaldu zuen Bilbon, Bizkaiko Diputazioko presidentearen aurrean,
|
Euskal
ikasketak aurrera eramateko nahi eta nahiezkoa zela Euskal Unibertsitatea lehenbailehen sortzea. «Entzule guztiek biziki xalotu zioten».
|
|
1.1.2
|
Euskal
ikasketak unibertsitatean
|
|
|
Euskal
ikasketei zegokienez, frankismoaren gurarien artean, hasiera hasieratik, euskal nortasuna desegiteko borondate irmoa zegoen. Euskara desagerrarazteko asmoa dugu horren lekuko; eta euskararen kontrako neurriak, eguneroko bizitzan eragin handia edukitzeaz gain, are nabarmenagoak ziren administrazioan, kultura idatzian eta irakaskuntzaren munduan.
|
|
Hor hasi ziren lanean Etniker taldeak, eta erein zuten Euskal Herriko Atlas Etnografikoaren hazia. Nafarroako testuinguru horretan, Bianako Printzea Erakundeak euskal kulturari emandako laguntzei esker sortutako giroan, abertzaletasunaren berrosatze garaian, kokatu behar da 1966ko udan Euskal Herriaren Adiskideen Elkarteak eta Eskualzaleen Biltzarrak Ultzaman antolatu nahi izan zuten
|
Euskal
Ikasketen Udako Unibertsitatea. Baina, agintari frankisten ezezkoa jaso zenez, ez zen gauzatu asmoa.
|
2004
|
|
Aspaldidanik euskara eskolak eta euskal gaiei buruzko eskolak ematen dihardute bertan, Nevadako Unibertsitateko (Reno) programen barruan.
|
Euskal
ikasketa programa horretan, besteak beste, antropologia soziala, literatura, kultura, historia eta euskal diaspora ezagutzeko aukera ematen zaie ikasleei. Joseba Zulaikak zuzentzen duen departamentu horretan, bospasei irakaslek ematen dituzte eskolak.
|
2005
|
|
Parte hartzaileen kopurua mugarriztatu behar izan zen, ezinbestez. EHUri dagokiola, orduko Euskal Filologia Saila, geroztik Euskal Filologia eta Linguistika eta
|
Euskal
Ikasketak deituetan banatua, izan zen deitua; bai eta beste irakasleren batzuk ere. Euskaltzaindiari dagokionez, euskaltzain oso eta ohorezko guztiak.
|
2006
|
|
• Iparraldean, Paue eta Aturriko Unibertsitatean eta bereziki Baionako Irakasgaien Arteko Fakultatean, Euskal Filologia eta
|
Euskal
Ikasketak izeneko titulazioetan: a) Masterra, lizentziatura osteko mailan:
|
|
Hizkuntzalaritzako Katedraduna Hizkuntzalaritza eta
|
Euskal
Ikasketak Saila (UPV/EHU)
|
|
Eremu honetako irakaskuntza, indarrean dauden Ikasketa Planen arabera, ondoko ikasketetan zehar banatzen da: behean zehazten diren Titulazio batzuetako Bigarren Zikloan (Lizentziaturako 3° edo 4° ikasturtean), Hirugarren Zikloan (Doktorego Programetan alegia) eta Graduosteko Ikastaroetan (Hizkuntzalaritza eta
|
Euskal
Ikasketen Masterra, rako aurreikusita). Lizentziaturaren egungo ikasketetan irakasgaia hautazkoa da, Doktorego Programetan, batetik Hizkuntzalaritzakoan eta bestetik Hizkuntzalaritza Aplikatukoan, irakasten diren ikastaroak (3na kreditu Doktorego Pro� grama bietan) oinarrizkoak izan arren.
|
|
Irakaskuntza mailan Mintegiak graduko eta graduondoko irakasgaiak eskaintzen ditu:
|
Euskal
Ikasketetan minor a, batetik, eta doktorego ikasketak, bestetik. Horretzaz aparte, graduko hainbat online irakasgai garatu eta sareratu ditu honezkero.
|
|
oso urrun dauden eta inguruan ezin har dezaketen irakasgaia eta tutoretza eskaintzen zaie ikasleei, internet, plataforma eta posta elektronikoari esker. Atzerriko ikasleek Euskal Herriko berri zehatza izan dezakete eta Renoko Mintegiak
|
euskal
ikasketetan gai oso ezberdinen gaineko formazioa eskain dezake, modu errazean, eta irakasle guztiak bertan izateko behar barik. Beraz, abantaila ekonomikoak, bai ikasle bai erakundearentzat, agerikoak dira.
|
|
Irakaskuntza mailan Mintegiak graduko eta graduondoko irakasgaiak eskaintzen ditu:
|
Euskal
Ikasketetan minor a, batetik, eta doktoregoikasketak, bestetik. Horretzaz aparte, graduko hainbat online irakasgai garatu eta sareratu ditu honezkero.
|
|
Mintegiak
|
euskal
ikasketetan gai oso ezberdinen gaineko formazioa eskain dezake, modu errazean, eta irakasle guztiak bertan izateko behar barik. zabalkuntza aipatu behar da. Gerora begira, irakasgaia gaurkotzen den heinean azken lanen berri ere emango da eta horiek zabaltzeko ere balioko du.
|
|
Gerora begira, soziolinguistika arloa indartu litzateke, bai irakaskuntza presentzialean eta baita, eta batez ere, ikerkuntza eta argitalpen mailan. Bestela, oso azalean gera daiteke arlo hau Mintegiaren izaeran, eta
|
Euskal
Ikasketak aztertzea eta zabaltzea helburu duen erakundeak hizkuntzaren eta gizartearen arteko erlazioei bere garrantzia eman lieke.
|
2007
|
|
Katalogo hau Joan Mari Torrealdaik egin duen ikerketa lan trinko eta zorrotzaren fruitu da, eta ez du informazioa emateko bakarrik balio, baizik eta aurrerantzean gai horretan egingo diren lanetarako ezinbesteko baliabide izateko ere.
|
Euskal
ikasketa bibliografikoen arloan aurreratzen balioko duen datu base honek gaur egun 24.237 fitxa ditu.
|
2008
|
|
" Neuro ez dakit zer" bezalako etiketak ez zaizkio gustatzen eta hizkuntzalaria dela esaten du. EHUko Hizkuntzalaritza eta
|
Euskal
Ikasketak saileko ikertzailea da.
|
|
Handik lasterrera, euskara ikastea erabaki nuen. Biderik onena, Renoko
|
Euskal
Ikasketen Programa nuen. Eta 1983 ikasturtean ikastaroa antolatu zutenean, lehenbiziko aldiz hemen, Donostian, izena eman nuen.
|
|
Laborantza irakaskuntzak eta irakaskuntza profesional eta teknologikoak euskararen eta euskarazko irakaskuntzarik eskaintzen ez dute oraiko. Unibertsitatean,
|
Euskal
Ikasketetatik kanpo euskara hizkuntza ez ezaguna da. Inbutu formako irakaskuntza dugula esan dezakegu.
|
|
Eta, gisa batez hala da: unibertsitateko egiturak doi bat bortxaturik, 1980ko hamarkadako lehen urteetan sortu baitziren Baionan Haritschelharren gidaritzapean,
|
euskal
ikasketak eta ikerketak susta tuko zituzten lehen egiturak, urteekin azkartuko zirenak, eta ezagutza maila osoa bilduko zutenak, bai unibertsitateko irakaspenetan, bai ikerketa sailean.
|
|
Joan den urteko ekainean, Bordele 3ko eta Paue eta Aturri Aldeko unibertsitateetako lehendakariekin Baionako
|
euskal
ikasketen eta euskal ikerketen sortzearen ospatzeko egin biltzarrean gogoratu da zer bide egin den hartaz geroztik, eta zer fruitukor izan zen Haritschelharrek Frantziako unibertsitate eta ikerketa erakundeetan landatu arbola hura, geroztik J B. Orpustan eta A. Arkotxak Bordeleko unibertsitatean, T. Peillen eta X. Videgainek Paueko eta Aturri aldeko Unibertsitatean, neronek CNRS delakoan, beste lankide batzuekin, haztera lagundu duguna.
|
|
Beraz, Lhande-k bertako gehienek erabili gabe uzten duten hitza eta harekin batean datorren kontzeptua erabiltzen ditu, batere zalantzarik gabe. Eta kanpoko aditu askok erakustera eman duten ikus moldearen kontra doa, dudarik gabe,« euskal literatura» ren kronika idekitzen duelarik, 1919 an RIEV aldizkarian,
|
Euskal
ikasketen agerkari famatuan. Gainera, zenbait urte geroago, Le> Pays> > à> > d, oiseau> liburuan, Vinson-en ikusmoldeak (Euskarazko literaturarik ez da; euskal literaturarik, literatura nazionalik?
|
|
1) Euskal Herrian unibertsitatea sortzearena. 2) euskara (eta
|
euskal
ikasketak) unibertsitate mailan ikergai gisa lantzea, ez derrigor euskaraz (halaber hau Euskal Herri bertako unibertsitate batean zein handik kanpo egin zitekeen, katedra bidez etab.). 3) Euskara Euskal Herriko unibertsitate batean erabiltzea, dela euskal gaiak lantzeko zein bestelakoetarako. 4) Euskara maila unibertsitarioan erabiltzea, nahiz halabeharrez ez izan unibertsitatean (adibidez hitzaldi zientifikoetan, artikulu espezializatuetan, etab).
|
|
1918 urtean,
|
euskal
ikasketen lehen kongresua antolatu zen Oñatin. Arrakasta handia izan zuen eta euskal unibertsitatearen ernamuin gisa ikusi zen.
|
|
Euskal unibertsitate baten beharra nabarmendu zuen, ekimen horren aldeko kanpaina abiatuz. Hurrengo astean Gipuzkoako Diputazioko buru integristak Oñatin
|
euskal
ikasketei buruzko kongresu bat egiteko deia luzatu zuen irailerako. Babesleak lau Diputazioak izan ziren, baita Iruñea, Gasteiz eta Baionako apezpikuak ere.
|
2009
|
|
EHUko Hizkuntzalaritza eta
|
Euskal
Ikasketak Sailean abian den ikerketa baten berri eman digu sailkide Ibon Manterolak. Lehen emaitzen arabera, etxetik erdaldun izanda euskaraz eskolatzen diren ikasleek etxetik euskaldun diren ikasleen pareko garapena egiten dute euskaraz.Ez da inondik ere berria baieztatzea etxetik erdaldun diren haurrek eskolan euskara ikasten dutela.
|
|
Gizarte antropologian doktorea da Chicagoko Unibertsitatean (1967). Urte horretan bertan UNR Nevada Renoko Unibertsitatean
|
Euskal
Ikasketen Programa abiarazteko ardura hartu zuen. Hogeita hamahiru urtez jardun zuen lan horretan, 1999aren amaieran erretretan sartu arte.
|
|
1999an Urteko Ikerlari Gailena izendatu zuen UNR Nevada Renoko Unibertsitateak eta Irakasle Gorenaren Saria ere eman zioten. Urte horretan bertan, Lagun Onari saria eman zion Eusko Jaurlaritzak… Duela lau urtetik hona, berriz, indarrean da William A. Douglass Irakasle Bisitari Gorena ikerketa beka, Renoko
|
Euskal
Ikasketen Zentroaren eta Eusko Jaurlaritzaren ekimenez abiarazia. Gaur egun Nevada Renoko Unibertsitateko Euskal Ikasketen Zentroko irakasle emeritua da…"
|
|
Urte horretan bertan, Lagun Onari saria eman zion Eusko Jaurlaritzak… Duela lau urtetik hona, berriz, indarrean da William A. Douglass Irakasle Bisitari Gorena ikerketa beka, Renoko Euskal Ikasketen Zentroaren eta Eusko Jaurlaritzaren ekimenez abiarazia. Gaur egun Nevada Renoko Unibertsitateko
|
Euskal
Ikasketen Zentroko irakasle emeritua da…"
|
|
Urte horretan bertan, Lagun Onari saria eman zion Eusko Jaurlaritzak? Duela lau urtetik hona, berriz, indarrean da William A. Douglass Irakasle Bisitari Gorena ikerketa beka, Renoko
|
Euskal
Ikasketen Zentroaren eta Eusko Jaurlaritzaren ekimenez abiarazia. Gaur egun Nevada Renoko Unibertsitateko Euskal Ikasketen Zentroko irakasle emeritua da.
|
|
Duela lau urtetik hona, berriz, indarrean da William A. Douglass Irakasle Bisitari Gorena ikerketa beka, Renoko Euskal Ikasketen Zentroaren eta Eusko Jaurlaritzaren ekimenez abiarazia. Gaur egun Nevada Renoko Unibertsitateko
|
Euskal
Ikasketen Zentroko irakasle emeritua da.
|
|
Arrazoiak bi ere badira. Batetik, Euskal Herrian kanpo lana egin zuen lehenengo antropologo anglo amerikarra izan nintzen eta, bestetik, BSP
|
Euskal
Ikasketen Programa sortu nuen Nevadan. Beraz, antropologia anglosaxoiaren munduan euskalaria naiz, onerako zein txarrerako.
|
|
Gizarte antropologian doktorea da Chicagoko Unibertsitatean (1967). Urte horretan bertan UNR Nevada Renoko Unibertsitatean
|
Euskal
Ikasketen Programa abiarazteko ardura hartu zuen. Hogeita hamahiru urtez jardun zuen lan horretan, 1999aren amaieran erretretan sartu arte.
|
|
Donostiako taldearekin badabil, eta hemen ere bai. Juan Irigoieni erantzuten dio, 1941eko ekainean, guztiz bat eta pozarren daudela bera eta Subiñas
|
euskal
ikasketak berrantolatzeko Irigoienek aurkeztu dion planarekin. Lehenbailehen hastea gomendatzen du,, antes de que nos quiten el mando en esto los franceses o cualquier otro?.
|
|
Euskaltzainburuak sarreran esan zuenetik lau xede edo helburu zituzten Jardunaldiok Euskaltzaindiaren ikuspegian: kanpokoekiko dugun zorra aitortu, esker ona agertu, haien eta barrukoen artean lokarriak sendotu, eta
|
euskal
ikasketak bultzatu. Are laburrago esanda, bi:
|
|
Bost gai nagusien ardatzean izan ziren azalpenak: I.
|
Euskal
ikasketen egungo egoera eta geroa; II. Euskararen fonologia; III. Euskararen hiztegia; IV. Euskararen morfosintaxia; V. Euskal dialektologia.
|
|
Mugimendu integristaren barruan
|
euskal
ikasketak antolatu zituen, Ramon Intzagarairekin batera, baita antzerki talde bat osatu ere, gizonezkoekin bakarrik, integristen legera. Afizioz musikagile ere bazenez, euskal eres antzegintza ere sustatu zuen, zarzuelaren tankerako euskarazko emanaldiak, alegia:
|
|
doktorea
|
Euskal
Ikasketetan
|
|
Lana Luis Mari Larringan Aranzabalen zuzendaritzapean burutu da EHUko Hizkuntzalaritza eta
|
Euskal
Ikasketak Sailean.
|
|
Biologia euskara irakasle izan zen. Letra eta
|
Euskal
Ikasketen doktoregoa egin zuen Bordeleko Unibertsitatean.
|
|
Aspaldian ez du gehiago irakasten Baionako Fakultatean, baina beti hor segitzen du; kasik egunero heldu da bertara. Paueko Unibertsitateko irakasle katedradun eta emeritu izendatua dute, eta ikerlari izaten segitzen du Centre d' etudes basque adarrean(
|
euskal
ikasketen zentroa). Egunero oinez dator fakultatearen egoitza berrira, osagarria atxikitzeko, dioenez.
|
|
Urgell EHUko Hizkuntzalaritza eta
|
Euskal
Ikasketak Saileko irakaslea da. Orotariko Euskal Hiztegia lantzen aritu zen bederatzi urtez.
|
|
Eta kultur berpizkundeak eta euskal folklore, etnografia eta dantzekiko interes gero eta handiagoak edukiz bete zuten. Urrezko garai hori 1919an amaitu zen,
|
Euskal
Ikasketen lehen biltzarrarekin. Bertan erabaki zen Euskaltzaindia eta Eusko Ikaskuntza sortzea.
|
2010
|
|
Euskalduna terrorismo diskurtso horren barruan kokatuta egotea gure interesen kontrakoa da zeharo, guztiz kaltegarria.
|
Euskal
Ikasketen Zentro honen eginkizuna, besteak beste, hemen bertako munduaren eta Euskal Herrikoaren artean bitartekari lan intelektuala egitea denez, diskurtso hori hankaz gora jartzen saiatu naiz, aldi berean geure buruoi adieraziz ez dagoela Euskal Herriaren interes politiko eta kulturalen kontrako bidegabekeria handiagorik gu diskurtso horretan nahastuta agertzea baino. Biolentziaren sustrai erlijiosoak, politikoak, inkontzienteak aztertu nituen Itziarren, ulertzen ditut eta estimatzen ditut sustrai horiek, baina politikoki eta estrategikoki begiraturik mingarri zait oso.
|
|
Paueko eta Aturri Herrialdeetako Unibertsitateko euskararen presentzia hiru unibertsitate ikastetxe ezberdinetan aurkitzen da. Artikuluan
|
euskal
ikasketen sailaren antolaketa, euskararen presentzia beste sail batzuetan eta irakasleen formazioa azaltzen dira. Amaitzeko, gaur egun euskararen presentzia bermatzeko helburu batzuk ere planteatzen ditu.
|
|
Bigarren ohar garrantzitsua da euskarak
|
Euskal
Ikasketak deitzen den unibertsitaten arteko sailetik kanpo leku guti duela eta horretatik kanpo euskara irakaskuntza hizkuntza ez dela. Oro har, Euskal Ikasketen sail hori da euskararen presentziaren ardatz nagusia unibertsitate mailan, egia erran bakarra, nahiz Ipar Euskal Herrian, nahiz Frantzian.
|
|
Bigarren ohar garrantzitsua da euskarak Euskal Ikasketak deitzen den unibertsitaten arteko sailetik kanpo leku guti duela eta horretatik kanpo euskara irakaskuntza hizkuntza ez dela. Oro har,
|
Euskal
Ikasketen sail hori da euskararen presentziaren ardatz nagusia unibertsitate mailan, egia erran bakarra, nahiz Ipar Euskal Herrian, nahiz Frantzian.
|
|
1948tik
|
euskal
ikasketak hirugarren zikloan hasten ziren Diplôme d’Etudes Approfondies delakoarekin, segidan doktoregoa zelarik. 1970ean euskara balio unitate bat sortu da Paueko Unibertsitatean.
|
|
1989an
|
euskal
ikasketetako bi urteko unibertsitate diploma (DEUG), lizentzia eta lau urteko unibertsitate diploma (Maîtrise) nazionalak sortzen dira eta ondorioz lehen ziklotik doktoregoaren arteko ibilbidea oso bilakatzen da, azkenean.
|
|
2006an Bordele 3ko Unibertsitatearen eta UPPAren arteko 1986ko hitzarmena berritu da berrikuntza batekin:
|
Euskal
Ikasketetako Lizentzia, Master eta Doktorego diplomak bi unibertsitateen diploma bateratu bilakatzen dira, bi unibertsitateen zigiluarekin. Holaxe, Unibertsitateen arteko Euskal Ikasketen Saila sortua da (UAEIS).
|
|
Euskal Ikasketetako Lizentzia, Master eta Doktorego diplomak bi unibertsitateen diploma bateratu bilakatzen dira, bi unibertsitateen zigiluarekin. Holaxe, Unibertsitateen arteko
|
Euskal
Ikasketen Saila sortua da (UAEIS). Europako goi mailako irakaskuntzako ibilbideen harmonizazioaren markoan LMD erreforma aplikazioaren ondorioz DEUG diploma desagertzen da.
|
|
Ibilbide labur hau 2008ko irailean bukatzen da
|
Euskal
Ikasketetako kokapenarekin Baionako Fakultateko campusean.
|
|
Oro har,
|
Euskal
Ikasketen sail hori da euskararen presentziaren ardatz nagusia unibertsitate mailan, egia erran bakarra, nahiz Ipar Euskal Herrian, nahiz Frantzian.
|
|
2006an Bordele 3ko Unibertsitatearen eta UPPAren arteko 1986ko hitzarmena berritu da berrikuntza batekin:
|
Euskal
Ikasketetako
|
|
Lizentzia, Master eta Doktorego diplomak bi unibertsitateen diploma bateratu bilakatzen dira, bi unibertsitateen zigiluarekin. Holaxe, Unibertsitateen arteko
|
Euskal
Ikasketen Saila sortua da (UAEIS).
|
|
2 UNIBERTSITATEEN ARTEKO
|
EUSKAL
IKASKETEN SAILAREN ANTOLAKETA (UAEIS): SAIL BAT, BI UNIBERTSITATE ETA HIRU LEKU
|
|
|
Euskal
ikasketak Baiona Angelu Miarritzeko Diziplina anitzeko Fakultatean (ufr pluribab.univ pau.fr)
|
|
Lanbide diploma zenbait ere presta daitezke. Ikasgai multzo horri
|
euskal
ikasketak gehitzen zaizkio.
|
|
Euskara, euskal literatura eta euskal zibilizazioa dira formakuntza horren ardatz nagusiak.
|
Euskal
Ikasketetako Lizentzia, Masterra eta Doktoregoa presta daitezke eta beraz UPPA Unibertsitatearen eta Bordele 3ko Michel de Montaigne Unibertsitatearen gerizaren pean antolatuak dira. Lizentzia" Licence langues, littératures, civilisations étrangères et régionales" (LLCER, régionales" lurraldekoak") deitzen da, euskara espezialitatetik bat delarik2.
|
|
Ondotik irakasle izateko konkurtsoak gainditu behar dituzte (ikus beherago 4 atala). Baina
|
Euskal
Ikasketek formakuntza ona eskaintzen diete ere euskal kulturan, euskal komunikabideetan, hizkuntza politikan, hots euskarari lotu zaizkion lanbideetan lan egin nahi dutenei, euskararen aldetik bederen (ikus 5 atala).
|
|
Lan idatzietako hizkuntzaz hori da Xarles Videgain
|
Euskal
Ikasketetako irakasleak erraten zuena 1997an: " Masterrean ikasleak egin memorioa da lanik garrantzitsuena:
|
|
Erran bezala
|
Euskal
Ikasketen Saila Baionan kokatua da, Bordele 3ko Unibertsitateko eta UPPAko babesarekin. Halere Bordele 3an, Ikasketa Iberiko eta Iberiko Amerikarren Institutuan, euskara irakaskuntza berezia dago.
|
|
|
Euskal
ikasketak Paueko eta Aturri Herrialdeetako Unibertsitatean Pauen (www.univ pau.fr)
|
|
Unibertsitateen arteko
|
Euskal
Ikasketen Sailari loturik arestian aipatu dugun Iker ikerketa zentroa daukagu. Goi mailako ikergune zientifiko bakarra da Frantzian osoki euskaran eta euskal testuetan espezializatua.
|
|
Unibertsitateen arteko
|
Euskal
Ikasketen Sailari loturik arestian aipatu dugun Iker ikerketa zentroa daukagu. Goi mailako ikergune zientifiko bakarra da Frantzian osoki euskaran eta euskal testuetan espezializatua.
|
|
Frantziako hezkuntza programa ofizialetan lehen eta bigarren hezkuntzako ikasle elebidunen hizkuntza gaitasunak ez dira oraino osoki finkatuak eta azterketa ofizialetan ez dira neurtuak edo gutxi bederen (euskarareriko probak gutxi dira eta arras partzialak). Eskolatik kanpo, 2008 arte Euskalzaindiak kudeatzen zituen EGAren probak Euskararen EraHau da berriz gure ustez unibertsitatean
|
euskal
ikasketen garapena oztopatzen duen arrazoi nagusia: euskara ezagutzen duten ikasle formatuen gizarte eskaera ahula.
|
|
euskara ezagutzen duten ikasle formatuen gizarte eskaera ahula. Izan ere, lehen eta bigarren hezkuntzako irakaskuntzatik kanpo gutxi dira Ipar Euskal Herrian euskararen ezagutza behar duten enpleguak. kunde Publikoak bere gain hartu ditu,
|
Euskal
Ikasketetako Sailaren laguntzarekin5.
|
|
Ebaluaketa eta egiaztapen sistema oso bat obratzeko, eskola sistemako formakuntzan, helduen euskalduntzean eta etengabeko prestaketan,
|
Euskal
Ikasketetako Sailak Euskararen Erakunde Publikoarekin batera definizio eta antolaketa lan bat abiatu du. Hizkuntzen Europako Erreferentzia Marko Bateratuan kokatuko da.
|
|
Erran dugu, gaurko,
|
Euskal
Ikasketetako formakuntzaren helburu nagusia euskararen irakaskuntzan lan egin nahi duten ikasleen prestatzea dela. Halere, euskararen beste alor profesionaletan aritzeko formakuntza horrek zerbait ekar lezake:
|
|
1997an jadanik Videgain irakasleak aipatzen zuen nola
|
Euskal
Ikasketen saileko ikasleen kopurua" ttipi" zela. " Gazteria ez da handia, euskaldunen portzentaia urria da" argudiatzen zuen6 Puntu horretaz itxaropen zantzu bat daukagu azken inkesta soziolinguistikaren arabera, euskaldunen ehunekoa handitzen ari baita adin multzo gazteenetan eskola irakaskuntzari esker7 Euskara ikasten duten haur kopurua emendatzen ari da urtez urte Ipar Euskal Herrian.
|
|
Halere horrez gain hau da berriz gure ustez unibertsitatean
|
euskal
ikasketen garapena oztopatzen duen arrazoi nagusia: euskara ezagutzen duten ikasle formatuen gizarte eskaera ahula.
|
|
1 Data nagusi horiek
|
Euskal
Ikasketen sailean irakasten duen Bordeleko 3ko Aurelia Arkotxa irakasleak eman dizkit. Eskerrak zor dizkiot.
|
|
Euskararen presentzia biziki murritza da Ipar Euskal Herriko unibertsitate ikastetxeetan, are gehiago Frantzian Ipar Euskal Herritik kanpo. Unibertsitateen arteko
|
Euskal
Ikasketen Sailetik at euskara ez da erabilia irakaskuntza hizkuntza gisa, ikasgaia izanez bakarrik. Euskal Ikasketetako helburu nagusia da euskara irakasleak prestatzea, lehen hezkuntzako nahiz bigarren hezkuntzako, IUFMeko sarrera proba edo CAPESaren konkurtsoa lortzeko.
|
|
Unibertsitateen arteko Euskal Ikasketen Sailetik at euskara ez da erabilia irakaskuntza hizkuntza gisa, ikasgaia izanez bakarrik.
|
Euskal
Ikasketetako helburu nagusia da euskara irakasleak prestatzea, lehen hezkuntzako nahiz bigarren hezkuntzako, IUFMeko sarrera proba edo CAPESaren konkurtsoa lortzeko.
|