2000
|
|
alde batetik, esango nuke euskaldun berriak sortzen direla, baina nola halako euskal hiztunak direla,(...) EHE bezalako erakundeetan apenas hitz egiten da, EKBn ez zen hitz egiten eta Kontseiluan ez da hitz egiten hiztunaren gaitasun komunikatiboaz eta euskararen kalitateaz. Txepetxen teoriak, garai batean,
|
euskal
hiztun osoak sortu behar ditugula esaten zuen, hiztun horrek ez duela diglosikoa izan behar, gure gurasoek garai batean ziren bezala (eskolatu gabeak eta funtzio formaletarako euskara gorputzik gabekoak). Orain gertatzen zaiguna da irakaskuntzaren bidez nolabaiteko corpus formalaren jabe direla, baina asko eta asko gero ez direla gauza mundu informalean euskaraz jarduteko.(...)
|
2007
|
|
Arazoak arazo, HEA alorra garatzeko baldintzak sekulan baino hobeak dira eta bestelako aitzinamenduak lortu bitartean,% 100ez baliatu dira ahal bezainbat jende
|
euskal
hiztun oso bilakatzen laguntzeko.❚
|
2009
|
|
Xede nagusia belaunaldi gazteengan eragitea duela azaldu du usu EEPk, euskaldun osoak sortzeko.
|
Euskal
hiztun osoak sor ditzakeen eredu bakarra Seaska dela ihardetsi dio Indok. Ikastolak ez badira laguntzen, hizkuntza politika osoa eta euskararen geroa kolokan dira.
|
2012
|
|
Euskal herritarren gehiengoa erdal guneetan bizi da, Bizkaian, esaterako. Bertsolaritza eredu horretara gehiago egokituko bagenu, akaso hurbilago egongo litzateke benetan euskal herritar guztietatik, ez eta soilik erabat euskaldun edo
|
euskal
hiztun oso direnetatik.
|
2013
|
|
Eta esparru administratibo bakar bat izango bagenu euskararen lurralde osoan? Hala ere, estatu botere horrek(
|
euskal
hiztun oso ez den gehiengo batek hautatuak) euskararen gizarte erakundeekin partekatu luke euskal hiztun komunitatearen gidaritza sinbolikoa.
|
|
Arabarrek odol emate kontuetan ze portzentaje ematen duten argitaratzen bada, eta odol emate datu horiek Bizkaikoekin konparatzen badira, inor ez da harrituko, inor ez da larrituko. Norbaitek
|
euskal
hiztun osoen odol emate datuak ikertzen baditu, deserosotasuna eragingo du. Neroni ere, puntu bat deseroso sentitzen naiz inertziaz... are gehiago ‘euskal hiztun’ eta ‘odol’ hitzak hain gertu ikusita, nondik salto egingo arrazismoaren, segregazioaren eta geuretasunaren gorespenaren mamuak.
|
2018
|
|
Ez zuela euskara berak nahi bezain ongi menperatzen. Haien burua euskaldun berritzat dutenengan ohikoa da
|
euskal
hiztun osoaren ez izatearen sentimendu hori (Ortega et al., 2016). Aitorrek, ordea, hutsunea bete izanaren esperientzia ere bizi izan du.
|
|
Egungo gazteak,
|
euskal
hiztun osoak?
|
|
Bada, nire ustez, egungo gazteena (euskal) hiztun osoen belaunaldia dela esatea, asko esatea da. Erdal hiztun osoak badira, hori bai, baina
|
euskal
hiztun osoak. Beharbada herri/ eskualde oraindik nagusiki euskaldunetan bai, baina geien gehienetan, hots, herri/ eskualde erdaldunduetan, gazteak ere ez dira euskal hiztun osoak, salbuespenak salbu.
|
|
Erdal hiztun osoak badira, hori bai, baina euskal hiztun osoak? Beharbada herri/ eskualde oraindik nagusiki euskaldunetan bai, baina geien gehienetan, hots, herri/ eskualde erdaldunduetan, gazteak ere ez dira
|
euskal
hiztun osoak, salbuespenak salbu.
|
|
Egungo gazteak,
|
euskal
hiztun osoak?
|
|
Hori ere, euskararen normalizazio eta biziberritze prozesuaren isla izanen litzateke (ahantzi gabe, jakina, hiztunak gai honi buruz izan dezakeen jarrera ideologikoaren eragina):
|
euskal
hiztunek oso hizkuntza ikaste prozesu desberdinak izan dituztenez (oso egoera sozio psikolinguistiko desberdinak gerta baitaitezke euskal herrietan hiztunak euskara ikasteko orduan), oraindik iduri du darabilten prosa idatziaren eredua ez dela hain ongi asentatua, ez dela aski den dinako kontsentsua erdietsi hainbat puntu zehatzetan.
|
2022
|
|
Baina deigarria da Nafarroako Foru Erkidegoko curriculumeko eskastasuna dagokigun gaian, aintzat hartzen badugu euskara hizkuntza ofiziala dela hainbat eremutan. Horregatik, eremu euskaldunei egokitutako curriculuma sortzeko ahaleginak egin lirateke,
|
euskal
hiztun osoak hezteko helburu lukeena. Osatze lan horretan, EAEko curriculumean oinarritzeaz gain, Euskal Herriko errealitate soziolinguistiko antzekoak dituzten gertuko komunitateko curriculumak ere har daitezke eredutzat.
|
|
Ikasleak
|
euskal
hiztun oso izate aldera, Olasagarrek ezinbestekotzat dauka ikastetxeetan ahozkotasuna lantzea. Arlo horretan hutsuneak ikusten ditu egun:
|