Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 31

2002
‎Inkestak, besteak beste, euskal hiztunek euskararekiko duten leialtasuna utzi du berriro ere agerian. Izan ere, Euskal Herri osoan entzundako elkarrizketen %14 euskaraz izan direla nabarmen utzi da, beraz, Euskal Herrian den ezagutza kontuan laurogeiko hamarkadan eraiki eredu soziolinguistikoak aurreikusitakoa baino dezente gorago.
2004
‎Arestik besterik uste bazuen ere, zalantza ez txikiak sortzen zaizkit niri. Batez besteko euskal hiztunaren baitan euskararen egitekoa bigarren hizkuntzaren bazter eginkizunetara zokoratu den neurrian, euskararen funtsezkotasuna kolokan jarri zaigu gure artean bertan. Sinetsi nahi genukeen baino euskaldun gutxiagorentzat da, damurik, gaur eta hemen, euskara lehen hizkuntza nagusia, eta gure sozializazio jardunean sortzen eta berritzen ditugun osagai kognitiboak eta afektiboak erdararen bidez taxutuak ditugu gehienbat.
2007
‎Oro har, euskal hiztunei euskara erabiltzeko eskubidea bermatzen ez dieten administrazio publikoetako atal asko daude oraindik, baita atentzio zuzena ematen dutenak ere. Horrek, euskara normaltasunez erabili ahal izatea nabarmen oztopatzeaz gainera, EAEko hiritarren zati handi baten diskriminazio onartezina eragiten du, beren hizkuntza eskubideak ukatzen direlako.
2008
‎Mezu horrekin bondardatzen gaituzte. Instantzia guztietatik eskatzen zaio euskal hiztunari euskaraz egiteko, eta azpimarratzen da, orain bereziki irmo, euskararen egoeraren erantzule, neurri handi batean, euskaldunen utzikeria dela. Alabaina, Behatokiak milaka adibide jaso ditu urtetan eta duela gutxitik Elebidek ere bai (hizkuntz eskubideak" bermatzeko" erakunde ofiziala); euskara egin nahi eta ezin duten herritarren kexak jaso dituzte.
2009
‎Geure muga nagusiak dira, besteak beste hauek: gure errealitate soziolinguistiko konplexua, euskararen ahulezia gaztelaniarekiko gizarte bizitzan, erdaldun askoren inertzia, euskal hiztunen euskararekiko leialtasun neurria, eta euskararen ondarearen jabe garen euskal herritar guztion gogoa.
‎ikasturtean A, B eta D hizkuntza ikastereduak abian jarri zirenean eta ondorengo urteetan, lehen hizkuntza edo etxeko hizkuntza gaztelania zuten gurasoak ez baizik eta euskara zutenak ohartarazi behar ziren ikasketak euskaraz egiteak euren seme alaben garapen kognitiborako ez zuela inolako kalterik eragingo, onura baizik, eta, beraz, onuragarri izango zutela ereduan matrikulatzea. Euskal hiztunak euskarazko irakaskuntzara erakartzea zen urte haietako helburua, euskal hiztunen artean indar handiz sustraiturik baitzeuden euskararen eta elebitasunaren aurkako aurreiritziak.
‎Alde horretatik begiratuta, badira bi eginkizun garrantzi betea hartzen dutenak: trinkotzea etxetik euskal hiztun diren eta egunerokoan euskara erabiltzeko aukera ugariak dituzten euskal hiztunen euskararen erabilera formal eta ez formala, batetik, eta arautzea eta finkatzea eremu publikoan bi hizkuntzen erabilera aukerak, bestetik.
‎Errealitate soziolinguistikoaren argitan, ez gaur, ezta guk ezagutuko ditugun datozen hamarraldietan ere, oro har, salbuespenak salbuespen, portzentaje nagusietan ezin espero liteke adin nagusi batetik gorako gazte eta heldu erdaldunak osorik euskalduntzea; baina horiek guztiak erdal elebakartasunaren zakuan mantentzera kondenatzeak esan nahi du euskara bera eta euskal hiztunen euskaraz bizitzeko aukerak ikaragarri murrizten direla.
2010
‎gaur lagunartean, bihar bikotekidearekin eta familian, etzi seme alabekin...) egiten duten hautuan euskarak leku nahikoa eta sendoa izatea, beren ondokoei euskara etxetik beretik transmitituko dien hiztun masa kritikoa gero eta zabalagoa izan dadin. beste hitz batzuekin esanda, beraz, hauxe genuke datozen urteotarako helburu nagusietako bat: herritarron euskararekiko atxikimendua sendotzea. euskal hiztunon artean euskara erabili nahi izatea sendotzea. euskararekiko leialtasun praktikoa tinkotzea. euskara hizkuntza akademiko eta formal huts izateari ataka jartzea," euskara jalgi hadi plazara!" aldarriaren ondoan" euskara hator etxera eta lagunartera!" gauzatzea, euskararen erabilera eremu ez formaletan etengabe areagotzea alegia. helburu handia, baina egingarria, gure ez...
2013
‎Lan honek erakutsi dit, egungo egoera soziolinguistikoetan ere, euskal hiztunok euskararen erabilera marka hobetu egin dezakegula.
‎Bukatzeko, lan honek erakutsi dit, egungo egoera soziolinguistikoetan ere, euskal hiztunok euskararen erabilera marka hobetu egin dezakegula.
‎Uste dut horretan asmatu egin dudala: esperientziak erakutsi dit, egungo egoera soziolinguistikoetan ere, euskal hiztunok euskararen erabilera marka hobetu egin dezakegula, eta bidean sano gozatu.
2015
‎Badirudi euskararen egitekoa diglosiari buelta ematea dela, euskal hiztunek euskara hautatzea bizitza esparru orotarako eta espainiera alde batera uztea: " hizkuntza batekin nahikoa dugu geure mundua egiteko, eta euskara besteak bezain egokia denez(" normalizazioa") eta gu euskaldunak garenez, euskara aukeratu dugu hizkuntza bakartzat eta ofizialtzat."
‎EAJren kasuan erro etniko kulturaleko nazionalismoa agerikoa da. Alderdiak euskararimodu esklusiboan Euskal Herriko berezko hizkuntza, ondare kultural bereizgarri eta funtsezkoidentitate zeinu estatusa atxikitzen dizkio eta horrek euskal hiztunen euskaraz jardutekoeskubidea aitortu eta egikaritzera darama, baita euskararen normalizazioarekin konpromisoerabatekoa agertzera ere, hizkuntza politika aktibo eta orobiltzailea proposatuz. EzkerAbertzalearen kasuan be, euskal nazionalismoa begi bistakoa da, baina EAJrenagandik erabatdesberdina.
2017
‎Hizkuntza ohitura aldaketari buruzko formakuntzak antolatzen segitu behar da (TELP6, bezalako tailerrak), euskal hiztunak euskararekiko zer harreman duen ikus dezan.
‎Euskaraz aritzeko guneak biderkatu behar dira eremu publikoan zein pribatuan: arnasgune berriak sortuz, euskararen erabilera erraztuko da, eta eguneroko bizian presentzia areagotuko den heinean euskal hiztunak euskara erabiltzeko duen motibazioa ere azkartuko da.
‎bigarren uzta dugu! Xedea, euskal hiztunei euskara baliatzeko guneak eskaintzea, euskaraz soilik bizitzeko aukera bat eta euskal sorkuntza artistikoa hedatu eta partekatzea dira. ELEPIKA elkar ezagutzeko gomita bat da, partekatzeko, loturak sortzeko, arnasa hartzeko parentesia bat euskaraz bere zentzu guzia har dezan.
2018
‎Gaur egun euskarari onartzen zaizkion eremuetatik kanpo, hots etxetik eta eskolatik haratago, espazioak eskuratu behar ditugu. Euskal hiztunok euskarazko literaturaz, musikaz, zinemaz, antzerkigintzaz gozatzeko beharra eta eskubidea dugu.
‎Zer egin dezakegu euskal hiztunok euskararen erabilera areagotzeko?
‎18:30: 00.Tokia: Sutegi.Informazio gehiago:usurbil@euskaraldia.eususurbil.euskaraldia.eusFacebook: Euskaraldia UsurbilTwitter: @EuskaraldiaUsurYoutube: Euskaraldia Usurbil11 EGUN EUSKARAZ azaroaren 23tik abenduaren 3raZer egin dezakegu euskal hiztunok euskararen erabilera areagotzeko. Galderak hainbat erantzun ditu, baina, guk, hizkuntza ohiturak astindu eta ohiko harremanetan euskara gehiago erabiltzeko ariketa bat proposatzen dizuegu: 2018ko azaroaren 23tik abenduaren 3ra, euskaraz hitz egiten edo ulertzen dugun guztion artean egin dezagun euskaraz.
‎doan.17: 30 Taloak frontoian.Ondoren, Orbeldi dantza taldearen emanaldia eta Errebal taldearen dantza musikatua frontoian.19: 00 Andatza M.K.T. ren Mendi Astearen baitan, “Aizkora hotsak goi mendietan” dokumentala Sutegiko auditorioan.Izen ematea: NOAUA! K.E. ren egoitzan, Potxoenean ditugun eskuorrietan. Emailez edo Euskaraldiak martxan jarritako web orrialdean. NOAUA! ren Kulturaldiko Sutegiko ekitaldietako mahaian.Informazio gehiago:usurbil@euskaraldia.eususurbil.euskaraldia.eusFacebook: Euskaraldia UsurbilTwitter: @EuskaraldiaUsurYoutube: Euskaraldia Usurbil11 EGUN EUSKARAZ azaroaren 23tik abenduaren 3raZer egin dezakegu euskal hiztunok euskararen erabilera areagotzeko. Galderak hainbat erantzun ditu, baina, guk, hizkuntza ohiturak astindu eta ohiko harremanetan euskara gehiago erabiltzeko ariketa bat proposatzen dizuegu: 2018ko azaroaren 23tik abenduaren 3ra, euskaraz hitz egiten edo ulertzen dugun guztion artean egin dezagun euskaraz.
‎18:30: 00.Tokia: Sutegi.Informazio gehiago:usurbil@euskaraldia.eususurbil.euskaraldia.eusFacebook: Euskaraldia UsurbilTwitter: @EuskaraldiaUsurYoutube: Euskaraldia Usurbil11 EGUN EUSKARAZ azaroaren 23tik abenduaren 3raZer egin dezakegu euskal hiztunok euskararen erabilera areagotzeko. Galderak hainbat erantzun ditu, baina, guk, hizkuntza ohiturak astindu eta ohiko harremanetan euskara gehiago erabiltzeko ariketa bat proposatzen dizuegu: 2018ko azaroaren 23tik abenduaren 3ra, euskaraz hitz egiten edo ulertzen dugun guztion artean egin dezagun euskaraz.
‎K.E. ren egoitzan, Potxoenean ditugun eskuorrietan. Bestela emailez edo Euskaraldiak martxan jarritako web orrialdean.Informazio gehiago:usurbil@euskaraldia.eususurbil.euskaraldia.eusFacebook: Euskaraldia UsurbilTwitter: @EuskaraldiaUsurYoutube: Euskaraldia Usurbil11 EGUN EUSKARAZ azaroaren 23tik abenduaren 3raZer egin dezakegu euskal hiztunok euskararen erabilera areagotzeko. Galderak hainbat erantzun ditu, baina, guk, hizkuntza ohiturak astindu eta ohiko harremanetan euskara gehiago erabiltzeko ariketa bat proposatzen dizuegu: 2018ko azaroaren 23tik abenduaren 3ra, euskaraz hitz egiten edo ulertzen dugun guztion artean egin dezagun euskaraz.
‎K.E. ren egoitzan, Potxoenean ditugun eskuorrietan. Bestela emailez edo Euskaraldiak martxan jarritako web orrialdean.Informazio gehiago:usurbil@euskaraldia.eususurbil.euskaraldia.eusFacebook: Euskaraldia UsurbilTwitter: @EuskaraldiaUsurYoutube: Euskaraldia Usurbil11 EGUN EUSKARAZ azaroaren 23tik abenduaren 3raZer egin dezakegu euskal hiztunok euskararen erabilera areagotzeko. Galderak hainbat erantzun ditu, baina, guk, hizkuntza ohiturak astindu eta ohiko harremanetan euskara gehiago erabiltzeko ariketa bat proposatzen dizuegu: 2018ko azaroaren 23tik abenduaren 3ra, euskaraz hitz egiten edo ulertzen dugun guztion artean egin dezagun euskaraz.
2020
‎zerbitzuak euskaraz segurtatzeko eta informazioa euskaraz eskaintzeko bideak ezartzea; ardurapeko egituretan euskaraz lan egin ahal izateko baldintzak ahalbidetzea; euskararen garapena eta erabilpena sustatzeko neurriak hartzea bere eragin eremuan. «Izan ere, herriko etxea herritarren ongizatea ahalbidetzen duen egitura administratiboa den heinean, euskal hiztunak euskaraz bizi daitezen eremuak sustatzea herriko etxearen misio ere bihurtzen da», gaineratu du Bilbaok.
‎Hizkuntza biak ikastea ikusten dute garrantzitsua, baina funtzionaltasun handiagoa ikusten diote gaztelaniari, euskara erabiltzeko aukera gutxiago ikusten dutelako. Neska batek adierazi du gaztelania ikasteak Espainiarako ateak zabaltzen dizkiola, baina oso argi du EAEn euskal hiztunekin euskaraz egin nahi duela eta ez gaztelaniaz. Ez da hori dioen bakarra.
2021
‎Eta sintagma bakoitzak berari dagokion rola beteko du: bata egilea izango da, bestea gaia, bestea instrumentala, bestea lekua, etab. Adibidez, honako hitz segida hau, Jonek amari zazpi jostunek jositako gona zuria ekarri dio Bilbotik edozein euskal hiztunentzat euskarazko perpaus gramatikal bat da. Euskal hiztun horrek, gramatika pixka bat baldin badaki, perpaus hori zein osagaiz osatua dagoen ere esan dezake.
‎Hizkuntza bat zenbat eta gutxiago erabili, orduan eta erraztasun, aberastasun eta erosotasun txikiagoarekin egingo dute hiztunek, eta alderantziz (Iurrebaso, 2016). Euskal hiztunen euskaraz egiteko erraztasuna aldatu egin da azken 25 urteotan EAEn. 16 adin tarteari dagokionez, 1991n euskal elebidunak% 19,6 ziren, elebidun orekatuak% 27 eta erdal elebidunak% 37,8 2016an, euskal elebidunak% 25,3 dira, elebidun orekatuak% 19 eta erdal elebidunak% 55,7 Dena den, euskal hiztunek euskaraz egiteko duten erraztasunean, alde handia dago lurraldeen artean.
‎Euskal hiztunen euskaraz egiteko erraztasuna aldatu egin da azken 25 urteotan EAEn. 16 adin tarteari dagokionez, 1991n euskal elebidunak% 19,6 ziren, elebidun orekatuak% 27 eta erdal elebidunak% 37,8 2016an, euskal elebidunak% 25,3 dira, elebidun orekatuak% 19 eta erdal elebidunak% 55,7 Dena den, euskal hiztunek euskaraz egiteko duten erraztasunean, alde handia dago lurraldeen artean. Arabako euskal hiztun gehienak erdal elebidunak dira(% 70,8); Bizkaian, erdia pasatxo dira(% 54,7); eta, Gipuzkoan, ez dira herenera iristen(% 29,8).
‎Baina, aldi berean, ikasturtean zehar euskara gaitasunean egindako hobekuntza eta euskara gehiagotan erabiltzeko egindako esfortzua ere aitortzen zaie; halaber, balio handia ematen diote egiten duten esfortzuari, daukaten hizkuntza testuingurua eta hurbileko sarean duten euskaldunen dentsitatea ez baita batere lagungarri. Emaitza horiek bat datoz EAEko hiru lurraldeetako euskal hiztunek euskaraz egiteko duten erraztasunarekin (Eusko Jaurlaritza, 2019); izan ere, Erd Ele taldeko ikasleak euskal hiztunen dentsitatea apala den gune soziolinguistikoetatik datoz eta etxeko giroa eta harreman sare hurbila gaztelaniaz izan ohi da.
2023
‎Euskal hiztunez ari gara? Euskal hiztunen euskaraz. Euskal nortasunaz?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia