2010
|
|
1 atalean aipatu bezala, kale neurketek eta inkesta soziolinguistikoek Mendialdeko gazte horien euskararen erabilera positiboki nabarmendu dute, gazte anitzek adinkideekiko harremanak euskaraz eratu baitituzte. euskal gazteen hizkuntza erabilerari eragiten dioten faktoreen gaineko ikerketa batek (Soziolinguistika klusterra et al. 2009) iradoki duenez, faktore horien arteko elkarreragina konplexua bada ere (maila indibidualean, mikrosozialean eta makrosozialean), agerikoa da haurtzaroko hizkuntza bizipenek eta ohiturek, elebidunen hizkuntza gaitasun erlatiboak eta hizkuntzaren pertzepzioek, bertzeak bertze, duten garrantzia. Faktore horiek guztiak, hein handi batean, txikitako hizkuntza sozializazioari lotuta daude. alde horretatik, Mendialde euskalduneko gazteek izan dituzte euskarazko sozializaziorako baldintzarik hoberenak eta, antza, horri esker dira egun
|
euskal
hiztun aktiboagoak. hizkuntza egoera pribilegiatua da gazte haiena. pribilegiatua diot nafar euskaldun gehienak ez baitira halako giro euskaldunean bizi. baina egoera on hori ahul bezain hauskorra da. Mendialdeko herri koskorrak edozein aldaketa demografikoren eraginbera dira eta euskarak gizarte harremanetan bere lekua sendotu behar du. kezkak ere kilikatzen nau:
|
2013
|
|
Azken ohar moduan aipatu beharra dago euskararen gainbehera itzulbidean jartzeko ekimenean ahalegin handiak egin direla familiagiroan euskara ikasteko aukerarik ez duten pertsonak euskalduntzeko. Arrakasta ukaezina da lortutakoa, izan ere, hiztun berri horietako asko
|
euskal
hiztun aktibo bihurtu dira. Nolanahi ere, lan handia egiteke dago oraindik, euren burua benetako euskaldun modura hartzen ez dutenen artean, auto pertzepzio hori aldatzea nahi bada behintzat.
|
2016
|
|
Era berean, Lapurdi barnean, Nafarroa Beherean eta Zuberoan ugariak dira BZ eta BZ/ b mailako ingurumenak. Batean (Nafarroako erdal eremuan) ez dago ia
|
euskal
hiztun aktiborik (euskal nortasun etnolinguistiko zaharraren uste sinesmen handirik ere ez du bertako hainbatek), eta bestean (NBZn, LBn) adin handikoak dira ET hiztun gehienak: BZ7 eta BZ/ b mailetakoak.
|
2019
|
|
AEK ko eta IKAko irakasleekin urteotan emandako on line ikastaroetan agertu den kezka nagusietako bat, hain zuzen ere, hauxe da: nola lortu
|
euskal
hiztun aktibo bihurtzea, titulitis, ak bultzatuta eta bestelako interesik gabe matrikulatzen diren ikasleak.
|
2021
|
|
1 Artikulu honek"
|
Euskal
hiztun aktibo bilakatzen" (Hizkuntza Politika Sailburuordetza, Eusko Jaurlaritza), ‘El neohablante como sujeto social NEOS’ 1 Artikulu honek" Euskal hiztun aktibo bilakatzen" (Hizkuntza Politika Sailburuordetza, Eusko Jaurlaritza), ‘El neohablante como sujeto social NEOS’ (Espainiako Gobernua, FFI2016 P) eta ‘Procesos de transformación sociolingü� stica en el contexto vasco:
|
|
1 Artikulu honek" Euskal hiztun aktibo bilakatzen" (Hizkuntza Politika Sailburuordetza, Eusko Jaurlaritza), ‘El neohablante como sujeto social NEOS’ 1 Artikulu honek"
|
Euskal
hiztun aktibo bilakatzen" (Hizkuntza Politika Sailburuordetza, Eusko Jaurlaritza), ‘El neohablante como sujeto social NEOS’ (Espainiako Gobernua, FFI2016 P) eta ‘Procesos de transformación sociolingü� stica en el contexto vasco: hablantes, prácticas y agencia (EquiLing Pa� s Vasco) (PID2019 105676RB C42/ AEI/ 10.13039/ 501100011033) ikerketa proiektuaren emaitzen berri ematen du.
|
|
Adituek diotenez, lehen sozializazioko hizkuntza izan gabe, euskaraz naturaltasunez eta sarri hitz egiteko(
|
euskal
hiztun aktibo bihurtzeko), harreman sarea eta erraztasuna (Aizpurua 2018: 44, ald. Sorolla et al. 2019:
|
2023
|
|
«Hona iritsi aurretik ikasi duzuen institutu, ikastetxe edo ikastolan, zein izan da praktikan, eta ez teorian, jaso duzuen irakaskuntzaren helburua? Zuek euskara ikastea, ala
|
euskal
hiztun aktibo bilakatzea?». Hiru laurdenek inguru lehen aukeraren alde jaso zuten besoa, eta laurden eskasak aukeratu zuen bigarren aukera.
|