2000
|
|
" Batetik,
|
euskal
hizkuntza bere osotasunean, eta bereziki euskara batuari Euskal Herriko Mendebaleko euskarak, bizkaiera izenaz ezagutzen denak, eskain diezaiokeen ondarea ikertzea eta bultzatzea. Bestetik, Mendebaleko euskararen corpusa eta statusa jagon, landu eta bultzatzea".
|
2005
|
|
Unea da orain hau bera hizkuntza bezala deskribatzeko eta, honetarako xehetasunez arduratzen den diskurtso lehor bat ezinbestekoa denez, zilegi bekit hizkuntz ikerketa hutsetan interesik ez dutenei agur esatea. Helburua ez da hemen
|
Euskal
Hizkuntza bera irakastea, baizik eta bakarrik adieraztea, nola berau beste hizkuntzetatik, zahar zein berri, nabarmentzen den. Honengatik, asmo honen arabera egituratuko dut nik aurkezpena:
|
2007
|
|
Geroztik, Euskal Herrian eta munduan zehar euskararen alde aritzen diren euskal etxe eta elkarteetan ospatzen da egun hau. " Elkarteak, XXI. mendean, gizarteko aldaketa eta erronka berrietara egokituz, gogo biziz eusten dio
|
euskal
hizkuntzari bere lan arlo guztietan", Eusko Ikaskuntzatik helarazi dutenez. Nestor Basterretxeak, euskal artistak, 2005ean diseinatu zuen Euskararen Nazioarteko Egunerako logoa eta urteroko ospakizunaren identifikazio ikurra bilakatu da.Ikastetxeetan jaialdiakLasarte Oriako ikastetxeetan ere, urtero bezala, Euskararen Nazioarteko Eguna ospatzeko hainbat jarduera antolatu dituzte gaurko.
|
2008
|
|
Bai baitakigu, zoritxarrez, euskarak ezin dituela hizkuntza normalizatuaren nazio funtzioak bete, eta funtzio horiek bete ezean, nekez eragin ditzakeela hizkuntza batek herri bat autodeterminatzeko ondorioak. Ez
|
euskal
hizkuntza bere hartan hartuta gai ez delako, baizik eta, euskara dagoen estatus etnikoan egonda, bere jardunak ezin duelako nazio efekturik sortarazi. Euskara hizkuntza ofizialkidea da eskualde batzuetan, baina ofizialtasun formal horrek ez du naziorik eraikitzeko ahalmenik erakutsi gaur arte.
|
2016
|
|
Koldo Mitxelena zenak inork baino hobeto landu eta garatu zuen ekarpen bikoitz hau. Alde batetik, bere lan bikainei esker, euskarari buruzko jakintza zabaltzen eta sendotzen lagundu zuen, bai Euskal Herrian zein nazioarte mailan; bestetik,
|
euskal
hizkuntzak berak ez zuen lortuko gaur egun daukan garapena eta hedapena arlo akademiko eta zientifikoetan Mitxelenak egindako funtsezko lanak kontuan hartu gabe. Besteak beste, Euskal Herriko Unibertsitateko bere katedratik eta Euskaltzaindiaren baitan egin zuen ekarpen ugari.
|
2022
|
|
Aldi huntan, Heide Goettner Abendroth alemaniar filosofoaren lanetan oinarriturik, euskal jendartea matriarkatuaren ereduan garatu dela du deblauki iradokitzen, patriarkatuaren eredu zaharra arbuiatuz. Eta horretarako, lehenik" matriarkatu" hitzaren erranahi zuzena eman ondoan, alor desberdinak ditu ikertzen,
|
euskal
hizkuntza bera, euskaldunen aspaldiko ohiturak, sinesmenak, behar da, nerabeentzat nahitara euskarazko animazioa proposatu nahi du, guti baitira. Euskararen maila ertaina bada ez da grabe, baina argi izan behar da hizkuntza euskara izanen dela eta gogo horrekin heldu direla.
|
2023
|
|
Baina, behinola, hangoa ozenago entzun ohi zen, urrutiago, norbaitzuek lekukoa hartzeko bezain nabarmen. 1990eko hamarraldiaren erditik aurrera, batik bat, euskarazko produkzioa sustatzeko kultur politikaren gidalerroak ere apur bat aldatuta eta bideratuta,
|
euskal
hizkuntzak berak protagonismo nabariagoa eskuratuko zuen zinemagintzan ere nola halako eragina bereganatuz, sosak lortzearekin batera filmak eta dokumentalak ugarituz.
|