2007
|
|
Gogora dezagun, sarreran esan bezala, aniztasunaren inguruko diskurtsoa askotan arinegia dirudiela, adibidez, berorrek ezberdintasun linguistiko kulturalak onartzearen eta errealitate linguistiko kultural horien egoera ezberdinak atzematearen artean bereizten ez duenean. Eta bereizketa hori, jakina, funtsezkoa da egoera gutxituan dagoen euskal hizkuntzaren eta herriaren etorkizunerako —aniztasunaren aldeko aldarrikapena, bestela, homogeneizazioaren aldeko jarduera bilakatuko litzateke—, bai eta
|
euskal
hezkuntzak duen erronkarako ere.
|
|
Euskal hezkuntzak, horrenbestez, aipatutako egoera eleanitza hartu eta onartu behar du abiatu aurretik, baina ezin du berori behin betiko egoera bezala ontzat eman; egiaz, bere gain hartu behar du euskararen normalizazioaren inguruan egiteko duenaren erantzukizuna. Horren arabera, beraz,
|
euskal
hezkuntzak badu zereginik erdal elebakarrak elebiduntzerakoan —elebitasun indibidualaren maila igoz bakarrik lor daiteke egiazko elebitasun soziala—, eta, jakina, horretarako ezinbestekoa dirudi euskararen aldeko diskriminazio positiboa. Eta bukatzeko, hirugarrenik," euskal hezkuntzaren dimentsio etikoa" delakoaz aritu gara:
|
2008
|
|
Arrazonamendua, ostera ere, erabat posibilista zen, Azkuek azpimarratu zuen «que así se atrae al pueblo a los gobernantes» espresioan ikusten denez. Baina forma utilitario horien atzean Azkuek
|
euskal
hezkuntzarekiko zuen interes bizia erraz antzematen da, Azkue bera, pertsonalki, inspektorearekin batera herriz herri Bizkaiko eskola guztietara joateko predisposizioan ikus daitekeenez.
|
2009
|
|
Euskara eta hezkuntza, hezkuntza eta euskara... gaia ez da makala, baina aspalditik badabilzkit buruan hainbat ideia. Euskaraz ikasteaz gain, kalean ere erabiltzen duten belaunaldiak hazten ikustea da
|
euskal
hezkuntzak duen erronka nagusietako bat. Ni neu ez naiz hasiko orain beleen ipurdi beltzez; norekin erabiltzen dudan euskara, eta norekin gaztelera.
|
2013
|
|
Jaurlaritzatik jakitera eman dutenez egitasmoaren helburua da" Europako esparruan hezkuntza eta prestakuntzari buruz 2020rako finkatu diren ildo estrategikoak garatzea, eta
|
euskal
hezkuntzak dituen berariazko erronkei erantzuna ematea". Horretarako Heziberri 2020 Planak hiru egitasmo nagusi jasotzen ditu:
|
2020
|
|
" Heziberri 2020 Hezkuntza Sailak gure hezkuntza sistema hobetzeko plana da. Planak Europako esparruan hezkuntza eta prestakuntzari buruz 2020rako finkatu diren ildo estrategikoak eta
|
euskal
hezkuntzak dituen berariazko erronkak batu nahi ditu, sistemaren bikaintasunerantz pausu sendoak emateko eta bidezkoa, kohesionatua eta aktiboa den gizarte bat lortzeko" ://www.euskadi.eus/ heziberri/ aurkezpena/ web01 a3hbhezi/ eu/>. eskakizun tekniko legaletara dirulaguntzarik gabeko, ekonomikoki familiek autogestionatutako eta, askotan, ziurgabetasun ekonomikoko egoeran dauden proiektu...
|
2021
|
|
Bestalde, nerabeen jarreretan eragitea saihestezina den arren, horietan inpaktu zuzen eta baldintzatu bat bilatu beharrean, jarrera horiek ulertzera eta estimulatzera jo behar dela uste du GE1 ek, elkarrenganako onarpen egiazkoaren bidez. Ahalegin horretan, horrek ikasleen ahalduntzea ekar dezakeela irizten dio NE1 ek gaur egun
|
euskal
hezkuntzak dituen erronkei heldu eta aurre egin ahal izateko:
|
|
Edonola ere, Esteverenak (op.) oso beharrezkoak diren proposamenak diren arren, hezkuntzan errotiko aldaketa bat gauzatzeko beste ildo batzuetan ere sakontzea beharrezkoa da XXI. mendeko hezkuntza eredua irudikatu nahi bada. Hau da, sistemari oro har dagozkionez gainera, esparru pedagogiko didaktikoari dagozkion erronkak ere badaude, batetik, eta lekuan lekuko errealitateak eskatzen dituenei ere kasu honetan,
|
euskal
hezkuntzak dituenaz ari gara erantzuna ematea ezinbesteko zutabea da, bestetik.
|
|
Eusko Legebiltzarrean garatzen ari den Euskal Hezkuntza Lege proiektuaren inguruko eztabaida egoera historiko baten erdian kokatu da. Izan ere, COVID izurriteak eragindako hilabeteetako itxialdiak eta horren ostean ikasgeletara itzultzeak
|
euskal
hezkuntzak dituen arazoak aitortzera behartu ditu hezkuntzako eragileak. Itxialdiarekin eskola fisikoa desagertu egin zen, eta horrek haren balio sozial eta hezitzailearen garrantzia ikusarazi du.
|
|
CCOOk azaldu zuenez, «bereizkeria» da
|
euskal
hezkuntzak duen «arazorik handienetakoa», emaitzak «oztopatu» eta gizarte kohesioa «arriskuan» jartzen baitu. Hori dela eta, «hezkuntza bereizia» egiten duten ikastetxeen itunari eustea «errefusatu» zuten.
|