2007
|
|
Jada aipatu bezala," euskara" hitz egiten deneko eta" euskaldunak" bizi direneko esparru geografikoa —bai bere osoan bai bere eskualdetan— anitza da linguistikoki eta politikoki, eta horrek
|
euskal
hezkuntzarako ere garrantzitsuak diren hainbat auzi aztertzera garamatza. Euskal hizkuntza, hasteko," egoera diglosiko" berezi batean aurkitzen da, zeina Sanchez Carrion Txepetx ek" oso" edo" lurraldeko" bezala ezaugarritzen duen:
|
|
zein da beste hizkuntzek eta kulturek hezkuntzan betetzeko duten lekua? Oso kontuan hartzekoa da, baina, errealitate global hori ezberdina dela han eta hemen, eta, horrenbestez,
|
euskal
hezkuntzak ere eskubidea eta beharra duela aipatutako aniztasunari buruzko irakurketa partikularra egiteko eta eman nahi dituen pausoak beretik arrazoitzeko. Gogora dezagun, sarreran esan bezala, aniztasunaren inguruko diskurtsoa askotan arinegia dirudiela, adibidez, berorrek ezberdintasun linguistiko kulturalak onartzearen eta errealitate linguistiko kultural horien egoera ezberdinak atzematearen artean bereizten ez duenean.
|
|
Testu horren helburua, alabaina, ez da hainbeste aztergai horretan akademikoki sakontzea —horretarako baditugu bestelako bere idazlanak275—, baizik eta modu erraz batean hizkuntzaren zeregin hezitzaileari buruz aipatutako jardunaldietan esandakoa osatzea. Egia da, bai, testu hori aspaldikoa eta urrutikoa dela —horregatik irakurri behar da berori modu ulerkor batean—, baina ziur gaude Bollnowen elkarrizketarako aldarrikapen pedagogikoa interes handikoa izan daitekeela —besteak beste eta gureari begiratuz—
|
euskal
hezkuntzarako ere. Hona hemen, beraz, agindutako testua.
|
2021
|
|
Azken horren kasuan, nor izatearekin, hots, gizartean posizio jakin bat hartu eta horren gaineko kontzientzia hartzearekin lotzen du Lauzurikak (2015), eta psikologia sozialeko autoreak aipatuz, pertsonaren oinarrizko identitateak izaera indibiduala zein soziokulturala ditu. Identitate kolektiboaren eraikuntzak indibiduala baldintzatuko duen neurrian,
|
euskal
hezkuntzak ere hausnartu, posizioa hartu eta erabaki du zer nolako identitate ezaugarriek osatuko duten euskal ikaslearen irteera profila. Hizkuntza eta kultura hegemonikoak identitate nazionalak hedatzen eta eraikitzen saiatzen badira (Lauzurika, 2015), euskal hezkuntzak eta ez curriculumak, soilik horren aurrean non kokatzen den erabaki du:
|
|
Hori globalizazio ekonomikoaren ondorioz kapitalismoaren ekoizpen sistema eta merkatuaren printzipioak, funtsean hedatzen eta sakontzen den problematiketako bat da, eta, bistan denez,
|
euskal
hezkuntzak ere bete betean bizi duena. Horrek euskarazko irakaskuntza11 zalantzatan jartzera daramatza sektore batzuk, hezkuntzakoak barne, nagusiki amaierako etapatan, dela merkatuaren eskaeraren, dela ekoizpenaren edo ezagutza kapitalaren nazioartekotzearen izenean.
|