Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 11

2007
‎Horregatik euskararen" normalizazioa" —berori" beste hizkuntzen maila berean jartzea" (Ninyoles) 266—, funtsean, gure arteko komunikaziorako baldintza linguistikoak berdintzea da, eta, zentzu honetan, normalizazio hori etikoki inposatzen zaigun zerbait da. Beraz, egokiago dirudi, ikuspuntu etiko horretatik bederen, ez hainbeste" euskal hezkuntza elebidunaz", baizik eta batez ere" elebitasunerako euskal hezkuntzaz" hitz egitea: zentzu honetan beharrezkoa iruditzen zaio Iztuetari" ikastolen betiko helburua" gogora ekartzea, alegia," irakaskuntzaren bidez euskal gizarte osoa, Hegoa eta Iparra, hiri handiak nahiz txikiak, dena euskalduntzea" 267 Euskara da Euskal Herria egiten duena —hura galduz gero beste zerbait izango litzateke hori—, eta, horrexegatik, elebitasunaren aldeko diskurtsoa —erretorika errazetik urrunduz— euskararen berreskurapenaren aldeko neurri diskriminatzaileetan itzuli litzateke.
‎Kontua da, bada, aniztasun antropologikoaren diskurtso teorikoa gure errealitatera ekarri beharra dagoela eta, orduan, ezinbestean hitz egin behar dugula giza eskubide orokorren baitan kokatu eta ulertu beharreko euskal hezkuntza, hizkuntz eta kultur eskubideez. Horrela, bada, eta etika komunikatiboaren haritik, beharrezkoa dirudi gure euskal hezkuntza elebiduna, funtsean, elebitasunerako euskal hezkuntza bezala planteatzea, zeinak egiazko —bazterketarik gabeko eta baldintza berdinetan gauzatutako— elkarrizketa ahalbidetuko duen. Euskal hezkuntzaren inguruko gure azterketa, beraz, hezkuntzaren zentzu" paidetikotik" eta pedagogia linguistikoaren funtzio humanizatzailetik burututakoa izan da, bertan propioki gurea den problematikari —euskararen auziari— bakarrik heldu nahi izan diogularik.
‎Horixe bera gertatzen da, adibidez, euskal hezkuntzan sarritan aipatzen den elebitasunaren kontzeptuarekin, zeinaren adiera orokorra guk geuk ere gurera ekarri behar dugun: zentzu honetan, bada, garrantzitsua iruditzen zaigu gurea ez hainbeste" euskal hezkuntza elebiduna" bezala baizik eta batez ere" elebitasunerako euskal hezkuntza" bezala ezaugarritzea, azken horrek egoera egonkor bat baino gehiago prozesu baten noranzkoa aditzera ematen duelako. Gure hezkuntzak, bada, bere egitasmoak zehaztu behar ditu —hezkuntza oro, finean, helburuen araberako jarduera bat da—; eta, horren haritik, ezinbestekoa dirudi egiazko elebitasun sozial batera hurbiltzearen alde egitea, zehazki, euskaldunen kota absolutua eta erlatiboa handituz.
2009
‎Irakas hizkuntza aukeratzeko eskubidea, alde batetik, eta eskubide hori mugatzen duen" euskara ere behar adina" ikasteko obligazioa, bestetik, hara hor bikotea. Bikote horren gainean hezurmamitu da azken hogeita bost urteotako euskal hezkuntza elebiduna ahalbidetu duen adostasun soziala eta politikoa. Gizarteak, pixkanaka baina etengabe, argi eta garbi egin du hizkuntz murgiltze trinkoenen aldeko hautua.
2010
‎Azurmendik oso irakurketa sakona egin dio liburuari, bere eduki zabalak eta ikuspegi berriak zorroztasunez eskainiz. Bere ideia da euskal hezkuntza elebidunaren eta eleaniztunaren emaitzen inguruko eztabaida, testuinguruko emaitzekin erkatuz egin behar dela, eta Euskal Herriko hezkuntzaren egoera interesgarria dela nazioarte mailan ere.❚
‎Hamaikagarren kapituluan, honako hiru atal hauek garatu dira: 1) Euskal hezkuntza elebidunak eta eleaniztunak erakusten dutenaren laburpena; 2) Nola ulertu daitekeen eleaniztasuneranzko joera adieraztea; 3) Etorkizunerako gogoetak.
‎1 Euskal hezkuntza elebiduna eta eleaniztunak erakusten dutenaren laburpena
‎SARRERAn aipatzen den lehen ideia, ardatza dena, honakoa da: euskal hezkuntza elebidunaren eta eleaniztunaren emaitzen inguruko eztabaida, testuinguruko emaitzekin erkatuz egin behar da. Izan ere, Euskal Herriko hezkuntzaren egoera interesgarria da nazioarte mailan ere, gehienbat, euskal kasua nahiko atipikoa delako munduko beste gutxiengoen hizkuntzetan gertatzen denarekin erkatuz.
Euskal hezkuntza elebidunaren eta eleaniztunaren emaitzen inguruko eztabaida, testuinguruko emaitzekin erkatuz egin behar da.
‎4) Euskal hezkuntza elebiduna eta eleaniztunaren euskarazko hezkuntza haur eskolatik unibertsitateraino hedatzen da, eta ingelesaren presentzia ere handitzen doa. Horrek guztiak hizkuntza plangintzan eragina du, adibidez, euskararen, espainieraren eta ingelesaren irakaskuntza egiterakoan, aldi berean bertako gutxiengoaren hizkuntzaren garapena lortzeko, eta gero eta gehiago behar den ingelesa ere erabiliz.
‎223 Euskaraz eta gaztelaniaz alfabetatzen ditu oraingo eskola sistemak, baina euskararena azpimarratu nahi da, hori baita plusa: erdaraz, aurreko sistemak ere alfabetatzen zituen 224 Ez da kasualitatea, hiztun elkarte horiek (eta, oro har, atzerriko adituek) euskal hezkuntza elebiduna hain ahotan izatea behin eta berriro.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia