Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 28

2004
‎Legeak erdara jakitea inposatzen du. Ordain demokratikoan, maila berean inposatu eta ahalbidetuko da euskal herritarrek euskara jakitea. Erdarak ofizialak badira, hala behar du euskarak Euskal Herri osoan, honen ezagutza ziurtatuz arrazoizko epe batean, diskriminazio positibo neurriak tarteko, mendetako inposizioen ordain.
2008
‎Egindako lanari esker euskal herritarren euskararen aldeko jarrerak azken hamarkadetan bilakaera baikorra izan duela ukaezina da. Gehiengo zabalaren jarrera euskararen aldekoa da, euskararen zabalkundea eta normalizazioa lortzearen aldekoa.
2009
‎Inposizio, azpiratze horrekin bukatuko lukeen ofizialtasuna behar dugu euskal herritarrok euskararentzat. Batetik, ofizialtasun horrek Euskal Herriko berezko hizkuntza euskara dela jasoko luke.
‎Herritarren atxikimenduari lotutako muga da, seguru asko, eragin handiena dutenetariko bat. Izan ere, oso irregularra eta desberdina baita euskal herritarrek euskararekiko duten atxikimendua eta euskarari autoidentifikazio moduan aitortzen dioten balio erreferentziala. Herritarren atxikimenduaren eskutik joatea ezinbestekoa du ezein hizkuntza politikak, arrakasta izango badu.
‎aitzitik, nahiko lan atxikimenduari ahuldu gabe eusten aukera politiko jakinarekin bat ez datozenen artean! Gainera, bistakoa da euskararekiko gaur oraindik neurriren batean urrun dauden euskal herritarrak euskararantz hurbiltzeko bainoago uxatzeko balio dutela halako aldarrikapen ez baturagileek. Baina, esandakoaz gain, badugu beste arrazoirik ere planteamendu horrekin bat ez etortzeko.
‎Gabezia eta ahuldade handiena bertan sumatzen zelako, batetik; elebidun izan nahi duen gizarteak herritar elebidunak nahitaez behar dituelako, bestetik; eta, azkenik, hezkuntzari berebiziko garrantzia eman izan zaiolako hizkuntzak berreskuratzeko prozesu guztietan oro har, eta gurean bereziki. Lege arauak ere, logika horren arabera itxuratu ditugu, euskal herritarrok euskara ezagutu eta erabiltzeko dugun eskubidea iparrorratz hartuta.
‎• Egindako lanari esker euskal herritarren euskararen aldeko jarrerak azken hamarkadetan bilakaera baikorra izan duela ukaezina da. Gehiengo zabalaren jarrera euskararen aldekoa da, euskararen zabalkundea eta normalizazioa lortzearen aldekoa.
2010
‎4 Euskararen aldeko arrazoi identitatezkoak, EAEn batez ere, euskal nazionalismoaren eskutik bultzatu izan dira, estatu nazioaren eskema bera euskarari ekarriz: euskara da euskal nazioaren hizkuntza bakarra eta, horren ondorioz, euskal nazioaren kide sentitzen ez diren euskal herritarrek euskararen defentsatik kanpo ikusten dute beren burua (Iparraldean bestela gertatzen bada ere, dirudienez).
2012
‎Gaur, irailaren 20an, euskaltegiek Zatoz euskaltegira! lemapean agerraldia egin dute Bilbon, Euskaltzaindiaren egoitzan, euskal herritarrei euskara ikasteko deia luzatzeko xedearekin. Ekitaldian euskaltegietako ordezkariak izan dira, eta eurekin batera erakundeetako, alderdi politikoetako eta sindikatuetako kideak; kirolariak; kultur arloko ordezkariak eta, oro har, hainbat gizarte eragile.
‎euskaldunak euskaraz egiten dutenak dira. Baina euskal herritarrek euskaraz, gaztelaniazedo frantsesez egiten dute. Gure aztergaia hemen euskal herritarrak dira.
2015
‎Ez dira oso ezagunak egin oraindik, baina existitu existitzen dira. Bertan lantzen dena oso egokia dela diote euskal herritarrok euskararen gainean dugun pertzepzio, jarrera eta portaeran eragiteko; norbere hizkuntza ohiturei buruz hausnarketa eginez.
‎EMUN kooperatibak sortu eta antolaturiko ikastaro hauetan motibazioa eta jarrera aldaketak lantzea da helburua. Bertan lantzen dena oso egokia dela diote euskal herritarrok euskararen gainean dugun pertzepzio, jarrera eta portaeran eragiteko; norbere hizkuntzaohiturei buruz hausnarketa eginez.
‎Horrela ulertuta, eta gaia Euskal Herrira ekarrita, esan dezakegu euskal nazioa ez dela izaki bizia euskara, adibidez? bizirik dagoelako, baizik eta euskal herritarrek euskara bizirik egoteari berebiziko garrantzia eman diotelako eta, sentimendu landu horretatik, bat izatearen kontzientzia hartu delako. Baina euskara adibide bat besterik ez da eta, alde batetik, euskara barik ere, euskal nazio bereizirik eraiki zezaketen euskal nazionalistek, eta, bestetik, euskara bizi bizirik izanda ere, ez da halabeharrez euskal nazionalismorik piztu behar.
‎Baldintza horietan, gainera, euskal nazionalistek nekez onartuko lukete aipaturiko desidentifikazioa. Euskal herritarrek euskararen aldeko jarrera praktikoa (ez bakarrik teorikoa) hartuko balute, euskal nazionalistek errazago askatuko lituzkete euskararekiko lotura politikoak. Xantaia itxura dauka horrek, eta, bestalde, funtzionalisten jarrera onartu beharrekoa da etikoki, ez baitute zertan bultzatu, ezinbestez, hizkuntza bat.
2016
‎Bestela esanda, merkatu azterketan hain oinarrizkoa den formulazioaren bidez: Zergatik" erosi" behar dute euskal herritarrek euskara. Edo, beste era batera esanda:
‎2 Eta ez ditugulako legeak alde, desoreka handiz. Eta oinarrian legeak behartzen ez gaituelako euskal herritarrak euskara jakiten, denok behartzen gaituen bitartean espainola/ frantsesa jakitera.
2019
‎–Euskara bidegurutzean? kapituluan zehaztu ditugu euskal herritarrek euskararekin dituzten joera nagusiak. Ez ditugu han esandakoak errepikatuko, baina, zoom, a gazteen adin multzoan jarriko dugu, duen garrantzia aintzat harturik.
2021
‎Alabaina, horror vacui edo hutsarekiko beldurragatik makina desiratzaileren batekin batu behar du bai ala bai; zentzuren bat edo kulturaren bat behar duen neurrian, bukatuko du espainiarra edo frantsesa hautatzen euskal kulturarik ez badago. Euskal kultura sortzen duten herri mugimenduak egon ezean, euskal kulturan kulturizatzen duen eskola egon ezean, Euskal Herritarrak euskara dakiten espainiar eta frantsesak izango dira; edo, beste zer edo zer... baina ez euskaldunak.
2022
‎Euskarari lotutako jarduera instituzionalaren balorazioan indargune handia ageri da. Oro har, euskal herritarrek euskararentzat egiten diren jarduera instituzionalen aurrean jarrera positiboa dutela ondoriozta daiteke.
‎Euskarari lotutako jarduera instituzionalaren balorazioan, berriz, indargune handia ageri da. Oro har, euskal herritarrek euskararentzat egiten diren jarduera instituzionalen aurrean jarrera positiboa dutela ondoriozta daiteke. Izan ere, ados daude euskara instituzionalki babestearekin eta gehiengo zabal batek ez du uste dirua alperrik gastatzen ari denik.
‎Beraz, oro har, euskal herritarrek euskararentzat egiten diren jarduera instituzionalen aurrean jarrera positiboa dutela ondoriozta daiteke. Izan ere, ados daude euskara instituzionalki babestearekin eta gehiengo zabal batek ez du uste dirua alperrik gastatzen ari denik.
‎Grafiko honetan agertzen diren datuek euskal herritarrak euskaraz mintzatzean edo beren ingurukoek euskaraz egitean dituzten sentimenduen joera adierazten dute. Ikus daitekeenez, ia denek joera positiboa dute; gehiengo argi bat lasai,(% 61,9), ondo(% 57,1), errespetatu(% 55,7) eta onartua(% 50,7) sentitzen da.
‎Egiteko gehiago ere izango lituzke agentziak; esaterako, euskal herritarrei euskaraz jakiteko beharra helarazteko hizkuntza politika eraginkorrak eskatzea erakundeei, glotodidaktikan ikertzea, helduen euskalduntzean ari diren irakasleen formakuntza hobetzea eta Euskal Herri osorako baliagarria izango den azterketa batzorde bat sortzea, zeinak administrazioan lanean aritzeko hizkuntza eskakizunak finkatuko baititu.
‎Euskarak berriro kaleak indartsu hartu ditu. Azken Korrika, euskal herritarrok euskara biziberritzeko dugun desio ukaezinaren irudikapen argia izan da, eta euskaldunok euskaraz eroso bizitzeko dugun nahiaren adierazpen zuzena. Orain, hitzez ekiteko garaiak datozkigu.
‎Euskarak berriro kaleak indartsu hartu ditu. Azken Korrika euskal herritarrok euskara biziberritzeko dugun desio ukaezinaren irudikapen argia izan da, eta euskaldunok euskaraz eroso bizitzeko dugun nahiaren adierazpen zuzena. Orain, hitzez ekiteko garaiak datozkigu.
‎Euskarak berriro kaleak indartsu hartu ditu. Azken Korrika, euskal herritarrok euskara biziberritzeko dugun desio ukaezinaren irudikapen argia izan da, eta euskaldunok euskaraz eroso bizitzeko dugun nahiaren adierazpen zuzena. Orain, hitzez ekiteko garaiak datozkigu.
‎Esan dezakedan gauza bakarra da ezin garela injustuegiak izan. Adibidez, eta hanka sartzeko beldur handirik gabe, esan daiteke euskara ez dela sekula irlandera bezain ahul egon, eta akaso garrantzitsuagoa dena, irlandarren irlanderarekiko atxikimendua ezin da parekatu euskal herritarrok euskararekiko historikoki izan dugunarekin. Ezta hurrik eman ere!
2023
‎Bakoitzak bere eskifaia du eta proiektua gobernatzeko modu eta manera desberdinak, baina guztiek dituzte antzeko erronkak eta, garrantzitsuena dena, norabide bera. Egun euskal herritarrei euskaraz informatzeko, entretenitzeko eta, oro har, euskaraz bizitzeko aukera eskaintzen dien euskarazko komunikabideen ontziteria zabala dugu pertsona ausart askoren lanari eta komunitate zabalaren babesari esker.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia