Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 663

2000
‎Zuberoan gero eta gutxiago egiten da euskaraz gazteen artean. Ikastaro eta emankizun hauen bidez gazteria euskal hedabide honetara hurbiltzeko molde bat izan daiteke
2001
‎Espainiako hedabideen sisteman gertatu diren aldaketa hauek berak sumatu dira, antz handiz, euskal hedabideetan.
2002
‎Gainera, jakina eta neurtua da horrek irakurlearengan eraginkortasun zuzena duela, nahiz eta irakurlea literatura gutxi irakurtzen duen pertsona izan. Orduan, aztertzen badugu euskal hedabideetan zer espazio daukan kritikak, bada, apurra da, xumea. Ez da serio hartzen kritikaren atala, marjinala da erabat.
‎Inoren buruan sartzen ez dena gauzatu dute gure arteko erdaldunek. Kuriosoa, era berean, euskal hedabideren batean, inoiz, pertsona zaharrei buruz hitz egitean, zaharra agurearekin parekatzen ikustea (munduan atsorik ez balego bezala!). Berben semantika aldatzen hasita dagoenaren seinale ote?
2003
‎Indartze prozesurako, euskal hedabideen sareak bere baitan hartu behar lituzke izaera desberdineko elementuak: batetik, lurralde esparru desberdineko hedabideak (nazionalak nahiz eskualde herrietakoak), bestetik hainbat produktutako ekoizleak (prentsa, ikus entzunezkoak edo sare bidezkoak); hirugarrenik, hainbat jabego eredutakoak (publikoak nahiz pribatuak, konfesionalak nahiz herri sustapenetik sortuak); eta azkenik, hainbat banaketa eredutakoak (salmenta eta harpidetza bidezkoak, nahiz doan banatzen direnak).
‎Erakunde publikoetatik aparteko erakunde moduan jaio litzateke, nahiz eta eurekiko elkar-lana beharrezkoa den, nahiz eta diru-laguntza publikoek bermatu luketen erakundearen edo kontseiluaren biziraupena. Gaur egun ezagutzen ditugun erakunde publikoek dituzten administrazio mugak gainditu ahal izateko, erkidegoz gaindikoa luke izan euskal hedabideen kontseiluak. Erakunde horren funtzio nagusia da euskal komunitatearen kohesioa bizkortzea, indarberritzea eta gidatzea.
2004
‎Gogoan zaitut oraindik, ia irudiak abaildua, Koldo Mitxelenaren, Joseba Elosegiren, Xabier Aizarnaren eta beste lagun ahaztezin batzuen ondoan, kartelez josia, Ajuria Eneako atarian, fundatu berria zen zure alderdiarentzat, Eusko Alkartasunarentzat, euskal hedabide publikoetan tratu justuago bat eskatzen... Dena dela, deskribatutakoaren gisako episodioak episodio, eta zure etengabeko konpromisoa konpromiso, beti gorde duzu osoan zeure Herriaren kausaren aldeko langile izatearen kondizio esentziala, eta eremu euskaltzale orotan izan zara errespetatua eta maitatua.
Euskal hedabide idatzien merkatu xume horretan bada aipatzea merezi duen datu bat: hain justu, tokian tokiko prentsa euskaldunaren fenomenoa ez da isilik gordetzekoa.
‎Bertan ekoizteko euskarazko bi estreinaldi horiek gertakizun izan behar zuketen euskaldunentzat. Batetik, estreinaldi komertzialek laguntza lukete euskal hedabideetan eta, bestetik, gutxieneko denbora bat bermatu behar zitzaiekeen zinema aretoetan, horretarako akordio bereziak erakusleekin sinatuz.
2005
‎Ostiela aldizkariaren udaberriko alean azaltzen diren gaien artean, honokoak daude: ...te egin zituen adierazpenak, aurre egin behar izan diegun hauteskundeei begira aldizkarikoek egin duten ekarpentxoa, zein da gure bizitza sexualaren gidoigilea galderari erantzunez hurrenez hurren plazaratzen dituzten lanak »Juan de Teresaren Pederastiari buruz zerbait, Fernando Anbustegiren Hitzak soberan daude eta Durex en komikia», eta orain arte sekula argitaratu ez zen gutuna, duela 14 urte euskal hedabide batean argitara zedin euskal herritar bati Caracasen eman ziotena.
‎Horren arabera, EAEko gobernuak 2002an 4,08 milioi euro eman zizkien euskarazko hedabideei, eta 2005ean 3,80 milioi; alegia, 0,28 milioi euro gutxiago. Joanmari Larrarte EKTS eta Kontseiluko burukideak" Euskal hedabideen aldeko apusturik ez!" iritzia rtikulu gogorra idatzi zuen Eusko Jaurlaritza eta horren Kultura saila kritikatzen. Edukia hiru puntutan labur liteke:
2006
‎Ameriketako Estatu Batuetan (AEB) ere milaka euskal herritar edo euskal jatorriko bizi dira, eta hango diasporako euskal etxeak (33) eta elkarteak biltzen ditu Ipar Ameriketako Euskal Federazioak (NABO; North American Basque Organizations). Badute Euskal Herriko berri, harremanen bidez, biltzarren bidez, euskal hedabide nazionalen webguneen bidez... Asmoa,' Hitza' ren bidez ere izatea da.
Euskal hedabideen urtekaria. Hekimen Euskal Hedabideen Elkartea.
‎Euskal hedabideen urtekaria. Hekimen Euskal Hedabideen Elkartea. Andoain.
‎2015 emakumeek euskal hedabideetan izan duten presentziari buruzko azterketa [Interneteko artxiboa. PDF].
2007
‎12 ekintza definitu ziren 5 ardatz nagusiren inguruan: euskararen eta euskarazko irakaskuntza; euskal hedabideen zabalkuntza, irratiak eta euskal telebista; euskaltzaindia eta Iker zentroari buruzko diru laguntza; euskararen erabilera zerbitzu publikoetan; hizkuntza kontseilua egitarauaren gauzatzeko. Bururatzean aldarrikapen bat egin zen" Lehentasuna duten norabide hauei esker, euskararen aldeko hizkuntza politikarako zutabeak eraik daitezke, ofizialki onartuz nortasun hizkuntzak hartze duen oinarrizko estatutua:
2008
‎Jabi Zabala: Geroz eta parekotasun handiagoa dago herritarren gaur egun edonork sor dezake bere bloga eta hedabide handien artean eta tartean euskal hedabideak daude nik euskal medioak ez ditut hedabide handi bezala ulertzen ezta blog bezala ere.
‎M. Txopitea: Euskal hedabideek beste hedabideek bezala hor erronka handia daukate, aukera asko, baina baita zailtasunak ere. Web 2.0 ez da soilik sindikazioa.
Euskal hedabideen arteko indar zentripetu beregain bat sor lezake kala berean aritzeak. Eta, indar hori areagotzeko, euskarazko hedabideen artean sustatu litzateke euskarri askotarikotasunean aritzeko izpiritua, horrek laguntzen baitu eduki berarekin, era askotariko transformazioei esker, batetik kontsumitzaile gehiagorengana heltzea eta, bestetik, enpresa desberdinen artean joan etorriko produktuen jario adostu bat egituratzea.
‎Eskariaren arazoak islatzen dituzten beste zenbait datu ere badaude ikerketa hauetan. Esate baterako, Eusko Jaurlaritzaren Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzak egin duen ikerketan ikus daiteke euskal hedabideak kontsumitzen dituztenen artean ere islatzen dela euskararen hizkuntza erkidegoaren ahulezia (ikus 6 Grafikoa). Adibidez, Berria irakurtzen dutenen artean %46ak erantzun du errazago irakurtzen duela gaztelaniaz (HPS, 14).
‎Baina idatzizkoak ez diren euskal hedabideen datuei erreparatzen badiegu, ikus genezake gaztelaniaz irakurtzeko erraztasun handiagoa dutenen kopurua are handiagoa dela: Euskadi Irratiaren kontsumitzaileen %66ak erantzun du gaztelaniaz errazago irakurtzen duela (HPS 46), eta ETB1 kontsumitzen dutenen artean ere %66ak erantzun du hori (HPS 59).
‎Eusko Jaurlaritzaren Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzak egin duen ikerketan ikus daiteke euskal hedabideak kontsumitzen dituztenen artean ere islatzen dela euskararen hizkuntza erkidegoaren ahulezia (ikus 6 Grafikoa).
‎Euskararen hizkuntza erkidegoa txikia eta ahula da. Euskal hedabideen zabalkunde txikia neurri batean egoera horren emaitza da. Arazoaren beste zatia euskal hedabideen eskaintza arazoei lotua dago.
‎Euskal hedabideen zabalkunde txikia neurri batean egoera horren emaitza da. Arazoaren beste zatia euskal hedabideen eskaintza arazoei lotua dago. Nolanahi ere, ahultasun testuinguru honetan euskal hedabideen kontsumitzaileen hainbat ezaugarri soziodemografiko kontuan hartuz esan genezake hedabide bakoitzak bere funtzioa betetzen duela, haietako bakoitza nagusiki kontsumitzaile mota batzuetara iristen baita.
‎Arazoaren beste zatia euskal hedabideen eskaintza arazoei lotua dago. Nolanahi ere, ahultasun testuinguru honetan euskal hedabideen kontsumitzaileen hainbat ezaugarri soziodemografiko kontuan hartuz esan genezake hedabide bakoitzak bere funtzioa betetzen duela, haietako bakoitza nagusiki kontsumitzaile mota batzuetara iristen baita. Euskararen ekosistema txiki eta ahulean euskal hedabide guztiak dira beharrezkoak, gutxienez gaur egun dauden guztiak, ez baikara merkatu aukerez ari, biziraupenaz baizik.
‎Nolanahi ere, ahultasun testuinguru honetan euskal hedabideen kontsumitzaileen hainbat ezaugarri soziodemografiko kontuan hartuz esan genezake hedabide bakoitzak bere funtzioa betetzen duela, haietako bakoitza nagusiki kontsumitzaile mota batzuetara iristen baita. Euskararen ekosistema txiki eta ahulean euskal hedabide guztiak dira beharrezkoak, gutxienez gaur egun dauden guztiak, ez baikara merkatu aukerez ari, biziraupenaz baizik.
‎Bada, euskal hedabideak nagusiki nukleora iristen dira. Nukleoaz kanpoko zirkulu kontzentrikoetan eragin txikia dute.
‎6 Taulan ikus dezakegunaren arabera, Euskal Herrian oro har soilik euskaldunen %17, 3ak du lehen hizkuntza euskara. Aitzitik, euskal hedabideak kontsumitzen dituztenen artean gehiengo zabalak euskara du lehen hizkuntza. Hitza, Berria eta Euskadi Irratia kontsumitzen dituztenen artean hamarretik zortzi inguru dira.
‎ETB1 eta Euskadi Gaztea kontsumitzen dituztenen artean, berriz, hamarretik sei eta zazpi artean dira. Baldin eta norbanako bat hizkuntza erkidego baten nukleoan edo zenbagarren zirkulu kontzentrikoan dagoen definitzeko lehen hizkuntza zein den kontuan hartzen badugu, esan genezake euskal hedabideak batik bat euskararen hizkuntza erkidegoaren nukleoan edo nukleotik hurbil daudenek kontsumitzen dituztela.
‎Euskararen ekosistema txiki eta ahulean euskal hedabide guztiak dira beharrezkoak, gutxienez gaur egun dauden guztiak, ez baikara merkatu aukerez ari, biziraupenaz baizik.
‎Beren kontsumo ohituretan nabarmen islatzen da hori. Orain aztergai dugun eremuan, esate baterako, oso argi ikusten da lehen hizkuntza euskara dutenek askoz gehiago kontsumitzen dituztela euskal hedabideak. Fenomeno honek gaur egungo hizkuntza transmisio prozesuaren gora-beherak islatzen ditu.
‎Nolanahi ere, azalpen honetan ez genituzke nahastu nahi hizkuntza erkidegoaren nukleoa eta euskal hedabideak kontsumitzen dituztenen nukleoa. Bi nukleo ezberdin dira.
‎Gure hipotesia honakoa da: euskararen hizkuntza erkidegoaren nukleoko kideek osatzen dute euskal hedabideen kontsumitzaileen nukleoa. Baina horrek ez du esan nahi hizkuntza erkidegoko kide guztiak euskal hedabideen kontsumitzaile handiak direnik, ezta euskal hedabideen kontsumitzaileen nukleoan ez dagoenik euskararen hizkuntza erkidegoko kide ez diren biztanleak ere.
‎euskararen hizkuntza erkidegoaren nukleoko kideek osatzen dute euskal hedabideen kontsumitzaileen nukleoa. Baina horrek ez du esan nahi hizkuntza erkidegoko kide guztiak euskal hedabideen kontsumitzaile handiak direnik, ezta euskal hedabideen kontsumitzaileen nukleoan ez dagoenik euskararen hizkuntza erkidegoko kide ez diren biztanleak ere.
‎euskararen hizkuntza erkidegoaren nukleoko kideek osatzen dute euskal hedabideen kontsumitzaileen nukleoa. Baina horrek ez du esan nahi hizkuntza erkidegoko kide guztiak euskal hedabideen kontsumitzaile handiak direnik, ezta euskal hedabideen kontsumitzaileen nukleoan ez dagoenik euskararen hizkuntza erkidegoko kide ez diren biztanleak ere.
Euskal hedabideen kontsumitzaileen nukleoa zehazte aldera baliagarria izan liteke CIESen Euskarazko komunikabideen polikontsumoari buruzko azterlana. Ikerketa honetan euskal hedabideak kontsumitzen direnetz kontuan hartuz eta kontsumitzaileen artean zenbat hedabide kontsumitzen dituzten aintzat hartuz honako tipologia eraiki dute:
‎Euskal hedabideen kontsumitzaileen nukleoa zehazte aldera baliagarria izan liteke CIESen Euskarazko komunikabideen polikontsumoari buruzko azterlana. Ikerketa honetan euskal hedabideak kontsumitzen direnetz kontuan hartuz eta kontsumitzaileen artean zenbat hedabide kontsumitzen dituzten aintzat hartuz honako tipologia eraiki dute:
‎Nukleoan dauden euskaldunei begiratzen badiegu, ikus dezakegu ezaugarri ezberdinak dituztela. Eta euskal hedabideek zein euskaldun mota elikatzen dituzten aztertzen badugu, antzeman daiteke hedabide bakoitzak euskaldun mota ezberdinak elikatzeko joera bereiziak dituztela. Kontsumitzaileen ezaugarriak hainbat faktoreren arabera aztertzen baditugu, argi ikus ditzakegu ezberdintasunak.
‎Esan genezake euskal hedabideak batik bat euskararen hizkuntza erkidegoaren nukleoan edo nukleotik hurbil daudenek kontsumitzen dituztela.
‎telebistarengandik hurbilen irratia dago eta urrunago, berriz, argitalpenak eta are urrunago eguneroko prentsa. Izan ere, irratiaren kontsumitzaileen %34, 3ak uniberEuskararen hizkuntza erkidegoaren nukleoko kideek osatzen dute euskal hedabideen kontsumitzaileen nukleoa. Baina horrek ez du esan nahi hizkuntza erkidegoko kide guztiak euskal hedabideen kontsumitzaile handiak direnik, ezta euskal hedabideen kontsumitzaileen nukleoan ez dagoenik euskararen hizkuntza erkidegoko kide ez diren biztanleak ere. tsitate ikasketak ditu, %29, 7ak goi mailako batxilergoa edo BBB, %13, 9ak oinarrizko batxilergoa edo LH eta %16, 2ak oinarrizko ikasketak.
‎Izan ere, irratiaren kontsumitzaileen %34, 3ak uniberEuskararen hizkuntza erkidegoaren nukleoko kideek osatzen dute euskal hedabideen kontsumitzaileen nukleoa. Baina horrek ez du esan nahi hizkuntza erkidegoko kide guztiak euskal hedabideen kontsumitzaile handiak direnik, ezta euskal hedabideen kontsumitzaileen nukleoan ez dagoenik euskararen hizkuntza erkidegoko kide ez diren biztanleak ere. tsitate ikasketak ditu, %29, 7ak goi mailako batxilergoa edo BBB, %13, 9ak oinarrizko batxilergoa edo LH eta %16, 2ak oinarrizko ikasketak. Eguneroko prentsaren kontsumitzaileen artean, aldiz, %43, 8ak unibertsitate ikasketak ditu, %26, 0ak goi mailako batxilergoa edo BBB, %12, 7ak oinarrizko batxilergoa edo LH eta %14, 6ak oinarrizko ikasketak.
‎Izan ere, irratiaren kontsumitzaileen %34, 3ak uniberEuskararen hizkuntza erkidegoaren nukleoko kideek osatzen dute euskal hedabideen kontsumitzaileen nukleoa. Baina horrek ez du esan nahi hizkuntza erkidegoko kide guztiak euskal hedabideen kontsumitzaile handiak direnik, ezta euskal hedabideen kontsumitzaileen nukleoan ez dagoenik euskararen hizkuntza erkidegoko kide ez diren biztanleak ere. tsitate ikasketak ditu, %29, 7ak goi mailako batxilergoa edo BBB, %13, 9ak oinarrizko batxilergoa edo LH eta %16, 2ak oinarrizko ikasketak. Eguneroko prentsaren kontsumitzaileen artean, aldiz, %43, 8ak unibertsitate ikasketak ditu, %26, 0ak goi mailako batxilergoa edo BBB, %12, 7ak oinarrizko batxilergoa edo LH eta %14, 6ak oinarrizko ikasketak.
‎Honenbestez esan genezake euskal hedabideak gehiago iristen direla ikasketa maila handiagoa dutenengana baina hedabide mota bakoitzaren araberako ezberdintasunak daudela. Telebista errazago iristen da edozein ikasketa maila daukatenengana.
‎Bestalde, eguneroko prentsa eta argitalpenak ikasketa maila handiagoa dutenengana telebista eta irratia baino intentsitate handiagoz iristen dira. Hortaz, euskal hedabideei dagokienez, badirudi telebistak eta, neurri txikiagoan, irratiak edozein ikasketa mailako kontsumitzaileak elikatzen dituztela eta, aldiz, eguneroko prentsak eta argitalpenek gehiago elikatzen dituztela ikasketa maila handiagoko kontsumitzaileak.
Euskal hedabideen kontsumitzaileen datuak gizarte mailaren arabera analizatzen baditugu (ikus 9 Taula), ikasketa mailaren araberako datuetan ikusi dugun joera errepikatu egiten da, nahiz eta datuen intentsitatea ezberdina izan.
‎CIESen datuen arabera, Euskal hedabide mota guztiek dauzkate kontsumitzaile gehien erdiko altua izeneko gizarte mailan, baina ezberdintasunekin. Telebista iristen da errazen gizarte maila guztietara:
Euskal hedabideak kontsumitzen dituztenen datuak adinaren arabera analizatzen baditugu (ikus 11 Taula), ezberdintasun nabarmenak ikus ditzakegu:
Euskal hedabideen kontsumitzaileen datuak generoaren arabera analizatuz gero (ikus 13 Taula), hedabide mota guztietan genero bakoitzaren kopuruak parekoak dira, Interneten izan ezik: kontsumitzaileen %61, 6a gizonezkoak eta %38, 4a, berriz, emakumezkoak.
‎Honenbestez, datu hauek guztiak aztertu ondoren, esan genezake hedabide bakoitzak bere funtzioa betetzen duela. Euskal hedabide guztiak euskal hedabideak kontsumitzen dituzten ia kontsumitzaile mota ororengana iristen badira ere, batzuek gehiago iristen dira ezaugarri zehatz batzuek dauzkaten kontsumitzaileengana eta beste hedabide batzuek, berriz, kontsumitzaileak talde guztietan barreiatuagoak dauzkate.
‎Honenbestez, datu hauek guztiak aztertu ondoren, esan genezake hedabide bakoitzak bere funtzioa betetzen duela. Euskal hedabide guztiak euskal hedabideak kontsumitzen dituzten ia kontsumitzaile mota ororengana iristen badira ere, batzuek gehiago iristen dira ezaugarri zehatz batzuek dauzkaten kontsumitzaileengana eta beste hedabide batzuek, berriz, kontsumitzaileak talde guztietan barreiatuagoak dauzkate.
EUSKAL HEDABIDEAK EUSKAL AUTONOMI ERKIDEGOAN
‎1 EUSKAL HEDABIDEEN IRISMEN TXIKIA
‎Inguruko hizkuntzekin alderatzen badugu, euskal hedabideak kontsumitzen dituzten euskaldunen kopurua txikia da. Bi zentzutan da txikia:
‎Bi zentzutan da txikia: batetik, euskaldunona hizkuntza erkidego txikia delako eta, bestetik, euskal hedabideak euskaldun askorengana iristen ez direlako.
‎Hizkuntza erkidego handiekin alderatuta, euskararen hizkuntza erkidegoa askoz txikiagoa da, eta hala izaten jarraituko luke baita euskararen eremuko biztanle guztiek euskaraz jakingo balute ere. Ondorioz euskal hedabideen kontsumitzaile kopurua ere txikiagoa izan behar da. soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain
‎Gainera, euskal hedabide mota guztiak ez dira euskal hedabideen kontsumitzaile guztietara iristen. Beren kopuruak sakabanatuta daude.
‎Gainera, euskal hedabide mota guztiak ez dira euskal hedabideen kontsumitzaile guztietara iristen. Beren kopuruak sakabanatuta daude.
‎Nolanahi ere, arazo larriena ez da kontsumitzaile kopurua tamainaz txikia izatea. Askoz larriagoa da euskal hedabideen irismen txikia. Hau da, arazoa ez da euskal irratiek 173.000 entzule izatea, baizik eta irratia euskaraz euskaldunen %22ak soilik entzutea (Ikusi 1 Taula).
‎Datu honetan oinarrituta hitz egiten dugu irismen txikiaz. Azken finean, euskal hedabideek ez dute asetzen euren hizkuntza erkidegoa, eta arazo honek ez du hizkuntza erkidego txikia izatearekin zerikusirik. Arazoa funtsean hizkuntza erkidego ez normalizatua izatean datza.
‎Arazoa funtsean hizkuntza erkidego ez normalizatua izatean datza. Horrexegatik euskal hedabideak ez dira iristen beren hizkuntza erkidegoko kontsumitzaile potentzialengana gainerako hizkuntza erkidego normalizatuetako hedabideak iristen diren maila berean (ez kopuru absolutuetei dagokienez baizik eta kopuru erlatiboei dagokienez).
Euskal hedabideek zabalpen oso asimetrikoa dute EAEko herrialdeetan. CIESen arabera (ikus 4 Taula), euskal hedabideen kontsumitzaile kopuru handiena Gipuzkoan dago (%47, 9), ondoren Bizkaian (%43, 7) eta azkenik Araban (%8, 3).
‎Euskal hedabideek zabalpen oso asimetrikoa dute EAEko herrialdeetan. CIESen arabera (ikus 4 Taula), euskal hedabideen kontsumitzaile kopuru handiena Gipuzkoan dago (%47, 9), ondoren Bizkaian (%43, 7) eta azkenik Araban (%8, 3).
‎Horrez gain, euskal hedabideek herrialde bakoitzean duten irismenaren arrakasta irregularra ere oso adierazgarria da. CIESen arabera (ikus 4 Taula), arrakasta handiena Gipuzkoan dute, bertan bizi diren euskaldunen %70, 5engana iristen baitira.
‎Suposa genezake ezberdintasun honen oinarrian euskararen ezagutza erlatiboari dagozkion ezberdintasunak daudela: euskaldunen kopuruaz gain kontuan hartu litzateke euskararen ezagutzaren kalitatea; ondoriozta genezake ezagutzaren kalitate eskasagoa dutenek euskal hedabideak kontsumitzeko joera txikiagoa dutela. Beraz, herrialde bakoitzean dagoen euskaldun kopuruari buruzko emaitzak kontuan hartzen ditugunean ezinbestekoa litzateke euskaldun motak euskararen ezagutza mailaren arabera bereiztea.
‎CIESen arabera (ikus 5 Taula), euskal hedabideen kontsumitzaile kopuru handiena 10.000 eta 50.000 biztanle arteko udalerrietan dago, %39, 3 (307.000 kontsumitzaile hain zuzen) udalerri hauetan bizi baitira. Hiriburuetan %25 bizi da (195.000 kontsumitzaile).
‎Baina datu hauetan irismena kontuan hartzea ere ezinbestekoa da: udalerriko biztanleen kopurua handitu ahala txikitu egiten da euskal hedabideen irismena. Irismen handiena, beraz, 5.000 biztanletik beherako udalerrietan dute, bertan bizi diren euskaldunen %68, 6rengana iristen baitira.
‎Aitzitik, beste muturrean, hiriburuetan bizi diren euskaldunen %41, 5engana besterik ez dira iristen. Hortaz, euskal hedabideek eraginEuskal hedabideen kontsumitzaile kopuru handiena 10.000 eta 50.000 biztanle arteko udalerrietan dago, %39, 3 (307.000 kontsumitzaile hain zuzen) udalerri hauetan bizi baitira. Hiriburuetan %25 bizi da (195.000 kontsumitzaile).
Euskal hedabideen zabalkunde txikia azaltzeko bi kausa mota bereizten ditugu: eskariaren arazoak eta eskaintzaren arazoak.
‎• Izan ere, txikia eta ahula da. Soilik txikia balitz, euskal hedabideak hizkuntza erkidegoaren kide ia guztiengana iritsiko lirateke, nahiz eta hori lortuta ere kontsumitzaileen kopurua txikia izan.
‎3 Gainera, euskararen hizkuntza erkidegoaren ahulezia beste makina bat arlotan ere antzeman daiteke. Esate baterako, Ikerfel en azterketan zehar zenbait euskal hedabideren hizkera baloratzen denean (Ikerfel 63, 65, 238, 240 or.), itxuraz aztergai den afera ez da balorazioaren funtsa. Izan ere, erantzun horiek batik bat hizkuntzaren egoera gutxiagotua islatzen dute zeharka.
‎14 Euskarazko hedabide baten kontsumitzaile direnak beste euskal hedabideen kontsumitzaile izateko joera handiagoa dute. Kontsumo askotarikoaren fenomenoa
‎Euskarazko eskaintza hain urria izanik, eta oraingoz hipotesi gisa planteatuko dugun arren, pentsa daiteke beste euskal hedabide bat plazaratzeak euskarazko kuota igotzea ekarriko duela. Hipotesi hori frogatzeko, egia esan, bi azterketa ildo landu ahal izango lirateke:
‎Hipotesi hori frogatzeko, egia esan, bi azterketa ildo landu ahal izango lirateke: batetik, eremu jakin bat hartu eta urtez urte audientzien bilakaera zein izan den aztertu litzateke, eta euskal hedabide berriak plazaratu izan direnean euskarazko kontsumoan horrek zer aldaketa eragin dituen neurtu litzateke. Bestetik, eta helburu beraren atzetik, euskal hedabide berriak sortu izan diren guneetako eta horrelakorik sortu izan ez den tokietako herritarren ohiturak alderatu ahal izango lirateke.
‎batetik, eremu jakin bat hartu eta urtez urte audientzien bilakaera zein izan den aztertu litzateke, eta euskal hedabide berriak plazaratu izan direnean euskarazko kontsumoan horrek zer aldaketa eragin dituen neurtu litzateke. Bestetik, eta helburu beraren atzetik, euskal hedabide berriak sortu izan diren guneetako eta horrelakorik sortu izan ez den tokietako herritarren ohiturak alderatu ahal izango lirateke.
‎Badago, beraz, herritarren sail handi bat euskal hedabideak ikusteko eta irakurtzeko inolako ohiturarik ez duena. Eta badago, halaber, beste mutur bat euskarazko hedabideak oso maiz ikusten eta irakurtzen dituena.
‎Prentsa eta marketin bulego ezin apartagoa du inondik ere. Amua bota dute, eta euskal hedabideek (ez bakarrik) irentsi.
2009
‎J: Euskal hedabideentzat oso inportanteak dira instituzioen diru-laguntzak; baita publizitatea eta harpidetzak ere. Urte zailak datoz.
‎Aldaketa ekonomiko handi baten aurrean gaude, eta Interneti lotutako ekonomia berria dator. Hor dago euskal hedabideen erronka. Euskal prentsak behera egingo du, prentsa guztiek bezala, baina jendearen informazio dependentzia inoiz baino handiagoa da.
‎Sarrera bat erosteko Internetera jo behar da, zure portaleko autobusaren ordutegia zein den jakiteko ere bai... Euskal hedabideok horretan egon behar dugu.
‎I: Euskal hedabide lokalak iritsi gara eta sustraitu gara, baina orain zailena lortu behar dugu: irakur gaitzatela.
‎Ikerketa beharraren premia, hori bai, denek aitortzen dute: bai HAKOBAk, bai Euskara XXI gogoeta prozesuko Itun berritu baterantz txostenak, bai Euskal hedabideak EAEn txostenak... Izan ere, premia argia da... a)... bai edozein komunitateren arrazoi existentzialak direla medio (imajinario sinboliko propioa jorratu eta biziberritzearen garrantzia, mundu erreferentzial beregainaren estrategikotasuna)... b)... bai arrazoi pragmatikoagoak direla tarteko (ba ote dago produktuak hobetzerik ikerketa barik?
‎ZENBAIT EGILE (2008): Euskal hedabideak EAEn. Eusko Jaurlaritzak agindutako txosten argitaragabea.
‎Beste euskal hedabide batzuek ere sari bat jaso dute; besteak beste, Hezkuntza Sailaren hiru.com atariari zilarrezko sari bat eman diote euskal herri kirolaren inguruan egindako infografia dela eta. Halaber, consumer.es ek brontzezko 3 sari hartu ditu gidatu modernoen, etxe aurrefabrikatuen eta fotodepilazioaren gaineko lanengatik.
‎Krisi ekonomikoak EITBn izan dezakeen ondorioez galdetu diotenean, Suriok esan du bere lehen nahia eta lehentasuna zuzendari nagusi bezala euskal hedabide publikoko langileen murrizketa ekiditea izango dela.
‎12 Euskal Hedabideen Ordainsarien Analisia. 23 or.
‎Era berean, euskal hedabide pribatuetako langileak banaka afiliatzen dira sindikatuetan eta, oro har, sindikatuen presentzia ahula dela esan daiteke sektore honetan. Alde batetik, langile kopuruak enpresan bertan sindikatuek presentzia izatea ahalbidetzen duen kasuetan, ez dagoelako sindikaturik.
‎Beste alde batetik, euskal hedabideen sektore pribatua ez delako oso erosoa. Horixe uste du Inazio Arregi Goienako gerenteak:
‎Iturria: Euskal Hedabideen Ordainsarien Analisia, Eusko Jaurlaritzako Kultura Saila. Hizkuntza Politikarako Sailburuordetza.
‎20 Euskal Hedabideen Ordainsarien Analisia, 44 or.
‎Goienako gerente Inazio Arregiren aburuz euskal hedabide pribatuen soldatak hobetu daitezke: «Jaurlaritzak egin duen ikerketatik eratorritako soldaten datuak kontuan hartuta, uste dut hobegarriak direla orokorrean.
‎Iritziak iritzi, hedabide bakoitzak beretzat propio eta modu indibidualean definitzen ditu ordainsariak eta gehienetan proiektua aurrera ateratzeko norberak ordaindu ahal dituen soldatak izaten dira, ez baitago euskal hedabide pribatuetan soldatak erregulatuko dituen gutxieneko marko juridikorik. Ordaindu ahal duen hori da hedabide bakoitzak markatzen duen duintasun maila Goienako gerentearen ustez:
‎32 Eusko Jaurlaritza (2009): Euskal Hedabideen Ordainsarien Analisia (argitaratu gabe).
‎Iturria: Euskal Hedabideen Ordainsarien Analisia, Eusko Jaurlaritzako Kultura Saila. Hizkuntza Politikarako
‎Eusko Jaurlaritzak berriki hainbat euskal hedabideren ordainsarien inguruan eginiko datu bilduma1 abiapuntu hartuta, euskal hedabideetan ari diren profesionalen iritzia jaso eta egoeraren deskribapena egitea du helburu analisi honek.
‎1 Eusko Jaurlaritza (2009): Euskal Hedabideen Ordainsarien Analisia (argitaratu gabe), Kultura Saila, Gasteiz.
‎Eusko Jaurlaritzako Kultura Saileko Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzak batzorde berezia sortu du euskarazko hedabideak eta euskararen presentzia hedabideetan aztertzeko. Batzorde horrek, besteak beste, euskal hedabideen ordainsarien analisia burutu berri du eta gaiaren inguruan hausnarketa txostenak prestatu ditu. Era berean, Euskal Autonomia Erkidegoko erakunde publikoak koordinatzen dituen HAKOBA erakundea (Herri Administrazioen Koordinazio Batzordea) «Euskara eta Hedabideak» gaiaren inguruko hausnarketa egiten ari da azken bizpahiru urteotan.
‎Artikuluan erabili diren datu kuantitatiboek oinarria dute Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzak 2009ko urtarrilaren 27an aurkeztutako Euskal Hedabideen Ordainsarien Analisia txostenean. Oro har, euskal hedabideetan ari diren langileen lan baldintza eta ordainsarien inguruan ez da lan asko argitaratu eta orain arte ez da modu sistematikoan hedabideetan ari diren profesionalen soldaten inguruko daturik inon jaso.
‎Artikuluan erabili diren datu kuantitatiboek oinarria dute Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzak 2009ko urtarrilaren 27an aurkeztutako Euskal Hedabideen Ordainsarien Analisia txostenean. Oro har, euskal hedabideetan ari diren langileen lan baldintza eta ordainsarien inguruan ez da lan asko argitaratu eta orain arte ez da modu sistematikoan hedabideetan ari diren profesionalen soldaten inguruko daturik inon jaso. Hedabide bakoitzak bere datuak ditu eta oso zaila izaten da banan banan datu horiek lortzea, kasu batzuetan ez baitituzte eman ere egiten.
‎Iturria: Euskal Hedabideen Ordainsarien Analisia, Eusko Jaurlaritzako Kultura Saila. Hizkuntza Politikarako
‎Alegia, Euskal Telebistako, Eitbnet eko eta Eusko Irratiko langileei buruzko daturik ez da bertan azaltzen. Ondorioz, ezin esan daiteke Euskal Hedabideen Ordainsarien Analisia lanak egun 700dik7 gora langile batzen dituen sektorearen egoera profesionalaren errealitatea bere osotasunean biltzen duenik. Alabaina, publikoak ez diren eta Hizkuntza Politikarako Sailburuordetzak 2007an diruz lagundu zituen euskarazko hedabideetan ari diren langileen egoera profesionalaren erradiografia izan daitekeena osatzeko, lagungarri suerta daitezke datu bilketatik eratorritako zenbait argibide.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
euskal 370 (2,44)
Euskal 284 (1,87)
EUSKAL 9 (0,06)
Argitaratzailea
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 167 (1,10)
Berria 98 (0,65)
Argia 63 (0,41)
Herria - Euskal astekaria 56 (0,37)
Uztaro 39 (0,26)
Jakin 27 (0,18)
ELKAR 24 (0,16)
UEU 24 (0,16)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 20 (0,13)
Urola kostako GUKA 16 (0,11)
Aizu! 12 (0,08)
goiena.eus 12 (0,08)
Euskaltzaindia - Liburuak 11 (0,07)
Euskaltzaindia - Sarea 11 (0,07)
alea.eus 10 (0,07)
Uztarria 9 (0,06)
Pamiela 8 (0,05)
Booktegi 7 (0,05)
EITB - Sarea 5 (0,03)
Euskaltzaindia - EHU 5 (0,03)
Euskalerria irratia 4 (0,03)
Alberdania 4 (0,03)
Karmel aldizkaria 3 (0,02)
aiurri.eus 3 (0,02)
Maxixatzen 3 (0,02)
Anboto 3 (0,02)
Hitza 3 (0,02)
aiaraldea.eus 2 (0,01)
barren.eus 2 (0,01)
Guaixe 2 (0,01)
Karkara 2 (0,01)
Susa 2 (0,01)
Maiatz liburuak 2 (0,01)
aikor.eus 1 (0,01)
hiruka 1 (0,01)
Berriketan 1 (0,01)
Bertsolari aldizkaria 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
euskal hedabide urtekari 65 (0,43)
euskal hedabide elkarte 26 (0,17)
euskal hedabide behategi 24 (0,16)
euskal hedabide kontsumitzaile 22 (0,14)
euskal hedabide etxe 19 (0,13)
euskal hedabide kontsumitu 18 (0,12)
euskal hedabide sektore 15 (0,10)
euskal hedabide ordainsari 13 (0,09)
euskal hedabide publiko 11 (0,07)
euskal hedabide elkarlan 10 (0,07)
euskal hedabide bat 8 (0,05)
euskal hedabide behar 8 (0,05)
euskal hedabide garai 7 (0,05)
euskal hedabide dirulaguntza 6 (0,04)
euskal hedabide EAE 6 (0,04)
euskal hedabide ez 5 (0,03)
euskal hedabide guzti 5 (0,03)
euskal hedabide zabalkunde 5 (0,03)
euskal hedabide lankidetza 4 (0,03)
euskal hedabide martxo 4 (0,03)
euskal hedabide nagusiki 4 (0,03)
euskal hedabide pribatu 4 (0,03)
euskal hedabide sare 4 (0,03)
euskal hedabide asko 3 (0,02)
euskal hedabide audientzia 3 (0,02)
euskal hedabide berri 3 (0,02)
euskal hedabide datu 3 (0,02)
euskal hedabide digital 3 (0,02)
euskal hedabide egon 3 (0,02)
euskal hedabide euskal 3 (0,02)
euskal hedabide euskara 3 (0,02)
euskal hedabide gehien 3 (0,02)
euskal hedabide Hizkuntza Eskubideen Behatokia 3 (0,02)
euskal hedabide irismen 3 (0,02)
euskal hedabide laguntza 3 (0,02)
euskal hedabide mota 3 (0,02)
euskal hedabide sistema 3 (0,02)
euskal hedabide zer 3 (0,02)
euskal hedabide ari 2 (0,01)
euskal hedabide asmo 2 (0,01)
euskal hedabide batu 2 (0,01)
euskal hedabide bildu 2 (0,01)
euskal hedabide egin 2 (0,01)
euskal hedabide elkartasun 2 (0,01)
euskal hedabide eman 2 (0,01)
euskal hedabide erabiltzaile 2 (0,01)
euskal hedabide ere 2 (0,01)
euskal hedabide eskaini 2 (0,01)
euskal hedabide eskaintza 2 (0,01)
euskal hedabide guzi 2 (0,01)
euskal hedabide herri 2 (0,01)
euskal hedabide historia 2 (0,01)
euskal hedabide hizkera 2 (0,01)
euskal hedabide idatzi 2 (0,01)
euskal hedabide ikerketa 2 (0,01)
euskal hedabide ikusi 2 (0,01)
euskal hedabide informazio 2 (0,01)
euskal hedabide ingurune 2 (0,01)
euskal hedabide Internet 2 (0,01)
euskal hedabide isla 2 (0,01)
euskal hedabide izen 2 (0,01)
euskal hedabide kasu 2 (0,01)
euskal hedabide mahai 2 (0,01)
euskal hedabide mila 2 (0,01)
euskal hedabide mintegi 2 (0,01)
euskal hedabide multzo 2 (0,01)
euskal hedabide nazional 2 (0,01)
euskal hedabide ordezkari 2 (0,01)
euskal hedabide oro 2 (0,01)
euskal hedabide oso 2 (0,01)
euskal hedabide panorama 2 (0,01)
euskal hedabide sortu 2 (0,01)
euskal hedabide ukan 2 (0,01)
euskal hedabide web 2 (0,01)
euskal hedabide aditu 1 (0,01)
euskal hedabide agerraldi 1 (0,01)
euskal hedabide ahal 1 (0,01)
euskal hedabide ahulezia 1 (0,01)
euskal hedabide akordio 1 (0,01)
euskal hedabide alor 1 (0,01)
euskal hedabide Eusko Jaurlaritza 1 (0,01)
euskal hedabide Hekimen 1 (0,01)
euskal hedabide Susa 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia