2002
|
|
batzuk zintzoki elebitasunaren alde omen daude, nahiz praktikan onartzen duten elebitasuna hizkuntza bakarrekoa den, gaztelania edo frantsesa, bistan da. Beste batzuek ere
|
euskal
gizartean hizkuntza bakarra nahi dute, euskara, gizarte elebidunik ez omen baitago, nonbait, munduan, eta beti hizkuntza batek indarra hartzen omen duelako bestea ahulduz, Gotzon Garatek dioen gisa.
|
2009
|
|
Euskal gizartea eta euskararen gizartea, ordea, ez dira gaur gauza bera. Zoritxarrez, euskararen eta gaztelaniaren arteko (edo euskararen eta frantsesaren arteko) desoreka nabarmenean gauzatzen baita
|
euskal
gizartearen hizkuntza pluraltasuna. Gaur egungo desoreka ezin uler liteke iraganean gertaturikoak kontuan hartu gabe.
|
|
Hizkuntzei dagokienez plurala izango den gizarte bakarraren aldeko aukera egin zuten, hizkuntza bakarreko hainbat" euskal gizartetxo" eraikitzearen ordez. Horrek erakusten du gizarte kohesioa eta lurralde kohesioa helburu nagusitzat hartu zituztela eta, horrexegatik, uko egin ziotela
|
euskal
gizartea hizkuntzaren arabera gizataldetan zatitzeari eta bereizteari.
|
2010
|
|
Ondorioz, euskararen inguruko eztabaida faltsuak (ezer ez dakartenak) eta demagogia partidistak gainditu behar ditugu.
|
Euskal
gizarteak hizkuntza gaitasun hobea izatearen aldeko apustua egiten du, hau da, gure gazteek, geroko gizon eta emakumeak izango direnek, normaltasun osoz erabil ditzaten euskara eta gaztelania, baita ingelesa ere. Gaikuntza horretan lehentasuna eman behar zaio berezkoa dugun eta oraindik gutxiengo batek dakien hizkuntzari:
|
2011
|
|
8 Baztarrikak Euskararen aldeko hitzarmen politiko eta sozial deritzanak"
|
euskal
gizartea hizkuntzaren arabera gizaldetan zatitzea eta bereiztea" saihesteko xedea omen zuen (157 or.). Bistan da, ordea, horretan datzala, preseski, hizkuntza ereduen sistema. Horrez gain, sailburuordeak" gizarte" zein" lurralde kohesiora" jotzen badu ere, ikasleek bi hizkuntza ofizialak jakitea galarazten duen ikasteredua ezartzeak ikasleen lan aukerak murriztu egiten ditu, eta, oro har, gizarte ezberdintasunak areagotu egiten ditu, gehiengo sindikalak behin eta berriz salatu bezala.
|
2012
|
|
Ez euskararekin ezta katalanarekin ere. Nire ustez ordurako euskara
|
euskal
gizartearen hizkuntza izango da eta ez dakitenek ondo ulertuko dute. Erdi bide honetan ezin du jarraitu, ez da gertatu halakorik.Baina zergatik bi bide hauek. Ez dago beste eredurik.
|
2017
|
|
" zoiaz Gasteizera denda batera esaten dotzu barkatu aldagelak, eta perdón, ah pues los probadoreseta da en plan ostra zauzela Euskal Herrian, o sea..." (H4) beraz, orokorrean, ikasleek ezagutza eta erabileraren arteko desorekaz ohartzen direla erakutsi dute eta onartu dute euskara ondo menderatu arren, gaztelerak presentzia handia duela euren bizitzan. gainera,
|
euskal
gizartean hizkuntza propioa erabiltzeko trabak azaleratu nahi izan dituzte eta, hizkuntza ezagutzari dagokionez, euren burua ebaluatzeaz gain, huheziko beste ikasleen balorazioa ere egin dute.
|
|
Euskarak nola gaindi dezake egungo estatus etnodiglosikoa
|
euskal
gizartearen hizkuntza estandar nazionala izateko. Helburu horren bidean bi oztopo gainditu lituzke, Jausororen arabera.
|
2021
|
|
Elebitasunaren diskurtsoa landu, eta praktikan jokaera espainol eta frantsesa daukate. Izan ere,
|
euskal
gizarteak hizkuntza arrotzetan funtzionatzen du nagusiki. Baina, noski, euskararen egoeraren ardurak norbanakoarenak dira.
|
|
Iritzi batzeak helburu hau dauka:
|
euskal
gizarteak hizkuntzaren muin eta egitekoaren inguruan daukan gogoeta jaso. Izan ere, mintzamena hitzaz betez, ahoz zein idatziz, gizakiak une oro hitz egiten du.
|
2022
|
|
• Migratzaileak ere begiratu bat egin nahi badio, ongi etorria
|
euskal
gizartearen hizkuntza nazionalera.
|