Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 30

2001
‎Errealismoaren auzia J. M. Lasagabasterrek egin zuen euskal kritika literarioarengogoetagai. Aurretik ere hurbilketa batzuk egin ziren arren. Lasagabaster berareneskutik, batik bat?, 1987ko II. Euskal Biltzarrean emandako La novela vasca alborde de la realidad hitzaldiak finkatu zituen euskal esparru literarioari aplikaturiko errealismoaren problematizazioaren lehen mugarri sendoak. Bertan, geroztikklasiko bihurtu diren azterketa batzuk proposatu ziren, hurrenez hurren Txillardegi, Saizarbitoria zein Joxe Auxtin Arrietaren lanak oinarritzat hartuz.
‎Euskaraz ekoizten denean, edo munduko beste hizkuntzaperiferiko batean?, literatura euskal literatura da. Garbi dago, Bernardo Atxagaren pixkanakako unibertsalizatzeak8 euskal esparru literarioak duen bere buruarenpertzepzioa aldatu duela.
‎Beste adar batetik ere hel diezaiokegu geure zuhaitz problematikoari. Zergatik izan da hain berantiarra eleberri errealistaren loratzea euskal esparru literarioan. Lasagabasterrek euskararen pisu soziolinguistikoa aipatzen zuen, eta ildo beretikbaina urrunago joanez, esan dezakegu gure hizkuntzaren pisu sinbolikoarenemendatzeak argitu dezakeela bat bateko eta ezusteko errealismoaren normalizatzea. Gaurko euskal idazleek ez diote beldurrik errealitateari.
‎Honela, hamarkada luze batezautonomiaren belaunkideek19 euskal arazoa isilpean atxiki badute ere, errealismoa berragertu bezain laster, gai erabiliena bihurtu da berriro, baita horien lanetanere. Joera honek baduke harremanik euskal esparru literarioaren historiarekin. Izanere, Pascale Casanova-k dioen bezala:
2015
‎Gainera, hain argi eta sakon azaldu ez baziren ere, kritika poskolonialak mahaigainera tzen dituen beste arazo horiek iradoki ziren halaber. Neurri batean, bada, esan daiteke aldizkariotan topa litezkeela gerora belaunaldi literario horrek (eta euskal esparru literarioak oro har) izan duen garapenaren baitan agertu diren zenbait afera funtsezkoen ernamuinak, beren kontraesan guztiekin. Gero etorriko zirenen zenbait zantzu ulertzeko baliagarriak dira beraz Ustela, Pott eta Oh!
2019
‎L" autre écrivain Basque. L" élaboration d" une réponse néo moderne à la periphéricité littéraire() (2013a) lanean eginiko azterketa bourdieuarra, euskal esparru literarioan egile donostiarrak hartzen duen lekuaz.
2020
‎Honen guztiaren ondorioz, Etxamendiren obrari euskal esparru literarioaren" barne hierarkizazioa" k nolako aitortza egiten dion aztertzeak garrantzia berezia bereganatzen du. Izan ere," zer kontsakrazio espezifiko" lortu ote du Eñaut Etxamendik kanpoko hierarkizazioaren aurrean hain manera beregainean lerrokatuz?
‎Urte hartako Sarako Idazleen Biltzarrerako Maiatzek propio plazaratua, Lucien Etxezaharreta editorearen bultza sumatzen da hautu horren gibelean: 2009ko Durangoko Azokarako prest dago Eñaut Etxamendiren Idazlanen bigarren bilduma.321 Hau da, Eñaut Etxamendik hirurogeita hamalau urte dituela, ordu da euskal esparru literarioak ezagut diezaion karrera literario betea. Hots, ordu da aitor diezaion idazlearen zilegitasuna.
‎Adibidez: loturarik ba ote dago euskal literatura dialektala lantzearen eta euskal esparru literariotik bazter gelditzearen artean. Euskal sistema literarioak sortzen ote du azpikotasunik?
‎Segidan, Eñaut Etxamendiren euskal esparru literarioarekiko harremanaren nolakotasunean barneratuko gara, bi partetan. Lehenik, euskal esparru literarioa zedarritu eta Etxamendik horren erdigunera noiz eta nola hurbildu zen aztertuko dugu.
‎Segidan, Eñaut Etxamendiren euskal esparru literarioarekiko harremanaren nolakotasunean barneratuko gara, bi partetan. Lehenik, euskal esparru literarioa zedarritu eta Etxamendik horren erdigunera noiz eta nola hurbildu zen aztertuko dugu. Bigarren partean euskal kritika literarioaz ariko gara, ikusiz zer maneratan hartu duen kritikak kontuan Eñaut Etxamendiren narratiba.
Euskal esparru literarioa" dominanteen artean den" hizkuntza azpiratutzat jo daiteke eta beraz," literariotasunaren aldetik azpiratu" diren idazleak sortzen dituela erran.268 XX. mendean, euskal esparru literarioak hiriburu literariotzat hartzen du Donostia eta modu zabalagoan, Gipuzkoa erdigunetzat. Gainontzeko sei euskal hiri nagusiak Donostiarekiko" periferikotasunean" gelditzen dira.
‎Euskal esparru literarioa" dominanteen artean den" hizkuntza azpiratutzat jo daiteke eta beraz," literariotasunaren aldetik azpiratu" diren idazleak sortzen dituela erran.268 XX. mendean, euskal esparru literarioak hiriburu literariotzat hartzen du Donostia eta modu zabalagoan, Gipuzkoa erdigunetzat. Gainontzeko sei euskal hiri nagusiak Donostiarekiko" periferikotasunean" gelditzen dira.
‎1987ko urtea baikorra izan zen Etxamendirentzat, euskal esparru literarioaren erdigunearekiko hurbiltzea lortu baitzuen. Euskal merkatu literarioan bere kaltetan egin ohi zuen ezaugarria –behe nafarreraren erabilpena, hain zuzen272 – gainditu eta Gilentegiko Gilen sariztatu zuen Irun Hiria Literatur Sariak.
‎Boskote batek osatzen du Eñaut Etxamendik euskal esparru literarioaren erdigunera hurbiltzeko haizu duela erabakitzen duen batzorde kontsakratzailea: Luis Alberto Aranberri, José Antonio Loidi, Joxe Austin Arrieta eta Antonio Zavala euskal kazetari, idazle eta editoreak, hain justu.
‎Euskal literaturaren historian José Antonio Loidik kokapen berezia badu ere, haren gaitasun kontsakratzailea ez dator euskal esparru literarioaren muinetik, ez bada, kokaleku sinbolikotik. Izan ere, lehen euskal eleberri poliziakoa idazteagatik famatua bada ere, haren hizkuntza literarioa ez doa arras modernotasunaren eskutik:
‎Hots, Jose Antonio Loidik lehen polizia eleberria egin izana goretsi eta, ekoizpen literarioren alde ahulak agerrarazten dituzte euskal esparru literarioa eraikitzen laguntzen duten kritikariek.275
‎Aletu ditugun Eñaut Etxamendiren eragile kontsakratzaileen euskal esparru literarioarekiko kokalekua aztertzen badugu, ikus daiteke ez direla erdigunekoak, Luis Alberto Aranberri izan ezik. Euskal idazle berri baten kontsakratzeko haien eragin indarra neurtzen badugu beraz, ohar daiteke hainbat arrazoiengatik mendraturik dagoela.
‎Aurreko guztiagatik, badaiteke esatea Eñaut Etxamendiren euskal esparru literariorako hurbilketa gaitasun kontsakratzaile ahuleko bitartekariek –kalitatekoak eta ospetsuak izanik ere– egin zutela. Ondorioz, 1987an, Eñaut Etxamendiren obra narratiboa euskal esparru literarioaren bihotzetik hurbiltzen da, baina ez du kausitzen bertan errotzea eta denboran irautea.
‎Aurreko guztiagatik, badaiteke esatea Eñaut Etxamendiren euskal esparru literariorako hurbilketa gaitasun kontsakratzaile ahuleko bitartekariek –kalitatekoak eta ospetsuak izanik ere– egin zutela. Ondorioz, 1987an, Eñaut Etxamendiren obra narratiboa euskal esparru literarioaren bihotzetik hurbiltzen da, baina ez du kausitzen bertan errotzea eta denboran irautea.
‎Ezin erran daiteke aho bateko kontsakrazioa huts egin izana dela Eñaut Etxamendiren euskal esparru literarioaren erdigunetik desagertzeko arrazoi bakarra. Haatik, Irun Hiria Literatura Saria jaso ondoren, Etxamendiren obraren argitalpen oso osoa Ipar Euskal Herrian mugatuko da, Maiatz argitaletxea hedatzaile.
‎1975eko Piarres Lafitteren aipaldi kritiko honek seinalatzen du euskal esparru literarioaren –eta akaso honen baitako Ipar Euskal Herriko alorraren– heldutasun eskasia. Besteak beste," irakurlearen heldutasunean sinesten" 285 ez duen iritzi emailea baitugu Piarres Lafitte bezalako bat.
‎Honek guztiak non kokatzen ote du Eñaut Etxamendiren obra literarioa euskal esparru literarioaren baitan?
‎Eñaut Etxamendiren obra narratiboak perspektiba endogenoa mantentzen duela diogunean, euskal esparru literarioaren hara honakoetan erdigunera heltzeko grinarik gabeko ibilbide literario beregaina eraikitzen duela
‎Etxamendiren traiektoria literarioaren bere berezkotasunak irauten du 1964an hasi eta bere karrera osoan. Izan ere, 1987an euskal esparru literarioaren muinetik hurbildu zenean ere, Gilentegiko Gilen euskal nekazari marginalaren gainbehera tragikoaren kontakizunarekin egin zuen, behe nafarreraren erabilpen literarioa ukatu gabe, merkatuaren eta beste arau zenbaiten irizpideetatik urrun, bere gain.
‎Dena dela, Etxamendiren traiektoria literarioaren berezkotasunak irauten du 1964an hasi eta bere karrera osoan. Izan ere, 1987an euskal esparru literarioaren muinetik hurbildu zenean ere, Gilentegiko Gilen euskal nekazari marjinalaren gainbehera tragikoaren kontakizunarekin egin zuen, behe nafarreraren erabilpen literarioa ukatu gabe, merkatuaren eta beste norma zenbaiten irizpideetatik urrun, bere gain. Hots, Eñaut Etxamendik bi modutan eusten dio ikuspegi endogenoari:
‎Esparru literarioaren antolaketa ikertzeko irizpide soziologikoak ditugu kontuan hartuko kapitulu honetan ere. Aro literario historiko eta eremu nazional bakoitzak bere berezitasunak badituela kontuan harturik, euskal esparru literarioaren bazter batean kokatua den Eñaut Etxamendiren kapital sinbolikoa metatzen duela erran eta gero, hori zein den ikertzen saiatuko gara orain.
‎Hots, esparru literario nazional orokorraren teorizazioetan oinarriturik, euskal esparru literarioa nazionaltzat joko dugu. Eta nazionalaren eta periferikoaren arteko joan etorriez ariko gara, Eñaut Etxamendiren kapital sinbolikoaren izaeraz jabetzeko asmoarekin.
‎Esparru literarioaren hierarkizazioak eragiten du, dudarik gabe, euskal esparru literarioan ere. Pierre Bourdieuk bi hierarkiagune zehazten eta" kanpokoa" edo" barnekoa" izendatzen ditu.303" Kanpoko hierarkizazio" mekanismoarekiko neurtzen badugu Eñaut Etxamendiren obra narratiboaren harrera, ikertuko dugu lehenik, euskal literaturaren merkatuaren aldetik izan duen harrera edo" arrakasta".
‎Zer erran baina, Eñaut Etxamendiri 1987an kontsakrazioa eskaintzen dioten aktore hauez? Nola izartu haien pisu kontsakratzailea 1980ko urteen bukaerako euskal esparru literarioaren baitan. Lauen artean, Luis Alberto Aranberri" Amatiño" da esparru literarioarekiko harremanean den botere ekonomikoaren eta politikoaren ordezkari bakarra.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia