Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 13

2004
‎irakaskuntzak gaztelaniaz izan behar zuen derrigorrez. Zelangura, mende hasiera hartako lege betearazleak ez bide ziren geroagokoak bezain zorrotzak izan, eta hala, abertzaleak »ez eurak bakarrik» gauza izan ziren Bizkaian eta Gipuzkoan »Nafarroan bakanen bat ere bai» nolabaiteko euskal eskola sortzeko.
2008
‎Euskalzale aldizkaria zein Ibaizabal mota horretako testuz beteta daude, nagusiki euskararen egoerarekin lotutako auzien inguruan eskakizunak eta soluzioak aurkeztuz: seminarioetan euskara irakats dadin, euskal eskolak sor daitezen, hizkuntza jazarpenak gaitzetsiz, Euskal Akademiaren alde, etab. Inoiz salaketak zuzenki politikoak ere badira,. Tertzadun, ezizenez Bermeoko jauntxokeriaren aurka idatzitakoak adibidez.
‎Korporazio horren xede formala umezurtzez arduratzea bazen ere, era guztietako proiektu euskaltzaleetarako plataforma izan nahi zuen: euskal eskolak sortzeko, euskal irakasle­eskola sortzeko, Azkuek berak bakarrik amaitu ezin izan zuen erdara­euskara hiztegi modernoa ateratzeko, Euskalzale aldizkaria argitaratzeko berriro, gipuzkoar oinarridun euskara eredu normatibo bat zabaltzeko, etab. Ohargarria da hiztegiaren segidari buruz esaten duena (gutuneko 3 puntua).
‎Hau da, Azkuerentzat euskal eskolak sortzea, bere baitan pozgarri ez ezik, Akademiaren jarduera bera baldintzatzen zuen zerbait zen, Euskaltzaindian egindako lana ikastetxeetara helarazteko perspektiba baitzuen. Izan ere, Akademia, ikastetxea, hiztegia, Estatutua eta gainerako arloak, euskaltzainburuak lotuta ulertzen zituen, guztiak ere euskara bultzatzeko bitarteko gisa.
‎Euskalzale aldizkaria zein Ibaizabal mota horretako testuz beteta daude, nagusiki euskararen egoerarekin lotutako auzien inguruan eskakizunak eta soluzioak aurkeztuz: seminarioetan euskara irakats dadin, euskal eskolak sor daitezen, hizkuntza jazarpenak gaitzetsiz, euskal akademiaren alde, etab. Inoiz salaketak zuzenki politikoak ere badira, Tertzadun ezizenez Bermeoko jauntxokeriaren aurka idatzitakoak adibidez. Artikulu hauek iritzi publikoa sentsibilizatzera begira eginak daude, boteredunei zerbait eskatzera zuzenduta baino gehiago.
2009
‎Edonola ere, euskal eskolak sortzeko asmoak oso goiz agertu ziren Amerikako euskal kolektibitatean. 1922an La Baskonia aldizkarian onartu zenez, euskal ikastetxe bat sortzea «es una aspiración vieja, de muchos entusiastas coterraneos, que hace medio siglo actuaron en Montevideo:
2010
‎Azkue ez zen salaketetara mugatu eta, 1896 urtean, lehendabiziko euskal eskola sortu zuen Bilbon, Kolejio Ikastechea izenarekin. Mutilentzako eskola zen, bertan ez zuten euskaraz irakasten, euskara irakatsi baizik.
‎Bilbon, halaber, Plaza Barriko Euskal Eskolak sortu ziren 1908 urte inguruan, eta Colon de Larreategiko Euskal Eskolak 1914an.
Euskal Eskola sortzeko borondate politiko eza eta eskola publiko berria egiteko traba politikoak ikastolen kezka izanik ere, erabat ulergaitza zitzaien ikastolei Ikastola proiektua desegiteko Eusko Jaurlaritzak zuen estrategia. Zenbait unetan, kezka amorru bihurtu zen, eta oso gertaera larriak eragiteko kinkan egon zen.
‎Oteizaren lanek eta ideiek eragin handia izan zuten bereziki gazteen artean, garaian" euskal kultura" deitzen zenaren mugak ireki eta zabaldu zituelako, horrek zituen ondorio guztiekin. Horrela, Arte Garaikideko Euskal Eskola sortu zuen eta honen itzalean artista askok, talde ugarik Ez dok hamairu, Atgia dantza taldea, Jarrai antzerki taldea, arkitektoak, poetakjardun zuten.
2016
‎Esan dezagun oraingoan, ur sakonagoetan sartu gabe, Europan (eta gero bestetan) hedaturiko hainbat ekimen konkretu437 aplikatu izan dela hemen ere, azken 120 urtean: hizkuntza" xaharkitua" eginkizun berri modernoetarako egokitzea (bateratze ortografikoa, euskalkiz gaindiko batasun eredua lantzea, ohiko hitz altxorra eguneratzea, zabalkunde terminologikoa,..), euskal literatura indartu eta hedatzea, euskarari buruzko informazio linguistikoa eta soziokulturala landu eta aberastea, helduak alfabetatzea, euskal eskola sortu eta zabaltzea, euskara komunikabideetara, administraziora eta, hein batez, lan esparrura eramatea, euskararen aldeko marko juridikoa eskuratzea,.. Ez dago dudarik lan handia egin dela azken 120 urtean.
2017
‎Iparraldean, dena den, XVIII. mendetik aurrera elizak bideratu zuen herri guztietan euskal eskolen sortzea. Helburu nagusia dotrina irakastea bazen ere, nolabaiteko oinarrizko euskal irakaskuntza segurtatzen zuten.
2018
‎" Erraza izan aurretik dena oso zaila da". Ez dezagun ahaztu euskal eskolarekin ere berdin gertatu zitzaigula, baina, euskal eskolatik sortutako erranairuak dion bezalaxe," ezina ekinez egina", izan ohi da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia