2017
|
|
Beraz, honelatan pertsona batek bidegabe bat egiten, esaten edo asmatzen dizunean, esan behar
|
diozu
Jainkoari:
|
|
Eta hala, ez zen lehenagoko jentilen artean halako eta hartako juramentuez konturik egiten, halako moldez ezen etorri baitzen Platon
|
esatera
jainkoek ere disimulatzen zituztela amorosen juramentuak eta promesak (Alexander ab Alexandro, Geniales dies, V, 10 k.; Platon, De amore, V).
|
|
Hala, bada, guk ere etsaiak ditugunean eta haiek kalteak eta bidegabeak egiten edo egin nahi dizkigutenean, behatuago behar
|
diogu
Jainkoari eta haren miserikordiari etsaiei baino, zeren etsaiek, baldin Jainkoak permititzen ez badie eta gibelatu nahi baditu, ez baitigute kalterik egingo.
|
|
Etsaiak eta fortuna gaiztoak dituzunean, bidegabeak egiten dizkizutenean, orduan behar
|
diozu
Jainkoari behatu, hartaz oroitu, harekin kontsolatu, eta zeure baitan pentsatu haiek guztiak Jainkoak igortzen dizkizula, eta noiz eta mundu honetarako baitihoakizu gaizkienik, orduan baldin zerori nor bazara dihoakizula beste mundurako hobekienik; eta Jainkoak uste balu ez zarela harentzat izango, halako penarik eta atsekaberik ez liezazukeela eman, baina utz zintzakeela nahi duzun guztia egiter...
|
2018
|
|
Izen horrek tinta asko isurarazi du, askotan haren egiatasuna ukatzeko. Batzuek
|
diote
jainkoaren izena galdegin nahiz, zerua seinalatu zuela Picaud-ek hatzamarraz, eta euskaldunek, jestuari erantzunez," ortzia" (zerua) erantzungo zioketen. Kontua da, Michelenak ohartarazten duen bezala (1964:
|
2022
|
|
Bertzalde, ez dut ukatuko ere, hain leku sekretuan eta susmo guzietarik salbu egonik, zuri baino gogo hobeaz pot eman diodanik. Baina ez
|
diot
Jainkoari barkatzeko galdegiten gure artekoa sekula handik aitzinerat joan baldin bada, ez bainau berak nehoiz hertsatu, eta ene bihotzak ere ez du horretarako desirarik izan; zeren hain pozten bainintzen bera ikusteaz, iduri baitzitzaidan ez zela munduan plazer handiagorik. Eta orain, jauna, ene maluraren kausa bakarra zaren horrek, mendeku hartu nahi al duzu zuhaur aspaldi etsenplu izan zaitudan jokabide batengatik, zure kasuan ohorerik eta kontzientziarik gabekoa izan dena, gainera?
|
|
Jainkoa ez da nehola ere alferretan hartu behar. Baina poetek
|
diote
jainkoek irri egiten dietela amoranteen zin egite eta gezurrei; horregatik, beren ohorea estimatzen duten emaztekiek ez dute ez sinesberak ez urrikalgarriak izan behar.
|
2023
|
|
1534ko abenduaren 17an beste gutun bat idatzi zion Luterok Anhalt-eko Printze Jokini,
|
esanez
Jainkoak beste alaba bat eman ziola Katalina-ren bidez eta Printzeak agindu ziola aitajauna izango zela; eskatzen zion Kristoren izenean, lagun ziezaiola pagano txikiari bere bekatuzko natura utzi eta bizitza bedeinkatura pasatzen; horrela haren aita espiritual bihurtuko zela bataioko ur sakratuaren bidez. Eguraldi txarra zegoenez, arriskurik ez hartzeko, norbait bidal zezakeela Dessautik edo bes...
|
|
Han egindako sermoietan askatasuna aldarrikatu zuen eta bortxa kondenatu. Luterok
|
zioen
Jainkoa tiranoen eta matxinoen etsaia zela. Erreforma zaleek sortutako istiluen aurrean, moderazioa eskatu zuen eta erreforma mugimenduaren ahots kontserbadorea bihurtu zen.
|
|
Luterok askatasun espirituala eta ebanjelikoa eskatzen zuen; ez zuten kezkatzen egoera sozial eta ekonomikoak; haren iritziz, Ebanjelioa ez zen lurreko gauzez arduratzen. Luterok
|
zioen
Jainkoarengandik zetorrela autoritate sekularra eta autoritate haren esanetara egon behar zela, zuzengabea izan arren.
|
|
1528ko abenduaren 5ean gutun bat idatzi zion Luterok Margareta N ri,
|
esanez
Jainkoak proba handi batean jarri zuela: senarraren heriotzaren aurrean.
|
|
Luterok hizkera bortitza zerabilen liburu horretan eta bazirudien nekazariak desagertzearen alde zegoela (Elton, 1964). ...ko eta bakea mantentzeko jarri zuela ezpata Jainkoak; bortxa erabiltzen zuten nekazariek deabruaren lana egin zutela; nekazariak zapaldu egin behar zirela eta lepoa moztu behar zitzaiela; nekazari matxinatu bat hiltzea ez zela erailketa; nekazariak zigortzen ez zituzten printzeek bekatu egiten zutela; infernuan deabrurik ez zela gelditzen, denak nekazarien barruan sartu zirelako; nekazarien kontra
|
esandakoak
Jainkoak inspiratu zizkiola.
|
|
Hus en idatziak irakurtzean Luterok ikusi zuen hura bere aitzindaria izan zela gauza askotan. 1520ko otsailean Espalatinori Wittenberg etik idatzitako gutunean Luterok
|
zioen
Jainkoaren Hitzak ez zuela aurrera egingo istilu, arrisku eta zurrunbilorik gabe. Lutero bera husita zela, Pablo eta Agustin izan ziren bezalaxe.
|
|
Parisen bezala, elizak bisitatzen ematen zuen igandea, baina ez zuen bereizketarik egiten luterotarren eta erreformatuen artean, katolikoen eta protestanteen artean; izan ere, Vincentek
|
zioen
Jainkoa eliza guztietan zegoela. Vincentek bere aitaren moduan erretore edo artzain izatea erabaki zuen eta aitarengana inoiz baino gehiago hurbildu zen Dordrecht en zegoen garai horretan; gurasoek artearen negozioan sartu nahi zuten, baina berak aitaren bidea jarraitu nahi zuen.
|
|
Gurasoek hasieran esan ziotela modu desegokian, modu ez delikatuan, ari zela jokatzen Keerekin eta familiako loturak hausten ari zela; Vincentek gogor eztabaidatu zuen gurasoekin eta beroaldi batean aitak esan zion hobe zuela etxea utzi eta beste nonbaitera joatea; Vincentek gurasoei esan zien oker zeudela, beren bihotzak gogortuak zituztela eta pentsaera adeitsu eta gizakoiak albora utziak zituztela; gizaki moduan pentsatzea ezinezko zitzaiela, pentsamolde estua zutelako. Vincentek
|
zioen
Jainkoak ez zuela ezertarako balio pertsona bat bere maitasuna ezkutatzera behartua badago edo bihotzaren esanak obeditzen uzten ez bazaio.
|