Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 20

2001
‎Inork ez dezala pentsa, ordea, hori dena era naturalean, «merkatuaren esku ikusezinaren» bidez eman dela soilik. «Kapitalismoa bere larruetako poroetatik odola, izerdia eta malkoak dariola garatu eta gorpuztu da», zioen Marxek. Arrazoia zuen.
2005
‎Galdera horiei erantzuteko asmoz, gogora ekar dezagun 1845 urtean KarlMarx ek, Bruselan bizi zenean, Ludwig Feuerbach-i buruzko tesian idatzitakoa.Honela zioen Marx-ek gutxi gorabehera: «Filosofoek mundua era edo modu desberdinetara interpretatu besterik ez dute egin; aldiz, garrantzizkoena munduaaldaraztea da».
2007
‎zer den, historiak egiten du eta historian ikasten da. Harreman sozialen korapilo gune bat da gizakia, dio Marx-ek. Aurreneko historizismoaren optimismoan hori ez zen problema, lehenago arrazoimenak bezala, orain historiak, irakasten?
2009
‎Zapalduaren politikari emandako lehentasunak, ez dio Marxi egunez egun demokrazia errepresentatiboa azpijaten duten eta nazismoan eta estalinismoan beren agerpen sumindua erakutsi duten estatu modernoaren joera bonapartistak atzemateko gaitasunik kendu. Hiriburuaren haussmannizazioan, burtsan, nazioarteko erakusketetan, publizitate eta modan, mehatxu horren zeinuak deszifratzen ditu Benjaminek.
‎Bensai' den lanik ezagunenetako bat Marx l’intempestif (1995) da. Idazlan horretan Bensaidek dio Marxen obretan hainbat kritika aurki daitekeela. Hala nola, arrazoimen historikoaren gainean egiten duena —Historia Unibertsalaren filosofia deseraikitzen eta desakralizatzen du, halabeharrezkotasuna eta teleologia erauzten ditu, auzitan jartzen ditu— Gainera, gizarteari begira arrazoimen determinista eta murriztailearen kontrako kritikara ere jotzen du.
‎Hain zuzen, Ideologia alemaniarra, Grundrisse eta Kapitala testuetan euskarri harturik —non Marxek historia sakratu eta fetitxista auzitan jarri baitu— Bensai' dek dio Marxek historiari buruz irakurketa berri bat egiten duela. Historiaren irakurketa berri horretan hautematen dira historia gatazkatsuak, era askotako premiek, joerek, halabeharrek eta aukera libreek zeharkaturik, aukerak zabalduz eta ukatuz, jauziek atzerapausoak eginez.
‎Bigarrenik, estatuaren desagerpenaz eta proletalgoaren diktaduraz zituen usteak. Bensaidek dio Marx ez dela izan ondo ulertua; diktadura hori ez zen betikoa baizik eta egoerazkoa, eta eredua jarrita zuen Parisko Komunaren esperientzia demokratikoan; baina estatu burokratek ez dute horrela erabili. Hirugarrenik, Marxi leporatzen zaio, ekonomialari nahiz filosofo ospetsua izan arren, ez zela politikari abila.
2013
‎Ondo dago hedabideetan ere denetik agertzea ekonomiaren inguruan, baina gai horretan aditu edo iritzi gidari izateko beste analisi maila bat eskatzen da. Ekonomiaz iritzi kualifikatu bat ematen dutenek pixka bat landu zuten Adam Smith beren garaian, badakite zer dioten Marxek edo neoklasikoek eta Amartya Senen arrastoren bat badute.
2018
‎Ez naiz Karli buruz ari, bistan da, Grouchoz baizik. Honela zioen Marxek: " Hauek dira nire printzipioak.
‎Ahots eta norabide argia du? Izan ere, Amaiur ordenarik gabeko lagun multzoa dela diotenek Marx anaien ganbara dute Sabin Etxean. Armairua ireki eta hortxe ageri dira nahasian:
‎Eta halakoa sostengatzeko asmoz, Marxen Louis Bonaparteren Brumarioko Hemezortzia lanari erreparatzen dio. Goazen aztertzera zer dioen Marxek benetan. Liburu horren azken atalean Marxek prostituzioa gogora ekartzen duenean, zentzu zehatz batetik eta testuinguru zuzen batetik egiten du.
‎" azal zuriak egindako lana da emantzipatu azal beltzak egindako lana laidoztatua den bitartean" (Karl Marx, Kapitala). Eta liburu horretan ere halaxe diosku Marxek:
‎Zergatik ez zuen ezer esan Marxek etxeko lanei buruz. Ez zuelako ikusten indar sozialik etxeko lanak iraultzaren barruan kokatzeko gai izango zenik?
‎natura (edo kanpo materia) eraldatu behar dute jendeek bizibeharrez, eta jardute horretan bere burua egiten dute. Kapitalaren lehen liburuan honela dio Marxek: " kanpoko naturaren gain obratzean eta hura eraldatzean, bere natura propioa eraldatzen du aldi berean".
2019
‎10. Ikus, adibidez, Joel Kovel," On Marx and Ecology", Capitalism, Nature, Socialism 22, 1 zk. (2011ko iraila), 11 orr. Kovelek dio Marx ikuspuntu zientifiko eta produktibista baten mende zegoela aldarrikatu zuenean" natura pasibo bat, gizon aktibo batek landua" eta bultzatu zuenean" indar produktiboen erabateko garapena" (13 eta 15 or.). Dena den, gai horri buruzko debatea oso zabala da, eta nik azaletik baino ez dut aztertu. Ikus, adibidez, John Bellamy Foster," Marx and the Environment", in Monthly Review (1995eko uztaila abuztua), 108
‎Ez da zaila Marxen eta Engelsen idatzietan natura kontuekiko interes zintzoa erakusten duten beste adibide batzuk ere aurkitzea, horren inguruko hausnarketa orokor eta sistematikorik ageri ez den arren. Oraintsu argitaratu da" Marx ekologiaz" gaia jorratzen duen oso artikulu interesgarri bat; horretan, Kohei Saitok ondokoa dio Marxen 1868tik aurrera bere koaderno zientifiko naturaletan idatzitakoari buruz: " Marxek ekonomia politikoari egiten dion kritikak, osatua balitz, askoz ere arreta handiagoa jarriko ziokeen gizateriaren eta naturaren ‘elkarreragin metabolikoaren’ (Stoffwechsel) asaldurari, asaldura hori kapitalismoaren baitako kontraesan nagusitzat aurkeztuz".
‎Feministek bat egin dezakete, baita, Marxek imajinatu zuen munduaren irudiarekin, lan banaketa sozialetik harago doan munduarekin, nahiz eta ziurtatu nahiko duten goizean ehizan, arratsean arrantzan eta afalostean maiseaketan jardun ostean denbora izango dutela guztien artean garbitasuna egiteko eta umeak zaintzeko. Halere, politika feministek erakutsi digute ezin dugula onartu Marxek lanari eta klase borrokari buruz duen ikusmoldea eta, funtsezkoagoa dena, uko egin behar diogula Marxen lan publikatu guztiak zeharkatzen dituen ideia horri, hots, esaten duena kapitalismoa ezinbesteko urrats bat dela edo izan dela giza emantzipazioaren historian, bai eta ezinbesteko aurrebaldintza bat ere gizarte komunista baten eraikuntzan. Hori argi eduki behar dugu; izan ere, egiaztatuta dago Marxen ideia hau kontu handiz hartzekoa dela, alegia, kapitalismoaren garapenak langilearen autonomia eta gizarte lankidetza areagotzen dituela eta gisa horretan bere buruaren desagerpenerantz lan egiten duela dioen ideia.
‎Bada, mundu hori oso erakargarria izan da beti. Andre Gorz en irudiak ere, non gizarte postindrustrial lanik gabeko bat ageri den, jendea bere garapen pertsonalari begira bizi dena, asko zor dio Marxek aurrez irudikatutako mundu horri.45 Era berean, Gorzen irudiak Marxista Autonomo Italiarrek Grundrisse liburuko" Fragment on Machines" [Makinei buruzko pasartea] zatiarekiko zeukaten liluramenduaren lekukotza ere jasotzen du; pasarte horretan, Marxen mundua beste inon baino ausardia gehiagoz erakusten da. Guztien artean, Antonio Negri izan da pasarte hori Marxen teoriaren alderdirik iraultzaileentzat jo duena, Marx beyond Marx liburuan erakutsi bezala.
2020
‎Kapitalismoak bizi balio konkretu eta singularrak menderatu ditu, balio abstraktu eta bakarra ezartze aldera; edozeren azken balioa, benetakoa, kapitalizazio balioa da (balio al du, esaterako, euskarak gehiago irabazteko, kapital gehigarria al da?). Zioen Marxek: " erabilera balioa lan bizia da"; orokortuta, bizitzaren lana esan liteke, alegia, bizitza sozial eta sinbolikoa den aldetik egin behar dugun lan komuna," komun (ikazio) sozialak eta sinbolikoak" izan daitezen.
2022
‎Beldurrak desegiteko, esaten zuen Epikurok, eta lagunago izateko. Alienazioa gainditzeko, zioen Marxek, eta klaserik gabeko gizartea eraikitzeko. Exijentzia horrek historia baten amaieran eta beste baten hasieran kokatzen du filosofia.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia