Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 34

2005
‎Elkarrizketaren azken galderan, luze eta mardul jarduten da Azurmendi intelektualak eta beren rol sozialaren gainean. Ekintzarako prestatuak ez daudela baizik eta gogoetarako; gogoetatsu baina ez irakasle, hori dio Azurmendik. Hala eta guztiz ere intelektualak, borrokan?
‎Gizartearekin konprometitua, alegia, sistematik at baina lagun batzuekin, Azurmendiren aburuz. Azken puntu hau, lagunena, hautamenezkoa dela oso dio Azurmendik, hots, intelektualak berak, gizartean dauden ikuspuntu desberdinetako jendeek osatzen duten zenbait talderen lagun izatea aukeratu behar duela. Euskal kasuan, multzo hauek zeharka bitan zatitzen ditu:
2007
‎Delegatuarentzako kopia eta Ministroarentzako jatorrizkoa Joseba Intxaustiri bidali zizkion Azurmendik, eskuz idatzitako beste gutun laburrarekin batera, hark bere iritzia eman zezan eta bi gutunekin zer egin erabaki zezan. Biei buruz zenbait ohar egin ondoren, honela dio Azurmendik eskuzko gutunean: " Si tu firmas esta carta y la envias a Madrid, inmediatamente yo firmare la otra para enviarla a San Sebastian.
2009
‎Emaitzarik eta pozik handiena funtzionamendu horrek utzi duela uste dut: irakasle bakoitzak bere eskualdeko ikuspegia eduki izana, bere eskualdeko bertso eskola guztiekin bildu izana, eskualdeko errealitatea zein den lehen eskutik ezagutu izana eta datu horien arabera aurtengo egitasmoa egin izana?, dio Azurmendik. Antolaketa berriak transmisioaren hiru ardatzen artean zubi lana egin duela uste du:
2013
‎Askotan informazio oso ona izaten zutela dio Azurmendik, eta susmo eta zantzu soilak baino gehiago izaten zutela eskura. Baina egunkarian hori argitaratu eta gero «bizkarra babestea» izaten zuten kezka.
‎Egiatan, uste dut baieztapen horien mezu nagusiari eusterik badagoela mistizismoa (transzendentzia?) aipatu gabe. " Esperientzia ‘ulergaitz’ bakoitzean Jainkoa errebelatzen da", dio Azurmendik (155). Zergatik?
2015
‎Hau da, Theophile Gautierrek ehun urte baino lehenago esandakoa," pour épater le bourgeois" hura, serioegi hartzen zutela batzuek salatzen zuen, batez ere beren ikonoklastiarako eta erlijio katolikoa kritikatzeko jaiduragatik. Joera horiek jada inor asaldatzen ez zutela zioen Azurmendik, originaletik deus ez izateaz gainera.
‎Gustuko lekuan, aldaparik ez. Hemendik ez dago aberasterik, baina lanean gustura aritzeak ere asko balio du», dio Azurmendik. Bere artaldeko ardi guztiak ezberdinak direla dio.
‎«Nire aita ere izan zen artzain, baina utzi egin zuen, eta lantegian hasi zen. Garai hartako artzaintza oso prekarioa zen; euritan aterkiarekin ibili behar izaten zen ardien alboan», dio Azurmendik. Aita orain oso gustura omen dago.
‎egin nahi, baina bai, historiaren ikuspegitik porrotaren eta garaipenaren kontzeptuak erlatibizatu?. . Esan litekeen gutxiena da?, dio Azurmendik,, historiaren eta balioen perspektibatik, irabazi/ galdu kategoriak anbiguoak direla?. Eta galdetzen du:
‎Sarrionandiari, azken finean, zer gara baino zertan ari gara da interesatzen zaion galdera. Eta horregatik dio Azurmendik, izatearena baino," egitearen filosofoa" dela durangarra. Eta egite horretan txertatzen duela ekarri duen esperantzaren gramatika hori.
2016
‎alienatu duela. . Klase gizartearen zapalketak bortxatuta da gaiztoa gizona?, dio Azurmendik, marxismoaren tesi ezagun hori bildu nahirik. Eta Marxengan hau irakurtzen da:. Ce communisme est la véritable solution de l, antagonisme entre l, homme et la nature, entre l, homme et l, homme, la vraie solution de la lutte entre l, origine et l? être, entre l, objet et le sujet, entre la liberté et la nécessité, entre l, individu et l, espèce?.
‎Nola dio Azurmendik?
2017
‎Eskola kirolaren inguruan diharduten aditu, irakasle, hezitzaile eta begiraleek, hezkidetzaz nahikoa ezagutza ez dutela dio Azurmendik. Kontua ez da soilik neska eta mutilen parte hartze orekatua bilatzea; osagai asko dira aintzat hartu beharrekoak:
‎80 urte geroago, salbamendu jakak jantziarazten dizkiete milaka eta milaka umeri gerratik txalupetan ihes egin dezaten. Haiek bazekiten nora zihoazen; gaur egun ez dakite inora helduko diren ere", diosku Azurmendik. Horregatik, egoera horretan ihes egin beharra daukaten pertsonak, haurrak, gogoratzeko keinua ere bada.
‎Domekan, berriz, gaikako tailerrak eta esperientzia mahaiak antolatu dira," jendeak ezagutu ditzan han eta hemen egiten ari diren bestelako elkartasun ekimenak dio Azurmendik, eta euren artean ere elkarlana sustatzeko. Azken batean, bilatzen duguna da jendea inplika dadila, eta elkartasun sarea ahalik eta gehien sendotzea".
2019
‎Handik urteetara, berriz, 1996an, bitan banatu zuen Joxe Azurmendik Rikardo Arregiren gaineko aztertzea. Haren kazetari eta saiogile izaera jorratu zuen, batetik, haren euskalgintza Euskalgintza berdin gizagintza zioen Azurmendik izenburuan, bestetik.
2020
‎Baina aurki horrek bazuen ifrentzurik. Honela dio Azurmendik: " Errealitatean izan ere, Moderniarekin, bi printzipio absoluturen konfliktoa sortzen da:
‎Nolako iraultza burgesa izan zen Espainiako Independentzia gerra deiturikoa? Iraultza bat iraganaren alde, dio Azurmendik. Frantses tropek Espainia osorik hartu zutenean, Fernando VII.ak abdikatu zuen Baionan, eta ilustratu espainol puntakoenak antiabsolutistak ziren (despota ilustratuaren aldeko, baina) eta frantsestuak zeuden, eta Jose Bonaparteren kolaborazionistak izan ziren.
‎Euskal liberalismoan, dio Azurmendik, chauvinismo nazio handitarra eta euskaldunaren arlote konplexu zaharra (kolonizatuaren ezaugarria) ezkondu dira. Tradizionalista kontserbadoreentzat, euskara eskolan sartzea euskaldun jendea ideia berrien izurritik immunizatu eta bakartzeko zen, eta progreen ustetan, hezkuntza elebitasun liberalaren helburua zen euskaldunak erdaldun iaio bihurtzea.
‎Topikoa litzateke esatea Azurmendi saiakera egilearekin euskal literaturak poeta bat galdu zuela eta, aldiz, Aresti poetarekin euskal literatura kritikaria eta entsegularia galdu zela. Izan ere, bietan aurkitzen dugu garai bateko intelektual berriak, idazkera berritzaileak eta, ahalegin horretan, betiere, elkarren berri aritutako bi idazleak.
‎Liburua irakurri eta geroko hausnarketetan murgilduta nengoela, bertan irakurritako esaldi bat zetorkidan behin eta berriz burura, aurretik nituen hainbat pentsamendu bildu eta era biribilean formulatzen zituen esaldi bat, hain zuzen ere. Biolentzia ‘on’ baten aukera fedeak soilik ematen duela dio Azurmendik (1997). Gizarte honek azken hamarkadetan zerbait galdu badu, ordea, fedea izan da.
‎Lehen adibide honetan, unibertsaltasun abstraktuak dakarren alde negatiboa agertzen zaigu. Demokrazia modernoetako hiritartasunak familia, auzoa edo herria bezalako elkargo naturalak ezabatu dituela dio Azurmendik (1997). Paperezko gizabanako abstraktuak sortu.
‎Eta ez da nire burutazioa. Azurmendik esan digu nazioa prepolitikoa dela, erabaki bat dela(" Nazioa ez da berez politikoa, baina politika beti inplikatzen eta konplikatzen duen errealitatea bai";" identitate nazionala prepolitikoa da", dio Azurmendik (2017: 89)).
‎Baina Arantzazu, lehenik, jakina, Ama Birjinari kultua ematen zaion tokia da. Arantzazu proiekzio bat dela dio Azurmendik, eta bertako basilika unibertso baten sintesia, pasarte honetan laburbildua:
‎Ez dugu esango Azurmendiren lagun zaharrak, batez ere poesia arloan, ez direnik aipatzeko modukoak. Zer esan, bestela, berak eskainitakoa Bitoriano Gandiagari, ez poemetan, baina bai pentsamendu poetiko batean?
‎Literatura eskaintzarekin zerikusia duten gogoetak dira beste bi artikulu hauetako gaiak. Nazioartean arrakasta handia zuten Chaim Potok eta Joseph Jofforen nobelen harira (ale asko saldu zituzten, filmak ere egin ziren), hauxe dio Azurmendik:
‎Azkenean, alferrik zela etsirik, utzi zioten ura edaten; alabaina, heroiak urez betetako edalontzia isuri egin zuen, sakrifizio handi hori Jainkoari eskainiz. Erdi Aroko monje bat bezala hil zela dio Azurmendik. Espiritu errenazentista?
‎Iraultza bat iraganaren alde, dio Azurmendik. Frantses tropek Espainia osorik hartu zutenean, Fernando vii.ak abdikatu zuen Baionan, eta ilustratu espainol puntakoenak antiabsolutistak ziren (despota ilustratuaren aldeko, baina), frantsestuak zeuden, eta Josef Bonaparteren kolaborazionistak izan ziren.
‎" Iragan intelektual pobretik gatoz", dio Azurmendik. Pentsatzen jarrita, ez da gutxi gaur arte iraun izana.
‎Literatura eskaintzarekin zerikusia duten gogoetak dira beste bi artikulu hauetako gaiak. Nazioartean arrakasta handia zuten Chaim Potok eta Joseph Jofforen nobelen harira (ale asko saldu zituzten, filmak ere egin ziren), hauxe dio Azurmendik:
‎Gorago adierazi dugunaren haritik, estatu nazio hori errotik erlijiosoa dela diosku Azurmendik. Sakratutasunaren erritu, bandera eta liturgia guztiekin; eta fedea eta debozioa exijitzen digu.
‎Eta euskal zuhaitzaren karraska hots hori, diosku Azurmendik, Gandiagaren poesiatik ETAraino doa: " Gernikako arbola zaharra idortu da, haren aldamenean arbola berri gaztea goititu nahita borrokan ari da" (Ibid.).
‎Ebidentzia pertsonaletatik familiarretara igaroz, honela dio Azurmendik:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia