2005
|
|
Elkarrizketaren azken galderan, luze eta mardul jarduten da Azurmendi intelektualak eta beren rol sozialaren gainean. Ekintzarako prestatuak ez daudela baizik eta gogoetarako; gogoetatsu baina ez irakasle, hori
|
dio
Azurmendik. Hala eta guztiz ere intelektualak, borrokan?
|
|
Gizartearekin konprometitua, alegia, sistematik at baina lagun batzuekin, Azurmendiren aburuz. Azken puntu hau, lagunena, hautamenezkoa dela oso
|
dio
Azurmendik, hots, intelektualak berak, gizartean dauden ikuspuntu desberdinetako jendeek osatzen duten zenbait talderen lagun izatea aukeratu behar duela. Euskal kasuan, multzo hauek zeharka bitan zatitzen ditu:
|
2007
|
|
Delegatuarentzako kopia eta Ministroarentzako jatorrizkoa Joseba Intxaustiri bidali zizkion Azurmendik, eskuz idatzitako beste gutun laburrarekin batera, hark bere iritzia eman zezan eta bi gutunekin zer egin erabaki zezan. Biei buruz zenbait ohar egin ondoren, honela
|
dio
Azurmendik eskuzko gutunean: " Si tu firmas esta carta y la envias a Madrid, inmediatamente yo firmare la otra para enviarla a San Sebastian.
|
2009
|
|
–Bertso eskola egituratuta baldin badago herri horretan, bertso eskolako kideei jakinaraziko diegu zein jende dagoen ikastetxeetan interesatuta bertso eskoletan parte hartzeko, eta gero haiek jarriko dituzte martxan bertso eskola horiek; aldiz, bertso eskola egituraturik ez dagoen herrietan, guk sortuko genuke bertso eskola hori?. Haur eta gazteen bertso eskolak sortzeari ez ezik, helduen bertso eskolak sortzeari ere garrantzia ematen
|
dio
Azurmendik. Bide horretan, aurten lehenengoz, helduentzako hamar saioko ikastaroak antolatu dituzte,, motibatzeko eta saiatzeko etorkizunean helduen talde hori autonomoa izan dadin eta helduen bertso eskola sor dezan?.
|
|
Bertso eskolen atzean, ostera,, tipologia asko? daudela iritzi
|
dio
Azurmendik: –Transmisioko plan estrategikoan erabiltzen den hitz bat da bertso eskola garatua. Bertso eskola garatu esaten diogu herri horretako behar guztiei erantzuteko gai den mugimenduari:
|
|
Emaitzarik eta pozik handiena funtzionamendu horrek utzi duela uste dut: irakasle bakoitzak bere eskualdeko ikuspegia eduki izana, bere eskualdeko bertso eskola guztiekin bildu izana, eskualdeko errealitatea zein den lehen eskutik ezagutu izana eta datu horien arabera aurtengo egitasmoa egin izana?,
|
dio
Azurmendik. Antolaketa berriak transmisioaren hiru ardatzen artean zubi lana egin duela uste du:
|
2012
|
|
Gizaberearen bakeak eta gerrak lanean, gizakia eta bere gizatasuna definitzekoorduan naturaren eta kulturaren arteko gatazka hori errekuperatzen du. Oraingohonetan gaiari garapen zabalagoa ematen
|
dio
Azurmendik, baina oinarrianaurrekoan defendatutako tesi berberarekin egiten dugu topo: gizakiak bere buruaeta bere gaitasunak Jainkotu egin ditu animalia arrazoiduna den heinean, bainaegiatan ahaztu egin du funtsean aberea baino ez dela «Arrazoimena, gizonarenahalmen miragarriena, gizonaren tirano bilakatu da» (Azurmendi, 1991:
|
2013
|
|
Askotan informazio oso ona izaten zutela
|
dio
Azurmendik, eta susmo eta zantzu soilak baino gehiago izaten zutela eskura. Baina egunkarian hori argitaratu eta gero «bizkarra babestea» izaten zuten kezka.
|
|
Egiatan, uste dut baieztapen horien mezu nagusiari eusterik badagoela mistizismoa (transzendentzia?) aipatu gabe. " Esperientzia ‘ulergaitz’ bakoitzean Jainkoa errebelatzen da",
|
dio
Azurmendik (155). Zergatik?
|
2015
|
|
Gustuko lekuan, aldaparik ez. Hemendik ez dago aberasterik, baina lanean gustura aritzeak ere asko balio du»,
|
dio
Azurmendik. Bere artaldeko ardi guztiak ezberdinak direla dio.
|
|
«Nire aita ere izan zen artzain, baina utzi egin zuen, eta lantegian hasi zen. Garai hartako artzaintza oso prekarioa zen; euritan aterkiarekin ibili behar izaten zen ardien alboan»,
|
dio
Azurmendik. Aita orain oso gustura omen dago.
|
|
egin nahi, baina bai, historiaren ikuspegitik porrotaren eta garaipenaren kontzeptuak erlatibizatu?. . Esan litekeen gutxiena da?,
|
dio
Azurmendik,, historiaren eta balioen perspektibatik, irabazi/ galdu kategoriak anbiguoak direla?. Eta galdetzen du:
|
|
Hori dena da Sarrionandiaren nazioa, Azurmendiren begietara. Azken finean, zer da nazioa galdetzen den aldiro, zerbait zehatzagoa galdetzen ari garela
|
dio
Azurmendik. Sarrionandiaren kasuan, zer da Euskal Herria?
|
|
Sarrionandiari, azken finean, zer gara baino zertan ari gara da interesatzen zaion galdera. Eta horregatik
|
dio
Azurmendik, izatearena baino," egitearen filosofoa" dela durangarra. Eta egite horretan txertatzen duela ekarri duen esperantzaren gramatika hori.
|
2016
|
|
alienatu duela. . Klase gizartearen zapalketak bortxatuta da gaiztoa gizona?,
|
dio
Azurmendik, marxismoaren tesi ezagun hori bildu nahirik. Eta Marxengan hau irakurtzen da:. Ce communisme est la véritable solution de l, antagonisme entre l, homme et la nature, entre l, homme et l, homme, la vraie solution de la lutte entre l, origine et l? être, entre l, objet et le sujet, entre la liberté et la nécessité, entre l, individu et l, espèce?.
|
|
Nola
|
dio
Azurmendik?
|
2017
|
|
Eskola kirolaren inguruan diharduten aditu, irakasle, hezitzaile eta begiraleek, hezkidetzaz nahikoa ezagutza ez dutela
|
dio
Azurmendik. Kontua ez da soilik neska eta mutilen parte hartze orekatua bilatzea; osagai asko dira aintzat hartu beharrekoak:
|
|
Domekan, berriz, gaikako tailerrak eta esperientzia mahaiak antolatu dira," jendeak ezagutu ditzan han eta hemen egiten ari diren bestelako elkartasun ekimenak
|
dio
Azurmendik, eta euren artean ere elkarlana sustatzeko. Azken batean, bilatzen duguna da jendea inplika dadila, eta elkartasun sarea ahalik eta gehien sendotzea".
|
2018
|
|
Hasieran samur joan da dena, Baudelaire eta Verlaine, Rimbaud eta Lautreamont, badute zer konpartitua. Montaigne irakurtzeko aholkatu
|
dio
Azurmendik eta kasu egingo diola hitz eman Teklasek. Urte batzuk gazteagoa da Teklas eta autore publikatua Azurmendi, lezioa jasotzea egokitzen zaio lehenari eta gogo onez entzuten dio beteranoari.
|
2020
|
|
Baina aurki horrek bazuen ifrentzurik. Honela
|
dio
Azurmendik: " Errealitatean izan ere, Moderniarekin, bi printzipio absoluturen konfliktoa sortzen da:
|
|
Nolako iraultza burgesa izan zen Espainiako Independentzia gerra deiturikoa? Iraultza bat iraganaren alde,
|
dio
Azurmendik. Frantses tropek Espainia osorik hartu zutenean, Fernando VII.ak abdikatu zuen Baionan, eta ilustratu espainol puntakoenak antiabsolutistak ziren (despota ilustratuaren aldeko, baina) eta frantsestuak zeuden, eta Jose Bonaparteren kolaborazionistak izan ziren.
|
|
Euskal liberalismoan,
|
dio
Azurmendik, chauvinismo nazio handitarra eta euskaldunaren arlote konplexu zaharra (kolonizatuaren ezaugarria) ezkondu dira. Tradizionalista kontserbadoreentzat, euskara eskolan sartzea euskaldun jendea ideia berrien izurritik immunizatu eta bakartzeko zen, eta progreen ustetan, hezkuntza elebitasun liberalaren helburua zen euskaldunak erdaldun iaio bihurtzea.
|
|
Liburua irakurri eta geroko hausnarketetan murgilduta nengoela, bertan irakurritako esaldi bat zetorkidan behin eta berriz burura, aurretik nituen hainbat pentsamendu bildu eta era biribilean formulatzen zituen esaldi bat, hain zuzen ere. Biolentzia ‘on’ baten aukera fedeak soilik ematen duela
|
dio
Azurmendik (1997). Gizarte honek azken hamarkadetan zerbait galdu badu, ordea, fedea izan da.
|
|
Lehen adibide honetan, unibertsaltasun abstraktuak dakarren alde negatiboa agertzen zaigu. Demokrazia modernoetako hiritartasunak familia, auzoa edo herria bezalako elkargo naturalak ezabatu dituela
|
dio
Azurmendik (1997). Paperezko gizabanako abstraktuak sortu.
|
|
Eta ez da nire burutazioa. Azurmendik esan digu nazioa prepolitikoa dela, erabaki bat dela(" Nazioa ez da berez politikoa, baina politika beti inplikatzen eta konplikatzen duen errealitatea bai";" identitate nazionala prepolitikoa da",
|
dio
Azurmendik (2017: 89)).
|
|
Nire ustez, dilema horri erantzuna eman
|
dio
Azurmendik berak beste leku batean. Denok dakigu Espainian liberalismoaren ideologia nagusi dela.
|
|
Salbatore Mitxelena. Aprezio berezia izango
|
dio
Azurmendik, baina neurri bateraino bakarrik jarraituko dio. Unamunoren" sendimen trajikoa" Euskal Herriaren heriotza agoniari aplikatuko zion bete betean Mitxelenak.
|
|
Baina Arantzazu, lehenik, jakina, Ama Birjinari kultua ematen zaion tokia da. Arantzazu proiekzio bat dela
|
dio
Azurmendik, eta bertako basilika unibertso baten sintesia, pasarte honetan laburbildua:
|
|
Literatura eskaintzarekin zerikusia duten gogoetak dira beste bi artikulu hauetako gaiak. Nazioartean arrakasta handia zuten Chaim Potok eta Joseph Jofforen nobelen harira (ale asko saldu zituzten, filmak ere egin ziren), hauxe
|
dio
Azurmendik:
|
|
Azkenean, alferrik zela etsirik, utzi zioten ura edaten; alabaina, heroiak urez betetako edalontzia isuri egin zuen, sakrifizio handi hori Jainkoari eskainiz. Erdi Aroko monje bat bezala hil zela
|
dio
Azurmendik. Espiritu errenazentista?
|
|
Iraultza bat iraganaren alde,
|
dio
Azurmendik. Frantses tropek Espainia osorik hartu zutenean, Fernando vii.ak abdikatu zuen Baionan, eta ilustratu espainol puntakoenak antiabsolutistak ziren (despota ilustratuaren aldeko, baina), frantsestuak zeuden, eta Josef Bonaparteren kolaborazionistak izan ziren.
|
|
" Iragan intelektual pobretik gatoz",
|
dio
Azurmendik. Pentsatzen jarrita, ez da gutxi gaur arte iraun izana.
|
|
Bigarrenik, xede pertsonalari ere lotzen
|
dio
Azurmendik zentzua. ‘Pertsonala’ esaten dion arren, Azurmendik azpimarratzen du zentzu molde horrek askotan pertsona partikularraren interes pribatua gainditzen duela.
|
|
Literatura eskaintzarekin zerikusia duten gogoetak dira beste bi artikulu hauetako gaiak. Nazioartean arrakasta handia zuten Chaim Potok eta Joseph Jofforen nobelen harira (ale asko saldu zituzten, filmak ere egin ziren), hauxe
|
dio
Azurmendik:
|
|
Ebidentzia pertsonaletatik familiarretara igaroz, honela
|
dio
Azurmendik:
|