Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2000
‎Ezagutuko ez nuen, ba. Frantsesa irakasten zigun, berak ere ez zekien askobaina.
‎Urte erdi geroago, Gabon egunean, zoragarria zen jostailuaz oraindik ohiturik ez bazeuden ere, kapitainak Morse kodearen bidez Gabon mezu bat igorri nahi izan zion familiari. Telegrafista hori egiteko prest zegoelarik, bat batean ahots bat entzun zen, tokitatik zetorren baina entzungarri zen soinu bat, nondik arraio hel zitekeen inork ere ez zekiela, zeren kostaldetik oso urrun baitzeuden, Ingalaterra Berriaren parean. Jesukristoren sortzea eta aingeruak artzainei berri onaz egindako iragarpena kontatzen hasi zen.
2001
‎Hain hala, modernoa ez dena zaharra baitaguretzat. Eta, nahiz eta modernitatea kritikatu, hau gainditu ezinik baikabiltza, heldu den (datorren) ondorengo aroari (paradigmari) zer izen eman ere ez dakigula, ezbada modernitate izena bera, aurrizkiz osatua: ultramodernitate, transmodernitate...
2002
‎– Era berean, euskararen batasunerako prozesua hasita zegoen, eta euskaldunek ere ez zekiten batzuetan zein zen irratietan erabili behar zuten hizkuntza: batua ala norberaren euskalkia, literarioa ala mintzo naturala?
‎Zuk baina, zahartzaroan ere ez dakizu bizitzan gozatzen,
2006
‎Hilketak eta atentatuak nola deitu ere ez dakigu jadanik. Eufemismoak sortu ditugure mintzaira zaharrak, hala nola EKINTZA izenaren azpian gordetzen dira, balios hazirik, behialako hilketak eta atentatuak.
‎Hau da, Perez de Urbel ek dio San Petri izeneko monasterio batean egon zela Erramiro II.a: «que puede ser San Pedro de Arlanza o más probablemente San Pedro de Tejada» (hots, Arlanzako San Petri monasterioa izan zitekeela edo seguruago Tejadako San Petri, beraz, egileak berak ere ez daki ziur). Erregea zeremonia bati babesa ematen ari zitzaion:
‎1375): Ez dago bere fundazio gutunaren berririk (bertakoek ere ez zekiten suteren batean edo erreko zelako, agian), baina bere ezaugarriengatik hiribildua zela esan daiteke. Murugarrenek191proposatzen du Alfontso X.ak emango ziola 1252 eta 1256 artean, kostarako bideak hiribilduz bete zituenean.
2007
‎Europarrek batasunaren ideia sendo baten inguruan bildu behar luketen uneanberean, kultura europarraren ideia ahultzen da, europarren identitate kulturalarekinnahas mahasean ageri da. Ondorioz, aurrerantzean inork ere ez daki zer esanahiduten kultura europarrak eta europarren identitate kulturalak. Egungo kulturaeuroparrak, europar erakundeentzat, eta berorien borondate oneko adierazpenakdirelarik ere, oroz gain zera dirudi, Europa maila politikoan, ekonomikoan etakulturalean mehatxatzen dutenei aurre egiteko erreakzioz ari den kultura bat besterikez(...) 5.
‎nolabait gainezarri egiten zaio hiztunari bere edukitasun eta forma guztiarekin), eta hala ere hiztun bakoitzak bere bere hizkuntza dizu, berak sortzen dizu (hizkuntza pentsatzea kontrarioak pentsatzea da). Jakin ere ez dakigu hizkuntza bat, baizik eta hitz egiten dakigu.
‎Ez dakigu. Berak ere ez daki. Nazio osoak mendeetan zehar horrela nahi izan duelako, horrela aukeratu duelako, mundua hortara sentitu duelako.
2008
‎Hautesle horiek bananbanan joan ziren aparteko gela batera, alkatearen aurrean zin egin eta bakoitzaren hautagaia esatera. Beharbada kontu hori diputazioak jakin ere ez zekien, baina bere aginduan argi eta garbi lagatzen zuen proposamen berriak bozketaz egin behar zirela, aurreko izendapenak indargabetuta gelditu baitziren. Oraingo honetan Eibarko Udalak 48 auzokide hautagai proposatu zituen (alkatearentzat eta bere ordezko bientzat bederatzi, beste bederatzi sindikoa eta bere ordezkoentzat, 12 bi errejidore eta ordezko banarentzat eta 18 hiru herri ordezkari (bi diputatuak eta sindikoa) eta euren ordezkoentzat.
‎Batzuetan, bazkideen interesik eza muturreko egoeretara heltzen da. Zenbaitetan, etekinen banaketan ere ez du parte hartzen bazkideak eta, horren ondorioz, bere jabetza ahalmen eta legearen aldetik ulertu behar da, ekonomia arloan baino gehiago64 Ehunka mila bazkideetatik hamarka batzuk baino ez dira joaten Batzar Nagusira, haietako askok bazkide direla edo Batzar Nagusiak deitu direla ere ez dakite, etab65.
2009
‎Ezin dugu ahaztu emozioek gureharremanetan eragiteko duten gaitasuna ikaragarria dela. Geure buruari galde geniezaioke zenbaitetan ikusi dugun geure burua besteari barkamena eskatuz kontrolikgabe erantzun dugunean, edota zenbaitetan kutsatu garen bestearen sentimenduarekin, edota zenbaitetan saiatu garen gure erantzun emozional bat justifikatukoduten argumentuak bilatzen, guk geuk ere ez dakigunean zergatik sentitzen dugunsentitzen duguna. Egoera zehatz batean sortzen den emozioa ulertzeko zailtasunabi arrazoietan oinarritzen da:
‎Hori argi eta garbi geratzen da, esate baterako, Xabier Aranburuk 1977an Euskaltzaindiarentzat apailaturiko «Euskara erdal egunkarietan» txostentxoan. Beste datu deigarri batzuk ere ageri dira bertan; adibidez, Hegoaldeko egunkarietan beharrean ziharduten 178 kazetarietatik zazpik baino ez zekitela euskaraz (egunkari horietako zuzendariei dagokienez, berriz, bakar batek ere ez zekien hizkuntza hori).
2011
‎Iaz edo duela bi urte, saio bat egin zen, hiruzpalau pertsonaausaz aukeratu zituzten multimedia lana egiteko, gai bera Interneterako, telebistarakoeta irratirako jorra zezaten... proiektuan aritu ziren lau pertsonek zerbait badakite, laubat erreportaje egin zituztela, gehiago ez zuela eman. Baina gainerakoek, oinarriangaudenok, arrastorik ez dakigu, haiek ere ez dakite existitzen garela eta guk ez dakiguhaiek hor daudela. Lehen esan bezala, azkenean, nik zer harreman dut irratiarekin. Duela 10 urte nuen harreman bera, Kale Nagusiko 85.ean sartu nintzenean eginnituen harremanak, bai Internetekoekin eta bai irratikoekin (EET2).
‎Ikusten denez, Eusko Ikaskuntzaren sortzaileak, oro har, abertzaleak ziren, baita euskaltzale deklaratuak ere. Baina euskaltzale batzuk euskaltzainak ziren bitartean, beste batzuk euskararik ere ez zekiten. Euskaltzainak zirenak, 1968an hasitako euskararen batasun prozesutik aldendutakoak ziren.
‎Oro har, nerabeek badakite aro analogikoan zelan egiten ziren marrazkiak, baina ordenagailuz zelan egiten diren ez dakite: eskolan ez diete azaldu, eta beraien esperientzia soila baliatuz ere ez dakite zelan lortzen diren marrazki bizidunak aro digitalean. Gazte batzuek ez diote garrantzi handirik ematen teknikari; ekoizpen prozedurari ez diote erreparatzen.
2014
‎(...) Alfer halakoa! Bizia zer den ere ez dakizu! Noski, egunero mahaia atonduta eta bazkaria prest dituzunez!!
2015
‎Niretzako, beste datu fuerte bat euskaraz egiten zentokietan, etxeko hizkuntza jaitsi egin dela izan da. Batzuetan pentsatzen dut agian euskaldunokoraindik mendeetan zehar izan dugun zapalkuntza daramagula gurekin, beti gaude menpean, etaaskotan hizkuntzari dagokionez aldezten ere ez dakigun inpresioa ematen dit. Eta duela denboragutxi ere, ez dakit Donostiako zinegotzia den edo aldundirako hautagai izango den, aldarrikapenakegiten ditugunean erdal mundua haserretzeko batzuk zer abilidadea daukagun esan du.
‎Hau da, honen euskarri legezkoa zein den, non kokatu beharden, hortaz jardun da ere bai. Esan dugu, guk Aldundian araudira nahiko modu lotsatianekarri dugu, oso ondo ere ez genekien... Baina noski, guk plangintza eta araudi berria esku arteangenuelarik ezin genuen sartu gabe utzi, baina ez genekien oso ondo zer jarri behar genuen.
2017
‎Segidan, ikasle txinatarren asebetetze maila azaltzen saiatuko naiz; eurei eskolan egin zieten harrera prozesuari lotutako asebetetze maila, hain zuzen ere. Halako prozedura bat aurrera eramateko, eta hizkuntza bera muga handia izango zela aurreikusita (ikasle txinatarrek ez zituzten ez gaztelera ez eta ingelesa ere ezagutzen, eta irakasleak ere ez zekien txineraz), irakasle ikasle arteko komunikazioa errazteko tresnak erabiltzea erabaki nuen.
2019
‎Aurresan genezake urlasterren kopurua handitu egingo dela emaria haztearekin batera, baina ez dago argi urerauzketek nola eragiten dioten ur lasterren ugaritasunari. Animalia hau presente dagoenerreketan zein emari minimo ezarri genukeen ere ez dakigu. Horren guztiaren ingurukoezagumenduan sakontzea ezinbestekoa da espeziearen kudeaketa egoki bat aurrera eraman ahalizateko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia