2012
|
|
Plano linguistikoan: hiztunek (batez ere hizkuntza kontestualki ahuleko hiztun elebidunek)
|
darabilten
hizkeran eta idazkeran interferentziak agertzen dira (hots ebakeran, morfosintaxian, hitz altxorrean eta semantika arloan). Kode alternantzia eta hibridazioa ere agertzen dira.
|
2019
|
|
Barruko edo kanpoko inork ez ditu eguneroko jardun arruntean euskaraz egitera behartzen. hori esijitzen du gizarte arau zabal den normak, hori da normala. era berean, eta oro har, kanpokoek ez dituzte xaxatzen edo erasotzen herrian euskaraz bizi direlako. Bertako haurrek, neska mutilek eta gaztetxoek bere osoan (aski era betean) eskuratzen dute gurasoen hizkuntza29
|
darabilten
hizkera modu horren barne osaera eta beren mintzagaitasun moldea aldatuz doa hainbatean, baina bertako, gazteek eta sasoikoek euskaraz egiten dute beren artean nagusiki: etxekoekin, lagunekin eta herritarrekin euskaraz bizi dira normalean, hitzezko jardun arruntari dagokionez30 aurrera begirako ondorio argiak ditu gertakari horrek, estatistikoki:
|
|
Bertako biztanleek ez dute Cervantes-en garaikoek bezala hitz egiten justu justu. ordukoek bezala gaztelaniaz egiten dute ordea, orain ere, beti edo ia ia beti. han ere aldatuz doa mintzajardunaren gizarte moldaera, baina aldakuntza horrek ez du eten urratu sakonik ekarri: graduala eta selektiboa (izan) da, ezer izatekotan, Soriako mintzajardunaren aldakuntza; oraingo soriarrek
|
darabilten
hizkeraren barne osaera aldatuz joan delarik ere honetan eta hartan, jarraipen oinarria bere indar bizian gorde du: gaztelaniaz egiten zuten orain dela ehun urte, eta gaztelaniaz egiten dute orain. orain ere, lehen bezala, gaztelania da Soriako kalean eta lurralde osoko herri herrixketan jaun eta jabe. mintzajardun arruntaren belaunez belauneko jarraipena osorik gorde dute Sorian, etengabeko gizarte aldakuntzaren altzoan. hori ez da Soriako bitxitasuna. horrela izan ohi dira kontuak, munduan barrena, osasun oneko hiztun elkarteetan.
|
|
eskola arauaren, estilo jasoaren eta helduen kulturaren kontra. hala ere, sumatzen du gero eta heldu gehiago saiatzen direla beren burua" gazteagotzen" hizkeraren bitartez ere, gazte hizkeratik hartutako adierazpenak erabiliz. Lagineko elkarrizketetan, egia esan, ez dago alde handirik nerabeen eta nagusien artean, ez behintzat erregistro aldetik; hau da, orokorrean, nagusiek ez
|
darabilte
hizkera jasoagoa, baizik eta herriko hizkera, ahozkotasunari eta informaltasunari erabat lotutakoa. era berean, Ibarrak dioen bezala, ondoriozta daiteke kode nahasketaren aldeko portaeraren arrazoia ez dela hiztunen euskarazko gaitasun urria (bakarrik), arrazoi sakonagoak baizik: konnotatu beharra, umorea eta ironia edo testuingurua daukaten egoerak nabarmentzea.
|
2020
|
|
Gauzak honela, corpuseko testuetatik abiatuta elkarrizketak orokorrean kazetari elkarrizketatu distantziatik egiten direla esango dugu. Distantzia komunikatiboarekiko gertutasun hau zaila da zehaztasunez identifikatzen, izan ere, saioaren nolakoa kontuan hartuta formaltasunaren mugekin jolasten dabiltza, hau elkarrizketatzaileek beraiek
|
darabilten
hizkeran ikus daiteke, baita elkarrizketatua aurkezteko unean ere. Adibideetan, elkarrizketen hasierako agurrak ageri dira eta hauetan oihuak, zirikak eta lagunarteko hizkeran ohikoak diren hainbat baliabide erabiltzen dituzte:
|