2002
|
|
Baimena ezinbesteko baldintza da genetikoki eraldatutako organismoak edo horiek dituzten produktuak merkaturatzeko. Lizentzia
|
emateko
eskumena Estatuko Administrazio Orokorrari dagokio, baina ezin izango du eman, Europar Batasunaren aldez aurreko onespenik gabe, estatu kideek edo Europako Batzordeak eragozpenak aurkezten dituztenean eta akordiorik lortzen ez denean. Autonomia erkidegoek zaindu, kontrolatu eta zehapenak jarri dituzte, haien merkaturatze jardueraren inguruan egindako arau hausteengatik.
|
2003
|
|
3 Lege honen artikuluetan adierazitako adinak beti ulertu behar dira egintzak noiz gauzatu eta une horri begira; hartara, prozedura hasi aurretik edo horren izapidetza bitartean adin hori betetzeak ez du eraginik izango lege honek adingabeen epaile eta fiskalei
|
emandako
eskumenean.
|
2004
|
|
Legeak bere izaerarekin eta iraupen asmoekin bat ez datorren araudikeria oro hartzailea saihestu du. Jurisdikzio organoei dagokienez, aipatu moduko komunikazio bideak ezartzeko eta horien ezaugarri teknikoak zehazteko legezko oinarri aproposak dira Botere Judizialaren Lege Organikoak Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiari eta Gobernuari
|
emandako
eskumenak. Gainera, zentzuzkoa da uste izatea, aurrerantzean, prokuradoreek, abokatuek, bai eta justiziapeko askok ere, komunikazio bide tradizionalak utzi, eta legeak zein baldintza ezarri etamunikazio bide berriak erabiltzen hasi baldintza horiek betetzen dituzten koko direla, euron ahalmenen eta auzitegiek dituzten baliabideen arabera.
|
2005
|
|
Legearen ondoreetarako agiri kautoak dira, jabariaren, eskubide errealaren edo egin beharreko idazkunaren titulu moduan balio dutenak, baldin eta Gobernuak edo horiek
|
emateko
eskumena duen agintari nahiz funtzionarioak eman baditu agiriok, eta horiek fede ematen badute berez.
|
|
Ebazpena
|
emateko
eskumena duen organoak, ofizioz edo interesdunak hala eskatuta, erabaki dezake zehapenaren betearazpena behin behinean etetea, preskripzioa baino epe laburragoan, horretarako arrazoiren bat izanez gero.
|
|
Legearen 260 artikuluak zuzendari nagusiari
|
emandako
eskumenak eta erregelamenduak kasuan kasuan ezarritakoak ez ezik, hurrengoak ere berari dagozkio:
|
|
7 Hipoteka zein notario legeriak eta Erregistro Zibil, Merkataritzako Erregistro zein zuzendaritzaren ardurapeko beste Erregistro bereziei buruzko legeriak
|
emandako
eskumenak, baita Jabetza Erregistrazaileen Elkargo Nazionalaren Erregelamenduak horren eskumeneko gaietan, mutualitate kontuetan, elkargokide bihurtzeko autuetan eta Erregistroko langile laguntzaileen inguruan emandakoak ere.
|
|
h) Hipoteka Legeak eta horren Erregelamenduak jabetza erregistratzaileei
|
emandako
eskumenak bulegoaren barne araubideari, artxiboaren segurtasun nahiz zaintzari edota jendea hartzeko orduei buruz, eta, oro har, zuzenean agirien kalifikazio eta idatzagirien ingurukoak ez diren eskumen eta ahalmen guztiak oso osorik dagozkio denbora gehien daraman erregistratzaileari, eta berorrek izango ditu gai horren inguruan Hipoteka Lege eta Erregelamenduak ezarritako eginbeharrak ere....
|
2006
|
|
erdara hutsezko telebistari ateak itxi eta tokiko telebista guztietan izango du presentzia euskarak. Hori egin dugu gobernua delako titularren kontzesioak
|
emateko
eskumena daukana. Hori egiteko eskumenik ez dago prentsa idatzian.
|
|
4) Gainerako kasuetan, auzien gaineko ardura izan eta horien epaitza
|
emateko
eskumena izango du delitua zein mugapetan gertatu eta mugape horretako probintziako audientziak, edo Audientzia Nazionaleko zigor arloko salak.
|
|
Europar Batasuneko agintariek zuzentarau eta erregelamendu forma har dezaketen arauak
|
emateko
eskumena dute. Erregelamenduak materia bat zehazki erregulatzen duten testuak dira, eta, gai horri dagokionez, estatu kide guztiek erregulazio berbera izateko xedearekin.
|
2007
|
|
Ebazpena
|
emateko
eskumena duen agintariak ez du onartuko lege honetanbideen izapidetza, ondoko kasuetan: araututako prozeduren inguruko eska
|
|
Gobernuak osoko bilkuraren bidez (Ministroen Kontseilua) edo beste organo batzuen bidez (Gobernuko lehendakaria, lehendakariodeak, ministroak) jardun dezake. GLren 5.1.h) artikuluak Ministroen Kontseiluari eratxikitzen dio, Gobernuko kide anitzeko organoa den aldetik, erregelamenduak
|
emateko
eskumena legeak garatu eta betearazteko, aldez aurretik Estatu Kontseiluak irizpena emanda. Eskumen hori Errege Dekretuak aldarrikatuta egikaritzen du.
|
2008
|
|
2 Estatutuek kontrakorik ezartzen ez badute, batza orokorrak du baimen hori
|
emateko
eskumena.
|
|
Arrazoia ezin argiagoa da: herritarrari ezin eratxiki dakioke administrazio egintzak
|
emateko
eskumena; izatez, autolikidazioak dira legeak administratuei agindutako egintzak, hau da, antolamendu juridikoak ezarritako egintzak, tributu kudeaketan Administrazioari laguntzeko. Administrazio egintzak ez direnez gero, autolikidazioak ezin daitezke zuzenean aurkaratu; autolikidazioaren geroko egiaztapen egintza bakarrik aurkara daiteke.
|
2009
|
|
Erresuma Batuko Administrazioaren babesean sortu zen Galeseraren Bulegoa 1988an, eta, handik bost urtera, 1993an, Erresuma Batuko Parlamentuak Galeseraren Legea onartu zuenean. Bulegoak berak proposatu eta landutakoa?, hizkuntza politikari edo normalizazioari buruzko irizpideak
|
emateko
eskumena hartu zuen.
|
|
(b) Autonomia erkidego batek ezin du erabaki berak emandako lege batek eragina izango duela beste autonomia erkidego batean; horregatik Estatuak du lege gatazkak konpontzeko arauak
|
emateko
eskumena.
|
2010
|
|
Horrela, 6.000 eta 38.000 euro arteko diru kopuruak bereganatu zituzten, baina gehienetan biktimek 18.000 euro ematen zieten, beti ere kudeaketarik egingo ez zutela eta etxebizitzak
|
emateko
eskumenik ez dutela jakinda, epaiaren arabera.
|
|
1.Konbentzioak
|
emandako
eskumenen esparruan, Komitea lankidetzan arituko da Nazio Batuetako organo, bulego, erakunde espezializatu eta funts egoki guztiekin, nazioarteko tresnen ondorioz eratutako komite konbentzionalekin, Nazio Batuetako prozedura bereziekin, erregio mailako gobernuen arteko antolakunde edo erakunde egokiekin, bai eta egoki diren erakunde, antolakunde eta bulego nazional guztiekin ere, halakoek lan egi...
|
|
c. Plana onartu edo edozein jardueraren baimena
|
emateko
eskumena duenadministrazioak berariaz beste erakunde batzuei zenbait gairen ingurukoaholkuak edo laguntza eskatzea erabakitzen duen kasuetan. Derrigorrezkoak eta ez lotesleak ez diren irizpenak jasoko lituzke administrazio horrek (Suay, 1991:
|
2011
|
|
Euskaltzaindia 70eko hamarkadan euskara irakasle tituluak ematen hasi zen. Titulu ofizialak
|
emateko
eskumena Euskaltzaindiak zuen, nahiz eta ez zen bakarra euskara tituluak ematen. 1978ko Bergarako biltzarrean aipatzen denez, Euskaltzaindia ez ezik, beste elkarte eta erakunde batzuk ere euskara tituluak ematen ari ziren, hala nola Euskerazaleak elkartea, Derioko Udako Euskal Ikastaroak eta ordurako, alegia 1978 urterako, Hizkuntza Eskolak ere bai.
|
|
Euskaltzaindiak tituluak
|
emateko
eskumena eduki arren, zenbait euskaltzainek argiro adierazi zuten Bergarako biltzarrean, bai aurreko urteetan ere, nahiago zutela administrazio edo unibertsitateren baten esku utzi tituluak emateko zama eta ardura. Villasante euskaltzainburuak berak, Bergaran honakoa adierazi zuen:
|
2012
|
|
«Batetik, euskararen ofizialtasuna izatea beharrezkoa dela deritzogu, euskararen gaiari heldu dio, beraz, autonomiak», esan du Etxebestek. Goi mailako ikaskuntza bere gain hartuko dituen tresnak izatea, Hego Euskal Herriarekin erabakiak hartu ahal izateko gaitasuna eta lurraren problematikari erantzuna
|
emateko
eskumenak izango dituen instituzioa beharrezkoa dela esan dute. Etxeberri Aintxartek azaldu du nahiz eskumenak zabalak izatea garrantzitsua izan, aldi berean, malgutasuna duela aldarrikatzen den lurralde kolektibitateak.
|
|
Europar Batasuneko agintariek zuzentarau eta erregelamendu forma har dezaketen arauak
|
emateko
eskumena dute. Erregelamenduak materia bat zehazki erregulatzen duten testuak dira, eta, gai horri dagokionez, estatu kide guztiek erregulazio berbera izateko xedearekin.
|
2015
|
|
2 Gero nuntzio hau etorri zenean esan zion,
|
emateko
eskumen eta prozesuen agiriak; berak guztia utzi nahi zuen. Erregeak gaizki ikusiko zuela esan zioten, haren agindupean ere bazegoelako.
|
|
Sufrimenduak: Felipe Sega nuntzioak Graciáni aurreko nuntzioak, Nikolas Ormanetok,
|
emandako
eskumenak kentzen dizkio, eta karmeldar oinutsak (bai fraideak eta bai mojak) nuntzioaren mende geratzen dira. Kontrabrebea deitzen dio agindu horri, aurrekoak emandakoa desegiten duelako.
|
|
Bikarioa: gotzainak nahiz probintzialak
|
emandako
eskumenez ari den nagusia. Ik. A. Graciáni egindako gutuna moja karmeldarren gobernurako argibideekin (B.M.C., 350, 1 zenb.).
|
2016
|
|
kokalekutzat aukeratutako lurrak nekazaritzarako ziren, eta industria lurzoru edo lurzoru berezi izaera eman behar zitzaien. Baimen horiek
|
emateko
eskumena udalek soilik zuten; beraz, Debako Udalak baimenik eman ezean, zentral nuklearra zen egin.
|
|
Herrialdeek askatasuna dute nahi adina zona eta gordetegi franko sortzeko. Espainian, Ogasun Ministerioak du zona frankoak sortzeko baimena
|
emateko
eskumena.
|
|
Herrialdeek askatasuna dute nahi adina zona eta gordetegi franko sortzeko. Espainian, Ogasun Ministerioak du zona frankoak sortzeko baimena
|
emateko
eskumena.
|
|
Tokiko Gobernu Batzordeak Plan Bereziari hasierako onespena
|
emateko
eskumena duen arren, udalbatzarrera eraman nahi dute; batetik," gaiak nahikoa mami duelako eta polemika sortu duelako", eta bestetik," alderdi guztiek beren argudioak defendatzeko aukera izan dezaten publikoki". Uztaileko udalbatzarrera iristen ez bada, irailekoan eztabaidatuko dute.
|
2017
|
|
– Eritzi bat
|
emateko
eskumenik ez dut, esan zuen Dr Winklerrek.
|
|
Osoko bilkuran erabakiko diren gaiak aztertzea edo haiei buruzko txostena egitea edo aholkuak ematea xede duten organoak, bai eta presidentearen, gobernu batzarraren eta eskuordetzan
|
emandako
eskumenak dituzten diputatuen jarraipena egitea xede dutenak ere, baldin eta bakoitzaren legedi autonomikoak esparru horretarako beste antolaketa moduren bat aurreikusi ez badu, eta osoko bilkurari dagozkion kontrol eskumenak kontuan hartuta.
|
|
Jokaera horrekin gobernu zentralak gardenki utzi gura zuen nork duen agintea.Hortik egiaztatzea Nafarroak edo EAEk
|
emaniko
eskumenak bakarrik dituztela eta, beraz, edozein unetan bertan behera gera daitezkeela. Hala ere, autonomia erkidegoorok ez dituzte eskumen berdinak, EAEk eta Nafarroak foru sistema deritzon sistemagorde baitute.
|
|
ETB 1982 urtean sortu zen, Autonomia Estatutuaren 19 artikuluak
|
emandako
eskumenez, 5/ 1982 Legearekin. Hasierako garaietan emisioak euskara hutsez ziren, handik lau urtetara, 1986an, ETB2 agertu zen, zeinetan gaztelania nagusitu zen.
|
2018
|
|
Ez dakit ba ote den modu hoberik Patria Potestas antzinakoaren jardunbidea eta izaera bizi bizi azaleratzeko, Ingalaterrako Common Law hutsak senarrari
|
emandako
eskumenetan islatuta baino, eta gogora ekarrita baino zeinen irmo eta zorrotz agertzen duen lege horrek emaztearen legezko mendekotasun erabatekoaren ikuspegia.
|
2019
|
|
Eneko Bidegain: Jean Claudek esplikatu du argi eta garbi zein diren Euskal Elkargoaren eskumenak, hau da, ez dira Frantziako Estatuak
|
emaniko
eskumenak, baizik herriek nahi edo galde egiten dituzten eskumen gisako batzuk. Estatuak euskarari eman dio lurralde ezagutza, baina ez da hizkuntza ofiziala.
|
2020
|
|
Oso ikuspegi baikorra da. ...ntezkeen, baina denok ikusten dugu epe laburrera behintzat laburrera bakarrik, adostasun zabalenak jeltzale eta espainiar obedientziapeko eusko sozialisten artean gertatzen ari direla gurean, eta segur aski gertatuko ere direla, eta autonomi estatutuan jasotako eskumenen transferentzian zentratuko direla erpina Gizarte Segurantzaren eskumena izan liteke (eskumen harribitxia), eta pauso bat aurrera
|
emateko
eskumenen transferentzian, bat atzera egiteko eskatuko dutela sozialistek erabakitzeko eskubidean. Europa politikoari dagokionez ere, ez ditugu abertzaleak batera ikusten, sakabanatuak baizik.
|
|
–Gaztelako erregeak? Azkoitiko hiriari
|
emandako
eskumenen arabera, Basarteko errekastotik Elosuraino eta Azkarateko zelaitik Igarateraino zabaltzen den eremuan gertatzen diren auzi guztiak epaitzeko eskumena hiriko alkatearena da, beraz neurea. Idiakezek harro eta ozen jakinarazi zion bere aginpidea Galdosi.
|
2022
|
|
Iazko abuztuan Iruñeko espetxeko presoei osasun zerbitzua
|
emateko
eskumena bere gain hartu ostean, hogei urteren buruan egiten den bigarren transferentzia da. Urritik aurrera Nafarroak bere gain hartuko du bizitzeko gutxieneko diru sarreraren kudeaketa.
|
2023
|
|
Hala ere, 50 megawatt baino gehiago ekoizten dituzten azpiegiturei eta herrialde bat baino gehiago hartzen duten parkeei dagokienez, Espainiako Trantsizio Ekologikoko ministerioak dauka baimen horiek
|
emateko
eskumena.
|
|
Amaitzeko, aipatu behar ditugu tributu zehapenak jartzeko eskumena duten organoak zein diren: a) Foru Aldundia, lanbide ofizial, enplegu edo kargu publikoetan aritzea eteten denean, zehapen gisa. b) Ogasun eta Finantza Saileko foru diputatua, onura zein pizgarri fiskalak aplikatzeko eskubidea galtzen denean, onura edo pizgarri horiek
|
emateko
eskumena izanik, edota diru-laguntzak edo laguntza publikoak jasotzeko aukera galtzen denean edo Administrazio publikoarekin kontratuak sinatzeko debekua ezartzen denean. Osterantzean, onura edo pizgarri fiskala aitortzen duen organoa izango da zehapena jartzeko eskuduna. c) Gainerako kasuetan, likidazioa emateko organo eskuduna edota zehapen prozedura hastea proposatu duen administrazio unitatearen gainetik hurrengo dagoen organoa
|
|
Egun gaindituta dagoen sistema batean, tributu prozedura aitorpenaren bidez hasi ohi zen, eta zorra likidatzeko eginkizuna kudeaketa organoena zen; tributua egiaztatzeko eginkizunak, ikuskaritzarenak; eta zorrak kobratzekoak, organo zerga biltzaileenak, aurreko jarduketatik lokabe. Apurka apurka, ikuskaritzari likidazioak
|
emateko
eskumena egotzi zitzaion; eta organo kudeatzaileari, egiaztapenak egitekoa; aurrekoaz gain, autolikidazioak sistema orokor bihurtu zirenetik aurrera oso zaila zen zorra biltzearen eta zorra kobratzeko kudeaketa jarduketen artean bereiztea. Gaur egun, ostera, esan daiteke kudeaketa dela zergadunak topatzen duen" lehen urratsa" tributu prozedurak hasteko; kudeaketaren barruan, tributuak egiaztatzeko ahal mugatua dago, bai eta kobrantzak jasotzeko ahalmena ere, borondatezko aldian bederen.
|
|
Gainera jakinaraziko zaio txosten hori organo eskudunari bidaliko zaiola, tributu egoera erregularizatzeko administrazio egintzak burutu ditzan; betebeharpekoak hamabost eguneko epea dauka egoki deritzon alegazioak egin ditzan aipatutako organoaren aurrean. Bizkaian, txostenaren ondoriozko likidazio proposamena komunikatzean, betebeharpekoak hamabost eguneko epea du eskubidez komeni zaiona alegatzeko, likidazioaren administrazio egintza
|
emateko
eskumen duen organoari, lehen esan bezala.
|
|
"... Espainiako Konstituzioaren 149.1.14 artikuluak Ogasun orokorraren gainean
|
emandako
eskumen esklusiboaren arabera, Estatuari dagokio azken buruan Toki ogasunen finantza nahikotasunaren printzipioa eraginaraztea, jardun legegilearen bitartez eta aurrekontuetako baliabideak aintzat hartuta".
|
|
Beste modu batean esanda, zaintza ezin da gauzatu berez toki erakundeen eskumenekoak ez diren gaien inguruan, ezta eskuordetzaren bitartez edo transferentzien bitartez
|
emandako
eskumenen gainean. Toki erakundeen eskumenekoak ez diren erabakiak zuzenbide osoko deuseztasuna dakartzaten erabakiak dira eta horien gaineko administrazio kontrolik ez da egiten.
|
|
Arazo hau bera ere aztertu ondoren —hau da, Kataluniako Autonomia Erkidegoko toki erakundeen finantza tutoretzaren eskumena— Auzitegi Konstituzionalak egin duen interpretazioak honela dio: " Toki ogasunen gaian, printzipioz autonomia erkidegoak izango du legeak eta araubideak
|
emateko
eskumena, eta horren barruan toki erakundeen gaineko finantza zaintza dago, Kataluniako Autonomia Estatutuaren 48.1 artikuluan jasota; eta exekuzioko funtzioa, ikuskaritza barne, estatutuaren 25.2 artikuluak dioenaren arabera" (Auzitegi Konstituzionalaren 233/ 1999 zenbakiko epaia, 4 OJ) Bukatzeko esan daiteke, aurrekontuen erregulazioa (eta haiekin lotura duten gaiak), diru sarreren erregul...
|
|
Eskumenen esparru honetan, KAren 118/ 2016 Epaiak adierazten duenez, lurralde historikoen foru izaerak horiei lurralde erkideko probintziek dituzten eskumenak baino gehiago aitortzen dizkie: " Aurreko guztiak agerian uzten du euskal lurralde historikoek berezitasun bat dutela, araubide erkideko probintziei
|
emandako
eskumen eremutik desberdina eta zabalagoa, konstituzioaren eta estatutuen arabera bermatutako foru araubidetik datorrena, ez bakarrik Euskal Autonomia Erkidegoko erakunde komunen aurrean, baita, adierazi dugun bezala, Estatuko botere zentralen aurrean ere" 636.
|
|
KAk argi adierazi zuen 76/ 1988 Epaian ideia hori eta goi auzitegi horren ekainaren 23ko 118/ 2016 Epaian ere horrela laburtu zuen: " Euskal lurralde historikoek badute berezitasun bat, araubide erkideko probintziei
|
emandakoaren
eskumen eremu desberdin eta zabalago batean gauzatzen dena, Konstituzioaren eta estatutuen bidez bermatutako foru araubidetik eratorria, ez bakarrik Euskal Autonomia Erkidegoko erakunde erkideen aurrean, baita, adierazi dugun bezala," Estatuko botere zen tralen" aurrean ere (Konstituzio Auzitegiaren 76/ 1988 epaia, apirilaren 26koa, 6 OJ). Berezitasun hori babesteko sortu da foru autonomiaren aldeko gatazka berria," Euskal foraltasunaren babes konstituzionalaren defizita" konpontzeko modu gisa; izan ere," euskal Autonomia Erkidegoko lurralde historikoei ez zaie aitortu Estatuko legegilearen balizko erasoen aurrean beraien foru araubidea konstituzio bidean defendatzeko".
|
|
Aipatu ditugun hiru iturri nagusi hauekin batera beste batzuk ere adierazi behar dira: Lurralde historikoei EAEk transferentziaren edo delegazioaren bitartez
|
emandako
eskumenen arauketa jasotzen duten Legebiltzarreko Legeak. Lurralde historikoei zuzenean Estatuaren oinarrizko legeek ematen dizkieten eskumenak. Eusko Jaurlaritzaren eskumeneko zerbitzuak emateko Foru Aldundien esku uzten dituzten Dekretuek. Eta azkenik, nire ustez aipagarria da ere Euskadiko Toki Erakundeei buruzko apirilaren 7ko 2/ 2016 Legeak zehazten dituen foru organoen ahalak....
|
|
defizit publikoaren, zor publikoaren eta gastu arauaren arloan ezartzen diren eskakizunak betetzea ekarriko du, gai horri buruzko legeria orokorrarekin bat etorriz, eta, bereziki, lurralde historikoetako foru organoek horretarako onartzen duten araudi espezifikoarekin bat etorriz. ...etan, eta funtsezko elementu gisa eratzen da toki autonomiaren (9.6 artikulua) eta finantza autonomiaren (3.2.b artikulua) printzipioa, zeinak norabide politikoa eta gobernu ekintza bideratu behar baititu298 c) Finantza nahikotasuna; horrek esan nahi du toki ogasunek beharrezko baliabideak izango dituztela lege honek, Eusko Legebiltzarreko beste lege batzuek edo lurralde historikoetako foru arauek
|
emandako
eskumenak baliatzeko. Esangura horretan, RUBI CASINELLOk horrela adierazten du:
|