2001
|
|
–Ez duzu ezertxo ikasi. Takoiak jantzita daramatzan
|
emakumea
sekula ez da ahula. Alderantziz, ingurukoak baino askozaz indartsuagoa da eta, batez ere, boteretsuagoa –Dibinak goiko apaletan zeuden oinetakoen artean arakatu eta tertziopelo beltzez egindako zapata parea hartu zuen.
|
2012
|
|
Chrysostome ez zegoen une hartan klubean, eta Van Thiegelek nahiko lasai hitz egin zuen. Arraroa zen, bere ustez, sasoi sasoian zegoen gizon hura
|
emakumeekin
sekula ez ibiltzea non eta, Force Publiqueko guztiek ondo zekitenez, horretarako bideak zabal zabalik zeuden leku batean. Bere joko lagunek baietz egin zuten buruaz, baina hariari segidarik eman gabe.
|
2018
|
|
Horrela, sexu eskubidea edo ezkoneskubidea, eskubide politiko jatorrizkoa, ezkutuan geratu zen zeharo; hain ederki ezkutatu zuten, ezen gaur egungo teorialari eta aktibista politikoek modua baitute ahazteko eremu pribatuan ere bi helduren arteko harreman kontraktual bat dagoela, eta, are, eremu horrek harreman kontraktual horixe duela sorburu. Ez zaie batere harrigarria iruditzen patriarkatu modernoan emakumeak (semeak ez bezala) beti izatea adingabe eta beti egotea gizonen babesean;
|
emakumeok
sekula ez baitugu parte hartzen gizarte zibilean gizonen baldintza berberetan.
|
2019
|
|
halaxe gertatzen da, esaterako, Zuckermmanek ikerturiko tximinoetan; dena dela, bikoteko bi kideek bizimodu independentea egiten dute askotan; lehoi arrak eta lehoi emeak erdi bana betetzen dituzte familia ardurak. Horretan ere giza espeziearen kasuak ez du parerik; gizonak, hasteko, ez dira banako gisa definitzen; gizonek eta
|
emakumeek
sekula ez diote elkarri erronka jo banakako borroka batzuetan; bikotea jatorrizko mitsein bat da, eta talde handiago baten osagai finkoa edo pasakorra da beti; gizarteotan, zein da beharrezkoagoa espeziearentzat, arra ala emea. Gametoetan, koitoaren eta haurdunaldiaren funtzio biologikoetan, printzipio maskulinoak iraunarazteko sortzen du, eta femeninoak, berriz, sortzeko iraunarazten du:
|
|
–Beste [kontzientzia], hain zuzen, kontzientzia mendekoa da, zeinarentzat errealitate esentziala abere bizia baita, hau da, entitate arrotz batek emaniko izatea?. Harreman hori, ordea, ez da zapalkuntza harremana bezalakoa, zeren emakumeak ere bilatzen eta onartzen baititu gizonek konkretuki erdiesten dituzten balioak; gizonak zabaltzen du geroa, eta emakumeak ere etorkizun horren aldera transzenditzen du bere burua; egiaz,
|
emakumeek
sekula ez diete balio femeninorik kontrajarri balio maskulinoei: hain zuzen, gizonek asmatu dute bereizkuntza hori, beren pribilegio maskulinoei eutsi nahian; esparru femenino bat asmatu nahi izan dute, biziaren, immanentziaren erreinua?, emakumea hartan giltzapetu ahal izateko; baina, sexu espezifikazio guztiez harago, izatedunak transzendentziaren mugimenduan aurkitu nahi du bere justifikazioa:
|
|
Emakumea Beste absolututzat jotzen den heinean, hau da, inesentzialtzat, haren magia dela delakoa izan?, ezinezkoa da hari beste subjektu bati bezala begiratzea. Beraz,
|
emakumeak
sekula ez dira izan bere buruarentzat agertutako talde bereizi bat, gizon multzoaren aurrean; sekula ez dute izan harreman zuzenekorik eta autonomorik gizonezkoekin. –Ezkontzaren oinarri den erreziprozitate lotura ez da gizonen eta emakumeen artekoa, baizik gizonen artekoa, emakumeen bidez egina; emakumeak okasiorik behinena besterik ez dira?, dio Lévi Straussek.
|
|
Nolanahi ere den: ?
|
Emakumea
sekula ez da bere leinuaren sinboloa baino[...] filiazio matrilineala zera da, emakumearen aitaren edo anaiaren eskua anaiaren herriraino luzatua?. Eskubidearen bitartekaria da emakumea, ez eskubideduna.
|
|
Arabiar herria gerraria eta konkistatzailea zeneko garaian sorturiko erlijioak mespretxurik gorriena erakutsi dio emakumeari. . Gizonak hobeak dira emakumeak baino, Jainkoak nagusitasuna emateko esleitu dizkien ezaugarriengatik, eta, gainera, dotea ematen dietelako emakumeei?, dio Koranak;
|
emakumeak
sekula ez du izan ez botere egiazkorik eta ez ospe mistikorik. Emakume beduinoak gogotik lan egiten du; goldatu egiten du, eta zama astunak eramaten:
|
|
den bezalaxe, emakumearen arazoa gizonen arazo bat izan da beti. Ikusia dugu zergatik izan zuten hasieran, indar fisikoa ez ezik, prestigio morala ere; gizonek sortu zituzten balioak, usadioak, erlijioak;
|
emakumeak
sekula ez ziren lehiatu nagusitasun hori kentzeko. Emakume bakan batzuek. Safok, Christine de Pizanek, Mary Wollstonecraftek, Olympe de Gougesek?
|
|
Gizonak eta emakumeak gutxi asko itxurak egiten dituzte batak bestearen aurrean, nahiz eta senar emazteak izan?, batez ere emakumeak, zeinari gizasemeak kontsignaren bat inposatzen baitio beti: bertute eredugarria, xarma, pinpirinkeria, haurkeria edo austeritatea;
|
emakumea
sekula ez da guztiz bera sentitzen senarraren eta maitalearen aurrean; neska lagun baten aurrean, aldiz, ez du plantarik egiten, ez du zertan egin, antzekoegiak dira ageri agerian ez azaltzeko. Antz horrek guztizko intimitatea sortzen du.
|