2017
|
|
16).
|
Emakumeek
nekazari lanetan egindako ekarpenari eta ekoizpen soberakinaren gaineko kontrolari buruz, ikusi berebat Shahar (1983: 239? 42).
|
|
Europan, biktima gehien gehienak
|
emakume
nekazariak ziren, eta argigarria izan daiteke hori, genozidio horren aurrean historialariek erakutsitako indiferentziaren berri emateko; konplizitate zantzuak dituen indiferentzia da, historiaren orrietatik sorginak kentzeak haiek sutan erreaz fisikoki desagerrarazi izanari garrantzia kentzen lagundu baitu; folklore kontua ez bazen, esangura txikiko gertakaria izan zela iradoki da horrela....
|
|
Antzeko ereduak aurkituko ditugu Eskozian berebat: akusatuak
|
emakume
nekazari behartsuak ziren, artean lurzati bat zutenak, baina neke handiz bizi zirenak; askotan, auzokoen etsaitasuna eragiten zuten, ganaduari haien lurretan bazkatzeko bultza egiteagatik, edota errenta ordaindu ez zutelako (Larner 1983).
|
2019
|
|
Nomadetan, haurrak izatea akzidente hutsa dela ematen du, eta ez dakite zein diren lurraren aberastasunak; nekazariak, ostera, miretsi egiten du lur ildoen eta amaren sabelaren emankortasunaren misterioa; badaki bera ere azienda eta uztak bezala sortua dela, eta nahi du bere klanak beste gizon batzuk sortzea, klana iraunaraz dezaten, soroen emankortasuna ere iraunaraziz; ama moduko bat iruditzen zaio natura guztia; lurra emakume da, eta emakumeari lurraren indar ilun berak bizi zaizkio barrenean. Neurri batean, horrexegatik arduratzen da
|
emakumea
nekazari lanez: arbasoen larbak bere sabelera erakartzeko gai izanik, orobat ernearazten ditu fruituak eta buruxkak lur ereinetatik.
|
|
Herrialde batzuetan, gizonek eserita egiten dute pixa, eta gerta liteke emakumeek zutik egitea: halaxe egiten dute
|
emakume
nekazari askok, besteak beste; gaur egungo gizarte mendebaldarrean, ordea, usadioa izaten da emakumeak kokoriko jartzea eta gizonek bakarrik egitea zutik. Alde hori da sexu bereizgarririk deigarriena neskatoarentzat.
|
|
ezaugarri nagusiak, baina balio sinbolikoak ematen die garrantzia. Krisia ez da inola ere hain gogorra den dena feminitatean oinarritu ez duten emakumeentzat; etxean nahiz etxetik kanpo lana latz egiten dutenentzat, arindu handia da hileroko zama desagertzea;
|
emakume
nekazariak eta obreroaren emazteak, beti haurdun geratzeko arriskuan egonak direnez, poza hartzen dute azkenean arrisku horretatik libratzen direnean. Egoera horretan, beste askotan bezala, emakumearen ondoezak ez datoz hainbeste norberaren gorputzetik, nola gorputzaz izaten duen kontzientzia larriminezkotik.
|
|
–huts? egin duen
|
emakume
nekazariak bere burua botatzen du mandiotik edo eskaileretatik behera, eta, askotan, zauritu bai baina ez du lortzen helburua; batzuetan, hilotz txikitxo bat aurkitzen dute, itota, sasiartean, sastrakan, hobi septikoetan. Hirian, berriz, emakumeek laguntza ematen diote elkarri.
|
|
Haren eginen arabera neurtzen dugu.
|
Emakume
nekazari batez, esan daiteke langile ona edo txarra dela; emakume aktore batez, talentua duela edo ez duela, baina emakume bat bere presentzia immanentean kontsideratzen badugu, ezin dugu ezertxo ere esan hari buruz; zernahi kalifikaziotatik harago dago. Bada, amodio edo ezkontza harremanetan, emakumea mirabea eta bestea den harreman guztietan, bere immanentzian hautemana da.
|
|
Kontsidera dezagun, esaterako,
|
emakume
nekazarien patua. Frantzian, laborariak dira produkzio lanetan aritzen diren emakume gehienak, eta ezkonduak izaten dira.
|
|
Ezkongabea, gehienetan, neskame aritzen da aitaren etxean edo anaiaren edo ahizparen batenean; etxekoandrea izateko, senar baten mende geratzea onartu beharra dauka; usadioak eta tradizioak eginkizun batzuk edo bestetzuk ematen dizkiote, zein eskualdetan bizi den:
|
emakume
nekazari normandiarra mahaiburu izaten da, eta korsikarra, berriz, ez da esertzen gizonen mahai berean; edozein moduz, etxeko ekonomian arrunt garrantzitsua denez, parte hartzen du gizonaren arduretan, bat egiten du haren interesekin, eta biona da jabetza; errespetatua da, eta, maiz, hark gobernatzen du egiaz: haren egoerak gogora ekartzen du nola zegoen antzinako nekazari komunitateetan.
|
|
Emakumea etxaldean geratzen da, inolako jostetarik gabe.
|
Emakume
nekazari dirudunak dira bizimodu ederki orekatua duten bakarrak, neskameen laguntza baitute, edo ez baitute nekazari lanak egin beharrik: gizarteak begirunea die, eta etxean autoritate handia dute, baina lanak itota egon gabe.
|
2020
|
|
Gipuzkoako herri txiki batera joan zirenekoa ekarri du gogora Nekane Berriotxoak. Landa eremuko
|
emakume
nekazariekin bildu ziren han, haien errealitatea ezagutzeko eta haiei Oneka plataformaren berri emateko. Oraindik ere buruan dauzka topaketa hartan entzundakoak.
|