2006
|
|
Hiru ikusezin dituzte.' Lehenik eta behin, hemen ikusezinak dira emakumeak direlako, bigarrenik etorkinak direlako eta hirugarrenik beren herrialdean ikusezinak direlako inolako eskubide politikorik ez dutelako. Gaur egun, Marokon eztabaida prozesuak ari dira gertatzen subjektu gisa duten izaerari buruz, hala nola Marokoko Familia Kodearen erreformari buruz, hemen ez baitu inolako eraginik, Espainian bizi diren
|
emakume
marokoarrak ez baitira eztabaida horretan parte hartzen ari. Puntu hauetan:
|
2008
|
|
Era berean, lanik gabeko pertsonen ehunekoa ere handiagoa da: %15, 2 Neurri batean,
|
emakume
marokoarrak gutxiago sartu direlako lan munduan.
|
2009
|
|
A gripeak jota Estatuan izan zen lehen hildakoa Dalila 30 urteko
|
emakume
marokoarra izan zen. Hil aurreko egunean zesarea egin zioten Madrilgo Gregorio Marañon ospitalean.
|
2010
|
|
Espainiar
|
emakumea
marokoar emakumeei anatomia lezioak ematen.
|
2012
|
|
Hori beste balio bat izan da formazio programarako: adibidez, Lan Kultura saioak hemen 20 urte daroan kolonbiar batek eman ditu; Garbiketa Teknika saioak, Arrasaten bizi den
|
emakume
marokoar batek; eta aretxabaletar batek ere eman ditu eskolak. Martinezi" ezinbestekoa" iruditzen zitzaion Lan Kultura kanpotik etorritako emakume batek erakustea," bertako batek jakintzat emango zituzkeelako gauza asko; kanpotarrak, aldiz, kultura aldaketaren esperientzia bizi izan du".
|
2016
|
|
Beste jarrera horrek min handia ematen dit.
|
Emakume
marokoar eta euskal herritarren elkartean horixe lantzen dut, zeren hainbeste lagunduta, emakume gutxik lortu dute gizarte honetan aurrera egitea, hemengoekin harremanetan jartzea. Mendebaldeko emakumeek dena egiten diete.
|
|
Pertsona bakoitzak bere prozesua egin behar du, pertsona bakoitzak eskubidea dauka bere burua zalantzan jartzeko eta bere prozesua egiten uzten badiogu, ziur iritsiko dela momentu bat non bere gorputzaz hausnartzera iritsiko den. Nik
|
emakume
marokoarrak ezagutzen ditut gehienbat, eta badakit gauzak zalantzan jartzen ari direla, matxinatzen ari direla. Iritsiko da egun hori.
|
2021
|
|
Redak emandako bultzakada batez itsumustuan sartu nintzen. Buruz buru,
|
emakume
marokoar bat ikusi nuen, ezin beltzaranagoa, halako irribarre lizuna egiten zidana. Luze gabe, baina emeki eta musu artean, ni eranzteari lotu zitzaion.
|
2022
|
|
«Ez da nire amaren gorazarre bat», errepikatu du behin baino gehiagotan. «Liburuak hitz egiten du benetako
|
emakume
marokoar bati buruz; nekazaria, pobrea, Frantzia kolonizatzaileari eta Marokoko Estatuari desafio egin ziena. Baina ez nuen nahi semeak amarekiko duen irudia azaldu Mendebaldeari.
|
|
6
|
Emakume
marokoarren tratu txarren jaraunspena
|
|
|
Emakume
marokoarra, oro har, tratu txarrak jasateko larritasunean bizi izan da beti, fisikoki eta psikologikoki, eta kontraesana jasaten du malikiar eskolaren xedapenen (gizonak bere emaztea hez dezake, senarraren aginduak betetzera eta erlijioak pribilegiatutako familiaburu gisa dituen nahiak betetzera behartzen baitu) eta Marokoko gizarteak izan duen bilakaeraren artean, bai maila sozialean bai legegil... Mudawana izeneko Familia Kodearen erreforma berriek aukera ematen diote emakumeari aurreko kodeak, 1993an erreformatuak, ukatzen zizkion zenbait eskubide eta askatasunez gozatzeko, baina ez normaltasun osoz.
|
|
|
Emakume
marokoarra Europara doan migrazio fluxuaren bektore ekonomiko eta sozial gisa, Marokoko Familia
|
|
Kontuan izan behar da, praktikan, estereotipo sexistek eta Marokoko gizarte egituren hauskortasunak hainbat oztopo eta zailtasun ekarri dituztela erreforma hori aplikatzean. Hori dela eta,
|
emakume
marokoarra Europara doan migrazio fluxuaren bektore ekonomiko eta sozial nagusia bihurtu da. Ezinbestekoa da aipatzea migrazio horrek kulturen arteko elkarbizitza dakarrela halabeharrez, bi zutabetan oinarrituz:
|
|
GAKO HITZAK:
|
Emakume
marokoarra • Marokoko Familia Kodea • Migraziofluxua • Bektore ekonomiko eta soziala • Integrazioa. https://doi.org/10.26876/ uztaro.120.2022.1 Jasotze data: Onartze data:
|
|
Nahiz eta Marokoko Familia Kodeak emakumearen eskubideak bermatu, praktikan oso lan zaila izan da horren aplikazioa, estereotipo sexisten eta gizarteegituren hauskortasunaren eragina dela eta. Horregatik,
|
emakume
marokoarra, erabat behartuta, Europara doan migrazio fluxuaren protagonista bihurtu da, bektore ekonomiko eta sozial nagusia izanik.
|
|
Horiek senarraren migrazio proiektuarekin bat egitetik, duela ez asko arte ohikoa izan zen bezala, haren funtsezko pieza izatera igaro dira.
|
Emakume
marokoarra Europara iristen denean, ezartzen dituen harreman sozialak, neurri handi batean, bere familiaeta lan egoeraren araberakoak izango dira.
|
|
Migrazio prozesuak zenbait eraldaketa dakartza familia eremuan, eta eraldaketa horiek hertsiki lotuta egon dira
|
emakume
marokoarrak migrazioaren ondoren lortzen duen autonomia ekonomikoaren mailarekin, kultura talka ukaezinarekin eta ezkontideen rolen aldaketa garrantzitsuekin. Emakumeek nazioarteko migraziomugimenduetan duten parte hartzea oharkabean igaro da denbora luzez.
|
|
Horregatik, eta gizarte multikultural bat ezinbestean dakarren migrazioegoera horren aurrean, estatuak behartuta daude, oinarrizko eskubideak babesteko, migratzaileen nortasunari dagozkion jardunbideak gauzatzeak dakartzan arazo juridikoez arduratzera. Artikulu honek Maroko du ardatz, herrialde islamiarren adibiderik mendebaldekoena delako, emakumeak gizartearen eta kulturaren modernizazioan duen eraginagatik eta, bereziki,
|
emakume
marokoarra Europara doan migrazio fluxuaren bektore ekonomiko eta sozial nagusia bihurtu delako.
|
|
Marokoko emakumearen errealitatea zehazten duen analisi deskribatzaile bat egiten da, Marokoko Familia Kodearen erreformatik hasita, horren oztopo praktikoak analizatuz, baita horrekin erlazio zuzena duen
|
emakume
marokoarraren Europarako migrazioa ere. Horretarako, erabilitako metodologia material asko eta askotarikoa biltzea izan da, hau da, nazioarteko zuzenbide pribatuarekin lotutako testu zientifikoak, testu erlijiosoak, doktorego tesiak, txostenak, inpaktu handiko aldizkarietako artikuluak, estatistikak, webguneak, kongresuetako aktak, baita datu baseak ere, hala nola WOS, Scopus, PROQUEST, Aranzadiren datu basea; online aldizkariak:
|
|
2
|
Emakume
marokoarra bektore ekonomiko eta sozial gisa Europarako migrazioan
|
|
Era berean,
|
emakume
marokoarrak bere herrialdeko justizia auzitegien ibilbide judizial zailera jo du laguntza judiziala eskatzeko, tratu txarren biktima izanez gero, eta salaketaren errealitatea frogatu ahal izan du. Marokoko Prozedura Penalaren Kodeak (MPPK) 13 hartutako froga printzipioa legezko lorpena den arren, arlo penalean aplikatzea filosofia, egitura eta xedapen batzuen mende dago.
|
|
Datu horiek Maroko planoaren beheko ezkerraldean kokatzen dute, hau da, modernitatearen eredutik urrunen dauden herrialdeen artean.
|
Emakume
marokoarraren laneta prestakuntza partaidetzari buruzko azpidimentsioak bi dimentsio horiek adieraziko lituzke, baina materialismoa eta postmaterialismoa nabarmenduko lirateke bereziki, Inglehartek eta Welzelek beren planteamenduetan nabarmendu dutenez. Zentzu horretan, ikusten da Marokon abian dagoela emakumeak modernitatera eta emantzipaziora irekitzeko prozesu bat, eta fenomeno horiek agerian geratzen dira enpleguaren eta prestakuntzaren arloko lorpen garrantzitsuekin.
|
2023
|
|
Argindarra moztu aurretik ere antolatuta geunden; Tabadol emakumeon elkartea 2007an sortu genuen, emakumeei euren komunitateko lider izateko tresnak emateko helburuarekin. Lan handia egin genuen horretan, baita
|
emakume
marokoar eta ijitoen integrazioan ere, Madrilgo komunitatean integra zitezen.
|
|
Eskailerak eta etxeak garbitzea. Lan mota horietan aritzen zen
|
emakume
marokoar batek kontatu zidan, aspaldi, zenbait etxetako andreek nola umiliatzen dituzten langileak. Batzuek ez diete zoru garbigailua erabiltzen uzten.
|