2022
|
|
6
|
Emakume
marokoarren tratu txarren jaraunspena
|
|
|
Emakume
marokoarra, oro har, tratu txarrak jasateko larritasunean bizi izan da beti, fisikoki eta psikologikoki, eta kontraesana jasaten du malikiar eskolaren xedapenen (gizonak bere emaztea hez dezake, senarraren aginduak betetzera eta erlijioak pribilegiatutako familiaburu gisa dituen nahiak betetzera behartzen baitu) eta Marokoko gizarteak izan duen bilakaeraren artean, bai maila sozialean bai legegil... Mudawana izeneko Familia Kodearen erreforma berriek aukera ematen diote emakumeari aurreko kodeak, 1993an erreformatuak, ukatzen zizkion zenbait eskubide eta askatasunez gozatzeko, baina ez normaltasun osoz.
|
|
|
Emakume
marokoarra Europara doan migrazio fluxuaren bektore ekonomiko eta sozial gisa, Marokoko Familia
|
|
Kontuan izan behar da, praktikan, estereotipo sexistek eta Marokoko gizarte egituren hauskortasunak hainbat oztopo eta zailtasun ekarri dituztela erreforma hori aplikatzean. Hori dela eta,
|
emakume
marokoarra Europara doan migrazio fluxuaren bektore ekonomiko eta sozial nagusia bihurtu da. Ezinbestekoa da aipatzea migrazio horrek kulturen arteko elkarbizitza dakarrela halabeharrez, bi zutabetan oinarrituz:
|
|
GAKO HITZAK:
|
Emakume
marokoarra • Marokoko Familia Kodea • Migraziofluxua • Bektore ekonomiko eta soziala • Integrazioa. https://doi.org/10.26876/ uztaro.120.2022.1 Jasotze data: Onartze data:
|
|
Nahiz eta Marokoko Familia Kodeak emakumearen eskubideak bermatu, praktikan oso lan zaila izan da horren aplikazioa, estereotipo sexisten eta gizarteegituren hauskortasunaren eragina dela eta. Horregatik,
|
emakume
marokoarra, erabat behartuta, Europara doan migrazio fluxuaren protagonista bihurtu da, bektore ekonomiko eta sozial nagusia izanik.
|
|
Horiek senarraren migrazio proiektuarekin bat egitetik, duela ez asko arte ohikoa izan zen bezala, haren funtsezko pieza izatera igaro dira.
|
Emakume
marokoarra Europara iristen denean, ezartzen dituen harreman sozialak, neurri handi batean, bere familiaeta lan egoeraren araberakoak izango dira.
|
|
Migrazio prozesuak zenbait eraldaketa dakartza familia eremuan, eta eraldaketa horiek hertsiki lotuta egon dira
|
emakume
marokoarrak migrazioaren ondoren lortzen duen autonomia ekonomikoaren mailarekin, kultura talka ukaezinarekin eta ezkontideen rolen aldaketa garrantzitsuekin. Emakumeek nazioarteko migraziomugimenduetan duten parte hartzea oharkabean igaro da denbora luzez.
|
|
Horregatik, eta gizarte multikultural bat ezinbestean dakarren migrazioegoera horren aurrean, estatuak behartuta daude, oinarrizko eskubideak babesteko, migratzaileen nortasunari dagozkion jardunbideak gauzatzeak dakartzan arazo juridikoez arduratzera. Artikulu honek Maroko du ardatz, herrialde islamiarren adibiderik mendebaldekoena delako, emakumeak gizartearen eta kulturaren modernizazioan duen eraginagatik eta, bereziki,
|
emakume
marokoarra Europara doan migrazio fluxuaren bektore ekonomiko eta sozial nagusia bihurtu delako.
|
|
Marokoko emakumearen errealitatea zehazten duen analisi deskribatzaile bat egiten da, Marokoko Familia Kodearen erreformatik hasita, horren oztopo praktikoak analizatuz, baita horrekin erlazio zuzena duen
|
emakume
marokoarraren Europarako migrazioa ere. Horretarako, erabilitako metodologia material asko eta askotarikoa biltzea izan da, hau da, nazioarteko zuzenbide pribatuarekin lotutako testu zientifikoak, testu erlijiosoak, doktorego tesiak, txostenak, inpaktu handiko aldizkarietako artikuluak, estatistikak, webguneak, kongresuetako aktak, baita datu baseak ere, hala nola WOS, Scopus, PROQUEST, Aranzadiren datu basea; online aldizkariak:
|
|
2
|
Emakume
marokoarra bektore ekonomiko eta sozial gisa Europarako migrazioan
|
|
Era berean,
|
emakume
marokoarrak bere herrialdeko justizia auzitegien ibilbide judizial zailera jo du laguntza judiziala eskatzeko, tratu txarren biktima izanez gero, eta salaketaren errealitatea frogatu ahal izan du. Marokoko Prozedura Penalaren Kodeak (MPPK) 13 hartutako froga printzipioa legezko lorpena den arren, arlo penalean aplikatzea filosofia, egitura eta xedapen batzuen mende dago.
|
|
Datu horiek Maroko planoaren beheko ezkerraldean kokatzen dute, hau da, modernitatearen eredutik urrunen dauden herrialdeen artean.
|
Emakume
marokoarraren laneta prestakuntza partaidetzari buruzko azpidimentsioak bi dimentsio horiek adieraziko lituzke, baina materialismoa eta postmaterialismoa nabarmenduko lirateke bereziki, Inglehartek eta Welzelek beren planteamenduetan nabarmendu dutenez. Zentzu horretan, ikusten da Marokon abian dagoela emakumeak modernitatera eta emantzipaziora irekitzeko prozesu bat, eta fenomeno horiek agerian geratzen dira enpleguaren eta prestakuntzaren arloko lorpen garrantzitsuekin.
|