Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 16

2005
‎Alardeak publikotasunarekin duen konexioa agerian jartzea. Konexio hau agerian uzteaksuposatu zuen bi herrietako udalek, Alardearen antolaketan parte hartzen zutelakoeta erakunde publikoak direnez gero legeari derrigorrezko begirunea eta errespetuazor diotelako, etorkizunean antolatu beharreko Alardeetan emakumeek gizonezkoekin batera eta berdintasunezko egoeran parte hartzeko eskaerei bizkarra emanezin izatea.
‎Beraz, 1998ko bi epaiek herri bietako udalek Alardearen antolakuntzan zerikusi zuzena zutela frogatu eta emakumeek gizonezkoekin batera berdintasuneanAlardean desfilatzeko eskubidea zutela erabaki zutenean (finean, emakumeakAlardean desfilatzea funtsezko eskubidea zela adierazi zutenean), betikoen lehenerantzuna Alardea manifestazio eskubidea egikarituz ospatzea izan zen eta horretarako KEren 21 artikuluko funtsezko eskubidea erabili zuten: manifestazioeskubidea.
2006
‎Konstituzio Auzitegiaren arabera, eskubide honen alde badira analogiak: gurasoetako bat ezezaguna duten familiak, eta pertsona bakar batek egindakoadopzioa, esate baterako. Egun, beraz, zilegi da adinez nagusi den edozein emakumek gizonezko anonimo baten hazia eskatzea umea egin ahal izateko. Aukera horihazi banku pribatuez gain, erietxe publiko askotan ere eskaintzen da.
2007
‎Freud-en ustez, Ediporen konplexua emakumeengan gizonezkoengan bainoerradikaltasun apalagoz konpontzen denez, Supernia eta erru sentimenduakahulagoak dira (1925). Noski, azterlan berri ugari egin dira Freud-en ikuspegiazabaltzeko.
2009
‎Pertsonek elkarrekiko hartzen duten distantzia eta orientazioa aztertzen duproxemikak. Emakumeak gizonezkoak baino hurbilago jarri ohi dira besteengandik, baina norbera besteengandik zer distantziatan jartzen den aztertu ordez, besteaknorberarengandik zer distantziatara jartzen diren aztertzen badugu, hauxe ikustendugu: joera nabarmenena emakumeengandik gizonezkoengandik baino hurbilagojartzearena da (Kalbfleisch eta Cody, 1995).
‎Emakumeak gizonezkoak baino hurbilago jarri ohi dira besteengandik, baina norbera besteengandik zer distantziatan jartzen den aztertu ordez, besteaknorberarengandik zer distantziatara jartzen diren aztertzen badugu, hauxe ikustendugu: joera nabarmenena emakumeengandik gizonezkoengandik baino hurbilagojartzearena da (Kalbfleisch eta Cody, 1995).
‎Emakumeek gizonek baino usaimen zorrotzagoa dute eskuarki. Arnasarenusainaren bidez bestearen sexua asmatzeko gaitasunari buruzko ikerketa batekerakutsi zuenez, emakumeek gizonezkoen% 90aren sexua eta emakumeen% 80aren sexua asmatu zuten usaimenaz baliatuz. Gizonek, berriz,% 65aren sexuaasmatu zuten (Vroon, 1999).
‎Emakumeek oroitzen dituztengertaerak bakardadean, senarren eta anai arreben eta seme alaben heriotzan edotaerbestean kokatzen dituzte; gizonezkoek, berriz, gerraren ondorioetan eta gerraostean, baita txirotasun eta emigrazio garai jakin batean ere. Hausturak edota indarkeriaren esperientziak emakumeentzat gizonezkoentzat baino une gogoangarriagoak dira. Bi sexuentzat berdin berdinak liratekeen bizipenak honako haueklirateke antropologo honen arabera:
2010
‎Emakumeek% 30eko probabilitate gehiago dute gizonezkoek baino gaixotasuna izateko. Bestalde, emakumeengan gizonezkoengan baino urte gehiago irautendu gaixotasunak, batez beste bi edo hiru urte gehiago. Hala ere, ez da ukatzen gizonen eta emakumeen arteko ezberdintasun biologikoak gertaera horren erantzuleakizan daitezkeenik.
2014
‎Adierazpen Aristotelikoekin batera, ikuspuntu honek oinarritu zuen Erdi Aroko hainbat autoreren artean hedatutakosinesmen misogino sakona: emakumeak gizonezko inperfektuak zirela: «La mujer esmas imperfecta que el hombre por una razon principal, porque es mas fria» (Galeno, 2010:
‎Emakumezkoari egozten zitzaion izaera natural inperfektuak (bero faltagatik, hezetasunagatik, odola galtzeagatik, etab.) eragina izan zuen bizitzasozialean zuten papera definitzean. Azken finean, emakumea gizonezko inperfektuedo mutilatua zela defendatzen zuen ikuspuntu aristotelikoa, tradizio galenikoakjasotzen zuen era berean, arrakastatsua izan zen Erdi Aro osoan zehar San Tomasenlanaren bidez (Horowitz, 1976: 184).
‎Baina, aldi berean, hainbat medikuren ustetan, haren eragin purgagarriaknabariak ziren, Bingeneko Hildegardak, XII. mendean erlijioa eta medikuntzauztartzen zituen zenbait testu idatzi zituen abadesa alemaniarrak, adierazi zueneran. Ideia berberari eutsiz Eloisak Pedro Abelardori bidalitako gutun batean ereadierazi zuen emakumeak gizonezkoak baino gutxiago mozkortzen zirela, hainzuzen ere hilekoaren bidez sarraigo purgatzen zirelako. Horrenbestez, era batera edobestera formulaturik, ikus dezakegu zein eratan eragiten ziren egitate biologiko edonaturalei buruzko interpretazioak eta generoaren eraikuntza.
‎Poullan de la Barre idazle frantses feminista ere XVII.mendean zientzia anatomikoak emakumeen eta gizonen artean desberdintasunbereizgarririk aurkitu ez zuelakoan zegoen. Ez zegoen, beraz, inolako arrazoiriksostengatzeko emakumeak gizonezkoak baino gaitasun gutxiago zituela inongozentzutan. Hala ere, Londa Schiebinger ek (1987) adierazten duen gisara, modernitatearen hasieran zientzialari errenazentistek diferentzia sexualari etagorputzari buruz emandako azalpen berrietan azalpen klasikoetan ageri zirenezaugarri asko mantentzen zituzten.
‎«Dudarik ez da emakumea gizonezkoa bezalaxe gizakia dela, baina baieztapen hori abstraktuada. Kontua baita gizaki konkretu oro beti singularki situatua dagoela.
2015
‎1 taulan ikus daitekeenez zahartze prozesuak, biztanleria instituzio geriatrikoetan, gehiago eragitendu emakumeetan gizonezkoetan baino.
2017
‎Bi bider ohikoagoa da depresio diagnosia emakumeetan gizonezkoetan baino, eta ondorioz, baitafarmako antidepresiboen erabilera ere. Hala ere, estresarekin lotutako nahasteen eta haientratamenduaren inguruko ikerketa gehienak animalia arretan egiten dira, eta ikerketetako emaitzakgizon nahiz emakumeetara orokortu gero.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia