Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 14

2005
‎Testuinguru horretan, propagandaren bidez emakumeen nagusitasun morala eta biologikoa frogatu nahi izan zen. Emakumeak gizonen gainetik zeuden, seme alabak izan eta hezi egiten zituztelako. Horrela,, aberriaren eta espeziearen?
2008
‎Denek dute, ordea, iturburu bera: «Urteetan, emakumeak gizonen mende egon dira. Sexuen arteko botere harremanen ondorioz, emakumeen independentzia eta integritatea urratua izan da behin eta berriz, eta horren adierazle dira indarkeria sexista gisa definitzen ditugun jarrerak eta jokabideak:
2010
‎«Berdintasun parekidetasunaren falta dago, beraz emakumea gizonaren azpitik dago oraindik ere zenbait alorretan, arazo honen ondorioz gizonek emakumeak gutxiesten dituzte».
2012
‎Salbuespenezko neurri gisa, beharrezkoa denean, aldi baterako familia talde batekoak ez diren emakumeak gizonak dauden barneratze leku berdinean ostatu eman behar bazaie, logela eta osasun instalazio bereiziak egongo dira derrigorrez.
‎Hala, oso barneratze sakona lortzen da, espermatozoideek Falopioko tronparaino egin behar duten distantzia murrizten duena. Ikuspuntu horretatik, ez da komeni emakumea gizonaren gainean egotea, ohean, eserita, belauniko edo zutik. Arrazoibidea bera da:
‎Koilaratxo ere deitzen zaio. Emakumearekin gizonaren gainean dagoen jarrera beti da gomendagarria, sabelean presioa egiteko arriskurik ez dagoelako eta, gainera, emakumeak sarpenaren erritmoa eta sakonera kontrola ditzakeelako. Baina sexua praktikatzeko beste modu batzuk ere badaude, barneratzea ez ezik.
2016
‎Herrialde gehienetan, emakumeek gizartean jarduteko dituzten aukerak gizonek dituzten aukerekin parekatzen ari dira. Hala ere, beste herrialde batzuetan emakumeak gizonen mende daude, ez dute oinarrizko eskubide bat ere.
2017
‎Emakumeen erreprodukzio eskubideen erasoari eta familia barnean emakumea gizonaren mende zegoela berresteko lege berriak onartzeari prostituzioaren kriminalizazioa erantsi behar diogu (XVI. mendearen erdialdetik aurrera). Ikusi dugunez (2 kapitulua), zigor lazgarriak ezartzen zitzaizkien prostitutei, acabussade zeritzona, esaterako.
‎Ez dio ezertan ere baliorik kentzen irizpide horri gizonen eta emakumeen arteko botere harreman desorekatuak kapitalismoa etorri aurretik izateak, ez eta sexuaren araberako lan banaketa diskriminatzaileari dagokionez ere. Kapitalismo aurreko Europan, emakumeak gizonen mende zeuden, baina herri lurrak eta beste herri ondasun batzuk erabil zitzaketen, eta lagungarri zen hori. Erregimen kapitalista berrian, ordea, herri ondasun bihurtu ziren emakumeak, haien lana merkatu harremanen esparrutik kanpoko baliabide naturaltzat hartuta.
2018
‎Patriarkatuak aspaldi utzi zion aitazkoa izateari; gizarte zibil modernoa ez dago egituratuta haurridetasunaren eta aiten boterearen arabera: mundu modernoan, emakumeak gizonen mende daude gizonak gizon direlako, edo gizonek anaidi bat osatzen dutelako. Aita politikoki garaitu ostean egin zen jatorrizko kontratua, eta bide eman zion anaitasunezko patriarkatuari.
‎Alegia: zientzak dio gure bizimodu soziala kontratu sexual batean oinarrituta balego bezala dela, zeren kontratu horrek ezartzen baitu, batetik, emakumeak modu ordenatuan eskura eduki ahal izatea, eta, bestetik, lana sexuaren arabera banatuta egotea, halako moldez non emakumeak gizonen mende egongo baitira.
‎Ezkontza eta, beraz, senarrak eta emazteak gizarte zibilean baino ez dira existitzen, horko lege zibilak barnean hartzen baitu ezkonlegea ere. Hobbesen iritziz, gizarte zibilean, kontratu bidez segurtatzen da emakumeak gizonen mende egongo direla; eta hori ez da indarrez egindako kontratu bat, baizik ezkontza kontratu bat. Gizonek ez dute beharrik emakumeei bortxaz gailentzeko, lege zibilak berak ematen baitie eskubide politiko patriarkala, ezkontza kontratuaren bitartez.
‎diziplina patriarkalaren hizkuntza. Langile gisa ere, emakumeak gizonen mende daude, eta ez gizonak beste gizon batzuen mende dauden modu berean. Emakumeak ez dira, nolabait esatearren, langile gisa sartu enplegu kapitalistaren egitura patriarkalean:
2019
‎neskatoak ez du faloaren inbidiarik mutilei onartutako pribilegioen sinbolo gisa baino; aitak familian duen tokiak, gizonen nagusitasun unibertsalak, hezkuntzak, guztiak berresten dio nagusitasun maskulinoaren ideia. Aurrerago, sexu harremanetan, beste umiliazio bat da emakumea gizonaren azpian egotea koitoan. Emakumeak, protesta maskulinoa?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia