2005
|
|
Testuinguru horretan, propagandaren bidez emakumeen nagusitasun morala eta biologikoa frogatu nahi izan zen.
|
Emakumeak
gizonen gainetik zeuden, seme alabak izan eta hezi egiten zituztelako. Horrela,, aberriaren eta espeziearen?
|
2008
|
|
Denek dute, ordea, iturburu bera: «Urteetan,
|
emakumeak
gizonen mende egon dira. Sexuen arteko botere harremanen ondorioz, emakumeen independentzia eta integritatea urratua izan da behin eta berriz, eta horren adierazle dira indarkeria sexista gisa definitzen ditugun jarrerak eta jokabideak:
|
2010
|
|
«Berdintasun parekidetasunaren falta dago, beraz
|
emakumea
gizonaren azpitik dago oraindik ere zenbait alorretan, arazo honen ondorioz gizonek emakumeak gutxiesten dituzte».
|
2012
|
|
Salbuespenezko neurri gisa, beharrezkoa denean, aldi baterako familia talde batekoak ez diren
|
emakumeak
gizonak dauden barneratze leku berdinean ostatu eman behar bazaie, logela eta osasun instalazio bereiziak egongo dira derrigorrez.
|
|
Hala, oso barneratze sakona lortzen da, espermatozoideek Falopioko tronparaino egin behar duten distantzia murrizten duena. Ikuspuntu horretatik, ez da komeni
|
emakumea
gizonaren gainean egotea, ohean, eserita, belauniko edo zutik. Arrazoibidea bera da:
|
|
Koilaratxo ere deitzen zaio.
|
Emakumearekin
gizonaren gainean dagoen jarrera beti da gomendagarria, sabelean presioa egiteko arriskurik ez dagoelako eta, gainera, emakumeak sarpenaren erritmoa eta sakonera kontrola ditzakeelako. Baina sexua praktikatzeko beste modu batzuk ere badaude, barneratzea ez ezik.
|
2016
|
|
Herrialde gehienetan, emakumeek gizartean jarduteko dituzten aukerak gizonek dituzten aukerekin parekatzen ari dira. Hala ere, beste herrialde batzuetan
|
emakumeak
gizonen mende daude, ez dute oinarrizko eskubide bat ere.
|
2017
|
|
Emakumeen erreprodukzio eskubideen erasoari eta familia barnean
|
emakumea
gizonaren mende zegoela berresteko lege berriak onartzeari prostituzioaren kriminalizazioa erantsi behar diogu (XVI. mendearen erdialdetik aurrera). Ikusi dugunez (2 kapitulua), zigor lazgarriak ezartzen zitzaizkien prostitutei, acabussade zeritzona, esaterako.
|
|
Ez dio ezertan ere baliorik kentzen irizpide horri gizonen eta emakumeen arteko botere harreman desorekatuak kapitalismoa etorri aurretik izateak, ez eta sexuaren araberako lan banaketa diskriminatzaileari dagokionez ere. Kapitalismo aurreko Europan,
|
emakumeak
gizonen mende zeuden, baina herri lurrak eta beste herri ondasun batzuk erabil zitzaketen, eta lagungarri zen hori. Erregimen kapitalista berrian, ordea, herri ondasun bihurtu ziren emakumeak, haien lana merkatu harremanen esparrutik kanpoko baliabide naturaltzat hartuta.
|
2018
|
|
Patriarkatuak aspaldi utzi zion aitazkoa izateari; gizarte zibil modernoa ez dago egituratuta haurridetasunaren eta aiten boterearen arabera: mundu modernoan,
|
emakumeak
gizonen mende daude gizonak gizon direlako, edo gizonek anaidi bat osatzen dutelako. Aita politikoki garaitu ostean egin zen jatorrizko kontratua, eta bide eman zion anaitasunezko patriarkatuari.
|
|
Alegia: zientzak dio gure bizimodu soziala kontratu sexual batean oinarrituta balego bezala dela, zeren kontratu horrek ezartzen baitu, batetik, emakumeak modu ordenatuan eskura eduki ahal izatea, eta, bestetik, lana sexuaren arabera banatuta egotea, halako moldez non
|
emakumeak
gizonen mende egongo baitira.
|
|
Ezkontza eta, beraz, senarrak eta emazteak gizarte zibilean baino ez dira existitzen, horko lege zibilak barnean hartzen baitu ezkonlegea ere. Hobbesen iritziz, gizarte zibilean, kontratu bidez segurtatzen da
|
emakumeak
gizonen mende egongo direla; eta hori ez da indarrez egindako kontratu bat, baizik ezkontza kontratu bat. Gizonek ez dute beharrik emakumeei bortxaz gailentzeko, lege zibilak berak ematen baitie eskubide politiko patriarkala, ezkontza kontratuaren bitartez.
|
|
diziplina patriarkalaren hizkuntza. Langile gisa ere,
|
emakumeak
gizonen mende daude, eta ez gizonak beste gizon batzuen mende dauden modu berean. Emakumeak ez dira, nolabait esatearren, langile gisa sartu enplegu kapitalistaren egitura patriarkalean:
|
2019
|
|
neskatoak ez du faloaren inbidiarik mutilei onartutako pribilegioen sinbolo gisa baino; aitak familian duen tokiak, gizonen nagusitasun unibertsalak, hezkuntzak, guztiak berresten dio nagusitasun maskulinoaren ideia. Aurrerago, sexu harremanetan, beste umiliazio bat da
|
emakumea
gizonaren azpian egotea koitoan. Emakumeak, protesta maskulinoa?
|