2021
|
|
Bertsolaritzaren komunitate funtzioak aztertu dituzte Ane Bengoetxeak (Aulesti, Bizkaia,, 1996), Leire Amenabarrek (Larrabetzu, Bizkaia, 1997), Ines Huartek (Hiriberri, Nafarroa, 1997), Miren Aiertzak (Azpeitia, Gipuzkoa, 1996) eta Ana Villanuevak (Iruñea, 1995) —azken hori falta zen elkarrizketan—, «bertsolaritzan aktiboak diren belaunaldi ezberdinetako
|
emakume
gisa sozializatutako agenteen bizipenetatik». Argi utzi dute, hasteko, osatu dutena ez dela «emakumeen inguruko lan bat, baizik eta bertsolaritzaren ingurukoa, orokorra, emakumeen ahotsekin egindakoa».
|
|
sisteman ertzetan kokatzen den horren errealitatea erdiratzen da; hau da, normatiboa ez denarena, ezberdina den horrena, aniztasunarena. Bestalde, zauriak eragin dituzten gaiak lantzen dira (desagertuak, genero indarkeria, etab.) eta baita ikusezinak diren kolektiboen aldarrikapenak ere egiten dira(
|
emakume
gisa sozializatu direnenak, migranteenak, identitate berrienenak, etab.); horrela ahotsa ematen zaie hura ez daukaten horiei.
|
|
Diskurtsoei dagokienez, nazioaren eraikuntzaren (Laclau & Mouffe, 2004; Harvey, 2003) eta aspektu kontrahegemonikoagoen (Delgado Salazar, 2007; Tolosa Ibañez, 2019) arteko konbinazioan dihardute. Horrela, herrigintzarako eta euskal komunitatearentzat sortzen dute; zeinetan orain artean baztertuta eta isilduta egon diren ertzetakoen errealitatea (migranteak, arraroak,
|
emakume
gisa sozializatuak, gorputz ezberdinak, etab.) erdiratzen duten nazio bat aldarrikatuz, eta horiek etorkizun batean nazioaren eraikuntzan hegemonizatu egingo dira.
|
2022
|
|
BERTSOLARITZAN AKTIBOAK DIREN BELAUNALDI EZBERDINETAKO
|
EMAKUME
GISA SOZIALIZATUTAKO AGENTEEN BIZIPENETATIK
|
|
Adi!: Agian,
|
emakume
gisa sozializatutakoek egindako lana dela irakurrita pentsatuko duzu emakumeen eta bertsolaritzaren inguruko lan bat dela; baina ez, oker zaude: testu honek bertsolaritzaz dihardu.
|
|
Ikerketa honen helburu nagusia bertsolaritzak dituen komunitate eta erresistentzia funtzioak aztertzea izan da, horretarako bertsolaritzaren mugimenduko belaunaldi ezberdinetako,
|
emakume
gisa sozializatutako agente aktiboen artean ezagutza kolektiboa osatuz.
|
|
Horretarako, bertso komunitatea osatzen duten agenteen parte hartzea bermatu dugu. Bertsolariak, bertsozaleak eta gai jartzaileak izan ditugu prozesuan kide; guztiak
|
emakume
gisa sozializatuak eta belaunaldi ezberdinetakoak, emakumeek bertsolaritzan izan duten papera errekonozitu eta erresistentzia plano batean baino gehiagotan kokatzen direlako batetik, eta, beren zapalkuntzaz harago, aditu orokor gisa hartzeko garrantziagatik, bestetik.
|
2023
|
|
Inplizituki, beren gorputzak gorputz ahul, zaurgarri eta ez seguruak dira esparru liskartsuan. Izatez,
|
emakume
gisa sozializatutako edo maskulinitate nagusi heteronormatibotik aldendutako gorpuzkerak ez dira iristen konfrontazio jardueretako estandar nagusira. Esparru liskartsuan abiapuntu hartutako definizio murriztailea estu lotuta dago maskulinitatearen definizio sozial hegemonikoarekin, eta hortik genero sisteman oinarritutako hierarkiak eta identitate aktibista bereizgarriak sortu dira; horien arabera, neskak agintez desjabeturik geratu dira.
|