2008
|
|
Beraz, zirkulu bat da.
|
Emakumeei
galdetu litzaieke ere zergatik ez duten txirrindularitza egiten.Anekdotarik. Txirrindularitzan hasi nintzanean, 13 edo 14 urte nituela, Bidaniko buelta egin nuen, 90 bat km. Bueltan nentorrela, Andoainen porru eginda jaisten ari nintzen, bizikletaren gainean lo hartzen nuela eta errepide bazterrean eseri eta lo gelditu nintzen.
|
2009
|
|
–Ongi da, besoan ez dizut minik egingo, baina esadazu, azkenean guztia jakingo dut-eta, handik ez bada, hemendik?; Teofilo Mariak, beraz, kontu hura ikertzeko asmoa zuen, bere hitza eta bere harrotasuna jokoan jarri baitzituen, ez alferrik jarri ere, orbetarren eta don Anizetoren aurrean; arrasto erraza zuen, gainera, Reginak argi adierazi baitzuen errudunak korukoa behar zuela, konklusio hartara iristea ere erraza zuen, egia esan, Adaren adiskidetasun eremua, Maria Bibianak eta hurbileko bizpahiru lagunek finkatutakoaz gain, koruko hartara mugatzen zenez gero?, eta Adak ez baitzuen ukatu; errealitate hura aintzakotzat hartuta, eszenaren bat edo beste imajina zezakeen Adak: zer gertatuko zen, adibidez, baldin eta saioetako baten erdian Teofilo Maria azalduko balitz eta koruko
|
emakumeei
galdetuko balie: –Nor da zuetatik irakurzalea??; horixe baitzuen txarra Teofilo Mariak:
|
|
–Hara, Joanes, ez izan ergela. Nik inoiz ez zieat
|
emakumeei
galdetzen Erromako edo Genevako moldean egiten dioten otoitz Jainkoari. Hik jokatu behar huke.
|
|
Neska langilea zela, ona.
|
Emakumeak
galdetuko zuela esan zidan. Handik gutxira gaia ahazteko esan zidan.
|
|
Hainbat eta hainbat
|
emakumeri
galdetu diot G puntuaz: etxean, lankideei, edonon.
|
|
" Ongi da, besoan ez dizut minik egingo, baina esadazu, azkenean guztia jakingo dut-eta, handik ez bada, hemendik"; Teofilo Mariak, beraz, kontu hura ikertzeko asmoa zuen, bere hitza eta bere harrotasuna jokoan jarri baitzituen, ez alferrik jarri ere, orbetarren eta don Anizetoren aurrean; arrasto erraza zuen, gainera, Reginak argi adierazi baitzuen errudunak korukoa behar zuela –konklusio hartara iristea ere erraza zuen, egia esan, Adaren adiskidetasun eremua, Maria Bibianak eta hurbileko bizpahiru lagunek finkatutakoaz gain, koruko hartara mugatzen zenez gero–, eta Adak ez baitzuen ukatu; errealitate hura aintzakotzat hartuta, eszenaren bat edo beste imajina zezakeen Adak: zer gertatuko zen, adibidez, baldin eta saioetako baten erdian Teofilo Maria azalduko balitz eta koruko
|
emakumeei
galdetuko balie: " Nor da zuetatik irakurzalea?"; horixe baitzuen txarra Teofilo Mariak:
|
|
Ideal erromantikoa ideologia patologikoa da. Alienantea ere bai,
|
emakumeei
galdetzea baino ez dago: " abnegazioaren ideologia" izan da.
|
|
Botikako enkargua egin genuenean, pattar bat hartzera eraman nuen, kasik arrastaka.
|
Emakumeengatik
galdetu nion, baina kontu horiez aritzeko gogorik gabe sumatu nuen. Nik erdiraino neukan uxuala, ordea, eta asmakizun bat proposatu nion.
|
2010
|
|
" Sexu gogorik ez duen
|
emakumeari
galdetzen diodan lehenbiziko da' zer dela eta behar duzu gogoz izan, zeren gogoz, noren desiraz. Eskubidea daukazu desirarik ez izateko, platerean daukazunaz aspertu bazara'.
|
2011
|
|
Elkarrekin igaroko dute gaua. Biharamunean altxatu eta, ispiluaren aurrean idazlearen mozorroa janzten ari dela,
|
emakumeak
galdetuko dio ea zergatik ari den senarraren itxura berregiten. Eta aktoreak, senarrari gustatzen zaion auzoko neska gazte batekin hitz egitera joan behar duela kontatuko dio.
|
|
Hertz bat bihurritzean lagun zahar batekin aurkitu ginen eta taberna batera joan ginen kontutxo batzuk zenbatzera eta arantza eta ikurrintxo batzuk jatera. Bere
|
emakumearen gainean
galdetu nion, baina sakabanatu zirela esan zidanean, a zer nolako sargoria pasatu nintzen...".
|
2013
|
|
Horrekin batera, beharrezkoa da sistemak eskubide horiek bermatzea eta urratzen direnean neurriak hartzea, arazoa ez baita pertsonala, estrukturala baizik, egiturazkoa, eta egin beharreko bidean neurri bat da autodefentsa, baina azken buruan lortu behar duguna da jarrera matxistak eta biolentoak deslegitimatzea. Horretarako ere balio dute ikastarook, gure ingurua zalantzan jartzeko eta gogoetatzeko; emakumeek probokatzen dugula esaten denean zertaz ari garen, gizonek zer egin dezaketen… Honen guztiaren aurrean gizonak ez direlako besoak gurutzatuta geratu behar, baina
|
emakumeari
galdetzea eta erabakitzen uztea da lehenengo urratsa, ezin du mundu guztiak emakumeon izenean erabaki".
|
|
Ezpainetako bustitasun horrek zerbait lizuna, zerbait likitsa adieraz zezakeen. Inoiz
|
emakumeei
galdetu izan diet gizonezko mota honi buruz, eta espantuak egiten dituzte, erdeinu keinuak, nazka imintzioak, baina badakit barru barruan ez daudela hain seguru, eta gero, beren amets beroenetan, horrelakoak izaten dituztela ohaide. Adats luze eta zikinak izan ohi dituzte edo koleta batean bildutako lau ile, baina aspaldian garbitu gabeak nolanahi ere.
|
|
d) Sorginbide kiroldegiko erabiltzaileen asebetetze maila aztertzeko, kale inkesta bat egitea erabaki du kiroldegiko arduradunak. Inkestan 25 urtetik 45 urterako 40 pertsonek parte hartuko dutela zehaztu da eta, ezaugarri horiek betetzen dituzten eta kiroldegira sartu diren lehenengo 40 gizon
|
emakumeei
galdetu diete.
|
2014
|
|
Hasieran taxi gidariak
|
emakumeari
galdetzen dio ea berak taxian paseatukoduen beldur den, gero egin egiten duena, eta aireportuan horretaz ohartaraztendutena. Haren konfiantza lortzen du euskaldunen ondorengoa dela esanez, etaorduan gertatzen da, orduan lasaitzen da emakumea, «haurridetasun primitibo bateklagunduta» (Rodriguez, 2007:
|
|
Hasieran esku artean dutenlanari buruz mintzo dira, eta gizonak izokinei buruz idazten ari den tesiaren gaineanegiten dio berba, emakumea aho zabalik utzi nahian. Ez du lortzen, eta gainera,
|
emakumeari
galdetzean zertan egiten duen lan, erantzunarekin batera bien artekoaldea handitu eta bere kontra uzten du botere gerraren balantzan:
|
2015
|
|
Lortu dugu gure mezua zabaltzea. Afrikako gizonei erran diet beren
|
emakumeei
galdetzeko nola sentitzen diren, zer ekarri dien ablazioak. Egin ditugu urratsak.
|
2016
|
|
Kapitain frantses debonaire txiki batek, dantzan bezala baitzetorren kalean behera, erakutsi zidan asmo hori munduko gauzarik errazena zela; izan ere, emakumea kotxetegiko aterantz itzultzen ari zelarik, jarri ez zaigu bada bion erdian eta, bere burua aurkeztu ondoren, beste ezer jakin baino lehenago, arren eskatu ez dit bada emakumea aurkez diezaiodan; ni neu emakumeari aurkeztu gabe nengoen artean ere. Hala, emakumearenganantz jiratuz, bere burua bere kasa aurkeztu eta
|
emakumeari
galdetu zion ea Parisetik etorria zen. Ez:
|
|
|
emakumeari
galdetuz ea maite duen?
|
|
Eta bi emakumeren artean? Eta gizona balitz elkarrizketa hasten duena
|
emakumeari
galdetuz ea maite duen?
|
2017
|
|
Gertatu izan zait, inoiz, nostalgia ustel batek hartaraturik, saltoki handietako apaletan produktu horren bila ibiltzea ere. Bertan zaintzen egoten diren
|
emakumeei
galdetzea ere pasatu izan zait burutik, baina ez dut garbi ikusi egundo galdera nola egin, usain bat deskribatzeak eragozpenak dituelako eta zertarako erabiltzen genuen adieraziz bukatuko nuelako ere bai.
|
2018
|
|
|
Emakumeak
galdetu du:
|
|
Aurpegia jarri nahiko lioke Kapperi. Eta Poloniara alde egin zuen
|
emakumeari
galdetu nahiko lioke noren etxera jo zuen. Amarenera?
|
2019
|
|
Alabaina, baserritik hirirako jauzia ez zen izan arrazoi bakarra noka galtzeko. 70 urtetik gorako
|
emakumeei
galdetu die ea ondorengoei erakutsi dien eta erantzun ohikoak ondokoak izan dira: " Zertarako?
|
|
Baserrirako beharbada balio zezakeen, baina han ere… Izan ere, oso ohikoa zen baserrietan semeei hika transmititzea eta alabei ez. Hika egiten zuten
|
emakumeez
galdetu die emakumeei beraiei, eta batez ere Bedia herriko Ibarra auzokoez gogoratu dira: " Andratona fama zuten, emakume mugiduak, fuertetxoak ziren, Ibarra auzokoek beti eduki dute harrikada terriblea".
|
|
Seme alabek ere ez diete ez dibertsiorik eta ez bakerik ekartzen; afaria eta afalondoa jenio txar lauso batez igarotzen dituzte, irakurriz, irratia adituz, gogorik gabe hizketan, bakoitza bere bakardadean intimitatearen geruzapean. Nolanahi ere,
|
emakumeak
galdetzen dio bere buruari, esperantza grinatsu batez, edo nolabaiteko beldur ez gutxiago grinatsu batez?, ea zerbait gertatuko den gau horretan, halako batean!, berriz ere!?. Desilusioz lokartuko da, amorraturik edo lasai; atseginez adituko du nola ixten den atea hurrengo goizean.
|
|
Emakumeak ezker aldera bihurtzen du burua, apur batez, deia hobeki entzuteko bezala, eta Mogueime alde hartara dagoela, pixka bat atzerago, ezinezkoa izan da emakumearen begiek gizonarenekin topo ez egitea. ...buru barruan, ordea, almuedanoaren oihuaren oihartzuna dabilkio, entzuten du oraindik emakumeari begiratzen dionean, eta emakumeak, bere aldetik, begiak desbideratzen dituenean, isiltasuna erabatekoa da, egia da inguruan hotsik badela, baina beste mundu batekoak dira, mandoek bafada egin eta errekan edaten dute, eta seguruenik egin behar dena hasteko modu hoberik aurki ezin daitekeenez, Mogueimek
|
emakumeari
galdetu dio, Nola duzu izena, zenbat aldiz ez ote diogu elkarri galdetu, mundua mundu denetik, Nola duzu izena, gero geure izena gaineratuz, Ni Mogueime naiz, bide bat irekitzeko, emateko hartu baino lehen, eta gero zain gelditzen gara erantzuna entzun arte, erantzunik denean, isiltasunez erantzuten ez digutenean, baina oraingo honetan ez da isiltasunik izan, Ni Ouroana naiz, esan du emakumeak, g...
|
|
Esan zidanez, desorduan, ohikoak ez ziren mugimenduak antzeman zituen nire bulegoan; hara inguratuta, Carme ikusi omen zuen, zokomiran ari zela. Zertan ari zen
|
emakumeari
galdetu eta,, lanean ari zela berandutu zitzaiola, erantzun omen zion.
|
|
Informazioa? egia nahi baduzue,
|
emakumeari
galdetu! –hitzok polizia-buruaren izotzezko begiradaren kontra egiten dute talka, banan banan apurtuz.
|
|
Hala, %32.6en kezka nagusia daemakumeen kirolak ikustaraztea nahiko luketela. ...amesten du, hori da, norbaitek lortzen badu munduko txapelketa batirabaztea, berak irekitzea berrien atala, eta ez Ronaldoren ile orrazkeraren aldaketa edo nolaailegatzen diren beraien kotxeetan entrenamendura. Kirolari horietako batzuk islatzen dute bestekezka bat (%12.75k) nahi du kirol informazioak soilik kirolaren inguruko informazioa ematea, eta ez kirolarien bizitzaren ingurukoa..., askotan
|
emakumeei
galdetzen diete mutilei galdetzenez dizkieten gauzak eta eremu pribatuarekin lotuta gainera. Gizonen kasuan hori ez da inoizgertatzen.
|
|
Gogoratu behar dugu, emakumea nekazari gizarte tradizional gehienetan bezalaxe, etxeko eremuari, eremu domestikoari, lotuta zegoela. Eta hala ikusten da
|
emakumeei
galdetuz gero; izan ere, emakumea egun seinalatuetan bakarrik ateratzen zela esaten dute, eta horregatik, besteak beste, zutela hain estimatuta atsolorra, etxetik ateratzeko aukera zelako. Emakumea, beraz, etxeari lotuta zegoen beti.
|
2020
|
|
Binochek telefonoa komunean behera galdu ondoren ezagutu du Reno, filmean zortzi hilabete haragi freskoa dastatu gabe dagoena. Horixe erantzun du gizonak
|
emakumeak
galdetu dionean atzamarrak telefonoko teklak baino leku samurragorik ukitzeko erabili ote dituen azkenaldian. Binochek gizonaren telefonoari begiratu dio, baina ez da ausartu galdetzera ohean deirik erantzuten duen.
|
|
Bi
|
emakumeri
galdetu genien ea zein izan ziren beren ibilbidean topatu zituzten oztopo nagusiak. Erantzun zuten eurak izan zirela, ezin izan zutelako momenturen batean guztia eman.
|
2021
|
|
Barkatu, baina zuen
|
emakumeez
galdetu dizut.
|
|
Kontua ez da pubertaroa asko aurreratu dela, baizik eta 12 urte baino lehen hilekoa ematen hasten ziren neskek ez ziotela inori kontatzen eta pubertaroko aldaketak disimulatzen saiatzen zirela. Inguruko
|
emakumeei
galdetzen badiezu zer adinetan etorri zaien erregela, konturatuko zara 9 eta 16 urte bitartean izan zela. Eta, agian, lehenago edo geroago.
|
|
Epai horietan ez da beti emakumea mendeko subjektu bezala deskribatu, edo bigarren mailako izaki legez; bai, ordea, subjektu pasibo moduan. Emakumea dantzatua, gurtua izan dela azpimarratu dute behin eta berriz (gizonek, oro har), inork
|
emakumeei
galdetu gabe gurtuak izan nahi duten edo ez, euren erabakitzeko autonomia erabat deuseztzat joz. Maiz era horretako kontakizunek errealitatea desitxuratu bazuten ere, lan honek erakusten du diskurtsoak zenbateraino itxuratu duen errealitatea, gizonen gozamenerako plastilina bailitzan.
|
2022
|
|
Emakume gazteagoak eraman zuen azkenean, eta hiru geratu ginen taberna barruan, isilik. Nik pentsatu nuen zenbat mundu sar zitezkeen gure munduan; telefonoa eskuetan zuen alboko
|
emakumeak
galdetu zion tabernariari, «badakizu nortzuk diren, ez?». Eta tabernariak baietz egin zion buruarekin.
|
|
Hiru adibide ergel izan daitezke horiek, zuen inguruko
|
emakumeei
galdetuz gero bertze hainbertze atera genituzke. Eta traba horien guzien gainetik, badaude desbrozatzen, eraikitzen, zulatzen dakiten emakumeak.
|
|
|
Emakumeak
galdetzen du:
|
|
Lotsatuta zegoen, baina aski harro bere buruaz.
|
Emakumeak
galdetu zion:
|
|
|
Emakumeak
galdetzen dio zergatik ezin duen astelehenean bertan zahar egoitzara joan, debekatuak ote dauden bisitak astegunetan. Ezetz, baina ohitura hori duela, larunbatetan, hain zuzen, asteburuan lanik ez duelako.
|
2023
|
|
Garaiko kristautasunak eragiten zuen mediokritateari ihes egin eta benetako balioetan oinarritutako bizitza baten aldeko apustua egin zuen Vincentek. 1884ko urrian (378) Nueenendik idatzitako gutunean Vincentek Theori esaten zion zenbaitek galdetzen ziola zergatik hasi zen emakume harekin harremanean; beste batzuek
|
emakumeari
galdetzen ziotela zergatik hasi zen gizon harekin; baina bietako inor ez zegoela damutua; berak bazekiela hark maite zuela; eta berak pentsatzen zuela hura maite zuela. Ez zela oraingo kristautasunaren lagun, nahiz eta haren fundatzailea sekulakoa izan; gaztetan hoztasun izoztuak hipnotizatu zuela, baina geroztik mendekua hartu zuela:
|
|
Ate ondoan emakume bat dago, hogeita hamar urte inguruko emakume bat, ile luzea, soineko labur bat, loretsua.
|
Emakumeak
galdetzen du:
|
|
Haatik, inork ez zien sukaldeko lanetan aritzen ziren
|
emakumeei
galdetu ea sukalde berririk nahi zuten, edo inork ez zuen kontuan hartu zergatik ez zuten nahi halako sukalderik: lehenik eta behin, sutarako egurketa (eta horrek ez zekarren zuhaitzak oso osorik moztea edo ingurumenari kalte egitea, esaten zuten bezala) elkarren artean lotura sozialak abiatzeko eta mantentzeko erritual bat zen landa eremuko emakumeentzat, aspaldiko mendeetatik.
|