Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 8

2019
‎utopia sortu zen. Saint Simonen ideia batek, hau da, elkartze unibertsalaren ideiak, esklabotza mota guztiak ezabatzeko eskatzen zuen, hala obreroarena nola emakumearena; gizonak bezala emakumeak ere gizaki direnez, Saint Simonek haien askapena eskatu zuen, eta, haren ondotik, beste hainbeste egin zuten Lerouxek, Pecqueuxek, Carnotek. Zoritxarrez, tesi arrazoizko hori ez zen izan eskolan gehien zabaldurikoa.
2021
‎Beauvoirren obra anbiguotasun eta tentsio horrek zeharkatzen du, beraz. Batetik, emakumea ere gizaki, norbanako eta hiritarra dela aldarrikatzeko saiakeran, neurri batean ontzat jo eta birsortu egin zituen transzendentzia, giza kondizioa, norbanakoa eta hiritarra ulertzeko erak. Giza kondizioa eta transzendentzia/ immanentzia ulertzeko eran, adibidez, transzendentzia (bere borondatearen arabera menderatutako espazio eta denboraren, beharraren, proiektuaren, ekintzaren eta arrazoimenar... Dualismo horren baitan, emakumeak lurrera eta ingurura begira egoteari utzi eta berak ere zeruari desafio egiteko apustua egin zuen, giza kondizioa, transzendentzia eta unibertsaltasuna lortzeko bidetzat hori joz.
‎Ezkontzan, sexuan, lanetan, amatasunean edo zahartzaroan, Bata transzendentziarantz mamitzen den subjektua da; Bestea, berriz, immanentzian giltzapetzen den objektua. Horren aurrean, feminismo ilustratu, sufragista eta sozialistari segida emanez, emakumea ere gizakia, norbanakoa, subjektua eta hiritarra zela aldarrikatu zuen. Zehazki, transzendentziarantz, helburu propioak finkatu eta era aktiboan ekin, asmatu eta sortuko duen norbanako aske, burujabe, oso, autonomo, aktibo eta erantzulea jotzen zuen xedetzat.
‎Ezkontzan, sexuan, lanetan, amatasunean edo zahartzaroan, Bata transzendentziarantz mamitzen den subjektua da; Bestea, berriz, immanentzian giltzapetzen den objektua. Horren aurrean, feminismo ilustratu, sufragista eta sozialistari segida emanez, emakumea ere gizaki, norbanako, subjektu eta hiritar dela aldarrikatu zuen. Zehazki, transzendentziarantz, helburu propioak finkatu eta era aktiboan ekin, asmatu eta sortuko duen norbanako aske, burujabe, oso, autonomo, aktibo eta erantzulea jo zuen xedetzat.
‎Ikusi dugunez, gizonak gizadiaren irudia gainjarri izana zorrotz kritikatu zuen. Horren aurrean, printzipio ilustratuak bere egin, kontraesanak azalarazi eta beroriek emakumearengana ere hedatzeko apustua egin zuen, emakumea ere gizaki, norbanako eta hiritarra izan zedin: " Beauvoirrentzat, maskulinoa ‘gizaki’ generikoarekin solapatu da[...] Ondorioz, emakumeak ebatsi zaion partea aldarrikatu behar du, ‘gizaki’ generikoaz bere termino propioetan birjabetuz" (2009:
‎1 Norbanako buru jabearen eskutik kontratu heterosexualak ezarritako sexualizazio eta subordinazioaren aurrean, emakumea ere gizaki, norbanako, subjektu eta hiritarra zela aldarrikatzeko saiakeran, beroriek ulertzeko era modernoa eta horri lotutako dualismoak hein batean birsortu egin zituen Beauvoirrek. Transzendentziaren eta immanentziaren arteko dualismoan norbanakoa eta burujabetza ulertzeko era, adibidez.
‎Irauntza eta subordinazioaren aurrean, Pardo Bazan, Pizan, Arenal, Pullain de la Barre eta beste hainbatek urratutako bidean sakonduz, emakumea ere gizaki, norbanako, subjektu eta herritar zela aldarrikatzen hasi ziren feminista ilustratuak. Bide horretan, Gougesek 1791n aurkeztutako Emakumearen eta Emakumezko Hiritarraren Eskubideen Adierazpena rekin batera (2015), mugarria izan zen Wollstonecraften 1792ko Emakumearen eskubideen bindikazioa lana (2016).
Emakumea ere gizaki, norbanako, subjektu eta herritar zela aldarrikatzen bazuten ere, mugimendu sufragistan bertan emakume guztiak ez ziren parez pare aitortzen. Ez zituzten aintzat hartzen emakume beltz eta langileak, besteak beste.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia