2004
|
|
«Isilpeko merkatuan» lan egiten zuten
|
emakumeez gain
bazeuden gizonekin batera fabriketan lan egiten zuten emakumeak ere13 Emakume hauek ezkongabe eta alargunak ziren. Izan ere, 1962 urtera arte indarrean egon zen ezkondu ostean emakumeak lana uztera behartzen zituen legea.
|
2005
|
|
sortu zen. Bertan, hiru hilabetetako formakuntza jaso ondoren aipatutako gaiak jorratzeko Espainiako herrietara joaten ziren
|
emakumeak
zeuden. 1940an sortu zen talde hori, eta gerra-ostean paper aipagarria bete zuen.
|
|
Francoren erregimenaren bigarren etapan,
|
emakumearen inguruan
zegoen ikuspegia leunduz joan zen. 60 hamarkadako emakumeak geroz eta gehiago ikasten zuen, industria eta zerbitzu sektoreen hazkundearen ondorioz lan gehiago egiten zuen, kalera gehiago ateratzen zen eta independente eta autonomoagoa zen.
|
|
Zenbait emakume komunisten ekimenez sortu zen Madrilen, baina ideologia ezberdineko emakumeetara zabaltzeko nahiarekin. Helburu nagusia emakumeak gai sozial eta politikoetan sentsibilizatzea zen, bai izaera orokorreko gaietan (amnistia, langabezia, bizitzaren garestitzea, presoei laguntzea, etab.) eta baita
|
emakumeei
zegozkien gaietan ere (diskriminazio legala, diskriminazio soziala, etab.). Sección Femeninak eta Elizak planteatutako emakumearen irudiaren kontrako alternatiba bezala aurkezten zen MDM. Ondorengo testua MDMk apirilaren 20an Bartzelonan zabaldutako testua da, emakumeek maiatzaren 1eko jardunaldietan parte hartzea bultzatzeko asmoz. Emakumearen eskaera garrantzitsuenak zerrendatzen dira bertan:
|
|
ETAko militanteak ziren euskaldun batzuen kontrako Burgoseko epaiketa hasi zenean, adibidez, Espainia osotik zabaldu ziren protestak. Epaitutakoen artean,
|
emakumeak
zeuden, eta Nuestra Amistad buletinean horietako batek. Brigada Político Social, eko agente baten eskutik jasandako torturak argitaratu ziren:
|
|
Argi eta garbi, erregimenak bi eredu kontrajarri egin zituen. Alde batetik, ugalketa funtzioaren salbuespenarekin, inolako izaera sexualik ez zuen
|
emakumea
zegoen, zuzena, pudikoa, pasiboa eta zerbitzaria zena. Beste aldetik, izaera sexuala zuen emakumea zegoen, erotismoz betetakoa, desioa eta pasioa eragiten zuena eta gizonak seduzitzen eta menperatzen saiatzen zena.
|
|
Alde batetik, ugalketa funtzioaren salbuespenarekin, inolako izaera sexualik ez zuen emakumea zegoen, zuzena, pudikoa, pasiboa eta zerbitzaria zena. Beste aldetik, izaera sexuala zuen
|
emakumea
zegoen, erotismoz betetakoa, desioa eta pasioa eragiten zuena eta gizonak seduzitzen eta menperatzen saiatzen zena. Lehen eredua, moral katolikoaren ikuspegitik ondo zegoen, eta hori izan zen frankismoak bultzatu zuena.
|
|
Aurretik aipatu egin dugun bezala, emakumea ikuspegi bipolar batetik ikusten zen. Alde batetik, gizonarentzat plazer eta desio iturri zen
|
emakumea
zegoen: emagaldua, maitalea,, querida?
|
|
Baina, kontuan hartu behar dugu Espainian
|
emakumearekiko
zegoen ikuspegia aldatu baldin bazen, ez zela emakumearen askapenaren aldeko mugimenduengatik izan, Espainiaren egoera ekonomikoarengatik baizik. Francoren erregimenaren lehen urteetan, autarkia bultzatu zen; baina, argi gelditu zenean autarkia oso kaltegarria zela Espainiarentzat, II. Mundu Gerraren ondoriozko isolamenduarekin bukatzeko eta AEBen eta mendebaldeko Europaren laguntzak lortzeko ahaleginak nabarmendu ziren.
|
|
Emigrazioa ere ezin dugu aipatu gabe utzi. Izan ere,
|
emakumearekiko
zegoen jarrera aldatzerakoan eragina izan zuen emigrazio tasa altuak. Espainiatik kanpo lan edo ikasi zuten gizon emakumeek jarrera oso kritikoa erakusten zuten Espainian emakumeek zituzten muga handien aurrean.
|
2015
|
|
Adibidez, 1936ko abuztuaren 22an El Liberalen «Heroínas» izenburuarekin Antonio Zozayak andre milizianoen garbitasuna defendatu zuen eta emakume burgesen aurka egin zuen. Horrekin batera, 1936ko abenduaren 24an Euzkadi Rojan Pasionariak Sobietar Batasuneko emakumearen feminitatea azpimarratu zuen eta Espainiako
|
emakumea
zegokion mailan ipini behar zela adierazi zuen.
|
2022
|
|
Marie d’Abbadiek (1909: 63) dioenez, bi
|
emakumeek
zegozkien gaiei heldu zieten eta lehiaketak arrakasta handia izan zuen, baina kontuan izan behar dugu saria (dirua) zein erakargarri eta beharrezkoa suertatu behar zitzaion irabazle izatea lortzen zuenari. Bestalde, arestian seinalatutako bi mundu sinbolikoen uztarketa horrek Grignon eta Passeronek (1986:
|