Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 24

2019
‎1 Emakume bertsolariak historian zehar: Perspektiba historikoa sartzen denean eta garaiak edo belaunaldiei buruzkoak esaten dituztenean
‎4.2 Emakume bertsolariak historian zehar5edo zer ezagutzen duten historia horren inguruan gaurko emakume bertsolariek
‎Beraz, emakume bertsolarien historian botere gatazka etenik gabe gertatu den bezala, erresistentzia prozesua eta agentzia hartzea ere halaxe gertatu dira. 1980 bitartean emakumeak ikusezinak izan dira, botere androzentrikoa dela medio emakume bertsolariak isilduak eta batzuetan zigortuak7izan dira.
‎Lukesek (1974) proposatzen dituen hiru botere paradigmen gainean aurkeztu dugun emakume bertsolarien historiarekin bat egin dute elkarrizketatuek, bestalde. Horrela, bertsolaritzaren bi aldiaz mintzo dira:
Emakume bertsolarien historia ahalduntze paradigma baten historia bilakatu da (autorea et al., 2016). Ahalduntze paradigma horrek hainbat ezaugarri ditu.
‎Hirugarrenik, Carmen Larrañagak (1995, 2000) kritikatu izan du orain arte bertsolaritza inprobisazioarekin, plazarekin eta gizonekin lotu izan dela, gauzak asko sinplifikatuz aniztasunaren kaltean. Emakume bertsolarien historia irakurtzeko, bestalde, ahalduntze prozesua (Malhotra, 2002) paradigmatzat hartu dugu. Oinarritze teoriko horietatik abiatuta, marko enpirikoan, egungo 200 emakume bertsolari itaundu ditugu euren profila ezagutze aldera.
‎Oinarritze teoriko horietatik abiatuta, marko enpirikoan, egungo 200 emakume bertsolari itaundu ditugu euren profila ezagutze aldera. Horrez gain, 25 bertsolari eta bertsoetan adituak direnekin emakume bertsolarien historiaz aritu gara eztabaida taldeen eta errelatoen bidez.Ondorio nagusi bezala aurrera dezakegu antzinako emakume bertsolariek kantatu zutelako existitzen direla gaur egungo emakume bertsolariak. Eta ordutik honantz nahiz eta bertso eskolen sorrerak emakume bertsolarien historia ikusgarri bihurtu, emakume bertsolariek botere gatazkan erresistitzen eta negoziatzen jardun dutela gaur arte eta dihardutela gaur egun. Horren ondorioz, barne eta talde boterea landu dute, barne kontzientzia urteen joanean garatuz eta azken hamarkadetan kontzientzia kolektiboa sortuz.
‎Horrez gain, 25 bertsolari eta bertsoetan adituak direnekin emakume bertsolarien historiaz aritu gara eztabaida taldeen eta errelatoen bidez.Ondorio nagusi bezala aurrera dezakegu antzinako emakume bertsolariek kantatu zutelako existitzen direla gaur egungo emakume bertsolariak. Eta ordutik honantz nahiz eta bertso eskolen sorrerak emakume bertsolarien historia ikusgarri bihurtu, emakume bertsolariek botere gatazkan erresistitzen eta negoziatzen jardun dutela gaur arte eta dihardutela gaur egun. Horren ondorioz, barne eta talde boterea landu dute, barne kontzientzia urteen joanean garatuz eta azken hamarkadetan kontzientzia kolektiboa sortuz.
Emakume bertsolarien historia ahalduntze paradigma baten historia bilakatu da (autora et al., 2016). Ahalduntze paradigma horrek hainbat ezaugarri ditu. Lehena, bertsolari emakumeen ukazioa edo ahanztura da; ikertzaile gutxi dira emakume bertsolariak aipatzen dituztenak.
‎isilduak izana; bertsolaritza ezagutzen denetik bertsotan aritu badira ere (Hernández, 2014). Emakume bertsolarien historiarekin jarraituz, eta historia garaikidera etorriz, gizonezkoena zen espaziotik edota literaturatik, isiltasunetik emakume bakan batzuk ondorengo mendeetan ezagutzen hasiko dira: Plazida Otaño (1867), Joxepa Antoni Aranberri (1865) edota Joxepa Matea Zubeldia (1867) besteak beste (ikus 1 taula).
‎Gauzak horrela, artikulu honetan emakume bertsolariak bisibilizatzen edota emakume bertsolarien historiara hurbiltzen ahaleginduko gara. Horretarako marko teorikoan lehenik, Joxerra Gartziak (2012) egindako bertsolaritzaren historia laburtuari hainbat ekarpen egingo dizkiogu, emakume batzuk izendatuz, eta, ondoren, kultura analisietan, marko teorikoarekin jarraiki, emakumeak objektu izatetik subjektu ahaldundua izateko bidean teoria feministatik emandako argibideetan hartuko dugu oin.
‎Horretarako marko teorikoan lehenik, Joxerra Gartziak (2012) egindako bertsolaritzaren historia laburtuari hainbat ekarpen egingo dizkiogu, emakume batzuk izendatuz, eta, ondoren, kultura analisietan, marko teorikoarekin jarraiki, emakumeak objektu izatetik subjektu ahaldundua izateko bidean teoria feministatik emandako argibideetan hartuko dugu oin. Oinarritze teoriko horietatik abiatuta, marko enpirikoan emakume bertsolarien historia ezagutzen ahaleginduko gara. Hartara, egungo emakume bertsolarien profilaren zertzelada batzuk emango ditugu, eta jarraian, eurek emakume bertsolarien inguruan duten ezagutza dela medio, emakume bertsolarien historia irakurtzeko proposamena luzatuko dugu.
‎Oinarritze teoriko horietatik abiatuta, marko enpirikoan emakume bertsolarien historia ezagutzen ahaleginduko gara. Hartara, egungo emakume bertsolarien profilaren zertzelada batzuk emango ditugu, eta jarraian, eurek emakume bertsolarien inguruan duten ezagutza dela medio, emakume bertsolarien historia irakurtzeko proposamena luzatuko dugu.
‎Gure irakurketa proposamena boterearen eta ikusgarritasunaren gainean eraikia dago. Horrela, emakume bertsolarien historian hiru aldi ikusi ditugu. Lehena, hasieratik bertso eskolen eskutik emakumeak ikusten hasi artekoa.
‎Ahalduntzeak desahaldunduen taldeetan boterea irabaztearekin zerikusia du (Kabeer, 1999; Murgialday, 2013). Zentzu horretan Lukesek (1974) planteatzen dituen boterearen hiru egoerak oso interesgarriak dira emakume bertsolarien historia kontatzeko. Botereak hiru aurpegi erakusten ditu:
‎Hainbat pertsonak edo taldek beste talde edo pertsonek beren nahien kontra egin dezaten erabiltzen dituzten trebetasun eta gaitasunetan antzematen da botere hau. Emakume bertsolarien historian negartiak edo erostariak ezagutzera eman ditugu hasieran, eta esan behar da agintari politikoek nahiz erlijiosoek ahaleginak egin zituztela isilarazteko (Ugalde, 2018). Isilarazte hori legea eskuan egiten zuten.
‎Botere hegemonikoari aurre egitean ainguratu badugu emakume bertsolarien historia irakurtzeko proposamena, Showalterrek (1983) bestalde, beste hiru aldi aipatzen ditu kultur analisietan emakumeen ikusgarritasuna behatzeko. Horiek ere lagungarriak dira emakume bertsolarien historia ikusgarri bihurtzeko.
‎Botere hegemonikoari aurre egitean ainguratu badugu emakume bertsolarien historia irakurtzeko proposamena, Showalterrek (1983) bestalde, beste hiru aldi aipatzen ditu kultur analisietan emakumeen ikusgarritasuna behatzeko. Horiek ere lagungarriak dira emakume bertsolarien historia ikusgarri bihurtzeko. Showalterrek diosku emakumeak literaturan hiru etapa bizi izan dituela, 1840tik 80ra bitartean gizonak emulatzen; 1840 tartea euren espazioa aldarrikatzen, aldi feminista izenekoa; eta azkenik, 1920tik gaur arte, bere estiloa propioa sortu duten emakumeen aldia.
Emakume bertsolarien historia osatzeko, Joxerra Gartziak (2012) eginiko historia laburtuan azaltzen duen emakume bakarrari beste batzuk erantsi dizkiogu (ikus 1 taula). Gartziak bertsolaritza irakurtzeko kronograma interesgarria eskaintzen du (ikus 1 irudia) Guk, ordea, ahalduntze paradigmatik beste irakurketa proposamen bat egin dugu.
‎Lan honen helburu nagusia marko teorikoaz nahiz enpirikoaz baliatuta, emakume bertsolarien historia ulertzeko eta ezagutzeko proposamenak egitea izan da. Horretarako hiru helburu zehatz izan ditugu.
‎Gai jakin bati buruz mintzatu bitartean, elkarrizketatuen iritzi ezberdinak kontrastean jartzean datza focus group hauen izatea, betiere, iritziak, sentimenduak eta kontraesanak jasotzen direlarik. Gure kasuan, emakume bertsolarien historia izan da mintzagaia. Era horretan, aurretik jarritako helburuen erantzunak bilatu nahi dira planteamendu komunikatibo eta dialogikoen bidez (Freire, 1999; Habermas, 1994; Aubert, García, eta Racionero, 2009).
2020
Emakume bertsolarien historia isilarazitako bertsolarien historia bat da. Subalternitate bikoitza bizi izan dute, eta, ondorioz, kasik ikusezinak izan dira.
2021
‎Aipatzeko modukoak dira" Ez da kasualitatea" saioak, Ahalduntze bertso eskola, Zilekoa... Azken urteotako eztabaida bizienetako bat izan da generoaren ingurukoa, ikerketak egin dira, emakume bertsolarien historia berreskuratzeko deiak egin dira, bertsolari emakumeek pairatu behar izan duten matxismoaren eta erasoen testigantzak jasotzen dituen Kontrako eztarritik liburua argitaratu da... Sekulako aldaketa gertatzen ari da denbora gutxian:
‎7 1526an Bizkaiko Foru Berriak xedatu zuen debekua ezarri zuen (Gaur8,; www.naiz.eus/eu/hemeroteca/gaur8/ edi tions/ gaur8_/ hemeroteca_ articles/ emakume bertsolariak historiatik ezabatuak inolako azalpenik gabe).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia