2002
|
|
Itzuli da, eta hara!, emakumeak atzera eman nahi ez.
|
Emakumea
bera ere oso zaletua zegoen txakurarrekin.
|
2005
|
|
Zaharkiturik diruditen estereotipo eta estigma sozialak, oraindik, bizirik daude gure gizartean.
|
Emakume
bera ere errudun senti daitekegizarteak, amaren rola, jokatu behar duela egunero esaten dionean.
|
2006
|
|
Triesteko dialektoan ariko zirela pentsatu nuen. Beha egon nintzen, orain batari eta gero besteari, eta ikusi nuen Umbertok atzerako halako bat eragiten ziola etxekoandreari, seguru asko
|
emakumeak
berak ere definitzen, edo aitortzen, ez zekien arrazoi gorde batek bultzatutakoa.
|
2009
|
|
Beraz, zikloaren iraupena 21 egun bitartean kokatzen da (Larroy, 1993).
|
Emakume
berarengan ere, zikloek aldaketak jasaten dituzte: emakumeberak 22 eguneko aldakortasuna izan dezake zikloen artean, eta nekez izango dituiraupen bereko 5 ziklo jarraian (Matsumoto eta beste, 1962).
|
|
Aurrekoari gehitu behar zaizkio emakumeen artean dauden desberdintasunakedota
|
emakume
berak ere ziklo batetik bestera azaltzen dituen desberdintasunak.Aipatutako guztiak ikerketetako datuak zalantzan jarri ditu askotan, batez ere ziklobakar batean oinarritutakoak.
|
|
Gainera, erabili diren tresnek kontzeptu desberdinak ebaluatu dituzte. Bestalde,
|
emakume
berarengan ere, hileko bakoitza desberdina izanohi da. Horrek guztiak ekarri du ikerketen emaitzak konparagarriak ez izatea etaargitasun gutxi egotea.
|
2010
|
|
Pierre Bourdieuk biolentzia sinbolikoaren kontzeptua Kabiliako gizarteaz egin zuen azterketaren harian asmatu zuen, dominazio maskulinoa esplikatzeko.962 Emakumearen bazterketa normaltzat hartzen zela eta
|
emakumeak
berak ere diskriminazioa sostengatzen zuela ohartu baitzen, bereizkeria horren azpian estalirik zegoen biolentzia gorra ikertu zuen. Gero, Frantziako heziketa sistemari buruzko entseguan erabili zuen kontzeptua, estatuaren boterea esplikatzeko.
|
2017
|
|
Biztanleriaren hazkundea suspertzeko kezkaren adierazgarri da Erreforma Protestantearen programa ere. Kastitatea goresteko tradizio kristaua baztertuz, erreformistek balio handiagoa eman zieten ezkontzari, sexualitateari eta
|
emakumeari
berari ere, ugaltzeko ahalmena zutelako. Emakumea, beharrezkoa da giza arraza haz dadin?, onartu zuen Lutherrek, eta, gogoetarekin jarraituz:
|
|
Buztanaren tamainaz larritzea. Emakumea gozarazten jakitea
|
emakumeak
berak ere ez dakienean nola, edo ez dionean gizonari esan nahi. Ahuleziarik ez adieraztea.
|
2018
|
|
Benetan aukerarik baldin balego ugalketa giza gorputzetik kanpo gertatzeko (edo gizonen gorputzen barruan), aurrerantzean ez litzateke beharrezkoa izango emakumeen gaitasun natural hori? ez eta
|
emakumeak
berak ere. Jokaleku hori, beharbada, ez da izango irudimenik oparoenen asmakeria bat baizik, baina hizpidera ekarri dut, hain justu, naturak, biologiak eta sexuak mugatu egiten dutelako kontratua, eta kontratuaren teoriak aldi berean ukatzen eta exijitzen dituelako muga horiek.
|
2019
|
|
Feminitatearen muina da odol hori. Horregatik, jario horrek arriskuan jartzen du
|
emakumea
bera ere, zeinaren mana horrela mamitzen baita. Txagos uharteetakoen iniziazioan, hilekoaren odola artez ezkutatzea eskatzen zaie neska nerabeei:
|
|
Sufrimendu fisiko ikaragarriak pairatzen dituzte, ordea; ospitaleak beharturik daude abortua hasia zaion emakumea artatzera, baina sadikoki zigortzen dute lasaigarriak ukatuz bai minez dagoenean eta bai azkenean legratua deritzon ebakuntza egiten diotenean. Besteak beste G. Sarreauk bilduriko lekukotzetan ageri den bezala, halako pertsekuzioek ez dute sumintzen ezta
|
emakumeak
berak ere, sufritzen ohituegi baitaude, baina min ematen diete pairatu behar dituzten umiliazio guztiek. Ebakuntza hori klandestinoa eta kriminala izateak asko handitzen du arriskua, eta kutsu doilor eta estugarria ematen dio.
|
|
Artifizioa irudimenezkoari dagokio, artea bezala. Gerruntzea, bularretakoa, tinduak, makillajeak ez dira gorputz aurpegiak bestelakotzen dituzten elementu bakarrak; sofistikaziorik txikieneko
|
emakumea
bera ere,, jantzita eta preparatuta, dagoenean, ez da pertzepziorako gai bat:
|
|
mutilak lasai lasai onartzen du berea, eta harro aldarrikatzen bere desirak; neskari, berriz, zama arrotz eta aztoragarria zaio, bere nartzisismoa gorabehera. Gizonaren sexua hatz bat bezain garbia eta soila da; xalotasunez uzten da agerian, eta, askotan, mutilek harro eta erronkaz erakusten diote elkarri; emakumearen sexua, berriz, misteriotsua da baita
|
emakumearentzat
berarentzat ere, ezkutukoa, tormentatua, muki jarioa, umela; odoletan egoten da hilero, batzuetan humorez zikindurik, eta bizi sekretu eta arriskutsua du. Emakumeak ez du hartan ezagutzen bere burua, eta, neurri handi batean, horregatik ez ditu bere sentitzen desirak.
|
|
Izango ote du gaitasunik izaki sentibera baten bitartez poesiak mamitzen duen jardun poetikoan aritzeko, ala bere gizonaren obra onartu baino ez du egingo? Emakumea poesia da berez, zuzenean, hau da, gizonarentzat; ez zaigu esaten hala ote den
|
emakumearentzat
berarentzat ere. Breton ez da mintzatzen emakumeaz subjektu den aldetik.
|
|
Erantzun hura gustatu egin zitzaion mutilari; eta, erantzuna ez ezik,
|
emakumea
bera ere gustatzen hasi zitzaion?
|
2020
|
|
Inor kontsolatzeko beharrik bazen, umeen zaintza ez bainuke ahaztu nahi, bertan izango zuten gaztaina erre gogorturen bat edo zorterik bazen, goxokiren bat goxagarri, eta ume hauen' mutur' zikinak garbitzeko ere erabiliko zuten. Inoren aurrean agertu behar izanda ere, nola ez, duin eta eder agertzeko beharra izango zuten oraindik ere, mantalaurrekoa bilduz eta egindako lanen zikinak ezkutuan gordez. Emakumeak baserrietan egindako lan guztia ikustarazteaz hitz egiten dugu oraindik eta
|
emakumea
bera ere ez da sekula jabetu zenbat lan eta zenbat ardura hartu izan dituen bere bizkar gainean. Horrela egin behar zen, eta kitto!
|
2021
|
|
Ostalariak –gizonak– ohean ziren. Ostatuko
|
emakumea
bera ere oherakoan zen. Gau harekin haraino jaitsi ginela jakitean zur eta lur geratu ziren.
|