2008
|
|
Azkueren garaian, ordea, normalagoa zen erakundearen izena, osorik edo laburtuta, baina ez siglekin, aipatzea. Izan ere, siglek sasoi hartan ez zuten marka korporatibo izaera, ez behintzat
|
egun
duten bezain modu finkoan. Hori apur bat Espainiako II. Errepublika garaitik aurrera hasi zen gertatzen, ez asko lehenago.
|
2009
|
|
Etorkizuneko asmoak gaur
|
egun
dituen berberak dira eta, gainera, zaintza teknologiko egokia egitea, berrikuntzari eusteko.
|
2010
|
|
Ikastola mugimenduak euskal lurraldeetan zehar izan duen eragina bistakoa bada ere, gaur
|
egun
dituen 100 ikastolatik gorako kopuruari begiratze hutsak ez du haren eragina behar den bezala erakusten. Publiko/ pribatuaren inguru
|
2013
|
|
Gure hertzeak denetarat egiteko edo nik ez dakit zertako, ez dugu aintzineko demboretan bezen ederki jaten. Maiz mehe
|
eguna
dugu. Handik eta hemendik ez baginu, sosaren puntan bederen, zerbeit eskuratzen, irauteak lan luke.
|
2016
|
|
Obra askoren elkarrizketek aktualitate handia dute oraindik. Antzerki obra gehienek gaur
|
egun
ukan lezakete oihartzun handia ezagunak balira. Antzerki gehienek merezi lukete entzunak izatea, Larzabalen obran agertzen diren problematikak garaikideak baitira, ulergarriak dira eta hitz egiten digute oraindik.
|
2019
|
|
2015ean, Euskara ibiltaria inauguratu zuen akademiak, harrezkero Euskal Herri osoko leku askotan ikusi ahal izan den erakusketa; EHHA Euskararen Herri Hizkeren Atlaseko materialetan oinarrituta, teknologia berrien bidez atlas horretako mapekin eta hitzekin jolasteko aukera dute, besteak beste, erakusketaren bisitariek. Horrez gain, zuek egun hauetan sarri egiaztatu ahal izan duzuen bezala, informazio eta zerbitzu ugari eskaintzen ditu Euskaltzaindiak webgunean, horien artean Plazaberri albistegi digitala, 2006ko apirilean abiarazia eta 2016ko ekainean berritua, gaur
|
egun
duen itxura eta eitea hartzeko. Horrez gain, Euskaltzaindiak apustu argia egin du sare sozialetan. Facebook, Twitter nahiz Instagram?
|
|
: Plazaberri, webguneko albistegi digitala, berritu zuen Euskaltzaindiak, gaur
|
egun
duen itxura eta eitea emanez.
|
2021
|
|
Egileak datuak aztertutakoan ateratzen duen ondorioa da Gipuzkoaren euskalduntasuna, edo Gipuzkoako alderdi batena, ezin dela, egin izan den moduan," inskripzio gutxi batzuk eta lauzpabost toponimo (gehienak ilunkarak eta kokapen ezezagunekoak)" direla-eta zalantzan ezarri. Horretarako dugun argudiorik argiena da erromatar inperioaren garaian han hemen barreiaturik zeuden jende izenetan iturburu duten toponimoak Gipuzkoan ez direla urriak, eta eman ditugun (ikus bedi Salaberri eta Zaldua, 2019) azalpen guziak ontzat har ez balitez ere, uste dugu aski direla toponimo horiek
|
egun
duten itxura euskaldunen ahotan ibiliak izateari zor diotela pentsatzeko, Nafarroan bezala, demagun. Alegia, eta paradoxa irudi badu ere, latin munduko pertsona izenetan oinarritutako toki izenek garbi adierazten digute euskaldunok –gipuzkoarrak kasu honetan– hemen bizi ginela, eta gure lurrean nagusi ginela, bilakaera euskararen barnekoa izan dutelako.
|
|
Hain zuzen, (is) am (a, o) atzizki indoeuroparra duten edota latinetiko deantroponimikoak diren zenbait leku izenen hizkuntza trataerak edo bilakaerak, –erromantzearekin batera ezina denak eta euskarak berezkoa edo barnekoa duenak– garbi samar adierazten du izendapen horiek sortu edo iritsi zirenean euskal enborreko hizkuntza gailentzen zela, alegia, biztanleria euskalduna zela,
|
egun
ditugun formak ezin direlako azaldu hasieratik bertatik euskal hiztunak egon ezean. Orobat, arkeologia arloko informazioak, Pirinioetako cromlechen banaketak adibidez, ez du" ipar sortaldea vs. gaineratiko lurraldea" bereizkuntza sostengatzen laguntzen.
|
|
Nire haurtzaroan fama txarra zuen Lanbarak gure xaharren mihietan, huntza entzutean erraten baitzuten, halako trufaño batekin: " Lanbarako ülün zeinüa!" (iluñabarreko ezkila) (Argia); Egun, berriz itzuliño bat eginez delako estreinaldirat, argazkiño batzu ager araziz egun xoragarri horren lekuko eta oroitgarri, hauxe dugu azpimarratu nahi (Herria); Diapo irudien bidez, arras arrotza ginuen Afrikako ugarte ttipi horren doi bat ezagutzeko paradaño bat ukan dugu (Herria); Mende erdiño batek zonbat
|
egun
ditu (Herria); Badira ere Hendaian bildu direnak eta andanaño bat Daniel Poulou deputatuaren etxe aintzineraino itzuliño bat egin duena... (Herria); Hori da, eta hor Eñaut Etxemendi erakasle erneak ere egin zituen zenbait urteño (Herria); Deneri, Guy Poulou auzapezak egin daizkiote konplimenduak eta zintzur bustitzeño batekin segitu da elgarretaratze hori (Herria).
|
|
Iparraldean arrunta da" oren" hitza gaineratzea (eta Hegoaldean autore batzuek" ordu" ere ibiltzen dute, baina gutxitan): Eta nola baru
|
eguna
baitzuten, eta ez baitziren oraino hamar orenak baizik, joan ziren aintzina, erranez ez zirela oraino baruaren hausteko orenera helduak (Joanategi); Biharamuneko eguna goizeko bederatzi orenak arte (Joanategi); Hamar orenak eta hogeita bi minutu ziren (M. Elizanburu). Ordu bata ren kasuan, Bizkai aldean ordu batak dira nagusitzen ari dela dirudi; erdialdean eta ekialdean ordu bata/ oren bata da.
|
|
" Urtarrilak 20
|
egun
dituela" edo horren antzeko egituraren laburpena da, azken batean. Esapide hori oso praktikoa izan daiteke karteletan eta erabiltzeko:
|
|
Gertakaria dute objektu, hari buruzko denbora erreferentzia ematen duten predikatuek ere: Badu jadanik 30 urte hau gozatzen duela eta beti pixkor izanez (Herria);
|
Egunak
ditu hor dela (Duvoisin); Hamabost egun dira beren gelan itxita dutela, kartzelan bezala (Biguri); Hirugarren aldia da barkamena eskatzen dizudala (Payá).
|
2023
|
|
Bai
|
egunen
duzu.
|
|
Nafarroan ereduak gaur
|
egun
dituen gabeziak oinarri hartuta, familia euskaldunen topagune egonkorrak sortzeko egitasmoa da. Ondoko hausnarketa honetatik abiatu gara:
|