2004
|
|
Gaurko mundu globalizatuan diasporako nortasun mugikor hauek hartu dute protagonismo berezia. Hauek dira eredu egokiak gaur
|
egun
euskaldun izateko: munduan zehar ibiltzeko eta egoteko modu bat ere badela euskaltasuna adierazten dutenak?. 138 Ikusia dago ez dagoela hemendik ateratzea baino aukera ederragorik euskaldun izan eta halakoaren arabera bizi nahi duenarentzat.
|
|
Hizkuntza eskubideen inguruan gailendua daukagun ideologiari honela kendu zioten mozorroa, behiala, elkarrekin hizketan ari zirela, Joxemi Zumalabek eta Martin Ugaldek. Gaur
|
egun
euskaldunok, nahi badugu behintzat, Berria n ase ditzakegu gure informazio eta iritzi egarriak, eta iturri horren egitasmoa egia bihurtu izana, neurri handi batean, dudarik gabe, orain hitza emango diogun euskaltzale handiari zor diogu. Hitza emanik, honela zerion Zumalaberi:
|
2009
|
|
izena ematen zaion herrian zein den arrotzago, zein dagoen baztertuago, euskaldun elebakarra ala erdaldun elebakarra. Hizkuntzari dagokionez, Euskal Herrian gaur
|
egun
euskaldun elebakarra da benetako paria bakarra.
|
2011
|
|
Eta ez dago esan beharrik euskal izena ematen zaion herrian zein den arrotza, zein den arrotzago, zein dagoen baztertuago, euskaldun elebakarra ala erdaldun elebakarra. Hizkuntzari dagokionez, Euskal Herrian gaur
|
egun
euskaldun elebakarra da benetako paria bakarra?. Markos Zapiain, Talatik tiroka, Elkar, 2009, 131 or.
|
|
Are gutxiago segregazio sozialik, Eduardo Landetak, garai bateko euskaldun hutsak gogoan, ondo asko deskribatu zuen egoera lazgarri hartan bezala. Gaur
|
egun
euskaldun gutxi dago euskaldun ezin izanaren minak era sanda: lautik bat edo, azken ikerketen arabera.
|
2015
|
|
Hogei arrantzale deitu ditu Arik Nupurrera, Jon Gissurarson lehengusuaren etxaldera. Badira hiru
|
egun
euskaldunen etorreraren berri izan zuena, eta buruan dabilkion plana adostu du lehengusuarekin eta semearekin. Euskaldunak izutu nahi dituzte, eta horretarako egokiena arrantzale batzuk armaz hornitu eta haien aurka bideratzea dela otu zaie, ezusteko lapurreta edo bat batean egindako eraso bat izango balitz bezala.
|
|
euskalduna euskal nazioari dagokio; erdalduna, ez. Azkeneko kasu honetan, ez zaizkio ateak ixten, eta arrazoi historikoak aipatzen dira oraingo egoera azaltzeko eta, ondorioz, gaur
|
egun
euskaldun ez izatearen arrazoia justifikatzeko; baina, justifikazioak justifikazio, naziotasuna kontzeptu objektiboa da hemen, eta erdalduna ezin da euskal nazioaren kide izan. Borondateari leku egiten zaio, baina era kontzientez beregana dezan naziotasuna; hots, euskara ikasiz.
|
2020
|
|
Haur direnean euskara erabiltzen duten pertsona askok nerabezaroan euskara erabiltzeari uko egiten diote eta kasu batzuetan familia hizkuntza aldatzera ere eramaten ditu. Gazte eta nerabeek euskaldun kontzeptua gaurkotzeko beharra dagoela erakutsi digute, beraien ikuspuntutik ez da erakargarria
|
egun
euskaldun izatearen irudia. Espainieraren eta frantsesaren presioa, sozialki duten presentzia, eskaintzen dituzten erreferenteen erakargarritasuna, moda kontua eta abar dira ikertu behar ditugunak eta beraientzako erreferente erakargarriak sortu beharra dago.
|
2021
|
|
Hala ere, zera gehituko nuke: gaur
|
egun
euskaldun garenok, gehienok, ingelesaren jabe ere bagara, eta ingelesez, gazteleraz eta frantsesez komunikatzen gara, baina horrek ez du kentzen guk barruan beste hizkuntza bat eramatea (euskara), ez eta barruan daramagun dantza ere. Gure hizkuntza berezia da, baina bakarra izateak ez du esan nahi isolatuta gaudenik edo isolatuta egon behar dugunik.
|