2007
|
|
* Abenduaren 27ko 24/ 2001 Legeak, zerga, administrazio eta lan arloko neurriei buruzkoak (EAO, 313 zk., 2001eko abenduaren 31koa), 37 artikuluan xedatutakoaren ondorioz, xedapen indargabetzaile bakarraren 5 idatz zatiarekin lotuta, 51 artikulua indargabetuta
|
dagoela
ulertu behar da
|
|
Bestalde, haur hezkuntza borondatezkoa da, eta bigarren zikloan doakoa da (hiru urtetik sei urtera), HLOren 12 eta 15 artikuluek ezarritakoari jarraituz. Amaitzeko, hezkuntzako goi mailetan sartzeko (batxilergoa, etab.), ikasleek egiaztatutako trebetasunak eta bokazioa hartuko dira kontuan (LOGSEren 1 art.). Eskubidearen titulartasunari dagokionez, eta konstituziogileak EKren 27.1 artikuluan oso zabal hitz egiten duenez («Guztiek dute hezkuntzarako eskubidea»), espainiarrei eta atzerritarrei
|
dagokiela
ulertu behar da (LOGSEren 1 art. eta ALOren 9 art.).
|
|
Edozelan ere, «gerraldia» ez zen setio egoera aitortzearen baliokidea; gatazka militar eragingarria egotea eskatzen zen (bai gerra adierazpen formala, bai atzerriko potentzia batekin bakea haustea, gerra modu formalean adierazi ez arren). Hau da, istilu armatuak edo horiek gertatzeko arrisku hur hurrekoa
|
zegoela
ulertu behar zen. EKren 15 artikuluaren idazketatik ondorioztatzen da konstituziogileak salbuespen bakarra ezarri zuela heriotza zigorraren kasuan eta, gainera, hautazkoa zela, hau da, aplikatu zitekeen zein ez.
|
|
Jorratu beharreko lehenengo gaia eskubidearen titulartasunari buruzkoa da. GEEAren doktrinari jarraituz (1981eko maiatzaren 6ko epaia. Buchholz kasua?), Konstituzio Auzitegiak esandakoaren arabera, Konstituzioan pertsona guztiek benetako babes judiziala lortzeko eskubidea dutela ezartzean, pertsona fisiko eta juridikoak, naziokoak eta atzerrikoak barruan
|
daudela
ulertu behar da, eta eskubide hori eskubide eta interes legitimoak ukitzen dituzten prozesu guztietara hedatzen dela, baita beste pertsona batzuek hasitako prozesuetan alderdi izateko eskubidera ere, prozesu horietan eskubide eta interes legitimoak ukitzen badira (apirilaren 12ko 64/ 1988 KAE; urriaren 17ko 287/ 1994 KAE). Baina harago joanda, salbuespen moduan onartu du pertsona juridiko publikoak ere eskubide horren titularrak direla antolamendu juridikoak prozesuan alderdi izateko gaitasuna aitortzen badie horien jarduera ez administratibotik edo publikotik eratorritako eskubide eta interes legitimoak defenditzen dituztenean; izan ere, kasu horretan hirugarrenen egintzen aurrean erreakzionatzen dute (partikularrak edo beste administrazio publiko batzuk) eta horiei ezin diete euren borondatea ezarri horien aurrean ez dutelako gehiegizko botererik, auzi horietan pertsona publikoek ez baitute pribilegio edo onurabide prozesalik eta edozein partikularren moduan justizia eskatzen baitute, prozesura heltzeari eta horretan babesgabezia ez jasateko eskubideari dagokienez (KAE hauek:
|
|
Amaitzeko, eta Konstituzioak horri buruz ezer esan ez arren, etxebizitza partikularretan titularren baimenik gabe sartzea debekatuta ez
|
dagoela
ulertu behar da, betiere, beharrezkoa edo ezinbestekoa bada (gogoan izan dezagun, esaterako, berehalako laguntza eman behar denean, pertsonen bizitza edo segurtasuna arriskuan daudenean, etab., maiatzaren 29ko 136/ 2000 KAE?). Kasu horietan, agintaritzaren agenteak edo partikularrak etxebizitzan sartzean ez da etxebizitzaren bortxaezintasuna urratzen, eta horren frogarik nabarmenena da jardun hori ez dela jaso Zigor Kodeak bortxaezintasun hori babesteko ezarri dituen delituetan; izan ere, kasu horietan izan ezik, eskubide hori urratzearen ondorioa argia da:
|
|
Legitimazioa oso zabala da: EKren 53.2 artikuluan «herritar guztiei» buruz hitz egiten da, eta legitimazioa herritar guztiei, espainiarrak zein atzerrikoak izan,
|
dagokiela
ulertu behar da, pertsona fisikoak eta juridikoak barnean hartuta. Iruzkindu dudan moduan, epeak prozedura arruntetan baino askoz laburragoak dira, baina horren ordez, modu berezian babestutako eskubide horien urratzeekin zerikusirik ez duten gaien izapidetza egiteko bide hau erabili ez dadin, prozesu hauetan onarpen izapidea prozedura arruntetan aplikatzen dena baino askoz zorrotzagoa da, eta kautela neurriak hartzeko araubide berezia erabiltzen da; izan ere, ustez urratu diren eskubideak albait arinena babestu behar dira, baita kautela neurrien bidez ere, organo judizialak epaia eman aurretik, gaiaren izapidetza egiten den bitartean eskubide horiei kalterik ez egiteko.
|
2008
|
|
1 Zatiketa
|
dagoela
ulertu behar da:
|
2011
|
|
Transakzioak ez ditu bere barruan hartzen kontratuan bertan zehatz adierazitako objektuak, eta, kontratuaren hitzek nahitaez erakartzen dutenaren arabera, horretan sartuta
|
daudela
ulertu behar direnak baino.
|