2000
|
|
Narratzaileek gehienetan hirugarren pertsonan hitz egiten dute, eta narratzailea ipuinetik at
|
dago
liburuetako ipuin gehienetan. Gutxiago dira lehen pertsona eta 3 pertsona nahasirik erabiltzen dituztenak, narratzailea ipuinaren barruan sartzen delarik," Sonbreilu baten historia" n bezala.
|
|
Laberintoaren oroimena n Jon Kortazarrek ere, liburuaren zentzu orokorrari atxikirik, euskal poesia berriaren giro honek zuen oinarrizko kontzeptu filosofikoaren adierazletzat ematen du liburu hau, izaeraren ezabaketarena, alegia: " Gaurdaino Pott taldearen poeta eta obrarik gorena Atxaga eta bere Etiopia izan badira, teorikoa Sarrionandia gertatu da bere Ni ez naiz hemengoa izen profetikoa daraman liburuaren bidez.() Kartzelako egunerokoaren moduan eginik
|
dagoen
liburu honetan halere espetxeaz gutxi eta literaturaz asko mintzatzen dena Sarrionandiak bere literaturari oinarria ematen dio, Atxagaren pentsamendua argituz bide batez, Wittgenstein-en erlatibismo kutsuaren ildotik.() Autorearentzat beraz, ez dago objetiboki eskura daitekeen errealitaterik. Subjektibitateak eta erlatibitateak betetzen dute oro." (69 or.)
|
|
" gau egunen erritmoan" egina dagoela esaten du, eta testuak autonomoak direla. Bestalde, saio bezala didaktikotasuna dariola esaten digu, beti entzule duen, edo ikasle duen" zu" bati zuzendua
|
dagoela
liburua, eta beharbada, kartzelako taldearen irakasle zereginaren testuinguruan ulertzen dela jarrera hau. Literaturari buruzko saioetan Sarrionandiak fabulazioaren poetika egiten duela esaten digu, eta arlo honetan imajinazioaren erreibindikazioa omen da benetan azpimarratzekoa.
|
|
Basapiztia horiek gure kulturan izan duten garrantziaren aldarrikapena ere
|
badago
liburuan. (...) Animalia horiek Euskal Herritik desagertu direnean, gure kulturaren zati bat ere desagertu da, horien inguruan sinesmenak, mitologia bereziak eta gisa horretako kontu asko sortu baita mende askotan.
|
|
droga, sexua, rock and rolla, tabernetako giroa, alkohola,... Lotura handia dago bilduma batetik bestera. Honela," Gauaren testuingurua dute ipuin guztiek, eta ez
|
dago
liburuan gauetan gertatzen ez den ezer; ikusitakoa, bizitakoa kontatzea baitu xede, errealitate horri imajinazio apur bat gaineratu dion arren." (Egunkaria XI) Honetaz gain, giroa ere aitzakia da hainbat sentimendu unibertsal islatzeko: etsipena, maitasuna, desioen ezintasuna, itxaropena,... Izan ere, gaueko giroaren bidez," iluntasunaren baitan gordetzen den pasioa ageri da liburuko orrialde guztietan." (Egunkaria) Gaueko amets honetan, alkoholaren zorabioaren eraginez, hilak eta biziak batera agertuko dira.
|
|
Garazi inguruak dira Lukuren geografia, eta hor bizi direnak nahiz horra etortzen direnak haren giza osagarria. Bestalde, kontatzeko moduan neurtua, mamitua, luzaz pentsatua, hizkeran, esaldien tenpoan, hor
|
dago
liburuaren meritu nagusia, nik uste. Ahaztu gabe, haatik, Lukuk Iparraldeko idazle modernoen artean tradizio sendokoa den ildo batean erein duela; ipuin beltzen alorrean.
|
2001
|
|
Denboraren agorrera pentsakizun apokaliptikoan agertuko litzateke. Zentzu hertsi batean liburu honek denboraren iragana erakusten digu, bidaiaren bukaerak denboraren bukaera adierazten du, eta deserriaren agerpena, denboraren kontzeptu baten bidez emana
|
dago
liburuan: " Iragan dira horik oro".
|
2002
|
|
Azken buruan, heriotzaren aurreko lazturak eta bakardade izugarriak laburbiltzen du nobelaren hari tematikoa, eta horretarako, protagonistaren drama izugarria adierazteko, heriotzaren gaineko erreferentzia intertestual eta metanarratiboz beteta
|
dago
liburua. Irakurleak hortxe aurkituko ditu, esate baterako, zenbait idazle, soziologo, filosofo edo musikariren aipuak (E.
|
2003
|
|
Baina, zer jazoten da gehienetan, zoritxarrez? Batetik, liburu egokirik ez (batzuk, agortuta dagoz, eta beste asko, gogor eta ilun egiten jakuz, inongo laguntasunik ez eta); bestetik, ostera, salgai
|
dagozan
liburuak zeureganatzeko edo irakurtzeko, asti handirik ez, eta dirua bera be, harenbaten, urriegi. Hori dala ta, honetarakoxe egin dot bigarren bilduma hau:
|
|
Euskera aldetik be bateratu dogu. Berrogei urteko ibilaldia
|
dago
liburuan zehar, lehenengo idatzietatik azkenengoetara, eta bitarte horretan aldaketa handiak jazo dira hizkuntza idatziaren finkatze prozesuan. Horrek Don Karmeloren idazkeran be eragina euki dau.1
|
2005
|
|
Liburu bakoitzak, batez beste, 1.500ko tirada izan du. Ipuin liburuei
|
dagokienez
liburu biren argitalpen bina egin dira, Julia dinotsut eta Hakuna Matata bildumena alegia.
|
2007
|
|
1,80 eta 1,90 metro ingurukoak. Sasoi haretan Europan
|
baegoan
liburu bat, sano ezaguna zana. Liburuaren protagonistea heroi bat zan, handia, eta Patagon izena eukan.
|
2008
|
|
Garai batean, hainbeste ez zekitenek ere (baserritarrek, adibidez) irakurtzen zituzten liburuak. Gaur egun, ez
|
dago
libururik ikasientzat baino".
|
2009
|
|
Bizi bizi
|
dagoen
liburua da, gure herriko emakumeengana eta gizonengana hurbiltzen gaituena. Gure sustraiek, ohiturek, aintzineko bizimoduak, euskal hizkuntzak eta kulturak bat egiten dute argitalpen honetan, egungo garapenari zentzua emanez.
|
2011
|
|
Eskertzekoa da Alberdania egiten ari den saioa orain arte euskaraz irakurtzerik ez
|
zegoen
liburu motak itzultzeko, baina badirudi kritikak ez diela jaramon handirik egiten. Edonola ere, euskal irakurleak leku askotan entzun duen Pijama marradunaz jantzitako mutikoa hori irakurtzea erabaki tzen badu, orain erdararen batean edo euskaraz irakurtzea erabaki dezake.
|
2015
|
|
Pott taldeak argitaratutako alerik luzeena eta, ziur aski, sonatuena, izan zen Pott Tropikala. Laurogeita zortzi orrialderekin, gertuago
|
dago
liburu batetik panfleto itxurako aldizkari underground batetik baino. Inoizko tarte handiena hartu zuten halaber berau apailatzeko, aurrekoa, Praka, 1979ko uztailean eta Tropikala 1980ko ekainean argitaratu baitzen, ia urte oso bat batetik bestera.
|
|
Itsaso ahantziari dagokionez, duda ezina da poesia sozialetik urrun
|
dagoen
liburua dela. Apustu estetiko hori, ordea, garaiko testuinguruan kokatu behar da, eta bereziki Arestiren harriaren poetikaren ondorengo testuinguruan.
|
|
Apustu estetiko hori, ordea, garaiko testuinguruan kokatu behar da, eta bereziki Arestiren harriaren poetikaren ondorengo testuinguruan. Izagirreren poema liburuari Arestiren ondoren eta haren poetikaren bideetatik urrun
|
zeuden
liburuen usaina dario. Mikel Lasa, Amaia Lasa eta Mikel Arregiren poesiaren asperdura, gogogabetasun modukoa (Baudelaireren ennui, spleen gogoan) eta ageri diren irudi errepikari ugari ere itsasoa, eguzkia, euria, lanbroa, kaioak, ilunabarra beste poemategi haietan topatzen ahal dira.
|
|
Garaiko erreferentzia garrantzitsu bilakatu zen denboraren igarotzearekin. Lau ataletan banatuta
|
zegoen
liburua, literatur generoka: Poesia, Ipuin, Periodismoa eta Antzerti.
|
2019
|
|
Mirenek lehenik, proiektatu, imajinatu egiten du bere maitale ideala, eta gero, halako batean, aurkitu egiten du, aurrean duenean" errekonozitu" egiten du. Berdin egiten du" Hemen
|
nago
liburu artean zutaz pentsatzen" ipuin laburreko Manuel liburuzainak, Flaubert irakurriz disfrutatu duen neskatxaz maitemintzen da ezagutu aurretik ere (Kortazar 2003a: 23). Halere, ez da Miren Manuel bikote intraliterarioaren Flaubertzaletasuna erabat identikoa, Mikel Ayerbek (2012, 243) ohartu zuen moduan," Flauberten erreferentziak ditugu, batean Mirenek irudimenezko Manu maitaleak Madame Bovary oparitzen diola asmatzen baitu eta, aldiz, bestean argazkia Flauberten L" Education sentimentale liburuan aurkituko du protagonistak".
|
2021
|
|
Eta gero ya nik sartuko nuke klasikoren bat, literarioagoa den libururen bat 3 edo 4 mailan. Hor
|
badaude
liburu batzuk aukeratzeko ez direla zertan izan... literarioa izateak edo balio literarioa edukitzeak ez du esan nahi totxoa izan behar denik. Izan daitezke laburrak ere bai.
|
|
XX. mendean eta, batez ere, XX. mendearen bukaeran literatura garatu da eta gaur egungo gazteak ez dira kontziente zenbat garatu den. 60 hamarkadan jaio ginenok badakigu heldu ginenean unibertsitatera edo heldu ginenean euskara ikastera, ez
|
zegoela
libururik, ez zegoela liburu handirik, eta klasikoak ez genituen ulertzen. Non aukeratu ere ez zegoen.
|
|
XX. mendean eta, batez ere, XX. mendearen bukaeran literatura garatu da eta gaur egungo gazteak ez dira kontziente zenbat garatu den. 60 hamarkadan jaio ginenok badakigu heldu ginenean unibertsitatera edo heldu ginenean euskara ikastera, ez zegoela libururik, ez
|
zegoela
liburu handirik, eta klasikoak ez genituen ulertzen. Non aukeratu ere ez zegoen.
|
|
" Egia esanda, ez dut irakurtzen euskal literatura normalean, hau da, ikastolarako diren liburuak dira bakarrak. Izan ere, gure adinerako bideratuak
|
dauden
liburuen gaiak beti berdinak direla iruditzen zait. Beti, gaur egunean daude kokatuta eta maitasuna da ia beti gai nagusia.
|