2008
|
|
Beraz, euskararen normalizazioaren bidean jarrera orohartzaileaz, lortu nahi diren helburuak kontuan hartuz, egoera soziolinguistikoak eskaintzen dituen oinarriak baliatuz eta egungo baliabide teknologikoak erabiliz, hauek dira aplikatu daitezkeen aukera batzuk: a) Hizkuntzen susperkuntzari eta erabilerari
|
dagozkion
ikuspegi dikotomikoak baztertu. Osagarritasuna bilatu eta euskarari bultzada eman orain arte nagusiki gazteleraz aritu izan dien euskarriekin ere.
|
2011
|
|
Ezta berez, jatorriz, tradizioz eta aurrez ezarririk datorkion hiri imaginario bat. Gatazkan
|
dauden
ikuspegien ondorio, unean uneko botere harreman, gizarte aktibazio, diskurtsoen zabalpen eta faktore soziolinguistiko, ekonomiko eta politikoen araberako emaitza den ustezko hiri imaginario bakar eta definiturik ez dago. Kontradikzioz beteriko eta eraldaketaren menpe dagoen hiriari buruzko ikuspegi multzoa baino ez daukagu, gerora herritarrek hartu eta moldatu egiten dutena.
|
|
Bere hitzak erabiliz" Diglosiaren gaineko argitze saioa izan nahi du txostenak. Helburu batekin, gure artean indarrean
|
dauden
ikuspegi nagusiak zehazteko eta, ahal izanez gero, bateratu litekeena bateratzen saiatzeko". Hor dago, gure ustetan gakoetako bat:
|
|
Bai ordea, aski ilun eta nahasi daukagun alorrean argi izpiren bat edo beste bilatzen saiatzeko. Besterik ez balitz ere, gure artean indarrean
|
dauden
ikuspegi nagusiak zehazteko eta, ahal izanez gero, bateratu litekeena bateratzen saiatzeko. Berak baietz:
|
|
Hizkuntza ekologia Euskal Herrian gaur egun, eragileen ikuspegia – J. Inazio Marko, Belen Uranga guistikatik egoera horiek ulertzeko eta teorizatzeko
|
leudeken
ikuspegi kontrajarriak azpimarratu zituzten bertaratutako kideek.
|
2012
|
|
Oso garrantzitsua da azpimarratzea eremu publikoetako erabilera aztertzen duela. Argi
|
dago
ikuspegi horrek zerikusia duela, neurri batean, faktore pragmatikoekin: azken finean, ikertzaileentzat errazagoa da eremu publikoetara iristea.
|
2013
|
|
Azurmendik ere Soziolinguistika Eskuliburuak aipatzen dizkigun soziolinguistikaren bi norabide berezitu horiek azpimarratzen ditu, baina ez ditu bi biak soziolinguistikaren baitan kokatzen. Alegia, Zarragak ez bezala, soziolinguistika kontzeptua gordetzen du hizkuntzalaritzatik hurbilago
|
dagoen
ikuspegiarentzat eta, aldiz, soziologiatik gertuago dagoen bestea lengoaiaren soziologia izendatzen du. (Azurmendi, 1999:
|
2016
|
|
Modernizazioaren iragan hurbilari
|
dagokion
ikuspegi hori hizkuntzanazionalismoan oinarritu izan da, Moreno
|
|
Mendetan zehar nagusi izan den elebakartasunaren ereduak, gaur egun ez du nazioarteko soziolinguistikaren aldekotasunik bereganatzen. Modernizazioaren iragan hurbilari
|
dagokion
ikuspegi hori hizkuntza nazionalismoan oinarritu izan da, Moreno Cabrera-k argi utzi duen bezala (Moreno Cabrera, 2008); alegia, hizkuntza nazionalismoan nazio bat/ estatu bat/ hizkuntza bat hirukotea da ardatz kontzeptual eztabaidaezina. Munduko herrialde askotan nagusi izan zen aro kolonialistak ere nazio boteretsuen hizkuntzaren ospea zein beharrezkotasuna azpimarratu zituen, lekuan lekuko hizkuntza indigenen kaltetan.
|
2018
|
|
Une honetan, hain zuzen, Nafarroan elebidunak eta elebidun hartzaileak batuta populazioaren %23ra iritsi izanak zenbakiez haragoko garrantzia du, badelako" kopuru nahikoa planifikazio egoki baten bidez ezagutza eta erabilera handitzeko". Puntu horretan
|
dagoenaren
ikuspegitik, ezagutza eta erabilera" bereizteko edo bereiz aztertzeko" joeraren inguruko hausnarketa partekatu zuen Arregik. Haren ustez," ezin ditugu bereiz aztertu, bestela badirudi ezagutzan irabazten dena gertatzen dela erabileraren kaltetan.
|
2023
|
|
gurasoak, edo oro har, helduak dira hizkuntza haurrei transmititzen dietenak eta haurrak, berriz, helduek transmititutako horren jasotzaile huts eta pasiboak lirateke. Esan beharrik ez
|
dago
ikuspegi horren arabera gurasoak edo helduak euskaraz jakin behar duela, baldin eta haurrei euskara" transmitituko" badie. Ikuspegi horren bidez azaldu izan da bai familiako hizkuntza transmisioa eta baita ere eskolakoa.
|