Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 14

2023
‎Konfiskaezintasun printzipoak balio ideologikoa edo politikoa du, balio juridikoaren gainetik. PALAO TABOADAk eta beste autore batzuek esan dutenez, printzipio hori berdin aplikatu litzateke Konstituzioaren 31 artikuluan egongo ez balitz ere, baldin eta legeak ezarritako tributuak ondore konfiskagarriak sortuko balitu edo jabetzarako eskubidea ezabatuko balu, kasu horietan 33 artikuluaren aurkakoa izango bailitzateke. (Ikusi, edu berean, urriaren 4ko 150/ 1990 Konstituzio Auzitegiaren Epaia4).
‎Zerga bilketaren arloan, TFAOek ezarri dutenez, Ogasun publikoaren aurkako delitua dela-eta zigor prozedura egoteak ez ditu geldiaraziko likidatutako tributu zorra kobratzeko administrazio jarduketak, salbu eta epaileak erabaki badu betearazteko jarduketak etetea38 Ogasun publikoaren aurkako delituaren ondoriozko salaketa edo kereila onartu denean, Administrazioak ordainketa egiteko borondatezko epea hasi dela jakinaraziko dio betebeharpekoari. Likidazio proposamenean sartutako berandutzeinteresak behin behinean zenbatuko dira proposamenen egunera arte, eta likidazioarenak likidazioa egin den arte.
‎Gure esparruan, zalantza sor daiteke ordainketa horien izaeraren inguruan. Argi dago ez direla tributu betebehar nagusiaren ordainketa. Izan ere, errenten gaineko zergetan, sortzapena zerga egitatea gauzatzen denean gertatzen da, bada, zergaldiaren amaiera arte, beraz, ez dago sortzapenik.
‎Ekonomia Itunaren 43 artikuluaren Zortzigarren puntuak jaso duenez, kontrako frogarik egon ezik, pertsona juridikoen egoitza fiskala ez dela aldatu ulertuko da baldin eta aldaketaren aurreko edo ondoko urtean bat ere jarduerarik egiten ez badute edo jarduera bukatzen badute.
‎(a) Gomendatzen da txandak antolatzen direnean txanda horiek txandakatzea, langile bat egon ez dadin beti txanda bakar bati atxikita. Halaber, langile bat ere ez da egon behar gaueko txandan bi aste baino gehiago jarraian.
‎Aparteko orduaren gutxieneko balioa da ordu arruntarena, oinarrizko alokairuari dagokionez ez ezik, alokairu egiturara bildu beharreko osagarri guztiei dagokienez ere [ikusi 2007ko otsailaren 21eko (33/ 2006 errek. zk.) AGE, 4 Salakoa].
‎Ordenagailuarekin lan egiten denez, eta ordenagailua enpresak emandako lanabesa ere badenez, jurisprudentziak onartzen du enpresaburuak kontrol informatikoen bidez egiaztatzea langileak bere egitekoak behar bezala betetzen ote dituen, nahiz eta kontrol horiek ohiko ordutegitik kanpo egin, eta ukitutako langilea edo langileen ordezkariren bat aurrean egon ez. Dagoeneko aipatu den 2007ko irailaren 26ko AGEz gain, kontsulta daitezke, besteak beste, 1999ko ekainaren 15eko (620/ 1999 errek. zk.) Murtziako ANE, 4 Salakoa; 2000ko azaroaren 14ko (4854/ 2000 errek. zk.) Kataluniako ANE, 4 Salakoa; 2003ko maiatzaren 9ko (591/ 2003 errek. zk.) Andaluzia/ Sevillako ANE, 4 Salakoa.
‎★ Tipifikazio betekizunak eta kasuan kasuko formalismoak errespetatuz gero, 58 artikulutik ondorioztatzen denaren arabera, enpresaburuari dagokio ez betetzea baloratu eta horren gaineko zehapena ezartzea.
‎Udalen antolaketari dagokionez oso garrantzitsuak ziren 74 eta 75 artikuluak. Garcia ARANDAk adierazten duenez, 1845.eko Konstituzioaren artikulu horietatik udal antolaketaren ildo nagusiak zeintzuk ziren ondoriozta daitezke32 Konstituzioa onartu bitartean 1845.eko urtarrilaren 1eko aginduaren bitartez toki erakundeen antolaketari eta eskumenei buruzko legeak jorratzen hasi zirela (nahiz eta Konstituzioa indarrean egon ez) eta urtarrilaren 8an aldarrikatu ziren. Udalen inguruko legean udalei hiru eginkizun mota ezberdinak aitortzen zitzaizkien:
‎PEREZ LUQUEk adierazten duen bezala, toki erakundeek nortasun juridikoa dute eta adinagusikoak izango balira, ez litzateke zuzena izango erakunde batzuek beste batzuen gain zaintza edukitzea. Autorearen iritziz, zaintza badago ez dago benetako deszentralizaziorik eta honakoa adierazte du: " Desentralizazioa badago autonomia ere dago.
‎Aipatu Epaiaren doktrina hori ondo laburtu zuen TARRES VIVESk modu honetara: " Hala ere, Konstituzio Auzitegiak (1981eko otsailaren 2ko Epaian) aitortu zuen toki erakundeen gaineko administrazio kontrolak egoteak ez zuela inola ere haien autonomia urratzen. Auzitegi Gorenaren arabera, kontrol horiek bi motatakoak dira:
‎Hezkuntzako goi ikuskapena, lege organikoan aurreikusia, aipatutako bigarren afektazioan kontrol prozedura zilegi gisa har daiteke —baldin eta haren erregelamendu erregulazioak konfigurazio organiko hori gainditzen ez badu— (7 OJ). EKren 27 eta 149.1.1 eta 30 artikuluetatik eratorritako estatu eskumenak" arauzko eduki hertsiki baten ahalmenak dira, eta ikuskapenaren bidez ezin dira beste eskumen betearazle batzuetara hedatu, arau edukiak betetzen direla fiskalizatzea (hau da, ‘Goi ikuskaritza’) eta fiskalizazio horri dagozkionak ez badira" (8 OJ)" 554 Ildo horretatik, goi ikuskaritza harreman bi horiek, koordinazioak eta kontrolak, helburu orokor berdina dute: administrazio sistema koherente eta harmonizatu bat eratzea, toki autonomiaren printzipioa muga bakarra izanik.
‎Bizkaiko Foru Aldundiak eta Bizkaiko Batzar Nagusiek ere prozeduran parte harturik Eusko Jaurlaritzak egindako hausnarketaren aurka agertu ziren eta aurrekontu araubidea garatzeko eskumena lurralde historikoei zegokiela adierazi zuten, honako argudioak erabilita: Toki araubidearen eskumena autonomikoa da Estatu zentralaren erakundeekin alderaturik, baina EAEren barnean erakunde amankomunei dagokiola ez da zehazten eta EKak babesten duen forutasunaren erakunde bermearen errespetuari jarraituz ulertu behar da barneko eskumenen banaketa. BFAk adierazi zuenez, eskumena beren beregi norena den ez zehazteak ez du esan nahi automatikoki LHLren 6.1 artikuluko klausula aplikatu behar denik.
‎Gaitasun horrek Estatuak toki sektorearekiko duen finantza zaintza kentzea baino zerbait gehiago dakar, korporazioek eurek beraien finantza baliabideak lortzeko eta erabiltzeko prozesuan parte hartuz eta errekurtso haien bolumena geldiarazteko eta gastua askatasunez antolatzeko ahalegina eginez, Konstituzio Auzitegiak bere funtsezko arauaren integrazio lanean berariaz adierazi duen bezala". Beraz, bi printzipio horiek harreman estuan egon arren ez dira gauza bera.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia