Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 17

2007
‎1 Zentzumenei eta mugimenduari dagokien estadioa. Estadio horretan, haurrek zentzumenen bidez ingurunetik jasotzen duten informazioa beren mugimendu gaitasunekin koordinatzen dute, ingurunea ezagutzea ahalbidetuko dietenportaera eskemak sortzeko.
‎Zentzumenei eta mugimenduari dagokien estadioa funtzio sinbolikoa agertzen denean bukatzen da. Funtzio sinbolikoa hauxe da:
‎Guztiarekin ere, seigarren estadioari dagokionez, bere teoriari eutsi zionKohlberg ek, ziur baitzegoen estadio ereduaren hierarkiak garapenaren gailur batizan behar zuela. Kohlberg en teoriak bi zutabe ditu:
2014
‎Zentzumenei eta mugimenduei dagokien estadioa
‎Bizitzako lehen bi urteak hartzen dituen zentzumenei eta mugimenduei dagokien estadioaren jarraipen gisa, bosgarren gai honetan, 2 urteetatik 7 urteetara bitartean garatzen den eragiketa aurreko estadioari erreparatuko diogu. Zehazki, eragiketa aurreko estadioko aurrerapen nagusiak eta alderdi heldugabeak azalduko dira.
‎Ahozko adimena edo intuiziozkoa izena ere eman zion; izan ere, adin horretako haurrak oraindik ez daude buruko eragiketa logikoak erabiltzeko prest (bai, ordea, hirugarren etapako eragiketa konkretuen estadioan). Hala ere, eragiketa aurreko etaparen bereizgarri nagusia da (kontuan hartuta haurrak bi urte dituenetik zazpi urte dituen arte garatzen dela) pentsamendu sinboliko edo irudikatzeko ahalmen handia, eta zentzumenei eta mugimenduei dagokien estadioaren amaieran agertzen da. Ikus ditzagun eragiketa aurreko pentsamenduaren abantaila eta alderdi heldugabe batzuk.
‎Piagetek aldaezin kognitiboak izena eman zien. Aldaezin kognitiboak bereziki zentzumenei eta mugimenduei dagokien estadiotik hasita garatzen dira (ikus 4 gaia). Estadio horretan, objektuen iraupena lortzen da; eragiketa aurreko estadioan, identitatea sortzen da, eta, eragiketa konkretuetan, berriz, kontserbazioa (ikus 6.1.2.01 taula).
‎Ondoren, Piageten teoriaren kontzeptu nagusiak azalduko dira, labur. Hirugarren zatian, zentzumenei eta mugimenduei dagokien estadioa aztertuko da, garapen kognitiboko lau etapetako lehena, sei azpiestadiotan banatzen dena eta lehenengo bi urteak biltzen dituena. Azkenik, estadio horren lorpenik nabarmenenetako bi definituko dira:
‎Zentzumenei eta mugimenduei dagokien estadioan, umeek zentzumen estimuluak gaitasun motorrekin koordinatzen dituzte, eta, horri esker, portaerazko eskemak sortzen dituzte, hau da, ingurunearen gainean «operatu» edo ekin egiten dute, hura ezagutzera iristeko. Bi urteko umeak erreflexuek mugatutako eta ezaguera apaleko izakiak izatetik arazoak ebazteko gaitasuna izatera pasatzen dira; adibidez, beren eguneroko gertaerei buruz.
‎Bi urteko umeak erreflexuek mugatutako eta ezaguera apaleko izakiak izatetik arazoak ebazteko gaitasuna izatera pasatzen dira; adibidez, beren eguneroko gertaerei buruz. Ezagutza bidezko garapena hain da garrantzitsua, Piagetek zentzumenei eta mugimenduei dagokien estadioa sei azpiestadiotan banatu baitzuen, erreflexuak ezaugarri dituen izaki batetik gogoeta egiten duen izaki baterako trantsizioa deskribatzeko asmoz.
‎Zentzumenei eta mugimenduei dagokien estadioaren lorpen nagusia da umea buruko sinboloak edo irudiak eraikitzeko jokaera eskemak barneratzen hastea; gerora, bere jokaera etorkizunean zuzentzeko erabiliko du hori. Orain, buruarekin proba egin dezake, eta insight bat (bat bateko ulermena) erakutsi, arazoa nola ebatzi jakiteko.
‎Zentzumenei eta mugimenduei dagokien estadioaren lorpenik nabarmenenak bi dira: objektuaren iraupena eta imitazioa.
‎4.4.01 irudia. Zentzumenei eta mugimenduei dagokien estadioaren lorpenak.
‎Zentzumenei eta mugimenduei dagokien estadioaren lorpenak
‎Beraz, imitazio atzeratuaren gaitasuna, zeinetan umeak buruko sinboloak eraiki, biltegiratu eta gero berreskuratu egin behar dituen? Piagetek uste zuen baino lehenago agertzen da; aurkikuntza horrek zalantzan jartzen du zentzumenei eta mugimenduei dagokien estadio ez sinbolikoko umeari buruz eman zuen azalpena.
‎4.4.01 taula. Zentzumenei eta mugimenduei dagokien estadioaren laburpena.
2015
‎Estadio bakoitzak argi xurgapen patroi bereizgarria izan arren, estadio guztiekoso antzekoak diren patroiak izan ditzakete. Hau dela eta, opioide hartzaileen geneen adierazpena lautaldetan banatuz aztertu zen, non; lehen taldea XII III bitartean zeuden estadioei zegokion, bigarrentaldea IV VI arteko estadioei, hirugarren taldea VII VIII estadioei eta laugarren taldea IX XI arteanzeuden estadioei.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia