2002
|
|
Unibertsitateen barruan diren euskararen aurkako jarrerak oraingoz alde batera utzirik, badira unibertsitateen zenbait egitura ezaugarri, normalizaziorako oztopo izango direnak. Unibertsitateek gaur dituzten irakasleen %20
|
dago
eskolak euskaraz ematen, eta, baikorrak izanik, %30era irits liteke ehuneko hori, hainbat baldintza betetzen badira. Bestalde, ikasleen %45 dira, gutxi gorabehera, aukera izanez gero euskaraz ikasiko luketenak.
|
2010
|
|
1975era arteko sorreran eta lehen hazkundean, lau elementuok ziren eragozpen larrienak: martxan
|
zeuden
eskoletan euskara edo euskaraz irakasteko baimen ofizialik eza, ikastola zabaltzeko baimenik eza, ikasleak atenditzeko eraikuntzarik eza eta andereñoen soldatak eta gainerako gastuak ordaintzeko diru-laguntza publikorik eza76 Eskola etxerik ez izatea, eta halakorik zabaltzeko baimenik lortu ezina, oztopo larria zen noski. Dudarik ez zen egiten, ordea, marko politiko berriarekin herri ikastetxeak bederen hor izango zirela, herri aginteen esku.
|
2011
|
|
Batetik, gizarte osoak onartzen du eskolaren zentraltasuna, bai lehen orain dela 50 urte ikastolak hasi zirenean, eta baita gaur ere. Erdaldunek euskarari buruz dituzten jarrera eta aurreiritziak aztertu ditugu Katedran, eta bertan erakusten denez, erdaldun haietako ehuneko oso handi bat inguru, ados
|
dago
eskolak euskara irakasteko ahalegin berezia egin behar duela esaterakoan; eta B eta ereduek duten arrakasta iritzi honen ondorio garbia dela esango nuke. Esan behar da, baita ere, gauzak nahiko ondo egin direla:
|
2015
|
|
Garbi
|
dago
eskola euskararentzako arnasgunea bakarrik ez, baizik eta euskaraz ikasteko esparru nagusia dela hiztun berrientzat, batez ere ikasleen sozializazio goiztiarrean. Baina eskolaz gain, eta Salcesek idaNaiara Berasategi, Jone Goirigolzarri, Ibon Manterola, Gorka Salces eta Xabier Landabidea – Euskararen hiztun eta erabiltzaile berriak:
|
|
Garbi
|
dago
eskola euskararentzako arnasgunea bakarrik ez, baizik eta euskaraz ikasteko esparru nagusia dela hiztun berrientzat, batez ere ikasleen sozializazio goiztiarrean. Baina eskolaz gain, tokiko hedabideak ere halako inguru erdaldunetan euskararen arnasgune izan daitezke, euskaraz aritzeko aukera eman dezakete-eta.
|
2022
|
|
Zenbait gaztek ere badaukate ohitura hori, baina errenta aitorpenaren kasuan, normalean, euskaraz egiten dute, gehienek euskaraz ikasi dutelako.
|
Badaude
eskolan euskaraz ikasi arren, gero unibertsitate ikasketak gaztelaniaz egin dituztenak, eta agian horiek joera handiagoa dute errenta aitorpena egiterakoan eta gaztelaniara jotzeko; baina, esango nuke, oro har, gazteek euskaraz egiten dutela.
|
2023
|
|
batetik, eskolara eraman ditugun hizkera modu asko lekuko euskaratik urruti dauden lekuko azaldu zaizkigu, antza; bestetik, eskolaz kanpoko eremuetan, euskara batuaren aurreko egoerara itzuli nahi dugula dirudi. Biak ala biak estu lotuak
|
daude
eskolak euskararen aferan erakutsi behar lukeen itxurarekin.
|