Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.244

2001
‎Gainontzekoak han daude, armairuan. Behin edo behin pentsatu izan dut erakusketaren bat egitea, baina senarrak erotuta nagoela esaten dit. Egunen batean ito egin behar dugula horrenbeste sostenen artean, armairuan ez dagoela tokirik bere gorbatak zintzilikatzeko... eta abar eta abar.
‎Irratia lagata egunkarian hasi nintzenetik, gauzak okerretik okerrera zihoazela iruditzen zitzaidan. Senarrak lasai egoteko esaten zidan, hasieran guztiei egiten zaiela aldapa gora lan berria. Jendea ezagutu behar nuela, egoera eta gune berri batera ohitu eta, batez ere, ez zela berdina irratian edo egunkarian aritzea.
‎Marcos, Marcos, deitu zion Lucasek sofatik, hil edo biziko kontua esan balio bezala. Marcos eseri eta izterrean hiru zaplada eman eta gero, Lisboan hamaika gradu zeudela esan zion eta Dublinen lau. Vienan mundu osoko musikaririk onenekin orkestra ezohiko bat osatuko zutela, inoiz egindako kontzerturik ikusgarrienerako.
‎Gustura ari naiz orain hori guztia gogoratzen, ezelango zirrararik egon ez bada ere. Are gehiago, pozik nagoela esango nuke amaren monologo histerikoagatik izan ez balitz. Kasurik ere ez diot egin.
‎Nekatuta nago esan zion Lucasek Marcosi. Marcosek galdetu zion zergatik eta esan zion ezin zara nekatuta egon egun osoa ohean.
‎Marcosek ipuina eskatu zion Mariari, irakurri nahi zuela. Mariak mahai gainean zegoela esan zion. Lucasen logelara joan zen gero.
‎Egungo egunean zailtxo da Indian suge liluratzailerik ikustea. Nire lagunek lehenago asko zeudela esaten didate. Alde batetik, animaliak errespetatzeko agintzen duen legea zabaldu zen India osoan 1972an.
‎‘Beste alde batetik, Goiori buruz, hobeto dagoela esan nahi dizut.’
‎Mahai gaineko globomundiaren alboan jarri eta Don Patriciok bi polo daudela esan zigun, goikoa iparraldekoa eta behekoa hegoaldekoa, eta gure planeta bueltaka ari delarik, eta ttaka bultzatu zuen globoa, biraketaren ardatza polo bien arteko lerro imajinarioa dela.
‎Nik ez nuen ezer ikusten, baina han sakonean itsasontzi bat zegoela zioen Juan Bautistak.
‎‘Hementxe gaudek, munduaren gerrian gaudela esan zezakeagu... ’
‎Oinak ditin, ibiltzeko... ’ ‘Eta ipurdi masailak, esertzeko! ’ diot, muturtuta. Armandok labearen atea zabaldu eta oraindik ondo egin gabe dagoela esan du.
2002
‎–Esan iezaiezu, xuxurlatu zion Zilarbizik Pertseori?, Ninfak non dauden esaten dizutenean emango diezula begia. Haietxek baitira hegan egiten duten oinetakoen, zorro sorginduaren eta ikusezintasunaren buru babesaren jabeak.
‎–Ene andere agurgarriak, esan zien Pertseok, ezezagunekin adeitasun eta kortesia handia erabiltzeko erakutsi baitzion bere amak?: begia eskuan daukat, eta hortxe gordeko dut arreta handienarekin zuetakoren batek Ninfak non dauden esaten didan arte. Nik bilatu nahi ditudan ninfa horiek zorro sorgindua dute, hegan egiten duten oinetakoak eta?
‎Zilarbiziren arrebak gorgonak uharte bateko itsasertzean zeudela esan zuenean, hegan zebilen lekutik zuzen zuzenean mila bat metro beherago begiratu zuen Pertseok eta uharte koxkorra ikusi zuen.
‎Aitzakia gehiagorik gabe, abentura hura hasteko prest zegoela esan zion.
‎Hori esan du. Eta dezente dagoela esateko. Eta derrigorrean azaldu behar dugula.
‎–Hi, Imanol, zertara zatorrek hori guztia? Gustura hagoela esango nikek. Zeozer gertatu zaik, ezta?
‎–Pare bat aste? Eta lasai egoteko esaten duk?
‎–Nahi al dun hara joatea eta Imanoli pixka batean egoteko esatea? –proposatu zion Arantxak.
‎Goizuetan, behintzat, Errero Bordan, bazen zakur bat, Dik, goseak amorratzen zegoela esateko, etxolan zuen jan ontzia ahotan hartu eta nagusiarengana joaten zena.
‎Edo bera dagoen tokia bere barrutia dela jakinarazteko. Bestetan, larrialdian, bakarrik edo goibel dagoela esateko.
‎Lurrera begira zegoela esan zizkidan Sarak hitz haiek. Gero, burua goraturik, gaineratu zuen:
‎–Beren etxeetan gaixo nagoela esan diete, eta nirekin ibiltzen badira, hil egingo direla.
2003
‎Posizio antihigieniko horretan egon zen hagin garbitzaileak alde egin zuen arte. Arin irten zen dutxatik orduan, eta ate ondoan hasi zen gorputza lehortzen, norbaitek komunera sartzeko konatoa eginez gero atea berehala ixteko eta Okupatuta dago esateko.
‎Matias konortea galtzen hasi zen hainbeste azalpenekin, eta pentsatu zuen gizon hura bisionario bat zela, eta Eskerrik asko esan zion, itzuliko ziola makila bueltan. Trankil egoteko esan zion gizonak, beste hamazazpi zeuzkala etxean.
‎Besterik zioen arren, seguru nago Monikak gau horretan erabaki zuela nirekin bizitzera etortzea. Arranbideren ostatuan bertan egin genuen lo eta biharamunean etxera bidean, autoan nire kontra kiribildurik, gu bion arteko hitzarmena hausteko prest zegoela esan zuen. Nik ez nion ezer erantzun edo ez entzunarena egin nuen.
‎Tarteka, eskale horietako batek klasikoren baten mendeurrena zela gogoratzen zuenean, pozarren hartzen omen zuen parte Romainek zubi baten itzalean edo plazaren bateko arkupetan eratzen ziren literatura eztabaida horietan, betiere aldian behin botilak altxatu eta idazle horren alde topak eginez. Hor zeudela esan ohi zuen, eroritako gizaki horiengan, bizitzaren metaforarik ederrenak, eta banekien autobiografiaren bat idaztekotan hor zituela kontakizun iturririk onenak. Urruneko hotelen batetik deitu ohi zuen astebete edo biren buruan eta banekien orduan paper konbentzionalagoren bat antzezten arituko zela, Romain Garyren itxurak eginez, esate baterako, horixe baitzen behin eta berriz irakurtzen zuen idazlea, Emile Ajar asmatu aurretik eta ondoren.
‎–Orain ere, hilik hagoela esanen ditek, Txomin. Eta dena, hire bihotza gelditu delako.
‎Larri, medikuek esan dutenez. Zain egoteko esan didate.
‎Edo bestela norbaitek berotuko zion burua. Ez dakit deus ere, baina uste dut Joseba ederki damututa dagoela esan zizunaz.
‎Berriro ere pozik nagoela esan behar, zure beste eskutitz bat jaso dudalako. Horrek esan nahi du gure katea ez dela eten, eta oraindik pertsonak bezala jokatzeko gauza garela.
‎Etxean nago, baina aste hau hanka lurrean ipini gabe egoteko esan didate, neska. Gaur heldu naiz etxera eta zuen kartak irakurri ditut.
‎Eroa bezala nago, emozio guztiak pil pilean dantzan ditudala. Irekitzeko irrikan nagoela esan dut, baina beldur pixka bat ere badaukat. Zurea hain ongi amaitu ondoren, beste historia hau ere ongi irteten bada, gehiegi izango da, Kattin.
2004
‎Taxi bat hartu nuen Jerusalemetik Gazara joateko. Ordu bat eta erdi zegoela esan zidan nirekin taxian zihoan batek. Gidariaz aparte, hiru pertsona gindoazen autoan, bi gizon eta ni, hiru pertsona baino gutxiago debekatuta zegoelako taxi baten bidaia hura egiteko.
‎Ez zekien ni hara joango nintzenik. Horregatik, osaba Islahk Sawsan Palestinan zegoela esan zion. Ezin zezakeen sinetsi.
‎Ezin zezakeen sinetsi. Geroxeago Sawsan Rafahn zegoela esan zion, eta, handik minutu batzuetara, ba ote zeukan ni ikusteko gogorik galdetu; berak baietz esatean, osabak, eskuaz, hurbiltzeko keinu bat egin zidan. Amona negarrez hasi zen.
‎Zuk, beste Jenin bat gertatzeko bidean goazela esan duzu. Horrek nire lekua hemen dagoela esan nahi du, seguru nengoen aurretik erabaki nuenaz.
‎Baina nire harridura handiagoa zen. Gazan geundela esan zidan, eta nik banekien hiri hori non zegoen, banekien Palestinako hiri nagusietariko bat zela. Jabalya ere ezaguna zen niretzat, ez zen lehen aldia entzuten nuena.
‎Hala ere, ura neurtuta ematen ziguten, jatekoa berdin. Horiek eskas zeudela esan zidan Suhak. Eta ez horiek bakarrik, geroago neuk frogatu nuen dena zegoela eskas:
‎Ondo zaude? Nathanek ondo zaudela esan digu.
‎Non nahi duzu egotea? Zuk hemen egoteko esan didazu, eta ni hementxe, zure erantzunaren zain. Eta, zer berri dakarkidazu?
‎nortasun sistemaren egitura ez dago elementu ezaugarri bakar baten gainean eraikia, are gutxiago egungo gizarte molde nahasietan. Euskararik gabeko euskal sentierarik badagoela esatea, ez da asko esatea, elementu horren ordez beste elementu batzuk ageriko baitira halakoetan. Borondatearen eragina ez da ukatzen, horrenbestez eta besterik gabe, hainbat arrazoi tarteko, euskara galdua duelako edo.
‎Jatorriz bertako nazio nortasuna guztiz desagertzeko arrisku bizian dagoela esan berri digu Iñaki Larrañagak aurreko zatian bi nazionalitate elkarrekin nahasiz bata bestearen mendeko bihurtzen denean. Bata bere eskuko, bestea bataren mirabe.
‎euskaldun askoren eta askoren mina eta etsipena: . Oraindik hiru urte bete gabe zegoenez, laktantetzat jotzen zela umea eta ez zeukala gurasoekin egoterik esan ziguten. Bakarrik egon behar zuela eta gurasook egunean ordu betez bisitatzeko aukera izango genuela.
‎Frantziakoak frantses eta Espainiakoak espainol: baieztapen hori kolokan jartzen hasten bazara, burutik eginda zaudela esango dizute. Hala ere, eta horra hor euskaldun izatearen madarikazioa:
‎Euskaldun izatea, jakina, ez da inoizko euskal esentzien bila ibiltzea, edo halako leinu garbitasunaren aztarnak gaurkotzea, edo halako izaera aldagaitz eta hilezkor bati bizirik eutsi nahi izatea. Hori, erantsiko nuke nik, ez zegoela esan beharrik ere, gure arteko kontzientzia kontuak eta joera ideologikoen gaitasun indarrak zertan diren ez bageneki.
‎Hori eta horrenbestez, euskaldun izateko tankera erro errotik aldatu da, hori ez dago esan beharrik. Ez dugu guk antz handirik garai batekoekin.
‎Euskara giza bizitza bera da, gizakiaren haragi eta hezur, mami eta forma. Hizkuntzarik gabeko giza bizierarik ez dagoela genioen hor nonbait, eta hizkuntza hiltzean gu ere hil egiten gaituztela, gutasunaren ezin berezizko osagarria delako. Nik nahiago dut definizio hau neure kolkorako hizkuntzaren forma eta bitarteko izaerak ukatu gabe.
‎Gizakiak bere jatorria, bere izaera, bere hizkuntza, bere izen abizenak ditu. Gizonaren alde daudela esaten duten guztiek gizonaren gizakera jakinaren alde jarri behar dute, egiaz gizonaren alde badaude behitzat?. 38
‎Hizkuntzaren gibelean aitortu ezin diren hamaika interes eta xede daudela esan dugu lehenago. Arrazoibide honen harian, erantsi dezagun ez gabiltzala ardi larruz jantzitako otsoen bila, baina interes handiak jokoan daudenean arkumerik otzanena atera ohi da artaldetik larre hobeen bila.
‎–Giro arraroa? zegoela esan digu euskalgintzaren sailean, eta giro horretan gertatu zen Euskaldunon Egunkaria ren itxierak euskalgintzaren munduan sorrarazi zuen lurrikara.
‎Ez da naturala euskaltzalearen ideologia hau, ideologiak izaera mota hori bereganatuko badu, sistema ideologikoaren baitan leku hegemonikoa erdietsi behar duelako nahitaez. Ez dago esan beharrik, jakina, eginkizun hegemonikoa bereganatzen duen ideologia, botere harremanen egitura eta ekintzetan gailentzen den huraxe dela.
‎Eta politizatu diot, ez politiko, ez baitira berdinak, neretzat behintzat. Gorabehera politikoetan euskara nahitaezko elementu bat den neurrian, euskararen arazoak eduki politikoa du betidanik Euskadin, eta arrazoia dago esateko inor ez dela apolitikoa hemen. Politizatu hitza, aldiz, beste era batean ulertzen dut, alegia:
‎Alde horretatik, nola ez bada, eskertzekoa da euskal idazleon ekarpena euskararen aitzin gibelak jorratzeko ahalegin honetan, berezko zeregina duten literaturgintzaren esparrutik jauzia eginda. Ez dago esan beharrik, noski, idazle hauek ez direla adigai soziolinguistikoen alor elkorrean askorik sartzen, baina sarri askotan eremu horretako adituek baino intuizio argigarriagoak izaten dituzte.
‎erdi betea edo erdi hutsa. Euskara arriskuan dagoela esan genezake eta bizi bizirik dagoela, inoiz ez bezalako egoeran. Bi baieztapenek dute egiatik, gezurretik adina, euskararen errealitate konplexuaren irakurketari xehetasunak eransten ez zaizkion neurrian?. 169
‎(...) Gauzak holan izanda, planteatu nien kontutan hartzeko umea nahiz eta ikastolara joaten den oraindik ez dakiela erdaraz. Medikuak lasai egoteko esan zigun txanda bakoitzean gutxienez euskaldun bat bazegoela eta umeak komunikatzeko problemarik ez zuela izango. Hala ere, esaldi testual hau esan zigun:
‎Lehen lehenik, letraren errepublikan hain jantzia den baten lumatik irakurri duguna irakurtzea, atentzioa emateko modukoa da. Zeren, xehetasunetan arakatu gabe ere, elebitasunaren lantegian jadanik gauza bat bederen aski garbi dagoela diote: elebakarraren izaera psikologikoaren eta jarreraren aldean elebidunaren portaera ez dela alegia harena bezain gogo meharra.
‎Euskal demokraziaren orea badaezpadako irinez egina dagoela esan digu Zabaltzak, euskal herritarren gainetik euskararen balizko balio goitiarrak pausatzen ditugulako. Egia esan, kritika horren hariko eztenak ez dira berriak gure artean.
‎Eta hizkuntzaren ekintza, hizkuntza gizarte ekintza deritzan kategoriaren baitako jarduera baita izatez, botere harremanen sarean ainguraturik dago alderik alde. Hizkuntza komunitate baten gaitasun eta ahalmen soziolinguistikoa, ez legoke esan beharrik, baina gurean ozenki esateko gauza dela dirudi, egitura sozial eta politiko berberean txertaturik dagoen beste hizkuntza herri batek edo batzuek baldintzaturik dago. Bataren nagusitasunak bestearen ahultasuna dakarrenez, hizkuntzen arteko kontuak, botere indarren arteko galerak eta irabaziak bihurtzen dira.
‎Haatik, Rubioren bideak ez garamatza eztabaida eremu horretara, mutur batetik bestera joan den hartara baizik: hain zuzen, euskararen problematika kanpo historiaren argitan soilik behaturik barne arazoak aintzat hartzen ez dituen jarreraren beste muturreraino joan zaigu, euskararen zoria barne dinamikaren gorabeheretan dagoela esateraino. Jakina, ikuspegi makrosoziolinguistikoak ez du teoria zorroztasunik erakusten sarri askotan euskararen barne diglosiak planteatzen dituen arazoak zuzen ikusteko.
‎Handia da gero, berezko herrien ukapen hutsa diren diskurtsoen aldetik, azken mendeotako hizkuntza eta kulturen historia naturaltzat jotze hori! Berezko hizkuntza eta kulturen ekologiarik ez dagoela dioten horiek beroriek modu inplizituan, de facto, etnozidioaren eta genozidioaren eragile izan den mundu ordena jakin hau naturaltzat hartzen dute. Ez daude prest, ez horratik, modernitatearen aldarean euren jainkoa sakrifikatzeko.
‎Hala, euskalgintzaren garapena ez litzateke, gisa horretara, botere izaera duen gizarte jardunaren giza jokabidean gorpuztuko, bi idazleok buruan daukaten hizkuntzaren eta kulturaren hala holako kontzeptuaren eraginpean baizik. Ez dago esan beharrik, noski, hala holako kontzeptu horrek indar magikoa izan lukeela bere baitan, gizarte jardun oro, guk dakigularik bederen, makro eta mikro boterez gurutzatutako existentzia materiala eta sinbolikoa izaten baita azken batean.
‎Esan ere, ez dago esan beharrik, hizkuntza politika orori dagokiola lehentasun irizpideak finkatzea. Beraz, irizpide horien arabera mamituko dira hizkuntza politikak, irizpide horien zuzen okerrak gorabehera.
‎–Identitateak eta hiztunak euskararekiko duen jarrerak azaltzen du euskararen erabilera. Euskararen erabilera sentimendu abertzalearekin loturik dagoela esan genezake?. Iñaki Garciak hizkuntzen erabilera aztertzeko egindako azterlan baten emaitzari darizkio balioztapen horiek.
‎Kidetasun horrek asko esan nahi baitu ikasketaren eta erabileraren arteko dialektika egituratzeko unean. Euskararen balio sozial eta pragmatiko eskasak daukan ordezkorik behinena hizkuntzaren balio sinbolikoan eta nazionalean dagoela esateak ez luke inor harritu. Hizkuntzen merkatuan zokoraturik dagoelako, hiztunaren euskal nazio sentierak zeresan handia dauka euskararen aldeko erabilera jarreretan.
‎Jokoan dabiltzan gaitasun motak asko dira, izan ere; asko eta askotarikoak. Eta hori guztia, ez dago esan beharrik, bat bateko trebetasunean jariatu behar da; ahozkoan behinik behin halaxe da. Hori ez da berriketako kontua.
‎Ez modu formalean, jakina; bai, ordea, legetasunaren izaera materialean. Lege aldetik, euskararen erabilerari buruz, hau egiteko edo hori egiteko baldintzapen mugarik ez dagoela dioenak, zalantzarik gabe, zuhurkiago erreparatu luke zer esaten ari den: izan ere, hizkuntzen bizitza arautzen duen legerik ez dagoenean ere, bizitza hori lege eraginez zeharkatuta baitago goitik behera eta behetik gora, berez eta izatez.
‎Gimenezek oso besterik uste badu ere, ideia hori inkontzientearen zirrikituetan barrena itzuri zitzaionean, dagoeneko ukaezina den hitzarmen totalitario baten ukapena egiten du berak nahi gabe. Ez dago esan beharrik, bistan denez, delako hitzarmen hori ez duela inork inon sinatu, honekin edo harekin, munduan diren hizkuntza eta kultura gehienen, hiru milatik lau milako tarte horretan dabil etnozidio unibertsalaren luze laburra, heriotza hitzartzeko.
‎Azken hondarrean, izan ere, euskaldun berriaren hizkuntza jokabidean bi mailetako hur horiek nahastuta dabiltza, ikasleak berezko dituen ezaugarriak gizarteak dituen ezaugarriez inguraturik daudelako. Euskaldun berriaren maila mikroan, ez dago esan beharrik, euskara ikasteko darabiltzagun metodo ereduen zer nolakoak ondorio nabarmenak izango ditu alde batera edo bestera. Hala eta guztiz ere eta dena dela, maila soziolinguistikoaren maila makroak bere ezaugarrien araberako hizkuntza soslaia ezarriko dio euskaldun izan nahi duen subjektuari.
‎Oker ez bagaude, jadanik esana dugu hor nonbait ahozko kulturaren inoizko euskal munduan aski zela ahozko hizkeraren bitartekotza gizarte komunikazioaren trukean jarduteko. Era berean, ez dago esan beharrik, idatzizko kultura gailendu zenetik ahozko hizkera hutsean bizi nahi duen herriak ez daukala zereginik egungo munduaren gizarte dinamikan. Orain, azkenik, jakitea falta zaigun gauza bakarra zera da:
‎Zerbait egin beharra dagoela diosku Sarasolak. Baina zer egin dezakegu haur gaztetxoen ahozko jarduna txukuntzeko?
‎Izan, halaxe direla dirudi, solasaldiaren partaideak bat baino gehiago izaten direlako, eta irakurtzea berriz bakarka egiteko lana. Eta hala eta guztiz ere, irakurtzearen jarduna dinamika sozial zabalago baten testuinguruan txertaturik dagoela esango nuke. Informazioaren, komunikazioaren eta ezagueraren kanalak ez dira izari pertsonala duten antolamendu mailak, ez dira hautu inplikazio maila horretako eginkizunak.
‎" Euzko" ori," eguzki" tik datorrelakoan!!! Alere" euzko" oraindik izkribatzen dutenak edo defenditzen, batasunaren alde daudela esango digute! Baña tontoak bakarrik siñes ditzakete...
‎–Ez dut ahaztu. Baina errazagoa da urrun zaudela esatea. Joseba nire erruz...
‎Olatzek burua altxatu du eta berriz eskatu dio barkatzeko, oraingoan begiekin bakarrik. Santik orduan musua eman dio, musu gazia, eta lasai egoteko esan dio, barkatzen diola. Hau ere hitzik gabe esan dio, bere aurpegian marraztu den irribarre dardartiarekin.
‎Lasai egoteko esaten zidan abokatuak, baina gauzak ez ziren joan berak kalkulatu bezala.
‎Esan berri dut zurrutaren gaitzetik osatu samarra zegoela aita. Hala ere, debutaren data gogoangarria afari on batekin eta xanpainarekin ospatu beharra zegoela esan zuen, Donostiako jatetxe on batean, familian.
2005
‎–Drogatuta hagoela esan nahi didan. Hala bada, lehenbailehen jarri zionagu erremedioa?
‎–Eta mundu honetan antropofagoak daudela diote?. Izango ez dira, bada, zu bezalako emakumeak dauden bitartean!
‎Bizitzaren balioa izan dezakeen akatsa, baina berriro ere beranduegi da. Bihotzak Madoka garbi dagoela diotso, eta bera ere bai, beraz. Hala izango ahal da, Naroaren onerako.
‎Hackerrik onenetariko batekin ibiliko zen eta, denda eramaten laguntzeaz gain, trikimailu guztiak irakatsiko zizkion, fakultatean irakasten ez zutena, hain zuzen ere. Elkarrizketan, aukeratuta zegoela esan zionean, ez zion zehaztasun handirik eman, baina biharamunean hori dena zertaz zihoan jakingo zuen. Proiektu garrantzitsu bat aipatu zion, besterik ez.
‎Esango nuke sistema uste baino azkarragoa dela. Zerbaitek ikusleak daudela diotso, ez itaundu zelan. Batek daki, agian sartu behar duen tokian sartu aurretik burua azkar irakurtzen dio –Naroak bekainak zimurtuta begiratu dio– Hipotesia baino ez da –argitu dio, aurpegia ikusita.
‎Ametsek kontatu dio, aukera izan duenean, berak ere ez dakiela ezertxo ere. Badirela hiru egun begiak ireki zituela –edo hori uste duela–, gelatik ibiltzen eta ariketatxo batzuk egiten eduki dutela, eta azkenean etxera itzultzeko prest zegoela esan diotela. Bitartean, iluntasuna baino ez du gogoratzen.
‎Aireportuko aparkaleku erraldoia utzi eta 295 autobidea hartu dute. Inguratzen duen guztia guztiz ezezaguna delako ez balitz, etxean dagoela esango luke, Mutsumik Idi Bihotz jarri baitio. Barre egiteko gogoa ere izan du.
‎Gutunak lau zatitan doblatua egon izanaren markak zituen. Bestalde, eskuz idatzita zegoen eta lerroek gorako joera zuten; horrek, nire grafologia jakinduria eskasean, idatzi zuena pozik edo baikor zegoela esan nahi zuen. Sinatzeko, izena erdian eta berau bilduz marra batzuk borobilean.
‎Gutunaren ingurukoak ezinegona sortzen bazidan, Irantzurenak ez gutxiago. Burmuinak, gelditzen zitzaidan zentzu apurrak, gurea bukatuta zegoela esaten zidan etengabe, baina ezin nuen berarekin igarotako uneak gogoratzeari utzi. Saltsa guztiei botatzen nien eta hori berari asko gustatzen zitzaiolako zen; nik gozoegi uzten zituela uste nuen, batzuk behintzat, baina bera joan eta gero saltsa guztiei botatzen jarraitzen nuen.
‎Mateoren ama irribarretsu egon zen gau osoan; argi zegoen bera dena oso gozo zegoela esatera joana zela eta, guk saltsak ondo lotu gabe eta haragia gordinik aterata ere, berak gozo zegoela esango zuela; baina Manuel Urrestik ez zituen laudorioak oparitzen, are gutxiago bere ikasleari eta bere semeari. Plater zailenak eskatzen ahalegindu zen eta, platera mahairatu bezain azkar, esku-zapiaren ondoan zituen betaurrekoak janzten zituen dena ongi aztertzeko.
‎Hasieran ez zuen hitz egiten, baina, edalontzia pare bat aldiz hustu ondoren, bere lanaz hasi zitzaidan hizketan: zirujauek zeukaten prestigioa pediatrei zegokiela esan zidan sutsu, bekainak asko okertuz, zirujauen prestigioa nire errua balitz bezala.
‎–Beste ezer baino lehen, hire lanarekin oso pozik nagoela esan nahi diat –hau zorura begira esan nion; ezer erantzuten ez zuela ikustean, begirada altxatu nuen eta berak begiradari eutsi zion, mutu jarraituz; beldurrez zegoela pentsatu nuen une batez eta horrek beldurtu egin ninduen– Kontua duk ez dakidala zer egin nahi duan etorkizunean, hemen jarraitzeko asmotan habilen edo alde egitea pentsatu duan.
‎Mateoren ama irribarretsu egon zen gau osoan; argi zegoen bera dena oso gozo zegoela esatera joana zela eta, guk saltsak ondo lotu gabe eta haragia gordinik aterata ere, berak gozo zegoela esango zuela; baina Manuel Urrestik ez zituen laudorioak oparitzen, are gutxiago bere ikasleari eta bere semeari. Plater zailenak eskatzen ahalegindu zen eta, platera mahairatu bezain azkar, esku-zapiaren ondoan zituen betaurrekoak janzten zituen dena ongi aztertzeko.
‎–Hasierako hilabeteetan inspektore bat etortzen zitzaidan etxera astero, ezer ez zutela aurkitu esatera. Gero, hilero etortzen zitzaidan berririk ez zegoela esatera, eta bada urte erdi inor agertu ez dela. Istripua aipatu zuten, gure Fernando, ergela denez, mendi bateko zuloren batean eroriko zela...
‎Ama jaitsi eta berehala hasi zen nola nengoen galdezka; aitak trafikoa sekula baino txarrago zegoela esan zuen bizpahirutan, eta horregatik heldu zirela ordu erdi berandu.
‎Bazkari guztian zehar, aitak ez zuen ahorik ireki, dena oso gozo zegoela esateko izan ez bazen, eta amak galderaz josi zuen Itziar gaixoa: " Ez zioten oliorik botako haragiari, ezta?"" Saltsa dakar?
‎–jakin nahi izan zuen ikusi bezain laster. Ondo nengoela esan nion. Etxeraino etorri zen gurasoek deitu ziotelako:
‎Alargun gelditu zenean, Milak, zaharrenak, hartu zuen etxean. Alabarenean baino hobeto ez zela beste inon egongo esan zioten auzokoek, eta ondo egin zuela Milarenera joanda. Mutilak konponduko zirela amarik gabe ere.
‎Giltza apalean zegoela esan zionari hurbildu zitzaion eta bera izan ote zen galdetu. Ezezkoa egin zion Markosek buruarekin.
‎–Bai zera! –zure gizonak, atzera egiteko asmorik agertu gabe– Zientifikoki frogatuta dagoela esan digu mediku batek...
‎Biharamunean, ibaiertzera joan ziren. Silviak, indar ezezagun bati obedituz, lagun bati eskatutako gona motza jantzi, ilea garbitu eta solte utzi, eta, Marcok ederra zegoela esan aurretik ere, desiratua izateko prestatua sentitu zen estreinakoz. Eta han, ibai aldamenean, Italiako zeru puska lekuko zuela, bere amonak definituko zuen hitz katolikoz, lotsa galdu zuen.
‎Poztu egin nintzela alde egin zenuenean. Izugarri poztu nintzen baita ere, zure amak lodituta zeundela esan zidanean...
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
zegoela 333 (2,19)
dagoela 268 (1,76)
dago 79 (0,52)
egoteko 75 (0,49)
daudela 66 (0,43)
zeudela 53 (0,35)
nengoela 41 (0,27)
nagoela 33 (0,22)
zaudela 31 (0,20)
gaudela 29 (0,19)
zegoen 21 (0,14)
geundela 15 (0,10)
badagoela 14 (0,09)
dagoen 14 (0,09)
zeundela 10 (0,07)
nago 9 (0,06)
bazegoela 7 (0,05)
egon 7 (0,05)
nengoen 7 (0,05)
zeuden 6 (0,04)
dagoenean 5 (0,03)
daude 5 (0,03)
hagoela 5 (0,03)
zaudetela 5 (0,03)
badago 4 (0,03)
dauden 4 (0,03)
legoke 4 (0,03)
Badago 3 (0,02)
Badaudela 3 (0,02)
badaudela 3 (0,02)
bego 3 (0,02)
dagoenak 3 (0,02)
dagoenik 3 (0,02)
egongo 3 (0,02)
egotea 3 (0,02)
hengoela 3 (0,02)
nagoen 3 (0,02)
zegok 3 (0,02)
zeundetela 3 (0,02)
baitago 2 (0,01)
dagokionez 2 (0,01)
gauden 2 (0,01)
gaudenean 2 (0,01)
geundekeela 2 (0,01)
zegoenak 2 (0,01)
zegoenean 2 (0,01)
Badagoela 1 (0,01)
Balegoke 1 (0,01)
Bego 1 (0,01)
Zaude 1 (0,01)
bagaudela 1 (0,01)
baitzeuden 1 (0,01)
banago 1 (0,01)
bazeudela 1 (0,01)
dagoelako 1 (0,01)
dagoenari 1 (0,01)
dagokiela 1 (0,01)
dagokiola 1 (0,01)
dagokionean 1 (0,01)
dagozkiola 1 (0,01)
dagozkionak 1 (0,01)
egoala 1 (0,01)
egon ondoren 1 (0,01)
egoteak 1 (0,01)
egoteari 1 (0,01)
egoterik 1 (0,01)
estau 1 (0,01)
gagozkiola 1 (0,01)
gaude 1 (0,01)
gaudek 1 (0,01)
hago 1 (0,01)
hagoenik 1 (0,01)
legokeela 1 (0,01)
nagoelako 1 (0,01)
nagoen bezala 1 (0,01)
nagoena 1 (0,01)
nagoenean 1 (0,01)
nengoelako 1 (0,01)
nengoenean 1 (0,01)
nengoenik 1 (0,01)
nengokeela 1 (0,01)
zagok 1 (0,01)
zaudek 1 (0,01)
zauden 1 (0,01)
zaudete 1 (0,01)
zegoenik 1 (0,01)
zegokiela 1 (0,01)
zegokiola 1 (0,01)
zeudenean 1 (0,01)
zeunden 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
egon esan behar 71 (0,47)
egon esan ukan 54 (0,36)
egon esan nahi 48 (0,32)
egon esan ezan 18 (0,12)
egon esan esan 13 (0,09)
egon esan ohi 8 (0,05)
egon esan ere 7 (0,05)
egon esan ari 6 (0,04)
egon esan berri 5 (0,03)
egon esan bezala 5 (0,03)
egon esan ez 4 (0,03)
egon esan hasi 4 (0,03)
egon esan ahal 3 (0,02)
egon esan deitu 3 (0,02)
egon esan emakume 3 (0,02)
egon esan etorri 3 (0,02)
egon esan al 2 (0,01)
egon esan albiste 2 (0,01)
egon esan asko 2 (0,01)
egon esan baino 2 (0,01)
egon esan beharreko 2 (0,01)
egon esan bertsio 2 (0,01)
egon esan beste 2 (0,01)
egon esan egon 2 (0,01)
egon esan eman 2 (0,01)
egon esan emazte 2 (0,01)
egon esan erantzun 2 (0,01)
egon esan ezer 2 (0,01)
egon esan modu 2 (0,01)
egon esan omen 2 (0,01)
egon esan seinale 2 (0,01)
egon esan agindu 1 (0,01)
egon esan ailegatu 1 (0,01)
egon esan akordio 1 (0,01)
egon esan animatu 1 (0,01)
egon esan antolakunde 1 (0,01)
egon esan apokalipsi 1 (0,01)
egon esan arima 1 (0,01)
egon esan Arruti 1 (0,01)
egon esan aukera 1 (0,01)
egon esan ausartu 1 (0,01)
egon esan bada 1 (0,01)
egon esan baimen 1 (0,01)
egon esan baina 1 (0,01)
egon esan baita 1 (0,01)
egon esan bakar 1 (0,01)
egon esan bakarrik 1 (0,01)
egon esan baldin 1 (0,01)
egon esan balio 1 (0,01)
egon esan bat 1 (0,01)
egon esan behintzat 1 (0,01)
egon esan beldur 1 (0,01)
egon esan bera 1 (0,01)
egon esan berriro 1 (0,01)
egon esan bestean 1 (0,01)
egon esan besterik 1 (0,01)
egon esan bihotz 1 (0,01)
egon esan deus 1 (0,01)
egon esan diol 1 (0,01)
egon esan edota 1 (0,01)
egon esan egiaztatu 1 (0,01)
egon esan egoskortasun 1 (0,01)
egon esan Ekaitza 1 (0,01)
egon esan emagin 1 (0,01)
egon esan epaile 1 (0,01)
egon esan erakutsi 1 (0,01)
egon esan erreferentzia 1 (0,01)
egon esan esaera 1 (0,01)
egon esan esatari 1 (0,01)
egon esan etsipen 1 (0,01)
egon esan etxe 1 (0,01)
egon esan eufemismo 1 (0,01)
egon esan fiskal 1 (0,01)
egon esan forma 1 (0,01)
egon esan froga 1 (0,01)
egon esan garai 1 (0,01)
egon esan gazte 1 (0,01)
egon esan gisako 1 (0,01)
egon esan gogo 1 (0,01)
egon esan gu 1 (0,01)
egon esan Hélène 1 (0,01)
egon esan Juan 1 (0,01)
egon esan Proust 1 (0,01)
egon esan Sarasola 1 (0,01)
egon esan Unamuno 1 (0,01)
egon esan Zubiri 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia