2023
|
|
berdintasun printzipioa zerga bakoitzean zaindu behar ote da, ala nahikoa da tributu sistemak printzipio hori orokorrean errespetatzea? Alde batetik, argi
|
dago
ekonomia ahalbidea bakarra dela, eta zergek ahalbide horren agerpen desberdinak kargatzen dituztela. Horren ondorioz, berdintasuna tributu sistema osoaren irizpide izan behar da.
|
|
16 Zenbatespen objektiboko metodoa zerga oinarria zenbatzeko metodo bakarra erabiltzean, ez
|
dagoen
ekonomia ahalbidea zergapetu daitekeenez eta zuzeneko zenbatespena zehazteko aukerarik ematen ez denez, ekonomia ahalbidearen konstituzio printzipioaren kontrakoa da (urriaren 26ko 182/ 2021 KAE). batzuk erabiltzen dira (energiaren kontsumoa, instalazioen luze zabalera, langileak), zenbatekoa kalkulatzeko. Zenbateko hori jarduera alor horretako batez bestekoa izan behar da (moduluak artez egin badira), baina ez dator bat benetako etekinarekin.
|
|
Baina, EAEn, Estatuaren eta autonomia erkidegoaren arteko harremanak Ekonomia Itunaren bitartez bideratu dira eta Konstituzio garai honetako Ekonomia Itun ezberdinek toki araubide eskumen generikotik finantza zaintza atera egin dute eta eskumen espezifikoa sortu dute. Hori 1981eko Ekonomia Itunetik aurrera gertatu da eta indarrean
|
dagoen
Ekonomia Itunean ere horrela jaso da, lehen transkribatutako 48.5 artikuluaren bitartez. Baina Ekonomia Itun ezberdinetan finantza zaintzak hedadura ezberdina izan du, kontrolaren gaineko berezitasunak ekarriz.
|
|
2002an gaur egun indarrean
|
dagoen
Ekonomia Ituna onetsi zen eta horren 48 artikuluan finantza zaintzaren inguruan aldaketa handiak ekarri zituen. Geroago garatuko ditudan arren honako modu honetara labur bildu daitezke: Finantza zaintzari dagokion 48.5 artikulua finantza harremanen inguruko kapituluan printzipio orokorren artean jasotzen da.
|
|
Xedapen horren inguruan bi ñabardura egin behar dira: lehenengo eta behin, garaian
|
zegoen
Ekonomia Ituna 1981ekoa zen eta horrek finantza zaintzako ahalmenak tributuen ordenazioan eta zergapetzean ematen ziren, hau da, diru sarreren esparruan; eta bigarrena, finantza zaintzaren ahalmenak toki erakundeen artean hitzartutako tributuen banaketari hedatzen dio indarrean zegoen Ekonomia Itunaren 46 artikuluarekin bat eginez.
|
|
Xedapen horren inguruan bi ñabardura egin behar dira: lehenengo eta behin, garaian zegoen Ekonomia Ituna 1981ekoa zen eta horrek finantza zaintzako ahalmenak tributuen ordenazioan eta zergapetzean ematen ziren, hau da, diru sarreren esparruan; eta bigarrena, finantza zaintzaren ahalmenak toki erakundeen artean hitzartutako tributuen banaketari hedatzen dio indarrean
|
zegoen
Ekonomia Itunaren 46 artikuluarekin bat eginez.
|
|
Indarrean
|
dagoen
Ekonomia Itunak toki erakundeen gaineko finantzazioaren inguruan xedapen anitzak ditu. Ekonomia Itunaren lehenengo kapituluaren hamabostgarren atalak toki ogasuna titulua dauka eta horretan toki erakundeen derrigorrezko hiru zergen gaineko xedapenak egiten dira:
|
|
Gaur egun indarrean
|
dagoen
Ekonomia Itunaren 3 xedapen gehigarriak, beraz, ekonomiaeta administrazio ahalmenak aitortu egiten ditu historikoki 1906ko eragin berdinarekin. 1906 aurretik sortutako arazoak konpontzeko formula batzuk aitortu ziren.
|