2005
|
|
Lurzatiketa egintzen inskripzioa X. kapituluan arautu da. Gai horretan, ez da ahaztu hirigintza arau desberdinak
|
daudela
autonomia erkidegoetan; horregatik, artikuluak taularrak dira huts hutsean, eta edukiari buruzko autuak, autonomia erkidegoetako arauen bitartez garatuko dira. Horrek esan nahi du, neurri handi batean, hipoteka irtenbideen, irtenbide bakar eta eraberekoen?
|
2007
|
|
1 Datuak Babesteko Agentziaren eginkizunak, 37 artikuluan araututakoak non ez diren j), k) eta l) idatz zatietakoak, eta, datuen nazioarteko transferentziei dagozkienez, f) eta g) idatz zatietakoak eta 46 eta 49 artikuluetan araututakoak, autonomia erkidego bakoitzeko organoek beteko dituzte, euren eskumenen esparruan, eginkizunok direnean izaera pertsonaleko datuei
|
dagozkienez
autonomia erkidegoek eta horien lurralde esparruko toki administrazioak sortu edo kudeatutako fitxategien gainekoak. Organo horiek kontrol agintariak izango dira, eta organo horiei erabateko independentzia eta objektibotasuna bermatuko zaizkie euren eginkizunak betetzean.
|
|
Espainiako beste hizkuntzak ere ofizialak izango dira haiei
|
dagozkien
autonomia erkidegoetan, beraietako estatutuekin bat etorriz.
|
|
Legeak, hertsi hertsian esparru zibilekoa baita, ez du administrazio zehapenik ezarri, arauak betetzen ez diren kasurako. Baina argi
|
dago
autonomia erkidegoek jarduera turismo jarduera gisa kalifikatzen badute, edo kontsumitzaileak eta erabiltzaileak babesteko autonomia arauketa garatuta, ez betetze horiek kasuan kasuko legeriaren arabera zehatzeko moduko arau hauste administratibo moduan har daitezkeela, legeak txandakako aprobetxamendu eskubideen titularrei aitortutako eskubideei kalterik egin gabe.... Haatik, legeak lortu nahi du ez betetze horiek isolatuak, edo, gutxienez, oso ohikoak ez izatea, eta, beraz, Administrazioak esku hartzeko beharra gutxienetan gertatzea.
|
|
Estatu zentralak eta autonomia erkidego bakoitzak legeak ematen dituzten legegintza organoak eta erregelamendu lerruneko arauak ematen dituzten organo betearazleak dituzte. Bada, Estatuko arauak ez
|
daude
autonomia erkidegokoen gainetik, hau da, hemen ez dihardu hierarkia printzipioak, eskumen printzipioak baizik. Horregatik, Estatuko lege bat ez da autonomia erkidegoko legea baino goragokoa.
|
|
EKren 150.1 artikuluan ezarritakoaren arabera, estatuaren eskumeneko gaietan, Gorte Nagusiek autonomia erkidego guztiei edo horietatik batzuei ahalmena eman ahal izango diete beren buruentzat legegintza arauak emateko, betiere estatuaren legeak finkatutako printzipio, oinarri eta gida-lerroen esparruan. Auzitegien eskumenari kalterik egin gabe, esparru lege bakoitzak ezarriko du Gorte Nagusiek nola kontrolatuko dituzten autonomia erkidegoetako legegintza arau horiek (printzipioz, Kongresuaren kontrola EKren 82 artikuluko legegintzarako eskuordetzaren kasuetan bezala egiten da, eta Senatuan nahitaezkoa da lege hauen inguruan ganbera horretan
|
dagoen
Autonomia Erkidegoen Batzorde Nagusiak egin beharreko txostena). Lege horiek eta EKren 149.1 art.ko oinarrizko legegintza bereizteko, bi xehetasun hartu behar dira kontuan:
|
|
Legeak kasuan kasuan zehaztuko du finantza bitartekoen transferentzia egokia, bai eta estatuak bere buruarentzat erreserbatzen dituen kontrolbideak ere. Lege horien izapidetza egiteko, Senatuan
|
dagoen
Autonomia Erkidegoen Batzorde Nagusiaren txostena behar da, baita Estatu Kontseiluko Batzorde Iraunkorrari egindako derrigorrezko kontsulta ere, EKLOren 22 art.an ezarritakoaren arabera. Kontrolari dagokionez, egile batzuek eskuordetu daitezkeen eginkizunak (gobernuak kontrolatu ditzake) eta transferitu daitezkeenak (ezin daitezke kontrolatu) bereizi dituzte; eskumena berreskuratzeko ahalmenari dagokionez, egile batzuen iritziz eskuordetza berreskuratzeko modukoa da, eta transferentzia ez; beste batzuen ustez, ordea, kasu batean zein bestean berreskuratzea egin liteke, nahiz eta orain arte horrelakorik ez egin, eta, beraz, eskuordetzaren eta transferentziaren ondoreen arteko bereizketa ez da orain arte ikusi.
|
2008
|
|
Laburbilduz, esan daiteke egun ez
|
dagoela
autonomia erkidegoen tributu sistemarik, hots, erkidegoetako tributuen multzo sistematiko, zentzuzko eta antolaturik. Erkidegoek tasa berriak ezarri dituzte, eskumenak eskuratu ahala zerbitzu berriak hartu dituztelako euren gain.
|