2003
|
|
" Ce negarrac, quedarrac, chilioac emongo eztitu Limboco presondeguira secula betico bota dozun ume orrec?", galdetzen du Añibarrok (ME, I: 384). Linboan
|
dagoen
arimak mendekua eska diezaioke Jainkoari, eta baita Honek eman ere, Zabalaren arabera. Horregatik, jaioberria lehenbailehen bataiatu behar da, eta abortuen kasuan, aste gutxiko enbrioia bada ere, ez da inoiz ehortzi edo ito behar sakramentu hori eman gabe.
|
|
Purgatorioak zerurako bidea irekitzen die, horrela, bekatari txikiei, eta, oro har, bekatari guztien segurtasuna eta esperantza indartzen du. Batez ere purgatorioan
|
dagoen
arimak era guztietako laguntzak jaso ditzakeelako: bizidunen otoitz, eskari eta ekintza onei esker, horiek berarentzat irabazten dituzten induljentziei esker, lasterrago irtengo baita zerurantz.
|
|
Nola ez zen, bada, erakargarria izango diskurtso hau euskal elizgizonentzat? Jada ez ziren soilik bekatuan
|
zeuden
arimak salbatu behar, hondatzeko arriskuan zegoen herri oso bat baizik. Apaizen eginkizuna askoz goragoa zen horrela:
|
|
Era honetako" superstizio edo sorginkeriako" bekatua osatzen duten jardunen zerrendatxo bat eskaintzen digu Umerezek. Horien artean, San Juan gauaren zikloarekin erlazionatutako batzuk, eta begizkoaren kontrako erremedioak; orain ere sorginez gutxiago hitz egiteko erregutzen du, eta gehiago bekatuan
|
dauden
arimez:
|
|
hutsik
|
dagoen
arimaren kontzientzia lasaitzeko.
|
2005
|
|
Nolatan alda daitezke pertsonak hainbeste, gauetik goizera? Zer ostia
|
dago
arimaren itzalean ezkutaturik, betiere ezustean baikaitu harrapatzen?
|
|
loneta astintzen zuen haizea zen han mugitzen zen bakarra. Ez
|
zegoen
arimarik. Eskainitako dirua patrikara sartu eta handik gertuko tranpatxo bat ireki zuen lurrean garbitzaileak.
|
2006
|
|
626 OC, II, 453(" Vitalidad, alma, espíritu", 1924). Honen guztiaren atzean Platon eta Aristoteles ganaino daraman tradizio bat
|
dagoela
arimaren hirukoiztasunarena (gero Hegel-ek izpiritu subjektiboan berritua), ozta egonen da ohartarazi beharrik.
|
|
Gorteetan ohikoa den bezala, tsarinak Rasputinekiko zuen tratu horrek lilura sortu zuen, eta lilura horri esker jarraitzaile asko bildu zitzaizkion Rasputini, emakumeak gehienak: gorteko dama txolinak, burgesiako emakume handinahiak, erlijioaren beharrean
|
zeuden
arima desorekatuak, sentipen berrien bila zebiltzan gorputz eta arima ausartak... Kondesek eta markesek bisitatzen zuten bere egoitzan, santu boteretsua balitz bezala zaintzen zuten, opariak egiten zizkioten, beren gorputz lurrineztatuak eskaintzen zizkioten...
|
2008
|
|
Hotela ere portuaren ondo ondoan geneukan, Thorlee Guest House izeneko egoitza. Bertara heldu ginenean, hala ere, ez
|
zegoen
arimarik. Txirrina jo eta zirkinik ez inork.
|
|
JOANA. Bakarrik egongo gaituk behintzat. Hemen ez
|
zegok
arimarik.
|
|
Zain altsasuarrak eskulturak Altsasuko 28 irudi eta sinbolo biltzen ditu bere baitan: feminitatea, gizontasuna, nekazaritza, trenbidea, errementaritza, kobazuloak, basajaunak, hiru abeslari, ahuntza, dama bat, penaz
|
dagoen
arima, Mainamikirri sorgina, Garzia Ximenez erregea, txirrindularitza, ereilea, Altsasuko tontor eta gailurrak, pilotaria, uzta, artisautza, momotxorroak, gaueko eguzkia, jainkotasuna, inauteriak... azken finean, Altsasu eskultura batean.
|
2009
|
|
Mixel Labeguerie ren doinuek gazte haiek inarrosi zituen ordea. Gazteek hil hurren
|
zegoen
arima, oihu bilakatu zuten: " Gu gira Euskadiko gazteri berria".
|
|
Gaur berton nahiko ezezaguna da, literarturazaleen artean ere, sekulakoa izan arren. Kritiko batzuek, izan ere, metafora eta figuren kontabilitatea dakite egiten, baina itsuak dira esentzialena hautemateko, poesia batean
|
dagoen
arima, espirituaren teinkadurak, antsiak, bilaketak. Beraiek ikusten ez dutena, ezin eman ikustera besteei.
|
|
San Inazio Loiolakoaren, Infernuaren Meditazioan, gogojarduleak sentsu guztiak erabili behar ditu, errealismo guztiz ikusi ikusteko, con la vista de la imaginación los grandes fuegos, y las ánimas como en cuerpos ígneos?: entzuten ahaleginduko da belarriekaz hango negarrak eta alarauak, oihuak, biraoak Jesukristo eta santuen aurka; usaimenagaz hango ke, sufre, osin eta ustelzikinak usnatzen; dastamenaz hango mingostasunak dastatzen, hala malkoak, tristura eta norbere kontzientziaren hautematea; ukimenaz ukitzen suak nola arimak ukitzen eta erretzen dituen; eta oroimenarekin infernuan kiskaltzen
|
dauden
arimak ekarriko ditu oroipenera. Hala ere, gure artean maisu espezialista infernuko gorabeheretan Axular barokoa da, teologia espainol sadikoa Salamancan estudiatu duena.
|
|
" Eta antzinako itun zaharra proposatzera agertuko balitzait?", pasatzen zaio agureari burutik. Bera prest
|
legoke
arima emateko, baina zeren truke salduko luke. Gaztetasunaren ordainetan, nekez:
|
2010
|
|
–Eta esan nizun, jarraitu du?, itzultzear
|
dauden
arima batzuk euren amak izango diren emakume haurdunen alboan egoten direla zaintzeko ahaleginetan, eta haietariko bat zela zuk ikusten zenuena zure emazte haurdunaren inguruan.
|
2011
|
|
Larrazkenaren koloreak darabilten dantzan murgiltzeko asmoz abiatu naiz Oteizaren Agiñako eskultura zigortuaren bila. Orbela haizeak bezalaxe uxatu bide du jendea igande arratsalde honetan, eta ez
|
dago
arimarik ere ingurumari guztian; futbolak eta telebistak irentsiko zituen herritarren buruak. Beherakoan Lesakatik igarotzean, jendearen buila hotsa nabaritu dut, eta jende multzoaren barrenean sartzea bururatu zait; non eta futbol zelaian, hain zuzen.
|
|
Egiten zuen hotzarekin ia ez zegoen guardiarik zubian eta banan banan pasa ginen. Geroago, baserritik atera ginenean, elurra hasi zuen eta errepidean ez
|
zegoen
arimarik, baina oinen arrastoak bertan geratzen ziren. Oso goiz iritsi ginen; ukuiluko leihotik sartu nintzen eta sua piztu nuen Frantzisko jaiki baino lehen.
|
|
Agian, egilearen iritzia ezagutzea litzateke hoberena, Beethovenek kantua entzuteko aukera balu. Haren epai zorrotzetik libre egoteak ematen duen lasaitasunaz, ordea, guk Tu che gli astri intorno movi ka segitu nahi dugu, gozatuz, noizbait partituratik kanpo
|
dagoen
arimara edo hurbiltzeko gai izanen garelakoan.
|
2012
|
|
Noiz
|
gaude
ariman gehiago, ate itxietan fokalizatutako istorio baten mende gaudenean, gure adimena erabat antzututa, hala ateak ireki, guztia kanporatu, fokalizazioa kendu eta guztiz irekitzen garenean?
|
|
Orduan deskubritzen dugu arima, orduan
|
gaude
ariman. Horrek gauza asko argitzen dizkio gizakiari.
|
|
–zioen gizonak?. Ez al dakizu ba, zuk,
|
badaudela
arima batzuk etengabe oinazetuak. Txandaka behar izaten dituzte ametsa eta ekintza, grinarik xahuenak, gozamendurik zakarrenak, eta horrela oldartzen dira molde orotako fantasietan, erokerietan.
|
|
–Eta hi ez haiz ezta pittin bat ere hunkitu hari so
|
hengoela
arimak aurpegian dirdai egin dion une horretan?
|
|
Gure giroa berriz, gaikoia. Futbola dala, diruadala, negoziuak dirala... ez bide
|
dago
arimarik. Ez esan, arren, elizak beteta daudenik.Barkatu, bañan ez dakit nik askotan zertarako joaten geran mezetara.
|
2013
|
|
Hau beroriek ulertuko dute beren jakinduriaz, nik ez baitakit gehiago esaten. Nik nahi dudana da jainkozko batasun honetan
|
dagoenean
arimak zer sentitzen duen agertzea? (Bizitza Liburua, 18, 1,2).
|
|
Haren Maiestateak belar txarrak atera eta onak landatu behar dituela. Bada, kontu egin dezagun, hau eginda
|
dagoela
arimak otoitzari ekiteko erabakia hartzen duenean eta erabiltzen hasten dela. Eta Jainkoaren laguntzaz saiatu behar dugula, baratzezain onak bezala, landare hauek haz daitezen eta arretaz ureztatu gal ez daitezen, loreak eman ditzaten baizik, gure Jaun honi atsegin emateko usain gozoko loreak, horrela sarri sarri etor dadin baratze honetara atsegin hartzera eta bertute hauen artean gozatzera?
|
|
AIMk asebete nahi ditu gure nahi, beldur eta egonezinak. AIM da nire inguruan nagusi diren erlijioen baitan txertatuta
|
dagoen
arimaren gaineko ikuspegia.
|
|
Gorputza arimaren ziega izatera ere igarotzen da, alegia, arimaren berezko jarduerek aurrera egitea eragozten duen oztopo gisa ulertzen da gorputza. Errealitatea gorputzaren bitartekaritzaz ikuskatzera behartuta
|
dago
arima.
|
|
Zertaz ari garen arimaz ari garenean zehaztea komeni da. Nahasketa handia
|
dago
arima hitzaren erabileraren inguruan: aldaketak gertatzen dira garai, lurralde eta egilearen araberakoak.
|
|
Nori
|
dagokio
arimaz arduratzea. Gogora dezagun zenbaitetan esaten dela arimaren auzia erlijioari dagokiola.
|
|
Ez
|
zegoen
arimarik ere. Presentzia bakarra —eta zakarra— haizearena zen.
|
2014
|
|
Leihoak adreiluz estaltzen dituzten bi langileez gain, ia ez
|
dago
arimarik Errekaleor auzoko kaleetan. Elizak itxita dauzka ateak, baita frontoiak ere, eta ez dago dendarik.
|
|
Non ageri dira memoria hori eta borondate hori? Zeinena da, non dago
|
egon
arima edo Volksgeist nazional hori. Non dago, funtsenean, nahi nazionala?
|
|
Non
|
dago
arima?
|
2015
|
|
Euskal Etxeko sarrera hutsik zegoen. Maddi salbu, ez
|
zegoen
arimarik. Maila pare bat jaitsi genituen hala ere, sotoko kaperara zeraman eskailera tartean erdi ezkutatuz.
|
|
Estigia ibaian, Karon. Charon, Karonte? izeneko txaluparia
|
zegoen
arimak beste aldera eramateko. Baina Karon jaunak ez zuen lana egiten, eta ordaindu egin behar izaten zitzaion bidaia.
|
|
1 Oi jadanik gozatzen
|
zaudeten
arimak, zoriona galtzeko beldurrik gabe eta nire Jainkoaren gorespenetan murgildurik zaudetenak! Dohatsua zuen zoria.
|
|
bizitzaren zentzu sakona: (. Oi bizia, bizia?!?); heriotzaren desira; Jainkoaren absentziaren sentimendua; Jainkoaren bikaintasun eta errukia; Kristoren gizatasuna(. Oi nire Jainkoaren zauriei darien iturri biziak?!?); bekatuaren eta infernuaren zentzu ezin biziagoa; dohatsuen aintzan esku hartzeko irrika(. Oi jadanik gozatzen
|
zaudeten
arimak?!?).
|
|
Hau zorakeria handia izanik ere, ez dago konparatzerik gugan dagoenarekin, zer garen jakiten saiatzen ez garenean, eta gorputz hauetan gelditzen garenean, eta horrela, abespeluan, entzun egin dugulako eta fedeak dioskulako soilik arima badugula dakigunean. Baina zer ondasun egon daitekeen arima honetan edo nor
|
dagoen
arima honetan edota haren balio handiaz, gutxitan egiten dugu gogoeta; eta horrela, haren edertasuna zaintzen kontu handiz saiatzeari gutxi begiratzen zaio: gaztelu honen inguru edo hesiaren arrunkeriara, hau da, gorputz hauetara, zuzendua da gure arreta guztia.
|
|
1 Hemendik ez duzue atera behar, ahizpak, esan ditudan ondorio hauek beti sen batean
|
daudenik
arima hauetan, eta horregatik, gogoratzen naizenean, gehienetan, esaten dut; behin edo behin, gure Jaunak beren berezko izaeran uzten baititu, eta orduan gaztelu honen inguruko eta egoitzetako gauza pozoitsu guztiek elkar hartzen dutela dirudi, arima haiek eskura izateko aukerarik izan ez duten tarteagatik haien mendekua hartzeko.
|
|
2 Egia da aldi laburra dela: gehienez egun bat, edo ez asko gehiago; eta nahasmendu handi honetan, gehienetan okasioren batetik sorturikoan, ikusten da hain ongi lagundua
|
egotean
arimak irabazten duena, Jaunak adore handia ematen baitio bere zerbitzutik eta erabaki onetatik ezertan ere ez okertzeko; alderantziz, haietan hazi egiten dela dirudi, eta lehen mugimendu txiki bat gorabehera, ez da okertzen erabaki honetatik. Diodanez, gutxitan izaten da, baina bere izaera ez dezala ahaztu nahi du gure Jaunak, batetik beti apal iraun dezan; bestetik, hobeki uler dezan Haren Maiestateari zor diona eta jasotzen duen mesedearen handitasuna, eta gorets dezan.
|
|
11 Oso ziurra da, arimak berari han itsasten zaionaren partaide egiten dituela gazteluan dauden guztiak, eta baita gorputza bera ere; hau askotan ez dela sentitzen dirudi; baina adoretua
|
dago
arimak ardandegi honetako ardoa edanez duen adoreaz; bere Senarrak ekarri du hara eta ez dio irteten uzten; arimak, bada, gorputz ahularen indartzea dakar, urdailean ezartzen den janariak buruari eta gorputz osoari hemen indarra ematen dion bezala. Eta horrela, bizi den artean nahikoa zoritxar du; izan ere, eginahalak egin arren, askoz ere handiagoa da barruko indarra eta egiten zaion gerra; beraz, guztia iruditzen zaio ezereza.
|
|
18 Egia da desira hauek ere naturaz gaindikoak direla, nire iritziz, eta oso maitemindurik
|
dauden
arimenak, Jaunari erakutsi nahi baitiote ez dutela zerbitzatzen soldatagatik; eta horrela, esan dudanez, sekula ere ez zaie burutik pasatzen horregatik aintzarik hartu behar dutenik, horrela zerbitzatzen gehiago saiatzeko; maiteari poz ematea, horixe besterik ez da haien berezko jokaera beti eta mila eratara.
|
|
Hori, esan dudanez, samin hau sentitzen laguntzeko izan ezik gainerako guztirako zentzumen eta ahalmenen liluramendu bat da. Izan ere, adimena oso bizi
|
dago
arima hura Jainkoagandik bereiz egotea sentitzeko dagoen arrazoia ulertzeko; eta Haren Maiestateak laguntzen du une hartan bere buruaren albiste bizi biziaz; horrek samina hainbesteraino handiagotzen du, non oihu handiak emateari ekiten baitio. Eraman handikoa eta asko ikusia den pertsona izan arren, une hartan ezin du gehiago; izan ere, sentimendu hau ez da gorputzean, esanda geratu denez?, arimaren barruan baizik.
|
|
Izan ere, zerikusi handikoa da, ahizpak, arima gauza ilun edo halakotzat ez hartzea; ikusten ez dugunez gero, gehienetan, ikusten dugun hau izan ezik gainerako barruko argirik ez dela irudituko zaigu, eta gure arimaren barruan nolabaiteko iluntasuna dagoela. Grazian ez
|
dagoen
ariman hala dela aitortzen dizuet nik, eta ez Zuzentasun Eguzkia falta delako, beragan baitago izatea ematen, bera argia hartzeko gai ez delako baizik, ustez, lehen egoitzan esan nuen bezala; hau da, pertsona batek honela ikusi zuen: arima dohakabe hauek ziega ilun batean bezala daudela, merezi izateko inolako onik egin ezinda esku eta oinak loturik, eta itsu eta mutu.
|
|
3 Egia esan, otoitza kentzeko ardura hartu behar da, eta eginahalak egin ditzala halako gauzei jaramonik ez egiten; deabrua gaixo
|
dauden
arima hauetaz baliatzen delako, beraren kalterako ez bada, besteenerako; beraz, nahiz gaixoak nahiz osasuntsuak izan, gauza hauetan beldurrez ibili beharra dago, espiritua ulertuz joan arte. Eta hasieretan hoberena beti da desegitea; izan ere, Jainkoarena bada, laguntza handiagoa da aurrera egiteko, eta, gainera, probatua denean hazi egiten da.
|
|
Oi Jauna! Zuk bidalitako mezulari batek esandako hitz batek (diotenez, egoitza honetan hitz hauek ez ditu esaten Jaunak berak, aingeru batek baizik), halako indarra badu, zer ez ote du egingo zure hitzak, maitasunez Zu berarekin eta bera Zurekin lotua
|
dagoen
ariman?
|
|
7 Gogora etorri zait Jaunaren agur honek, eta Magdalena dohatsuari bakean joateko esateak, hitzen soinuak dioena baino askoz ere gehiago izan behar zuela; izan ere, Jaunaren hitzak gugan egintza eran gauzatuak direnez gero, dagoeneko prest
|
zeuden
arimetan, gorputz erakoa zen oro arimatik bereiztea eta espiritu hutsean uztea eragingo zuen, bat egite zerutar honetan kreatu gabeko espirituarekin bildu ahal izateko, egi egia baita gu kreatura den oroz hustu ahala eta hartatik Jainkoaren maitasunagatik askatu ahala, Jaunak berak beteko duela bere izatez. Eta horrela, Jesu Kristo gure Jaunak behin apostoluen alde otoitz eginez, ez dakit non?
|
|
Teresa bera da; bere burua ezkutuan gordetzeko baliabidea behin eta berriro darabil; 1 Egoitzetako 2 kapituluko 1 zenbakitik 3.era bidaltzen du irakurlea. Ik. 29 Kont. 1 (Jainkoaren presentzia ariman ikusten duenekoa); 24 Kont. (bekatuan
|
dagoen
arima ikusten duenekoa); 45 Kont. (Jainkoaren handitasunaren presentzia); Bizitza 40.
|
|
8 Bada, ez gara ari elbarritasunak jota
|
dauden
arimez, hauek, Jauna bera etortzen ez bada jaiki daitezela esatera, urtegi ondoan hogeita hamar urte zeramatzan hari bezala?, nahiko zoritxar eta arrisku handia baitute; azken batean gaztelura sartzen diren beste arima batzuez ari gara; izan ere, munduan sartu sartuak dauden arren, asmo onak dituzte, eta noizbehinka, berandurik berandura bada ere, otoitz egiten diote gure Jaunari eta nor diren go... Azken batean, behealdeko lehen geletan sartzen dira; baina beraiekin batera hainbeste zomorro sarturik, ez diete uzten ez gazteluaren edertasuna ikusten, ezta gogoa baretzen ere; nahiko egin dute barrura sartzeaz.
|
|
Bekatu astunean
|
dagoen
arima zein itsusia den agertzen du eta nola Jainkoak aditzera eman nahi izan zion honelako zertxobait pertsona bati. –
|
|
Eta, horrela, gogo bizia jarri zuen guztiek uler dezaten; eta zuei ere halako gogoa eman diezazuela, ene alabak, Jainkoari bihotzez otoitz egiteko egoera honetan direnen alde, guztia ilunpea baita haiengan, eta haien egintzak ere halakoxeak. Izan ere, iturri garden batetik datozen errekatxo guztiak gardenak dira, grazian
|
dagoen
arima bezala, eta hortik datorkio Jainkoaren eta gizakien begietan bere egintzak atsegingarri gertatzea, arima zuhaitz bat bezala landatua dagoen bizi iturri honetatik datozelako; handik ez baletor, ez lituzke ez hezetasunik ez fruiturik izango, hark elikatzen baitu eta egiten baitu ez dadila ihartu eta fruitua eman dezala. Era berean, bere erruz iturri honetatik aldendu eta ur beltz beltzezko eta oso kirastuan landatzen den arimatik isurtzen dena ere, zorigaitz hutsa eta zikinkeria da.
|
|
Kontuan izan, bizia bukatzen bazaizue, ez duzuela sekula gozatu ahal izango argi honetaz. Oi Jesus, zer den argi hartatik aldendurik
|
dagoen
arima ikustea! Nola geratzen diren gazteluko bizitoki urriak!
|
|
10 Egoera honetan dagoenari ohar bat egin nahi diot bene benetan: kontu handia izan dezala Jainkoa iraintzeko arriskuan ez jartzeko; izan ere, hemen ez
|
dago
arima oraindik hazita, titia hartzen hasten den haurtxo bat bezala baizik, eta bere amaren bularretik aldentzen bada, zer itxaro dezakegu harentzat heriotza baino besterik. Ni benetan beldur naiz, Jainkoak mesede hau egin eta otoitzetik urruntzen denari, horixe ez ote zaion gertatuko, bestela arrisku handi handian egongo da edota otoitzera laster batean itzultzen ez bada, gero eta txarrago joango da.
|
|
3 Gatozen berriro esaten ari nintzenera. Orduan hasten da har hau bizia izaten, Espiritu Santuaren beroaz, Jainkoak guztioi ematen digun laguntza orokorraz baliatzen hasten denean eta Elizari utzi zizkion erremedioez baliatzen hasten denean, bai aitortzekin jarraituz, bai irakurgai onekin eta sermoiekin, hauek baitira bere axolagabekerian eta bekatuetan hilik eta arriskuetan sarturik
|
dagoen
arima batek izan ditzakeen erremedioak. Orduan hasten da bizi izaten eta janarituz doa hauen bidez eta gogarte onen bidez, handi egina dagoen arte; hauxe da niri harira datorkidana, beste horrek ez baitu garrantzi handirik.
|
|
11 Oi Jainkoaren handitasuna!, orain dela urte gutxi, eta beharbada egun gutxi,
|
zegoen
arima hau bere buruaz soilik gogoratzen zela, eta nork sartu du hain ardura hain neketsuetan. Meditaziozko urte asko izan nahi baditugu ere, arima honek orain sentitzen duen baino samin handiagorik ezin senti dezakegu.
|
|
Hain zizelkatua
|
dago
ariman ikuste hura, non beraren desira guztia hartaz berriro gozatzea baita. Esan dut otoitz honetan ez dela ezer ikusten, ikustea esan daitekeenik, ezta irudimenaz ere; ikustea diot, jarri nuen konparazioagatik.
|
|
Eta une honetan ez dago inor fundazioa egin gabe uztea zuzena zela uste duenik, eta honela, hain arduratsu hartzen dute gu limosnaz hornitzea, non, eskean jardun gabe eta inori eskatu gabe, Jaunak iratzartzen baititu bidal diezaguten, eta behar duguna falta ez zaigula igarotzen dugu; Jaunagan itxaro dut hala izango dela beti; gutxi direnez gero, egin behar dutena egiten badute, Haren Maiestateak orain egiteko grazia ematen dienez, ziur nago ez zaiela beharrezkoa falta izango eta ez dutela astunak izan eta inor nekarazi beharrik izango, Jaunak ardura hartuko baitu orain arte bezala. [26] Niretzat poz handi handia da neure burua hemen sartua ikustea hain askatuak
|
dauden
arimekin. Haien lehia Jainkoaren zerbitzuan nola aurrera egin da.
|
|
–Gorentasun eta edertasun hura hain grabatua geratzen delarik, ez dago ahazterik, Jaunak arima geroago azalduko dudan lehorte eta bakardade handian sartzea nahi duenean izan ezik; orduan, Jainkoaz ere ahaztu egiten dela dirudi. Guztiz aldatua
|
dago
arima, beti murgildua. Iruditzen zaio Jainkoaren maitasun bizi berria goren graduan hasten dela berriro, nire iritziz; esan dudan lehenagoko ikuskaria, Jainkoa irudirik gabe agertzen duena, goragoko mailakoa bada ere, gure ahultasunaren arabera oroimenean gordetzeko, pentsamendua ongi okupaturik izateko, gauza handia da halako jainkozko presentzia irudikatua eta irudimenean ezarria geratzea.
|
|
12 Gauza ziurtzat dut deabruak ez duela engainatuko, ezta Jainkoak engainatzen utzi ere? bere buruagan ezertan ere fidatzen ez den eta fedean sendotua dagoen eta hango puntu bategatik mila heriotza jasateko prest
|
legokeen
arimarik. Eta Jainkoak isurtzen duen fedeari dion maitasun honekin, fede bizi, sendoarekin, Elizak duenaren arabera joaten saiatzen da beti, batzuei eta besteei galdetuz, egia hauetan honezkero oinarri sendoa duenaren antzera, eta burutik pasa daitezkeen errebelazio guztiek, zeruak zabalik ikusiko balitu ere?
|
|
Hau beroriek ulertuko dute beren jakinduriaz, nik ez baitakit gehiago esaten. Nik nahi dudana da jainkozko batasun honetan
|
dagoenean
arimak zer sentitzen duen agertzea.
|
|
Horretarako noraezekoa da maisua, eskarmentuduna bada; halakoa ez bada, huts handiak egin ditzake eta arima bat ezagutu gabe eraman eta hari bere burua ezagutzen utzi gabe; izan ere, maisuaren esanera egotea merezimendu handia dela jakinik, ez da ausartzen agintzen dionetik irteten. Nik aurkitu ditut hesituak eta nahigabetuak
|
zeuden
arimak irakasten zienak eskarmenturik ez zuelako, errukia ematen zidatenak, eta haietako bat bere buruaz zer egin ez zekiena; izan ere, espiritua ezagutzen ez dutenez gero, arima eta gorputzari sufriarazten diote eta eragotzi egiten dute aurrerapena. Halako batek harremana izan zuen nirekin; maisuak loturik izan zuen zortzi urtean, bere buruaren ezagutzatik irteten uzten ez ziola eta Jaunak gelditasunezkootoitzean zeukan, eta horrela neke handitan zebilen.
|
|
Haren Maiestateak belar txarrak atera eta onak landatu behar dituela. Bada, egin dezagun, hau eginda
|
dagoela
arimak otoitzari ekiteko erabakia hartzen duenean eta erabiltzen hasten dela. Eta Jainkoaren laguntzaz saiatu behar dugula, baratzezain onak bezala, landare hauek haz daitezen eta arretaz ureztatu gal ez daitezen, loreak eman ditzaten baizik, gure Jaun honi atsegin emateko usain gozoko loreak, horrela sarri sarri etor dadin baratze honetara atsegin hartzera eta bertute hauen artean gozatzera.
|
|
12 Zer egiten duzu, ene Jauna, dagoeneko zeurea dela dakizun eta noranahi gurutzeko heriotzaraino Zuri jarraitzeko zure mende jartzen den eta hura eramaten Zuri laguntzeko eta gurutzearekin Zu bakarrik ez uzteko erabakia harturik
|
dagoen
arimaren on handienerako ez denik?
|
|
Bada, hau bertutean sendo ez
|
dauden
arimentzat, hainbeste etsai eta txarrerako hainbeste lagun dituztelako, hain garrantzitsua izanik, ez dakit nola gomendatu.
|
|
Barruan ezin da kabitu, ur hura lurrean kabitu ez eta lurrak kanpora botatzen duen bezala. Honela
|
dago
arima sarri askotan, duen maitasunaren handiaz egon ezinik eta gainez eginik; bera honezkero aserik dago. Besteek edan dezatela nahi luke, berak ez baitu behar, Jainkoa goresten lagun egin diezaioten.
|
|
Kontua da ongi jabeturik nagoela zein ahalmen gutxi duten, ni Jainkoaren aurka ez banago; horregatik, ia ez diet batere beldurrik. Izan ere, haien indarrak ez dira ezer, beren mende jarrita
|
dauden
arimak eta koldarrak direnak ikusten ez badituzte; halakoak ikusiz gero, orduan bai, orduan haiek beren ahalmena agertzen dute.
|
|
2 Aditzera eman nahi nuke hau, eta hain korapilatsua da, non ez baitakit lortuko dudan; hala ere ongi dakit, sinetsi nahi badidate, engainu honetan sarturik
|
dauden
arimek ulertuko didatela. Badakit batzuk zazpi eta zortzi ordu egoten zirela, eta bertute handiko arimak ziren, eta liluramendua zela guztia iruditzen zitzaien; eta bertutezko edozein jarduerak harrapatzen zituen, Jaunari oztopoak jartzea ez dela ongi uste izanez; eta honela, apurka apurka hil egin daitezke edo burua galdu, erremedioa bilatzen ez badute.
|
|
1 San Mateo ondorengo egun batean, Hirutasun guztiz Santuaren ikuskaria eta grazian
|
dagoen
ariman nola dagoen ikusi ostean egon ohi naizenez nengoela, aditzera eman zitzaidan argi argi; halako bide eta konparazioez ikusi nuen irudizko ikuskariaz. Eta beste batzuetan Hirutasun guztiz Santua adimenezko ikuskariaz aditzera eman bazitzaidan ere, zenbait egun igaro ondoren ez zait gogoan geratu egia orain bezala, hau da, honetan gogoeta egin eta kontsolatzeko eran.
|
|
Behin konturatu nintzen nola zegoen Jauna gauza guztietan eta nola
|
zegoen
ariman, eta urez asetzen den belakiaren konparazioa bururatu zitzaidan.
|
|
Ama priore hau Jainkoaren zerbitzari handi handia da; uste dut haren otoitza soilik ere entzungo lukeela Haren Maiestateak, zenbat gehiago han
|
zeuden
arima hain on haiena! Guztiek hartu zuten gogotik, eta etengabe eskatzen zioten Haren Maiestateari barau, diziplina eta otoitzez, eta horrela mesede hori egitea nahi izan zuen Jaunak.
|
|
Ulertu nituen bai Jaunak esaten dituen hitz haiek: Jainkoaren hiru Pertsonak egongo direla grazian
|
dagoen
arimarekin, esan dudan bezala neure barnean ikusten nituelako.
|
|
Behin, otoitzean ari nintzela, erakutsi zidan Jaunak adimenezko ikuskari bitxi baten bidez nola zegoen grazian
|
dagoen
arima, hari lagun egiten ikusi bainuen Hirutasun guztiz Santua adimenezko ikuskari bidez, eta nola laguntza hartatik zetorkion arimari lur osoaren gain nagusitasuna izateko ahalmen bat. Kantarik Ederreneko hitz haiek eman zitzaizkidan aditzera; honela dio:
|
|
Bekatuan
|
dagoen
arima nola dagoen ere erakutsi zidan, inolako ahalmenik gabe, guztiz loturik eta nahasirik eta begiak estalirik dituela dagoen pertsona baten antzera, ikusi nahi izan arren, ezin duela, ez ibiltzerik, ez entzuterik ez duela eta ilunpe itsuan. Hain erruki handia hartu nien horrela dauden arimei, non edozein neke arintzat baitut halako bat askatzearren.
|
|
Bekatuan dagoen arima nola dagoen ere erakutsi zidan, inolako ahalmenik gabe, guztiz loturik eta nahasirik eta begiak estalirik dituela dagoen pertsona baten antzera, ikusi nahi izan arren, ezin duela, ez ibiltzerik, ez entzuterik ez duela eta ilunpe itsuan. Hain erruki handia hartu nien horrela
|
dauden
arimei, non edozein neke arintzat baitut halako bat askatzearren. Iruditu zitzaidan, hau ulertuz gero nik ikusi nuen bezala, adierazten oso zaila baita?, ezinezkoa dela inork ainbesteko ondasuna galdu nahi izatea eta hain gaitz handitan egon nahi izatea.
|
|
46 Norengatik eramaten den kontuan izan ezik, ezin sinetsizkoa da fundazio hauetan hartzen den poza, geure buruak klausuran, pertsona laikoak ezin sar daitezkeen tokian, ikusten ditugunean; izan ere, haiek maite maite izan arren, ez da nahikoa geure buruak bakarrean ikustearen poz handi hori eragozteko. Errekatik arrain asko ateratzen direnean bezala dela iruditzen zait, ezin direla bizi, berriro uretara botatzen ez badituzte; horrela dira beraien Senarraren uretako korronteetara eginik
|
dauden
arimak ere: munduko gauzen sareak ikusteko handik aterata, ez direla benetan bizi beren buruak hara itzultzen ikusi arte.
|
|
Hala ere, ene aita, ez diegu begiratu behar orain bizi direnei, prelatu izan daitezkeen pertsonei baizik, hau eta beste gauza batzuk jar daitezen. ...asko laguntzeko karitatea, hau eta lehengo egunean idatzi nuena argi eta erraz gera daitezen aita komisarioaren aurrean; izan ere, hark jartzen ez baditu, Erromatik lortzen saiatu da, arima hauentzat eta haien pozbiderako oso garrantzitsuak direla uste dudalako, eta beste monasterio batzuetan gauza espiritualetan hain loturik edukitzearen ondorioz nahigabe handiak dituztelako; eta estu eta loturik
|
dagoen
arima batek ezin zerbitza dezake ongi Jainkoa, eta deabruak hortik tentatzen ditu, eta askatasuna dutenean, hainbat kasutan, ez zaie interesatzen eta ez dute nahi izaten.
|
|
Oso pozik daude; beroriei ematen dieten nahigabeak kezkatzen ditu soilik. Gure Jaunaren maitasunagatik, ez bezate beste gauzarik ulertu, biziera honetarako hain prestaturik
|
dauden
arimak kezkatzekorik. Hemen izango dituzte berorien pozerako, beharbada, beste inon baino hobeki, eta etxe honetako guztiak berorien zerbitzaritzat eta otoitzez laguntzailetzat har ditzakete.
|
|
eta ez dakit zer tentaldi duen batetik bestera ibiltzeko, benetan min eman baitidate berorren aurka airatu dituzten belzkeriak. Jainkoak gorde dezala, ene aita; baina garai hauek hain arriskutsuak izanik, nahiko ausarkeria da batetik bestera ibiltzea, alde guztietan
|
daudelako
arimak. Jainkoak nahi beza, on egiteko gar bizia dirudiena ez dadila izan garesti ordainduko dugun tentaldia, toki horretan aski baitzen katu bat eta domingotarrak eta frantziskotarrak ere badaudela uste dut.
|
|
Hau izan bedi berarentzat soilik, guztiz ulertzen ez didanarekin beraren aldartearen arabera jokatu behar baita. Eta egia da, inork harengan pixkatxo hau egiten badit, idazten diodan hura da; baina aske
|
dagoen
arimak gutxia biziki sentitzen du, eta, beharbada, Jainkoak nahi du senti dezan, bere zerbitzurako behar den partea ziurtatzeko. Oi, ene alaba!, halako munduan bizi gara, non, nire urteak izan arren ere, ez baitu guztiz ulertuko.
|
|
Bekatu astunean
|
dagoen
arima zein itsusia den agertzen du eta nola Jainkoak aditzera eman nahi izan zion honelako zertxobait pertsona bati. –
|
|
Jainkoagatik eta lagun hurkoagatik asko sufritzeko emazteak dituen desira gartsuak azaltzen ditu eta zein fruitu oparoak ematen dituzten Elizan Jainkoarekin bat egiteko grazia hartu duten eta beren interesetik askatuak
|
dauden
arima hauek.
|
|
5. Egoki dator konparazio hau, horrela
|
baitago
arima goratua eta bere adimenaz baliatu gabe, hein batean, esku erakutsi hura hartzen duen eta hartan atsegin hartzen duen haur bat bezala, baina ez du adimenik ondasun hura nondik datorkion ulertzeko. Lehengo mozkorraldiko lokartzean ez dago arima erabat egintzarik gabe; zerbait ulertzen eta egiten du, Jainkoagandik hurbil dagoela konturatzen delako; eta horrela arrazoiz dio:
|
|
Sagarrondotzat Gurutzeko arbola ulertzen dut nik, Kantarik Ederrenetako beste alde batean hau esan baitzuen: Sagarrondopean iratzarri zaitut; eta gurutzez, nekez eta jazarpenez inguraturik
|
dagoen
arima bat, erremedio handia da kontenplazioko atsegin artean hain sarri ez egoteko. Handia du sufritzean, baina horrek ez du hura iraungitzen eta indarra agortzen, kontenplazioko ahalmenen sorgortze honek, oso ohikoa bada, egin behar duenez.
|
|
11 Gauza bat esan nahi dut aurrera egin baino lehen, eta nire iritziz, azpimarragarria da, beste une batean hobeki etorriko balitz ere, baina ahantz ez dakigun: ziurtzat dudala (Jainkoarren, nahiago nuke gezurra balitz baina) pertsona asko Sakramentu guztiz Santura bekatu astunekin hurreratzen direla; eta Jainkoaren maitasunaz hiltzen
|
dagoen
arima bati hitz hauek esaten entzungo baliote, harriturik geratuko lirateke eta ausarkeria handitzat izango lukete. Behintzat ziur nago beraiek ez dutela halakorik esango, hitz hauek eta Kantarik Ederrenean dauden hauen antzekoak maitasunak esaten baititu; eta haiek maitasunik ez dutenez gero, alferrik irakurriko dituzte egunero Kantarik Ederrenak, ez baitira haietan trebatuko, ezta ez dira ausartuko ahotan hartzen ere; entzuteak berak ere zinez beldurra ematen du, maiestate handia dutelako beren baitan.
|
|
5. Egoki dator konparazio hau, horrela baitago arima goratua eta bere adimenaz baliatu gabe, hein batean, esku erakutsi hura hartzen duen eta hartan atsegin hartzen duen haur bat bezala, baina ez du adimenik ondasun hura nondik datorkion ulertzeko. Lehengo mozkorraldiko lokartzean ez
|
dago
arima erabat egintzarik gabe; zerbait ulertzen eta egiten du, Jainkoagandik hurbil dagoela konturatzen delako; eta horrela arrazoiz dio: Gozoagoak dira zure bularrak ardoa baino.
|
|
2 Ene Jainkoa, bai sartua eta kiskalia
|
dagoela
arima eguzkian bertan! Maite zuenaren itzalean jarri zela dio.
|
|
Hemen sagarrondotzat hartzen du, eta haren fruituagozo da nire ahorako, dio. Oi otoitzari emanak
|
zaudeten
arimak, ahogoza itzazue hitz hauek! Nola irudika dezakegun geure Jainkoa!
|
|
Eta bai egoki dela izen hau azpimarratzea, Errege ahaltsua, goragokorik ez duena, amaigabeko erregetza izango duena! Honela
|
dagoen
arimari, ziur asko, ez zaio faltako federik, Errege honen handitasunaz asko jakiteko, Hura den guztia jakitea ezinezkoa baita bizitza honetan.
|
|
Jainkoagatik eta lagun hurkoagatik asko sufritzeko emazteak dituen desira gartsuak azaltzen ditu eta zein fruitu oparoak ematen dituzten Elizan Jainkoarekin bat egiteko grazia hartu duten eta beren interesetik askatuak
|
dauden
arima hauek.
|
|
Hemen norbait ezkontzen bada, lehen lehenik badaki nor den eta nola eta zer daukan. Gu esposaturik gaude eta hala
|
daude
arima guztiak ere bataioaren bidez. Ezteien aurretik eta esposatuak bere etxera eraman gaitzan baino lehen, bada, hemen ez badituzte eragozten gizonekiko pentsamendu horiek, zer dela-eta eragotzi behar digute guri gizon hau nor den jakin ahal izatea?
|
|
Baina jokotik harturiko irudi honetaz baliatzen da, gauza espirituala adierazteko. Bere baitan bildurik
|
dagoen
arima bere buruaren jabe dela esan nahi du eta bilduta egote horrek bultzatzen eta jasotzen duela gorantz. Gorantz jasotze hau ez da ulertu behar zentzu mistikoan.
|
|
6 Aingeruak izan behar dugula esatera noala dirudi eskaera hau egin eta ahoz ongi errezatzeko. Horrela nahi luke gure jainkozko Maisuak, hain eskaera gorena egiteko agintzen baitigu, eta ziur asko ez digu esango ezinezko gauzarik eskatzeko; horregatik, gerta daiteke erbestean
|
dagoen
arima bat, Jainkoaren laguntzaz, horretara etortzea, kartzela honetatik irtenak direnen perfekzioz ez bada ere, itsasoan gabiltzalako eta bide honetan goazelako; baina badira une batzuk, ibiliaren ibiliz nekaturik daudela, Jaunak ahalmenen baretasunean eta arimaren gelditasunean jartzen dituenekoak; une horietan, keinuen bidez bezala argi ematen die aditzera zer zapore duen Jaunak bere erreinura ... Eta eskatzen diogun bezala hemen ematen zaienei, seinaleak ematen dizkie haien bidez hemen tantaka soilik ematen zaiena beti betiko gozatzera joateko itxaropen bizia izan dezaten.
|
|
Astirik ez galtzearren, aurrera joan da irteten dena irteten dela, zehaztasun handirik gabe. Buru eratsua dutenentzat eta hartara eginik
|
dauden
arimentzat eta beren baitan biltzeko gai direnentzat, hainbeste liburu daude idatziak eta hain onak eta halako pertsonenak, non okerra bailitzateke otoitzari buruz nire esanari kasu egitea; izan ere, diodanez, Jaunaren bizitzako eta haren Pasioko misterioak, eta epaiketaren eta infernuaren meditazioak eta gure ezereza eta Jainkoari zenbat zor diogun, asteko egunetan banaturik dituzten liburuak di... Otoiz era hau izan dezakeena eta horretarako ohitura duena, ez dago esan beharrik, hain bide onetik Jaunak argi porturaino eramango duela, eta hain hasiera onekin amaiera ere halakoa izan behar, eta bide horretatik joan daitezkeen guztiek atseden eta ziurtasuna izango dute; izan ere, irudimena loturik badago, baretasunez joango da.
|
|
Oasi bat bezala zen monasterio hura lehenago eta geroago izan zituen fundazioetako atzera aurrera eta zalaparten artean. Ikasteko gogoz eta idealismo erlijiosoz isiotuak
|
zeuden
arima gaztez inguraturik, ametsezko ingurumaria begitandu zitzaion hura. Honela agertzen digu berak hango giroa:
|
|
Kontenplazioari emanik
|
dagoen
arima batek esku handia du Jainkoaren bihotzean. Hori zen Teresaren asmoa, esku edo ahalmen hori erabiltzea Kristoren Elizaren zerbitzuan, kontenplaziozko arimak sortaraztea Elizari laguntzeko.
|
|
Oasi bat bezala zen monasterio hura lehenago eta geroago izan zituen fundazioetako atzera aurrera eta zalaparten artean. Ikasteko gogoz eta idealismo erlijiosoz isiotuak
|
zeuden
arima gaztez inguraturik, ametsezko ingurumaria begitandu zitzaion hura. Honela agertzen digu berak hango giroa:
|
|
Kontenplazioari emanik
|
dagoen
arima batek esku handia du Jainkoaren bihotzean. Hori zen Teresaren asmoa, esku edo ahalmen hori erabiltzea Kristoren Elizaren zerbitzuan, kontenplaziozko arimak sortaraztea Elizari laguntzeko.
|
|
Modernitatean apaizei baldin
|
bazegokien
arima sendatzea edo zuzentzea, Freud eta psikoanalisiaren agerpenarekin, kultu eta terapia alternatibo guztiak ere ahaztu barik, zientzialariek hartu dute ardura hori Hipermodernitatean. Desertuan barrena gizabanako hipermodernoak jarraitzen du laguntza bilatzen, jarraitzen dute arimek gaixotzen, sendatzeko beharren bat sumatzen.
|